Skoda Superb / Toyota Avensis geschikt voor 3 kinderzitjes?
 | Er is een 3e op komst! Geweldig nieuws maar vraagt wel een nieuwe auto, we rijden nu een Skoda Fabia Combi en die is te klein. Tegen de tijd dat de kleine er is gaat het om een maxi-cosi en 2x stoelverhoger met rugleuning. Eventueel kan van één stoeltje het zonder leuning.
Voor ik ga nadenken over MPV-achtige auto's wil ik graag de opties na voor stationwagen of sedans. Mijn voorkeur gaat uit naar Duitse of Japanse makelij... dus geen Franse merken.
Nu vindt ik de Skoda Superb (2000-2008) en de Toyota Avensis Wagon (2003-2008) erg netjes en groot. Echter de achterbank bestaat niet uit 3 'stoelen'. Heeft iemand van jullie ervaring met deze 2 auto's en met name ingeval van 3 kids?
En mocht het niet passen, hebben jullie alternatieven (niet MPV)? Mijn budget zal tussen 6 tot 8k liggen.
Alvast bedankt voor jullie input!
|
 | Proficiat met de toekomstige spruit!
We hebben zelf ook moeten "zoeken" naar een auto waar we 3 maxi-cosi stoelen in kwijt konden. In ons budget en verwachtingen (voor een nieuwe auto) kwamen we uit bij (spijtig voor jou) het gekende franse trio: Scénic, 5008 en Picasso. Onze keuze is (tot nu toe volle tevredenheid) de C4 Gr Picasso geworden.
In onze andere wagen (Zafira) is het dus niet mogelijk om 3 maxi-cosi naast elkaar te plaatsen.
Kleine tip: laat je zeker niets wijsmaken door verkoopspraatjes dat het wél zou lukken...neem gewoon de drie stoelen mee en test zelf uit. Enkele verkopers stelden ons (onterecht) maar al te graag een C5 Break en een 508 Break voor...

Succes met de zoektocht!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2012 12:39 door dieterwieter.
|
 | Mmmm... ik had de Zafira wel op mijn lijstje staan als MPV optie. En andere mensen zeggen dat het wel lukt, tenminste dat het past alleen het bevestigen is nog weleens lastig (bereikbaarheid gordel aansluitingen). Een collega heeft er eentje, ga toch eens uitproberen bij hem to be sure.
Anyway, thnx...
|
 | ik heb dezelfde situatie meegemaakt, heb nu inmiddels een 14 maanden oude dochter en 2 zoons van bijna 5 en 6 jaar.
Nu is het behelpen met een Opel Signum, maar het lukte! Zodra je de maxi-cosi in het midden hebt, en de stoelverhogers aan de 2 zijkanten is het prima te doen.
Echter, de kleine wordt ook steeds groter, en het stoeltje moet dan na 9~12 maanden toch vervangen worden voor een wat grotere. In dat geval heb je geluk!
De Nederlandse wetgeving stelt dat wanneer er 2 kinderveiligheidssystemen zijn aangebracht op de achterbank, er voor het derde (middelste) kind geen zitverhoger nodig is. Dus dat houdt in dat 1 zitverhoger in je tweede auto geplaatst kan worden (mocht je die hebben) en je eenvoudig 3 kinders op de achterbank kunt vervoeren.
Hou er wel rekening mee dat in het buitenland andere regels gelden, zowel voor de lengte van je kind (in NL 1.35m en in het buitenland 1.50m) als voor het (aantal) te gebruiken kinderveiligheidssysteem.
|
 | De vormen en maten van de verschillende merken en soorten kinderstoeltjes maken dat de antwoorden (ook die van mij dus) alleen een indicatie geven. Je zult echt moeten gaan passen om het zeker te weten.
Ik heb zelf goede ervaringen met een Mondeo (model van 2000-2007). Ook geen 3 stoelen en om te voorkomen dat de zitjes erg scheef kwamen te staan hadden we de zitverdiepingen opgevuld met een grote opgevouwen handdoek. Uiteindelijk zijn we overigens toch overgestapt op een MPV (Mitsubishi Space Wagon), al had dat niet met de ruimte op de achterbank te maken.
|
 | @Hotdog: inderdaad... in principe is mijn doel 3 zitjes te gebruiken met als alternatief de middelste zonder zitje... zal dan wel de oudste worden van 6 maar dat is wel een uiterste want veiligheid gaat voor alles. Vraag is hoe veilig zo'n kind in het midden zit met/zonder verhoger en alleen een heupgordel?
@MikeM: dat is inderdaad niet eens zo'n heel slecht idee om het op te vullen met een grote opgevouwen handdoek.
|
 | Die van mij heeft in het midden een 3punts gordel. De zitting is een veredelde armsteun waar een persoon van max 75 kg mag zitten.

|
 | @hotdog: ik weet eigenlijk niet of de Superb en Avensis een 3 puntsgordel hebben in het midden. Zal ik eens gaan checken...
|
 | Quote Isofile
@hotdog: ik weet eigenlijk niet of de Superb en Avensis een 3 puntsgordel hebben in het midden. Zal ik eens gaan checken...
Is wel gangbaar in die klasse. De Mondeo heeft er in ieder geval wel 3 (de Focus trouwens ook).
|
 | Quote Isofile
Er is een 3e op komst! Geweldig nieuws maar vraagt wel een nieuwe auto, we rijden nu een Skoda Fabia Combi en die is te klein. Tegen de tijd dat de kleine er is gaat het om een maxi-cosi en 2x stoelverhoger met rugleuning. Eventueel kan van één stoeltje het zonder leuning.
Voor ik ga nadenken over MPV-achtige auto's wil ik graag de opties na voor stationwagen of sedans. Mijn voorkeur gaat uit naar Duitse of Japanse makelij... dus geen Franse merken.
Nu vindt ik de Skoda Superb (2000-2008) en de Toyota Avensis Wagon (2003-2008) erg netjes en groot. Echter de achterbank bestaat niet uit 3 'stoelen'. Heeft iemand van jullie ervaring met deze 2 auto's en met name ingeval van 3 kids?
En mocht het niet passen, hebben jullie alternatieven (niet MPV)? Mijn budget zal tussen 6 tot 8k liggen.
Alvast bedankt voor jullie input!
Ik weet dat het in een A6 niet past (om even de grootte aan te geven van de auto). Maar in een VW Touran past het zeker!
|
 | Uit ervaring kan ik je vertellen dat het mogelijk is in een Zafira (in tegenstelling tot wat hierboven vermeld staat), zeker met de door jou genoemde configuratie. Vlnr: Maxicosi-zitverhoger zonder rugleuning-zitverhoger met rugleuning. Het is echter niet handig, want je zit met het vastmaken van de gordel bij de zitverhogers. Hoe oud en groot zijn je andere kinderen? Onze oudste is zes (en erg groot voor zijn leeftijd), en die zit gewoon zonder zitverhoger tussen maxicosi en zitverhoger met rugleuning.
Maar zoals hierboven gezegd: ga gewoon langs een dealer met de stoeltjes en ga passen.
|
 | Quote deWit
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het mogelijk is in een Zafira (in tegenstelling tot wat hierboven vermeld staat), zeker met de door jou genoemde configuratie. Vlnr: Maxicosi-zitverhoger zonder rugleuning-zitverhoger met rugleuning. Het is echter niet handig, want je zit met het vastmaken van de gordel bij de zitverhogers. Hoe oud en groot zijn je andere kinderen? Onze oudste is zes (en erg groot voor zijn leeftijd), en die zit gewoon zonder zitverhoger tussen maxicosi en zitverhoger met rugleuning.
Maar zoals hierboven gezegd: ga gewoon langs een dealer met de stoeltjes en ga passen.
Hoi, dank je wel voor je input. De oudste is 6 jaar maar niet al te groot (ga hem maar weer eens opmeten!), daarna eentje van net 3 en de nieuwe aanwinst. Natuurlijk zal ik een ritje langs dealers maken en uitproberen maar het is prettig als je een voor-selectie hebt.
|
 | Ik heb met verschillende "kindconfiguraties" het altijd in een Mondeo Wagon kunnen redden (2001-2007). Dit was met 1x maxicosy, 1 x kinderzitje en 1x zitverhoger. Ideaal was het niet maar het ging altijd wel. Grootste issue is eigenlijk de middelste zitting, waarbij er in het midden wel een volwaardige 3 punts gordel aanwezig is, maar de zitting in het midden een beetje "bol" is. De zitverhoger die wij hadden had bij toeval een uitholling onderin en kon daarom wel goed in het midden worden toegepast.
Dit soort kleine details kunnen van invloed zijn op het wel/niet goed plaatsen van het grut. Dus naast een type auto ook even goed kijken naar de kinder meubilair. Een Mondeo Wagon is verder ook erg prettig door de forse laadruimte achterin voor al de overige rommel die je voor diezelfde kinderen altijd mee moet slepen.
Freez
|
 | Bij Volvo had/heb je ingebouwde kinderzitjes in de achterbank.
De 850/V70 classic kon geleverd worden met een zitje ingebouwd in de middelste plaats. Beide zijkanten kunnen dan de maxi cosi / zittingverhoger worden geplaatst.
De vorige (new) V70 kon geleverd worden met ingebouwde kinderzitjes in de buitenste zitplaatsen, waarbij de middelste plek dan weer makkelijker over is voor maxi cosi. Lijkt me sterk dat de huidige V70 dat niet ook kan hebben. Kwestie van goed zoeken in het occasionaanbod.
[autos.trovit.nl]
zelfde vraag, met plaatjes: [www.autoweek.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2012 16:15 door icsunonove.
|
 | Quote Freez
Ik heb met verschillende "kindconfiguraties" het altijd in een Mondeo Wagon kunnen redden (2001-2007). Dit was met 1x maxicosy, 1 x kinderzitje en 1x zitverhoger. Ideaal was het niet maar het ging altijd wel. Grootste issue is eigenlijk de middelste zitting, waarbij er in het midden wel een volwaardige 3 punts gordel aanwezig is, maar de zitting in het midden een beetje "bol" is. De zitverhoger die wij hadden had bij toeval een uitholling onderin en kon daarom wel goed in het midden worden toegepast.
Dit soort kleine details kunnen van invloed zijn op het wel/niet goed plaatsen van het grut. Dus naast een type auto ook even goed kijken naar de kinder meubilair. Een Mondeo Wagon is verder ook erg prettig door de forse laadruimte achterin voor al de overige rommel die je voor diezelfde kinderen altijd mee moet slepen.
Freez
Ford Mondeo is niet eens zo'n heel slechte optie, en als occasion goed te doen... ik ga eens kijken in het mondeo bestand!
|
 | Quote icsunonove
Bij Volvo had/heb je ingebouwde kinderzitjes in de achterbank. De 850/V70 classic kon geleverd worden met een zitje ingebouwd in de middelste plaats. Beide zijkanten kunnen dan de maxi cosi / zittingverhoger worden geplaatst. De vorige (new) V70 kon geleverd worden met ingebouwde kinderzitjes in de buitenste zitplaatsen, waarbij de middelste plek dan weer makkelijker over is voor maxi cosi. Lijkt me sterk dat de huidige V70 dat niet ook kan hebben. Kwestie van goed zoeken in het occasionaanbod. [ autos.trovit.nl] zelfde vraag, met plaatjes: [ www.autoweek.nl]
Wow... dat kende ik nog helemaal niet. Wel superhandig en het lijkt erop dat je makkelijk een stoeltje in het midden kwijt kan. Ik zie wel dat het allemaal 2.4 motoren zijn dus ze lusten vast en zeker een goede slok benzine.
|
 | joh, lpg rulez.. 
edit: het valt mee, maar dat is relatief natuurlijk. een 2.4D of D5 uit die tijd is best zuinig te berijden, en een 2.4 140/170pk verbruikt tegenwoordig net zoveel als mijn eerste autootje (een 1.5 12v 75pk uit 1988)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2012 17:17 door Hotdog.
|
 | Ik heb een Avensis en 3 kinderen. 2 zitten op zitverhogers aan weerszijden en de oudste zit er tussenin. Doordat deze niet op een zitverhoger zit gaat dat goed, maar anders niet. Of het is op z’n minst heel erg behelpen. Qua breedte zou het misschien wel moeten kunnen maar doordat de achterbank behoorlijk voorgevormd is staan de buitenste zitje behoorlijk schuin / zakken naar binnen. Staar je trouwens niet blind op de buitenmaten. De Focus die we hiervoor hadden bood (vooral door de vlakkere zitting) beter de ruimte aan de kinderen. Of daar echt 3 kinderzitjes naast elkaar ingaan betwijfel ik wel.
|
 | Quote de klaas
Ik heb een Avensis en 3 kinderen. 2 zitten op zitverhogers aan weerszijden en de oudste zit er tussenin. Doordat deze niet op een zitverhoger zit gaat dat goed, maar anders niet. Of het is op z’n minst heel erg behelpen. Qua breedte zou het misschien wel moeten kunnen maar doordat de achterbank behoorlijk voorgevormd is staan de buitenste zitje behoorlijk schuin / zakken naar binnen. Staar je trouwens niet blind op de buitenmaten. De Focus die we hiervoor hadden bood (vooral door de vlakkere zitting) beter de ruimte aan de kinderen. Of daar echt 3 kinderzitjes naast elkaar ingaan betwijfel ik wel.
Dank je wel voor je concrete ervaring met de Avensis, ik verwacht trouwens niet dat het in het station ook echt gaat passen... in ieder geval niet zonder moeite en dat neem ik voor lief. Als ik wil dat ze echt passen zonder enige vorm van problemen dan moet ik een echte MPV gaan aanschaffen. Maar zoals gezegd, dat wil ik voorkomen... nogmaals, kom er alleen achter met zelf passen maar elk advies is welkom!
|
 | Van het weekend de Avensis en Octavia uitgeprobeerd qua ruimte achterbank en het is verre van ideaal, met name omdat de middenzit meer een staindeweg bobbel is...
Aandacht gaat langzamerhand meer uit richting MPV's in mijn vooronderzoek...
Boven aan de lijst staat nu de Toyota Corolla Verso (2000-2003), iemand ervaring mbt ruimte achterbank en kofferbak? En hoe verhoudt deze auto ten opzichte van bijvoorbeeld de Renault Scenic (2006-2009)? Ongeveer even duur en veel meer opties.... maar betrouwbaarheid?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2012 14:50 door Isofile.
|
 | Quote Isofile
Van het weekend de Avensis en Octavia uitgeprobeerd qua ruimte achterbank en het is verre van ideaal, met name omdat de middenzit meer een staindeweg bobbel is...
Aandacht gaat langzamerhand meer uit richting MPV's in mijn vooronderzoek...
Boven aan de lijst staat nu de Toyota Corolla Verso (2000-2003), iemand ervaring mbt ruimte achterbank en kofferbak? En hoe verhoudt deze auto ten opzichte van bijvoorbeeld de Renault Scenic (2006-2009)? Ongeveer even duur en veel meer opties.... maar betrouwbaarheid?
Je vergeet de Mondeo Wagon. (echt!)
Freez
|
 | En wat vind je van een Renault Espace? zo een heeft mijn vader gehad. Zee van ruimte, rijd erg fijn en nooit echt problemen mee gehad. Luxe en ruimte.
|
 | En zwaar...
Op de achterbank van een Corolla Verso ga je geen drie stoeltjes kwijtraken, ben ik bang... Kun je daarin wel handig één stoel uitgeklapt laten en één stoel opklappen? Als je met die optie wilt rijden, dus 2 op de tweede zitrij en 1 op de derde zitrij, dan zou ik de Zafira niet voorbij lopen. (En ik riep vroeger ook: GEEN Zafira voor mij. Hij bevalt ons echter prima!)
|
 | Als het alleen om de achterbank gaat, is er ook nog een optie om de Fabia wel te behouden:
[www.multimac.co.uk]
Niet goedkoop, wel goedkoper dan de auto inruilen. Alleen de kofferbak krijg je er niet groter mee...
|
 | Op de achterbank van een Zafira B passen de drie stoelen gegarandeerd naast elkaar. Daarbij kan je de achterbank naar voren schuiven zodat de bijrijder (ster) er vanaf de zitpositie bij kan. Ruimte in overvloed en je kan er zelfs nog voor kiezen om één of beide grotere kinderen op de twee achterste stoelen te zetten. Daarbij is de Zafira een heerlijke auto om te rijden. (eigen ervaring 5 jaar)
Als de stoeltjes passen op de achterbank is een Mondeo natuurlijk een mooi alternatief.
|
 | [www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
Zomaar twee voorbeelden.
Die Cosmo is wel een hele aangeklede en die km standen zijn geen probleem. Let wel op of de distributieriem is vervangen.
|
 | Wij hebben destijds voor dezelfde keus gestaan. Wij hadden een avensis, maar met 3 kinderstoeltje op een rij was dat erg behelpen. Stoeltjes stonden scheef en telkens de vingers vast tussen de stoeltjes bij het dichtdoen van de gordel. Toen de auto vervangen werd heb ik ook nog gekeken naar de Superb. Beenruimte zat, maar veel te smal voor 3 stoeltjes. Wij hebben nu een 5008 en daarin gaat het perfect.
|
 | Da,s waar Boror, maar die heb je niet voor ts zijn budget.
|
 | Quote GP2
Da,s waar Boror, maar die heb je niet voor ts zijn budget.
Dat is waarwil. Ik wilde alleen maar aangeven dat het in een Avensis en Superb lastig is om 3 stoeltjes op de achterbank te plaatsen.
|
 | Quote Boror
Quote GP2
Da,s waar Boror, maar die heb je niet voor ts zijn budget.
Dat is waarwil. Ik wilde alleen maar aangeven dat het in een Avensis en Superb lastig is om 3 stoeltjes op de achterbank te plaatsen.
Niet dus, als je zo'n multimac achterin zet. Kost 1200 euro, maar dan is de keuze in auto's vele malen groter. Dan voldoet iedere station, zelfs in de Fabia zou je dan al voldoende ruimte op de achterbank hebben.
|
 | Hierbij een link naar een test van de anwb: [www.anwb.nl]
Wat opvalt is dat een Honda Jazz ook goed scoort met drie zitjes achterin, en dat in sommige auto’s de voorstoel en de middelste plek niet gebruikt mogen worden om een zitje op te bevestigen.
|
 | Quote zeebra
Hierbij een link naar een test van de anwb: [ www.anwb.nl] Wat opvalt is dat een Honda Jazz ook goed scoort met drie zitjes achterin, en dat in sommige auto’s de voorstoel en de middelste plek niet gebruikt mogen worden om een zitje op te bevestigen.
Beetje vreemde testuitkomst. De selectie auto's is breed, van BMW to Berlingo, en toch scoren ze allemaal drie sterren (op één na met twee). Nergens uitschieters naar vijf sterren of juist 1 ster.
|
 | Quote Clignoteur
Quote zeebra
Hierbij een link naar een test van de anwb: [ www.anwb.nl] Wat opvalt is dat een Honda Jazz ook goed scoort met drie zitjes achterin, en dat in sommige auto’s de voorstoel en de middelste plek niet gebruikt mogen worden om een zitje op te bevestigen.
Beetje vreemde testuitkomst. De selectie auto's is breed, van BMW to Berlingo, en toch scoren ze allemaal drie sterren (op één na met twee). Nergens uitschieters naar vijf sterren of juist 1 ster.
De testuitkomst zegt mij hier niet zoveel. Wel de onderliggende data. En dan zie je dat 3 kinderen op de achterbank van een Peugeot 508 SW niet passen. Daarnaast is de veel kleinere Honda Jazz wel geschikt voor 3 kinderen op de achterbank. Met andere woorden: ga niet automatisch kijken naar een grotere auto als je meer kinderen wilt vervoeren. Soms geldt ook hier: less is more.
|
|