Veel prive km in een lease auto

Gepost door Grannus 
Hallo lease experts,

Ik meen eens gelezen te hebben dat het maken van veel prive km's in een lease auto problematisch zou kunnen zijn, in de zin dat de fiscus daar moeilijk over zou kunnen doen. Heb ik de klok wel horen luiden, maar....? Of heb ik het helemaal mis?
Nog nooit van gehoord. En ik geloof er ook niets van. Het aantal km's dat je mag rijden is puur een arbeidsvoorwaardelijke aangelegenheid. Voor alle privé-km's boven de 500 moet je bijtelling betalen.
Nee, je hebt het niet mis. De fiscus heeft de mogelijkheid om van de normale bijtellingsregeling af te wijken als wordt vermoed dat de zakenauto voornamelijk privé wordt gebruikt. Zij kunnen je dan aanslaan voor de werkelijke autokosten (bijtellen bij je inkomen voor de IB-heffing). Bij een bijtellingspercentage van 25% zal dat niet snel gebeuren, omdat het verschil met de werkelijke kosten niet zo groot is. Maar misschien zal een bijtellingspecentage van 14% de fiscus inspireren tot meer actie in dit opzicht.

In de praktijk zal vooral de directeur/eigenaar die 3 auto's op de zaak heeft (ook voor vrouw en kind) moeten vrezen voor een actie van de fiscus in dit opzicht (terecht).
@Voiture: dit heeft niets met arbeidsvoorwaarden te maken. De bijtelling is verzonnen door de fiscus, niet door de werkgever. De werkgever kan beslissen om je al dan niet een auto van de zaak ter beschikking te stellen. Of daarover fiscaal moet wroden afgerekend is niet zijn pakkie an (hoewel hij wel onbezoldigd de administratie mag regelen).
Nee, maar de werkgever kan wel beslissen hoeveel privé-km's je mag maken met een leaseauto.
Als de wg bepaat dat je onbeperkt privé-km's mag maken terwijl je zakelijke km's nihil zijn, is het aan de fiscus om al dan niet een correctie op je IB-aangifte toe te passen.
Maar daarom heeft het nog wel met je arbeidsvoorwaarden te maken, wat ik aangaf.
De vraag was in de zin dat de fiscus daar moeilijk over zou kunnen doen. En dat bepaalt de fiscus dus.
Interessant, meeuw. Deze regeling was mij niet bekend. Ik heb de website van de Belastingdienst een even gecheckt:

Is de werkelijke waarde van het privégebruik van de auto hoger dan de bijtelling van 25 of 35%? Bijvoorbeeld omdat u veel privékilometers rijdt en weinig zakelijke kilometers? Dan wordt de werkelijke waarde bijgeteld.

Voorbeeld
De waarde van de auto is € 25.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 7.500. Dit is meer dan 25% van € 25.000 (= € 6.250). De bijtelling is € 7.500 (privégebruik).

Hoe bereken je de waarde van het privegebruik?
Regeling was mij al langer bekend, maar vooralsnog alleen al theorie. Ik heb nog nooit iemand gehoord die een naheffing heeft gekregen vanwege het privegebruik.
Ik dacht ook dat 25% het maximum was en dat daarboven qua privé-kms geldt dat the sky the limit is. Vwb de fiscus dan, uiteraard te beperken door de werkgever, zoals voiture zegt. Maar inderdaad, hoe gaan ze dat controleren? Bij meerdere zakelijke auto's is het te begrijpen, maar als je gewoon één leaseauto hebt dan zal de fiscus zich toch nooit gaan bemoeien met hoeveel je daarmee rijdt? Dat is een kwestie tussen werkgever/LM/werknemer.
Volgens mij bepaald de werkgever hoeveel prive kilometers je met een auto mag rijden...
Mijn broer heeft een geleasede BMW 535D waarmee hij jaarlijks ook zoveel prive kilometers mag rijden als hij zelf wil...
Althans, minder dan 10.000 maar dat redt je toch niet... Ik weet niet wat hij hier voor betaald...
Was er niet een keer een item (op dit forum of elders, ik weet het niet meer) dat iemand gedurende een jaar arbeidsongeschikt was maar wel de lease auto tot zijn beschikking had? In dat geval werd feitelijk elke kilometer prive gereden. En waren er dus redenen voor de fiscus om te handelen.

Ja ik moet even zoeken.
Fraggle
Volgens mij bepaald de werkgever hoeveel prive kilometers je met een auto mag rijden...
Mijn broer heeft een geleasede BMW 535D waarmee hij jaarlijks ook zoveel prive kilometers mag rijden als hij zelf wil...
Althans, minder dan 10.000 maar dat redt je toch niet... Ik weet niet wat hij hier voor betaald...

Hoezo red je dat niet? Onbeperkt is wel even heel wat anders dan 10.000 km per jaar, hoor. En ik rijd er veel meer dan 10.000 privé.
BMdoubleyou
Interessant, meeuw. Deze regeling was mij niet bekend. Ik heb de website van de Belastingdienst een even gecheckt:

Is de werkelijke waarde van het privégebruik van de auto hoger dan de bijtelling van 25 of 35%? Bijvoorbeeld omdat u veel privékilometers rijdt en weinig zakelijke kilometers? Dan wordt de werkelijke waarde bijgeteld.

Voorbeeld
De waarde van de auto is € 25.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 7.500. Dit is meer dan 25% van € 25.000 (= € 6.250). De bijtelling is € 7.500 (privégebruik).

Hoe bereken je de waarde van het privegebruik?

De werkelijke autokosten blijken uit de boekhouding van het bedrijf: Benzine, belasting, verzekering, garagekosten + afschrijving.

Maar dan moet nog blijken hoeveel daadwerkelijke privé dan wel zakelijk is gereden. En dat wordt lastig voor de fiscus, aangezien de werknemer geen km-administraie hoeft bij te houden (hij betaalt immers gewoon de bijtelling). Daardoor zal de fiscus deze regeling (meer laten betalen dan de bijtelling) alleen in extreme gevallen toepassen: Als de werknmere het hele jaar abeidsongeschikt was (dus zakelijke km = 0) of als een dga 3 auto's op de zaak heeft, dus ook voor echtgenote en kind (die ook 0 zakelijke km per jaar rijden). Dit is dus gewoon een misbruikregeling. In normale werknemerssituaties zal het waarschijnlijk nooit een probleem geven, ook al rijdt de werknemer 20.000 km per jaar. Ik heb oook een werknemer die onbeperkt privé mag rijden + benzine en tolgeld in het buitenland vergoed krijgt. Allemaal (fiscaal) prima, mits de auto ook zakelijk wordt gebruikt.

Vergeet echter niet dat de fiscus geen bewijslast heeft (omgekeerd dus). Als de fiscus misbruik vermoedt kan die gewoon een naheffing opleggen en dan moet de gedupeerde maar bewijzen dat het anders is. Dus alsnog een sluitende km-administratie overleggen ondanks dat daar geen verplichting voor was.
gearhead
Was er niet een keer een item (op dit forum of elders, ik weet het niet meer) dat iemand gedurende een jaar arbeidsongeschikt was maar wel de lease auto tot zijn beschikking had? In dat geval werd feitelijk elke kilometer prive gereden. En waren er dus redenen voor de fiscus om te handelen.

Ja ik moet even zoeken.

Ja, dat was hier, staat denk ik (niet 100% zeker) onder verzekering & belasting.
10.000 km prive per jaar is niet bijster veel inderdaad.
Joël D.
gearhead

Ja ik moet even zoeken.

Ja, dat was hier, staat denk ik (niet 100% zeker) onder verzekering & belasting.
Daar was het meen ik een vraag van iemand die in die situatie zat, en betrof het een erg hoge eigen bijdrage die de werkgever vroeg vanwege het feit dat ie de auto alleen privé had gebruikt, maar ik kan het mis hebben.

Sowieso is dat ook een punt waarop je moet letten: over het algemeen wordt de eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken en dat mag ook, mits die eigen bijdrage voor het privé gebruik van de auto is! Er is wel een geval bekend van een werknemer die zo;'n hoge eigen bijdrage had dat ie geen bijtelling meer had op een vrij dure auto. Dat pikte de belastingdienst niet: de vergoeding voor privégebruik was onwerkelijk hoog ten opzichte van de privé gereden kilometers en het had er dan ook alle schijn van dat het een bewuste loontechnische constructie was om geen bijtelling te hebben. De rechtbank heeft daarbij meen ik de belastingdienst in het gelijk gesteld.

@meeuw: die 14% betreft in feite een korting als "beloning" voor het feit dat je een "milieuvriendelijkere" auto rijdt. Niet omdat de verweachting is dat je ook minder autokosten hebt. Als je dan fors meer rijdt, zou je toch ook daar weer een compensatie in verwachten.

In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, maar het is in potentie ene mogelijkheid. en mocht de belastingdienst het aannemelijk vinden, dan wordt het inderdaad een hele klus om hun ongelijk te bewijzen. Het is dan onder meer te hopen dat je wel kilometers doorbelast aan de klant.
@Bat: Als de fiscus bij iemand 'ingrijpt' vanwege een zeer hoog privégebruik, dan is die 14% niet meer relevant. Er wordt dan een naheffing op gelegd op basis van de werkelijke autokosten.

Wat ik bedoel is echter dat bij een bijtellingspercentage van 20/25% het verschil met de werkelijke kosten niet zo groot is, waardoor er ook minder aanleiding is om een naheffing op te leggen. Bij een bijtelling van 14% is er wel een groot verschil t.o.v. de werkelijke kosten, dus wordt het voor de fiscus aantrekkelijker om een naheffing voor de werkelijke kosten op te leggen.
De 25% gaat uit van gemiddeld gezien een goede afspiegeling van de waarde die het privé gebruik vertegenwoordigt. Sommige categorieën auto's zijn door de overheid bestempeld als zuiniger en daarom gewenster. Om leaserijders te stimuleren dat soort auto's te kiezen, is er een lager bijtellingspercentage in te stellen. In feit krijg je dus korting op de bijtelling, omdat je aan de wens van de overheid voldoet om een "milieuvriendelijker" auto te kiezen. Mocht de overheid nu echter van mening zijn dat je wel heel erg veel privé in je auto rijdt en dus een naheffing opleggen, dan kan het nog best een interessante zaak worden als je in het kader van gelijke behandeling vraagt om op die naheffing ook een korting te krijgen. Je hebt immers nog steeds voldaan aan de wens van de overheid om een milieuvriendelijker auto te kiezen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

Dat het voor de overheid interessanter is om een naheffing te vragen op een auto waar ze anders niet zoveel aan overhouden, lijkt me evident. Wat dat betreft zul je ook zien dat mensen met een hoge eigen bijdrage ook eerder in the picture zullen zijn,. Zie ook het voorbeeld van de leaserijder die zijn belasting op bijtelling volledig dacht te kunnen omzeilen door een even hoge eigen bijdrage.

NB: ik meen dat de belastingdienst uitgaat van gemiddeld 13-15.000 km/jaar privé. In de meeste leaseregelingen is door de werkgever een soortgelijk kilometrage opgenomen. Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen eerder mot krijgen met hun baas over teveel privékilometers dan met de belastingdienst.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep