Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Wat zegt die onderhoudslijstje jullie?

Gepost door IngeHuisman 
Beste allemaal,

Ik heb een Opel Combo uit 2007 op het oog. Onderstaand het onderhoudsrapport van de afgelopen 5 jaar. Gaan jullie alarmbellen rinkelen?
Vooral de remblokken & koppeling die al voor zulke bedragen zijn aangepast in de afgelopen vijf jaar wekken bij mij enige achterdocht, wat vinden jullie?

Accu € 95,80 - 147,86
Distributieriem € 231,34
Grote onderhoudsinspectie € 234,52
Koppeling € 862,16
Remblokken voorzijde € 158,47
Remschijven en -blokken voorzijde € 339,02
Ruitenwissers achterzijde € 13,03
Ruitenwissers voorzijde € 29,39
Schokdempers achterzijde € 287,98
Schokdempers voorzijde € 315,37
Uitlaat achterdemper Prijs is niet beschikbaar
Lijkt me nogal van belang hoeveel de Combo gelopen heeft, bij 20.000 kilometer op de teller is het niet best, bij 160.000 op de teller is het prima.
Inderdaad nogal essentieel wat de km stand is.

Je zit op ongeveer € 3000,- in 5 jaar = € 550 per jaar = € 45 per maand.
Wat mij betreft vrij normaal. Niet iets om je zorgen over te maken. Tenzij de km stand ergens onder de 50.000 zit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2012 12:08 door Sportbekkie.
Hij heeft 55000 op de teller, thanx voor jullie reactie!
En dan al een nieuwe koppeling? Ik denk dat ie van een koerier is geweest. Met 55dkm al nieuwe remschijven, schokdempers, koppeling...
Lijkt mij niet zo best.
Daar was ik al een beetje bang voor, ze willen er ook iets te graag vanaf...
In dat geval vind ik het wel vrij snel dat de koppeling vervangen is. Maar dat kan ook met de vorige bestuurder te maken hebben (linkervoet op de koppeling houden bij het rijden bijvoorbeeld). Aan de andere kant: als jij er dan normaal mee rijdt zal jij niet snel een probleem met de koppeling meer krijgen waarschijnlijk.

De overige kosten zou ik me in ieder geval niet te druk om maken.
Schokdempers en koppeling vind ik dubieus. Als pakezel gebruikt?
Distributieriem wel erg snel vervangen, of moet dat na 4-5 jaar?
Remschijven/blokken voor redelijk snel, hoewel dat bij een Peugeot 307 al voor 50.000 km moest (eigen ervaring) of pakezel?
Is het een diesel of benzine ? Bij 55k al zoveel vervangen en juist die specifieke onderdelen wijst idd op veel korte / heftige ritjes.
Het is een benzine/aardgas installatie, het is op zich een Opel Combo Tour, dus de gezinsauto variant, niet het bestelbusje, maar ze kunnen hem best als bestelbusje hebben gebruikt natuurlijk...
Er zijn dus wel 2x de remblokken voor vervangen, 2de keer bij het vervangen van de schijven maar als dat snel na de 1ste keer was hoeft dat dus niet, maar is dus wel gedaan....dan nog de schokdempers....vooral laten staan als er zoveel twijfels zijn; er staan nog 200.000 andere auto's in het land te koop; daar zit ook nog wel iets voor je tussenin.
Heb even gebeld met de verkoper, het gaat dus om een ex-leasebak. Dat verklaart een boel. Dank voor jullie reacties!
Dat vind ik nog niet zoveel zeggen hoor. Ik rij ook een leaseauto, en na drie jaar in die Citroën C1 rijden had ik die zo over willen nemen. Ik denk dat die auto minstens net zo goed was als een particulier bereden auto!
Ik denk bij deze Combo echter dat ie bij een bedrijf heeft gereden als auto van de Facilitaire Dienst ofzo: kilometerstand is niet zo hoog en je gaat geen aardgas rijden als je lange afstanden aflegd (imv tankvoorzieningen). Zo'n auto wordt dan vaak een beetje de 'slet' van het bedrijf. Iedereen gooit en smijt ermee. Als ik naar het onderhoudslijstje kijk krijg ik dit beeld bij de auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2012 13:59 door Barri.
Dat het een lease auto was zegt mij ook niet zoveel. Toen ik het lijstje bekeek had ik het idee of de km stand 200.00km was, maar voor 50.000km is dit wel te gek eigenlijk.

De kans is aanwezig dat je er een probleemloze auto aan hebt, een aantal zaken zijn natuurlijk gewoon al vervangen. Maar het kan ook zijn dat je veel ellende blijft houden. Ik zou lekker doorzoeken naar een geschikter exemplaar winking smiley
Daar zou je inderdaad zomaar eens gelijk in kunnen hebben Barri. Wat je vertelt over je C1 gold overigens ook voor mijn 207. Ook de Avensis wagon van mn oom is een ex-lease en er is gewoon netjes mee omgegaan en prima onderhouden.

Deze 'bedrijfsslet' dus lekker laten staan, maar van een ex-lease hoef je niet direct te schrikken. winking smiley
Dat het een leaseauto is, zegt helemaal niet zoveel inderdaad. Ik heb genoeg leaseauto's gezien die er na 180.000 km nog als nieuw uit zien en een onderhoudshistorie hebben die buitengewoon netjes is. Maar ook dit soort gevallen inderdaad: in 5 jaar bijzonder weinig kilometers gereden, maar zowel op papier (onderhoud) als in werkelijkheid gewoon compleet afgetrapt. Ook bij "eigen auto's" trouwens. Mijn eerste auto was 2 jaar oud en had 20.000 km op de teller. Op het eerste gezicht een nette auto, maar (gelukkig nog binnen de garantieperiode) kwamen er toch wel wat lijken uit de kast. Bleek het een "boodschappenauto" te zijn geweest bij een bedrijf in de buurt, oftewel heel veel korte ritjes met veel wisselende bestuurders.

Oftewel: het is het gebruik en de gebruiker dat het verschil maakt, niet het feit dat het een leaseauto is.
Bedankt allemaal! Ik laat m inderdaad staan en ga op zoek naar een alternatief!
meeuw
Schokdempers en koppeling vind ik dubieus. Als pakezel gebruikt?
Distributieriem wel erg snel vervangen, of moet dat na 4-5 jaar?
Remschijven/blokken voor redelijk snel, hoewel dat bij een Peugeot 307 al voor 50.000 km moest (eigen ervaring) of pakezel?

Distributie was bij mijn Zafira om de 60.000 km of 4 jaar.
Leasebak over 5 jaar met dit onderhoud? Dan klopt de km-stand van 55' in elk geval niet!!
rw54
Leasebak over 5 jaar met dit onderhoud? Dan klopt de km-stand van 55' in elk geval niet!!
Hoezo niet? er zijn best omstandigheden te bedenken (en dat hebben we hierboven ook gedaan) waaronder het wel zou kunnen.

Neemt niet weg dat bij een dergelijke leeftijd en dergelijke odnerhoudsposten het zeker geen kwaad kan de NAP te controleren.
rw54

In de tijd dat ik in de bouw werkte maakten onze busjes ook maar 8.000 km/jr. En die hadden heel wat te verduren met die zware tandemassers.
Laten staan !! Om een koppeling en een set remschijven naar de *** te helpen bij 55.000km met er waarschijnlijk constant op cicuit gereden zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.