Nieuwe auto, vervanger voor Verso. Keuze is gemaakt!

Gepost door Biff 
Ik rijd momenteel in een tweede generatie Toyota (Corolla) Verso uit 2005. Er staat bijna 190.000km op de teller. Ik heb goed meegespaard met de afschrijving dus er kan een vervanger komen.

Twee zaken zijn heel belangrijk: veiligheid en betrouwbaarheid. Ik rijd zo'n 30.000km per jaar. Behalve woon-werkverkeer gebruik ik de auto ook om zo'n twee keer per jaar met de auto op vakantie te gaan (maximale afstanden: Zweden, Italie, Portugal).

Verder mag de auto iets kleiner zijn dan de Verso, aangezien de twee kinderen uit de babyfase raken en er dus steeds minder wandelwagens, bedjes, etc. mee moeten worden genomen. Een c-segment hatchback is echter iets te klein denk ik, plus een iets hogere zit vind ik wel prettig.

Budget is ongeveer 30.000. Ik heb de voorkeur voor een benzine. Ik realiseer me dat dat met de kilometers die ik maak onvoordelig is. Echter, er is een flinke kans dat ik over een jaar of twee veel minder ga rijden. Ik wil niet dan opnieuw inruilen en ik wil ook niet met een auto voor de deur zitten waar ik iets van 135 euro wegenbelasting per maand aan kwijt ben zonder erin te rijden.

Zoals gezegd, betrouwbaarheid en veiligheid zijn cruciaal, dus ik selecteer op automerken die volgens Dekra en TUV doorgaans betrouwbaar zijn en modellen met 5 sterren in EuroNCAP met relatief hoge scores voor kinderen achterin.

Mijn selectie tot nu toe:

- Toyota Avensis Wagon 1.6 Business.
Zeer grote wagen, zeer compleet. Rijklaar (incl. metallic) ong. 30.500.

- Subaru XV 2.0 Luxury.
Grootste bezwaar is dat'ie relatief weinig ruimte heeft. Verder wel hogere zit, scoort zeer hoog (90%) op veiligheid voor kinderen achterin. AWD is een plus mbt. veiligheid. Rijklaar (incl. metallic) ong. 30.000.

- Ford C-Max 1.6 EcoBoost Titanium.
Snelle auto en op papier toch vrij zuinig. Ford is historisch gezien wat minder betrouwbaar dan Toyota en Subaru. Rijklaar (incl. metallic, privacy glas en techno line easy driver) ong. 31.000.

Nog wat alternatieven die ik heb bekeken, maar vooralsnog zijn afgevallen:

- Golf Plus. Op paper wel redelijke ruimte (395l) maar ik vond het toen ik erin keek nogal tegenvallen. Golf Plus is volgens de statistieken wel zeer betrouwbaar. Nooit getest door EuroNCAP.

- Mazda CX-5. Aangezien ik iets van parkeersensoren of achteruitrijcamera wil moet het dan de TS+ versie worden, waarvan de rijklaarprijs (incl. metallic) op ong. 31.500 komt. Hij is echter op papier heel zuinig dat het kan compenseren. Echter nog geen EuroNCAP test geweest en daar doet Mazda het niet altijd vlekkeloos (meest recente test, CX-7 was 4 sterren, de keren dat ze 5 sterren halen is dat vrij krap).

- Toyota Verso. Ik ben zeer tevreden over mijn huidige auto, maar ik vind de nieuwe Verso er gewoon niet mooi uitzien. Plus de indeling van het dashboard vind ik onhandig.

- Toyota Prius Wagon. Hoge aanschafprijs, rijklaar (incl. metallic) voor de Aspiration is ong. 34.500. Dat terwijl praktijkverbruik onduidelijk is, nog geen EuroNCAP test is gedaan en ik een sterke voorkeur heb voor een handgeschakelde auto. Over een anderhalf jaar is de wegenbelasting alweer terug.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2012 07:25 door Biff.
Heb je hoog zitten echt als prioriteit?

Kinderen zijn groot genoeg om zelf achterin te klimmen, dan zou ik niet zondermeer voor een midi-mpv kiezen. Een gewone middenklasser station rijdt over het algemeen beter (Lager zwaartepunt), zuiniger en qua laadruimte zijn ze soms ook nog praktischer.
Ik zou zelf eerder voor bijvoorbeeld een Focus wagon kiezen dan een C-max. Ga de laadoppervlakten maar eens vergelijken.

Freez
Wellicht de Opel Meriva ? Niet heel erg groot maar wel de hoge zit en erg flexibel in te delen.
Bedankt voor de eerste reacties!

Ford Focus Wagon is wel een goed alternatief als wagon. Een hele complete (1.6 EcoBoost Titanium) incl. privacy glas, metallic en parkeersensoren is rijklaar iets onder de 29.000. Ik vind de hoge zit eigenlijk wel prettig moet ik zeggen, maar ik denk dat als ik voor een station ga, dat de Focus Wagon wellicht een betere keus is dan de Avensis.

Mercedes B-klasse zou ook wel kunnen. Ik vind het alleen moeilijk om bij die duurdere merken door de optielijsten heen te komen, maar als ik het goed lees ben ik voor een B180 met privacy glas, metallic, climate control en parkeersensoren en cruise control (pakket) rijklaar toch richting de 32.000 kwijt. Dat wordt een proefrit denk ik!

Opel Meriva heb ik ook over het hoofd gezien. Wel een beetje een suffe wagen moet ik zeggen (maarja, ik rijd zelf in een Verso nu...). Cosmo 120pk versie is compleet met allerlei opties (telefoon, usb, licht-/regensensor, parkeersensoren, metallic) rijklaar toch maar iets van 26.000. Daar moet ik over nadenken smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2012 10:21 door Biff.
"Voordeel" van de Meriva is dat je het zo duur kan maken als je wil. Zou voor de 140 PK Cosmo gaan en dan kan je daarna zoveel toeters en bellen aankruisen als je wilt. Als je echt de mooiste en duurste opties aanvinkt ( leer / panoramdak / OPC-pakket ) kom je met gemak ver over de 30K heen als je wilt.

Maar dan heb je ook een echt dikke versie !
Heb je al een keer bij de SEAT Altea XL gekeken?
Zeer ruime auto met een hoge instap, daarnaast veel keuze uit benzine en dieselmotoren ook met automaat.
Mijn keuze zou de CX-5 zijn. Absoluut een mooie auto m.i. De hoge zit, en lijkt me veel waar voor het geld. Het theoretische verbruik zou redelijk revolutionair zijn, maar dat is natuurlijk nog maar afwachten.
De veiligheid zou ik niet wakker van liggen. 5 sterren worden wel verwacht voor de NCAP, en een hoge carroserie is per definitie al een voordeel bij de gemeenste aanrijdingen (in de flank).
De Meriva is idd. een goede optie, hij mag er dan misschien wat "suf" uit zien (al is dat ook erg afhankelijk van de kleur en uitvoering)....de tests zijn er best positief over!

Als je voor de 1.4T gaat zou ik ook zeker de 140pk variant nemen. Die heeft een 6-bak en toch net ff iets meer koppel.
Zeker als Cosmo een hele nette auto, wel ff de optie Comfortstoelen aanfinken, want die zijn volgens bezitters super fijn!

Als het uiterlijk ook wat wil, finkje zetten voor AFL verlichting. Helaas geen Xenon (wel makkelijk er zelf in te zetten) maar toch beter licht en smoelt veel beter. En kwa prijs is het een heel interessante optie, zeker met de huidige 5x5 deal.
De Meriva lijkt me inderdaad helemaal geen gekke optie. Je hebt het idee dat het een wat opgehoogde Corsa zou moeten zijn, totdat je er eentje in levende lijve ziet. Dan blijkt er een serieus stuk auto te staan.

En als we dan toch naar Opel kijken (en een Ford Focus Wagon ook een optie is): Opel Astra Tourer?
Die 's wel hoger, maar qua ruimte "gewoon" een c-segment hatchback en die leek TS aan de kleine kant (en daar heeft ie denk ik wel gelijk in).
Ik ben vorige week wezen proefrijden in de nwe Mazda CX-5...... en verkocht spinning smiley sticking its tongue out

Jouw wensen pakket zo bekijkende voldoet deze auto aan vrijwel al je wensen..... en hij is ruim, zeer ruim van binnen ! ! ! Momenteel is dit toch wel de meest moderne auto in zijn soort.... met name de motor is geheel nieuw en ongeblazen (zonder turbo), menig turbo-rijder krijgt in de loop der tijd toch wat extra kosten voor zijn kiezen (charger- of de intercooler defect). Google maar eens rond op 'nadelen turbo motor'.... Ook het theoretisch lage brandstofverbruik valt in de praktijk zeer tegen.... Surf maar eens naar www.werkelijkverbruik.nl.

Ik snap dat de nwe CX-5 zichzelf ook nog moet bewijzen..... echter de eerste verkoopcijfers verslaan alle verwachtingen cool smiley

Suc6
Als je een auto wil met goede rest waarde zou ik voor de Golf Plus gaan .
Als je een Meriva overweegt, vergeet dan niet een Honda Jazz in je overwegingen mee te nemen. Ik lees dat je waarde hecht aan goede scores in Dekra- en Tv-lijsten, de Honda is daar heel vaak in de bovenste regionen te vinden. Verder is het een wat hogere auto met een grote mate van flexibiliteit en (naar het schijnt) verbluffend ruim vanbinnen. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik er nog nooit in gezeten heb.
bat
Die 's wel hoger, maar qua ruimte "gewoon" een c-segment hatchback en die leek TS aan de kleine kant (en daar heeft ie denk ik wel gelijk in).

Waarom moet half Nederland het hele jaar door met een auto rijden die veel en veel te groot is.
Voor de huis/werk verplaatsingen en de meeste familieuitstapjes (2 kinderen) volstaat een C-segmenter ruimschoots,
voor bezoekjes aan het containerpark bestaat er iets als een aanhanger en trekhaak,
en voor de vakanties dakdragers en een dakkoffer.
Ook ik heb 4 jaar lang een Verso D-Cat uit 2005 gereden, deze bleek in de praktijk bij mij verre van betrouwbaar. Ben daarna in 2009 overgestapt op de nieuwe Megane Estate. Wat een verademing t.o.v. van de Verso. In de ruim 2 jaar dat ik de auto nu heb geen rare fratsen gehad. Onze zoon kan er makkelijk zelf inklimmen. De laaddrempel van de veel ruimere kofferbak is veel lager. Voor 30k koop je een heel dikke uitvoering met alles erop en eraan (xenon, panodak etc.)
Subaru XV lijkt mij een lekker originele keuze! thumbs up
Wel origineel, niet ruim en zuinig...
Bedankt voor de flinke hoeveelheid reacties!

Ik vrees dat ik er geen vertrouwen in heb om een Franse auto te kopen. Ik ben niet zo kortzichtig dat ik een heel land om een vooroordeel diskwalificeer. Dat doe ik echter wel als er overweldigend (kwantitatief) bewijs is dat de betrouwbaarheid een stuk lager is dan van gemiddelde Duitse en Japanse auto's. Ik blijf de getallen echter in de gaten houden en als de volgende periode een duidelijke verandering laat zien bij Renault, Citroen of Peugeot, dan neem ik die zeker in overweging de volgende keer.

Veel mensen hier wijzen me op de Meriva, die lijkt me qua ruimte en prijs zeker wel te voldoen. Ik ben alleen niet gecharmeerd van die achterdeuren die verkeerd om open gaan. Wat me vooral bij is gebleven van Opel is dat de versnellingspook zo zwaar is. Maar dat zijn kleine dingetjes, dus ik zal er binnenkort eens in gaan proefrijden.

Verder zijn er wat fans van de Mazda CX-5. Ik moet toegeven dat voor een budget van rond de 30k, het waarschijnlijk de slimste keus is, ook gelet op het verbruik en gewicht (en daarmee dus de verbruikskosten). Op de een of andere manier heb ik een kronkel die volkomen in strijd is met de meeste mensen op dit forum (en, zoals de verkoopcijfers ongetwijfeld zullen uitwijzen, in strijd is met de meeste mensen in ons land), die ervoor zorgt dat ik de Subaru XV een veel gavere auto vind dan de CX-5.

Dat terwijl ik zou verwachten dat die boxer motor en AWD juist heel erg in de smaak zou vallen bij bezoekers aan dit forum. Is er iets slechts of onprettigs aan Subaru waar ik geen weet van heb?
Biff

Dat terwijl ik zou verwachten dat die boxer motor en AWD juist heel erg in de smaak zou vallen bij bezoekers aan dit forum. Is er iets slechts of onprettigs aan Subaru waar ik geen weet van heb?

Slechts n ding; verbruik.

Freez
En een hele kleine kofferruimte.
Freez
Biff

Slechts n ding; verbruik.

De 2.0 handgeschakelde Subaru doet 1:14,5 en de handgeschakelde Mazda 1:16,6. Als je dan 20.000 per jaar doet scheelt dat misschien twee tientjes per maand. Verder vallen ze in dezelfde categorie qua wegenbelasting. De Mazda moet echter om de 20.000 onderhoud en de Subaru om de 25.000. De Mazda is iets duurder in aanschaf dus de verzekering zal een paar euro hoger zijn per maand. Lijkt me dat de gebruikskosten in de praktijk dan ruwweg hetzelfde zijn?
Total Loss
En een hele kleine kofferruimte.
Daar moet het hem dan in zitten lijkt me. Oh en wellicht in 20% bijtelling. Maar als je dus niet-zakelijk een auto koopt en je koffers passen in de Subaru...

(Overigens, het lijkt nu alsof ik de Mazda probeer af te branden of de Subaru probeer te prijzen, maar ik geloof meteen dat veel mensen het cool vinden om in een grotere wagen te rijden die ook nog een stuk vlotter is. Daarbij komt dat de Mazda ongetwijfeld ook zeer betrouwbaar en veilig zal zijn. Maar ik vraag me eigenlijk gewoon af of ik een grote fout maak door de Subaru te overwegen, of dat het gewoon smaakverschillen zijn.)
Mijn schoonvader heeft jarenlang (ruim 20 jaar) Subaru gereden, zijn laatste exemplaar is overleden door een motorschade (bleek een bekend probleem bij de 2.5 blokken). Al zijn Subaru's dronken als een tempelier. Voor zijn laatste Outback werd 1 op 11 opgegeven, in de praktijk was dat eerder 1 op 6,5.... Onderdelen zijn bij Subaru ook stevig aan de prijs (nog duurder dan bij Toyota en Mazda). Als je geen Franse auto wilt zou ik de Mazda CX-5 blind durven kopen.
Ik ben het oneens met de topicstarter waar hij de kwaliteit van Franse auto's in twijfel trekt en de Duitse en Japanse kwaliteit roemt, maar dat terzijde.

De Subaru XV heeft wel een B-label meegekregen. Dus zo'n zuiplap zal het dan toch niet zijn. Door het AWD-systeem zal ie onzuiniger zijn dan een auto met voorwielaandrijving, maar toch. Ik ben overigens geen fan van het labelsysteem, omdat het vaak toch niet klopt.

Biff
Maar ik vraag me eigenlijk gewoon af of ik een grote fout maak door de Subaru te overwegen

Waarom zou je een fout maken als je je eigen smaak en voorkeur volgt? confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2012 16:13 door Davidoff.
Ik zag de Subaru XV laatst in het echt. De plaatjes deden me niks (minder dan de CX-5), maar in het echt vind ik het toch wel een robuust ogend geval. Echt niks mis mee.

Ook ik heb altijd wat vraagtekens gehad m.b.t. tot het verbruik v/d Subaru motoren, maar wie weet is de nieuwste generatie idd zuiniger..?

Afschrijving (gezien Subaru niet veel verkoopt hier) zou je dan nog rekening mee kunnen houden, maar volgens mij valt dat juist mee gek genoeg.

Lijkt me een originele en ook prima rijdende keus uiteindelijk.
Subaru inruilen bij de Subaru dealer gaat nog wel, maar bij een vreemd merk is een drama. Afschrijvingskanonnen van de eerste orde.
Davidoff
Ik ben het oneens met de topicstarter waar hij de kwaliteit van Franse auto's in twijfel trekt en de Duitse en Japanse kwaliteit roemt, maar dat terzijde.
Mijn recente ervaring met 2 Fransen van de nieuwste generatie hebben mij ook weer hoopvoller gestemd, maar ik kan me goed voorstellen dat je er als particuliere koper nog wat afwachtend tegenover staat. De kwaliteitsverbetering is nog redelijk vers, zo vers dat over het algemeen leasserijders de enigen zijn die er hoge kilometerstanden mee hebben bereikt en die merken vaak niet echt wat er aan preventieve/correctieve kwaliteitsbeheersing bij de onderhoudsbeurten is gebeurd. Als priv bezitter van de auto ga je dat echter wel merken.

Davidoff
De Subaru XV heeft wel een B-label meegekregen. Dus zo'n zuiplap zal het dan toch niet zijn. Door het AWD-systeem zal ie onzuiniger zijn dan een auto met voorwielaandrijving, maar toch. Ik ben overigens geen fan van het labelsysteem, omdat het vaak toch niet klopt.
Met die laatste zin zeg je het zelf al. Meerdere mensen geven hier al aan dat het door de fabrikant (naar ik aanneem op basis van de eisen voor het normverbuik vastgestelde) opgegeven verbruik in de praktijk tot nog toe ruimschoots overschreden wordt. Desaltniettemin zal alleen de praktijk uitwijzen of het een zuiplap is. Dat vraagt om een flinke proefrit! Want:

Davidoff
Waarom zou je een fout maken als je je eigen smaak en voorkeur volgt? confused smiley
He-le-maal mee eens.

0ptimus Prime
Ik zag de Subaru XV laatst in het echt. De plaatjes deden me niks (minder dan de CX-5), maar in het echt vind ik het toch wel een robuust ogend geval. Echt niks mis mee.
Laatst een tijdje achter/naast een trailer vol bestickerde demo's gereden (druk verkeer). Beter dan de plaatjes inderdaad, maar niet echt een spannende auto vond ik.

vertmaori
Subaru inruilen bij de Subaru dealer gaat nog wel, maar bij een vreemd merk is een drama. Afschrijvingskanonnen van de eerste orde.
Dat lijkt me wel iets om serieus rekening mee te houden. Ik heb ook de indruk dat het tweedehands "lastige" auto's zijn, vanwege "wat de boer niet kent, vreet ie niet".
De verhalen over de 'Franse kwaliteit' vind ik dubbel. Je hoort zowel positieve als negatieve verhalen. De n heeft problemen met een 307, en de ander rijdt er probleemloos 210.000 km mee. De n heeft problemen met een Laguna, de ander rijdt er probleemloos 190.000 km mee. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

Zo hoor ik net zo vaak positieve als negatieve verhalen over bijvoorbeeld VW. Maar het beeld blijft maar hangen dat dt toch wel een erg degelijk, probleemloos merk is.
Om over de vele, vele terugroepacties van de Japanse merken de laatste tijd nog maar even te zwijgen.

Snap je waarom ik het oneens ben met de topicstarter?

Inruil wordt vermoedelijk wel even afwachten ja. Maar ik merk dat veel dealers sowieso argwanend tegenover een 'ander merk' staan.
Davidoff
De verhalen over de 'Franse kwaliteit' vind ik dubbel. Je hoort zowel positieve als negatieve verhalen. De n heeft problemen met een 307, en de ander rijdt er probleemloos 210.000 km mee. De n heeft problemen met een Laguna, de ander rijdt er probleemloos 190.000 km mee. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

Zo hoor ik net zo vaak positieve als negatieve verhalen over bijvoorbeeld VW.

Bij franse auto's hoor je idd van allebei, positief als negatief. Maar doe je oogkleppen nou eens af en realiseer je dat je bijv. bij Japanse merken 90 procent posititeve reviews ziet. En kijk maar eens naar de AW's TevredenheidsTroffee.

De Franse bende bungelt gewoon onderaan... En ook VW is minder probleemloos als bijv. Honda Toyota, Lexus, Mazda, Mitsubishi.

Terugroepacties? Kam me alleen die van Toyota herinneren..

Get real, statistieken en vral; gebruikerservaringen spreken je nog steeds tegen.

Heb niks tegen Franse auto's overigens, maar ze geven gewoon VEEL problemen (buurmann heeft een nieuwe Renault, als het alarm niet afgaat, dan start de auto weer niet niet, of gaan de ramen niet open.. Just face it, mooi dat jouw auto het wel doet!
Interessante punten! Wederom mijn dank voor de discussie.

Wat betreft afschrijving maak ik me niet zoveel zorgen, ik ben van plan om er toch zeker 6 a 7 jaar in te rijden. In die periode komt er dan ook zo'n 200k op te staan, waardoor de afschrijving niet zo'n impact heeft (hij is veel gedaald in waarde na die tijd/kilometers, maar door de vrij lange periode is dat niet zo erg). Juist daardoor is betrouwbaarheid een veel grotere factor: als er na de garantieperiode een relatief veel grotere kans is op problemen dan hakt dat er voor mij veel harder in dan een lage inruilwaarde achteraf.

De discussie rondom of een Franse auto wel of niet betrouwbaar is kan moeilijk worden gevoerd op basis van eigen ervaring, simpelweg omdat over het algemeen alle automerken degelijke spullen leveren. Echter, er zit wel een vrij groot verschil tussen de merken. Wat ik daarmee bedoel: als er bij Toyota 2% niet deugt en bij Renault 8% niet, dan kun je dat op twee manieren interpreteren. Enerzijds zullen bij Renault 92% van de gebruikers geen problemen hebben. Maar aan de andere kant kun je stellen dat als je een Toyota koopt, je een vier keer zo kleine kans hebt op problemen!

Je ziet dat ook bij de TUV onderzoeken. Als we bijvoorbeeld de categorie nemen die voor mij het meest relevant is, de 6-7 jaar oude auto's in het meest recente onderzoek, dan zien we dat de top 25 meest betrouwbare auto's zo over de landen van herkomst zijn verdeeld:

Japan: 12
Duitsland 12
Zuid Korea: 1

Als we de top 25 aan de onderkant bekijken, dus de meest onbetrouwbare auto's, dan zien we het volgende:

Duitsland: 8
Frankrijk: 8
Italie: 5
Zuid Korea: 2
Spanje: 2

Interessant is dat Duitsland zowel aan de bovenkant als aan de onderkant goed meedoet. Dit verklaart het beeld dat veel mensen zeggen dat Duitse auto's goed zijn maar er ook veel mensen zijn die er toch problemen mee hebben. De probleempercentages in de top 25 lopen van 5,5% tot 13,1% en in de bottom 25 van 19,5% tot 35,5%. Dat is dus die factor 3-4 waar ik het eerder over had.

Zoals bat ook aangeeft zijn dit natuurlijk geen actuele cijfers (want het zegt iets over auto's uit 2005 en 2006). Maar als particulier die voor 30.000 euro ergens in wil stappen, neem ik daar liever zo min mogelijk risico mee.

Oh en inderdaad, ik vind de XV ook een zeer mooie auto! Op de plaatjes lijkt het een beetje een verkeerd geproportioneerde Impreza (te hoog), maar in het echt heeft'ie een stoer SUV uiterlijk (en toch zonder enorm groot te zijn).
Davidoff

Zo hoor ik net zo vaak positieve als negatieve verhalen over bijvoorbeeld VW. Maar het beeld blijft maar hangen dat dt toch wel een erg degelijk, probleemloos merk is.
Om over de vele, vele terugroepacties van de Japanse merken de laatste tijd nog maar even te zwijgen.

Snap je waarom ik het oneens ben met de topicstarter?
Zowel Peugeot (307) als Renault (Laguna) hebben zelf aangegeven dat ze begin deze eeuw modellen in het programma hadden die "problematisch" waren. Nu kun je het aan de Duitse arrogantie wijten dat zij mogelijke problemen voor zich houden, maar dan heb je denk ik nog nooit met Fransen hoeven werken.

Los daarvan kun je het perceptie noemen, maar als particulier heb je gewoon weinig anders om op af te gaan dan wat er aan onderzoek beschikbaar is op de markt, en daaruit blijkt dat tot voor kort veel Franse auto's niet uitblonken in kwaliteit (en ik kan daar helaas over meespreken). Op basis daarvan kan ik me voorstellen dat je dus kijkt naar merken/landen van herkomst die een wat betere reputatie hebben (of dat nu verdiend is of niet).

Zoals ik ook al zei: ik heb recent een flinke tijd/aantal kilometers mogen rijden in Franse auto's van de nieuwste generatie en ik denk dat ze en hele forse stap hebben gemaakt. Maar ja, dan zie ik mijn buurman weer die met zijn 3008 toch wel veel kleine maar niet minder irritante dingetjes heeft gehad...
Biff

Die Subaru is een goed ogende auto..... ziet er m.i. stoerder uit dan de CX-5. Echter wat mij heeft doen besluiten om voor de CX-5 te gaan :
1) 99,4% van de tijd rijdt een Awd in Nederland op 2wd..... echter wel met circa 10% meer verbruik (dure 0,6% dus ;-)
2) ruimte in de CX-5 (passagier & koffer) is SUBSTANTIEEL groter
3) verbruik van de boxer motoren...... google arround.
4) Subaru is een auto voor 'selectieve/echte' autoliefhebbers..... Mazda is breder geaccepteerd en is mn. 2e hands beter verhandelbaar

Suc6 met je keuze....
Mini Countryman diesel, de gaafste auto in zijn klasse!!!
Mooi en best ruim nog. Met wat opties ben je 30.000 ongeveer kwijt.
Mijn dochter heeft er bijna een besteld... Schitterende wagen, echt!

Of anders een touran... Mooi ruim!
Oh, benzine... Dan de cooper (of iets duurder, de S versie!)
GianCarlo
Die Subaru is een goed ogende auto..... ziet er m.i. stoerder uit dan de CX-5. Echter wat mij heeft doen besluiten om voor de CX-5 te gaan :
1) 99,4% van de tijd rijdt een Awd in Nederland op 2wd..... echter wel met circa 10% meer verbruik (dure 0,6% dus ;-)
2) ruimte in de CX-5 (passagier & koffer) is SUBSTANTIEEL groter
3) verbruik van de boxer motoren...... google arround.
4) Subaru is een auto voor 'selectieve/echte' autoliefhebbers..... Mazda is breder geaccepteerd en is mn. 2e hands beter verhandelbaar

Bedankt voor je overwegingen! Het maakt me echter nog meer aan het twijfelen. Mijn belangrijkste zorg is dat het verbruik zeer zal tegenvallen. Daarentegen claimen ze wel dat dit een nieuwe generatie is die een stuk zuiniger is (zowel bij Subaru als bij Mazda), dus het is bij allebei die auto's een beetje een gok.

Rationeel is er bijna niet aan de CX-5 te ontkomen. Het is zo ongeveer de grootste, zuinigste en lichtste auto in deze klasse.
@ Biff,
Ik denk dat voor jou wordt alleen moeilijker na zoveel verschillende reacties. Maar jij zelf doet kiezen tussen D-segment stationwagon, kleine SUV en kleine MPV. Dat is peren en appels vergelijken. Ik weet niet hoeveel kinderen heb jij zo 3 zou ik je raden een auto met drie aparte stoelen. Omdat je met je smak zit tussen die drie segmenten zou ik Honda CR-V nemen. Die zit precies tussen.Anders www.autoadviesopmaat.nl
Al naar zo'n Countryman gekeken?
Cx-5 is erg mooi. Echter voor heel veel minder rij je een complete Mazda 6 Sportbreak. De GT-M uitvoering is er tegenwoordig al voor 28.000 euro. Je hebt dan ook een fijne 2.0 met 155 pk die ook nog zuinig is. Voor rond de 23 heb je een 1.8 TS en voor 26 een 2.0 TS.
Het is geworden:

Subaru XV 2.0 Luxury handgeschakeld in Marine Blue Pearl.

Na een aantal proefritten tot de conclusie gekomen dat deze auto toch de beste mix heeft van eigenschappen die ik zoek. Daarnaast bleek de bagageruimte groot genoeg (ik schrok van de "380l" specificatie, maar tijdens de proefrit ben ik langs huis gereden en heb er twee flinke vliegtuigkoffers, een opgeklapt kinderbedje en een extra trolley zonder enige moeite ingekregen, ik kon er zelfs nog overheen kijken in de spiegel).

Wel leuk detail: ik had aan de dealer aangegeven dat ik wel binnen twee weken de auto wilde hebben. Vrijdagochtend de handtekening gezet, werd ik begin van de middag gebeld dat'ie er al stond! Meteen maar even gaan kijken:

Dealer gaf aan dat er nog maar een paar handgeschakelde modellen op voorraad zijn in Nederland (en dat was die middag, dus hij zei het niet om me over de streep te trekken, want ik had al lang getekend.)
Niet slecht! Ook een foto van het interieur?
Davidoff

Ik geef aanzienlijk meer om cijfers van bijv. de TV en de ADAC dan om verhalen. En in de TV / ADAC-statistieken doen Franse auto's van een paar jaar oud het gewoon slecht.

In het TV report over 2011 met auto's van 4 tot 5 jaar:

- De eerste Franse auto staat op plaats 47
- De eerste Italiaanse auto staat op plaats 78
- De eerste Japanner staat op plaats 1 (exoten zoals Porsche uitgezonderd)
- De eerste Duitser staat op plaats 7 (exoten zoals Porsche uitgezonderd)

Cijfers liegen misschien wel een beetje, maar zijn toch wel objectiever dan de gekleurde hosanna- of gruwelverhalen van individuele autobezitters.
Biff
Het is geworden:

Subaru XV 2.0 Luxury handgeschakeld in Marine Blue Pearl.

Na een aantal proefritten tot de conclusie gekomen dat deze auto toch de beste mix heeft van eigenschappen die ik zoek. Daarnaast bleek de bagageruimte groot genoeg (ik schrok van de "380l" specificatie, maar tijdens de proefrit ben ik langs huis gereden en heb er twee flinke vliegtuigkoffers, een opgeklapt kinderbedje en een extra trolley zonder enige moeite ingekregen, ik kon er zelfs nog overheen kijken in de spiegel).

Wel leuk detail: ik had aan de dealer aangegeven dat ik wel binnen twee weken de auto wilde hebben. Vrijdagochtend de handtekening gezet, werd ik begin van de middag gebeld dat'ie er al stond! Meteen maar even gaan kijken:

Dealer gaf aan dat er nog maar een paar handgeschakelde modellen op voorraad zijn in Nederland (en dat was die middag, dus hij zei het niet om me over de streep te trekken, want ik had al lang getekend.)
Erg leuke auto ja... Ik zou er wel andere wielen onder doen. Ik vind deze heel lelijk en te klein voor onder deze auto.
DuBois
Erg leuke auto ja... Ik zou er wel andere wielen onder doen. Ik vind deze heel lelijk en te klein voor onder deze auto.

Lelijk vind ik ze niet, maar hij kan wel wat stoerders gebruiken inderdaad. Mooie auto verder!
C-max
DuBois

Lelijk vind ik ze niet, maar hij kan wel wat stoerders gebruiken inderdaad. Mooie auto verder!

Bedankt! Wat die wielen betreft, ik heb er ook even aan moeten wennen (aan het tweekleurige patroon) smiling smiley Qua grootte vind ik ze wel goed -- ze zijn 17", wat voor een crossover volgens mij al vrij groot is. Ik heb'em afgelopen zaterdag afgehaald en geniet er ondertussen bijzonder van! Ik zal na een paar duizend kilometer wel een review posten.
Gaaf dit.

Ik mag dat wel. Mensen die lef hebben om tegen de stroom in te gaan.
Zal wel een redelijk zeldzame auto op de Nederlandse markt blijven. Heb je in ieder geval geen dertien in een dozijn auto.

Klasse wagen. Gefeliciteerd.
Leuk! Ben benieuwd naar meer foto's en hoe dat verbruik nou uitpakt.
Mooi kleurtje dat blauw. Normaal houd ik niet van die 2 kleurige velgen, maar deze kan het hebben thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep