rijden op LPG

Gepost door liquid_ice 
rijden op LPG
30-01-2012 16:12
Peiling
LPG, ja of nee?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 23 stemmen ontvangen.
LPG16
 
70%
Benzine1
 
4%
Diesel6
 
26%



(Weet niet zeker of dit hier moet of in een ander forum deel, verplaats um maar als het niet goed staat)

Ik ben opzoek naar een nieuwe of jong gebruikte (max 4 jaar) auto om goedkoop mee te rijden.
In eerste instantie ben ik aan het kijken naar de zuinigere kleine-middenklasse of middenklasse auto's.
5-deurs is een vereiste trouwens.
Een corsa-tje, astra, Polo en al die 223 andere auto's die in dat segment vallen.

Mijn verwachting is dat ik +/- 25000 KM per jaar zal rijden.
LPG lijkt mij hierin een rele optie om goedkoper uit te zijn, maar ik ben een beetje bang voor hoge onderhoudskosten.

Welke auto's, motoren of technieken kan ik het beste vermeiden als voordelig ik op LPG wil gaan rijden?
Wat adviseren jullie mij om juist WEL te doen als ik op LPG wil gaan rijden?

Heeft een compressor of turbo nog invloed in combinatie met LPG?



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2012 16:54 door liquid_ice.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 16:30
LPG rijdt simpelweg altijd goedkoper dan de andere twee opties. Je kunt inderdaad een hoop ellende kopen met LPG, maar is tegenwoordig met diesel en benzine precies net zo. Sommige moderne diesels (en niet de minste) zijn tegenwoordig ook helemaal op met 1,5 ton. Overigens zijn de reguliere onderhoudskosten niet hoger dan die van een gewone benzinemotor. Bougies worden wat vaker gewisseld. Vwb LPG motoren: oude Renaults (en dus nieuwe Dacia's) lopen heel goed op LPG, net als diverse atmosferische VAG motoren. Ford is het bouwen van goede motoren helemaal kwijt geraakt, die moet je mijden. Evenals diverse Opels. Hyundai heeft altijd goede gasstokers gehad, evenals Mazda en Peugeot (oa de 1.4 en 1.6), al hebben die laatste wel eens koppakkingsproblemen en hebben de twee Peugeots die bij ons op gas liepen wat elektronicatroubles gehad. Maar hoe representatief zijn twee auto's? Het is in elk geval praktisch om een motor te kiezen met hydraulische klepstoters, die hoeven nooit gesteld te worden. Dat zijn in elk geval alle auto's van VAG.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 17:21
Ik rij al een half jaar probleem loos op gas. Het zeg nog niks over het verdere verloop. Het merk is jeep. Hij is 18 jaar oud, maar tot 2001 gewoon op benzine gereden. Daarna pas op lpg.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 17:55
Tja, qua kosten is LPG(g3) sowieso de goedkoopste, daarna waarschijnlijk diesel, maar is behoorlijk afhankelijk van het model auto in kwestie. Het karakter van een (turbo) diesel en een benzine/gas motor is behoorlijk verschillend, misschien vind je dat belangrijk? Verder: In de klasse die jij op het oog hebt neemt een gastank wel een behoorlijk deel uit van de toch al kleine bagageruimte.
Wij hebben goede ervaringen met LPG. Wij rijden namelijk sinds 1991 op LPG.

Zo'n 12 jaar LPG gereden met een Audi 80 (van 1989 en met zo'n 550.000 km weggedaan) en sinds 2005 een Audi a4 avant op LPG (nu zo'n 260.000 op de teller). Qua verbruik iets onzuiniger dan benzine, maar van extra slijtage (lees: kosten) hebben wij in al die jaren geen last van gehad.

LPG ... ik zeg DOEN !!!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2012 18:47 door sandy vercoulen.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 19:27
Ik heb zelf een Opel corsa C 1.2 uit 2006 (latertje) op LPG. Teller staat nu op 140k km en nog nooit problemen aan dde lpg installatie gehad. (sowieso geen problemen aan de auto trouwens)
Daarbij heeft mijn zus (op mijn aanraden) LPG in haar Nissan micra 1.2 uit 2002 laten zetten. Die teller staat nu op 160k km. Ook hier nooit problemen mee gehad.

Minder goede ervaring heb ik met een chevrolet op LPG. Was gelukkig niet van mij. 1 auto van de vele die rijden..... Zegt dus weinig.

Heel veel auto's kunnen prima op LPG, een paar wat minder en sommige maar matig. Maar als je nieuw neemt maakt het allemaal niet zo uit. Of je moet ook echt het plan hebben om hem op te rijden.

Ik moet het nog maar zien of die ultra zuinige dieseltjes en TSI'tjes onderaan de streep nu goedkoper zijn dan een iets dikkere motor op LPG.
En aangezien veeel merken niet eens meer een reservewiel meeleveren in een auto. Kun je dat gat mooi opvullen met een ringtank. Zo behoud je je bagageruimte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2012 19:28 door schudde.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 21:21
Quote

Ford is het bouwen van goede motoren helemaal kwijt geraakt, die moet je mijden.

Is iedereen het hier over eens? of is het gewoon een mening?

Quote

Evenals diverse Opels.
Welke opel's dan, en wat is er mis mee?

Quote

Het is in elk geval praktisch om een motor te kiezen met hydraulische klepstoters
Verminderen hydraulische klepstoters het onderhoud?
of is het nog een extra snufje dat kapot gaat?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2012 21:31 door liquid_ice.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 22:41
Los van alle adviezen hierboven genoemd zou ik nog opletten een ;laag belaste' motor te kopen. Dus liever een 1.6 met 90pk dan een 1.2 met 80pk. LPG motoren moet je niet hard laten werken. Worden ze te heet van en dat is slecht voor de kleppen. Hydraulische klepstoters garanderen altijd de juiste klepspeling. Daardoor is de slijtage het minst. Bovendien geen omkijken naar, totdat de kleppen of de zittingen versleten zijn. Maar dat kan lang duren bij een geschikte auto.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 23:02
Ik beb pas mijn Subaru Imreza op LPG verkocht. Deze heb ik van 34.000 - 370.000 vrijwel probleemloos op LPG gereden. Auto was niet op, maar ik wou eens wat anders. Auto nu opgesplitst in een camper en een Chevrolet Spark op LPG. Die Spark geven ze bijna weg compleet met LPG en met voorlopig geen wegenbelasting en weinig brandstofkosten is het goedkoop auto rijden. Vandaag nog getankt voor 63,9 cent per liter. Maar of die Spark het ook zo goed doet als die Subaru moet ik nog maar afwachten. En die Spark trekt bijna niet bij weinig toeren en de standaard actieradius is niet zo groot.

Voordeel van hydraulische kleppen is dat ze niet gesteld hoefen te worden. Subaru was juist gestopt met hydraulische kleppen. Voordeel van gewone kleppen: minder wrijving en ze kunnen niet blijven hangen. Als hydraulische kleppen blijven hangen zit je weer aan vervangingskosten en je moet hopen dat de motor niet beschadigd wordt. De Subaru moest in het begin wat vaker gesteld worden vanwege de LPG maar op laatst liet ik het 1 maal in de 100.000 km doen voor nog geen 100 euro. Dus dat was geen probleem.

Vroeger wisten ze niet precies hoe lang alles mee ging dus maakten ze kleppen en klepzittingen extra sterk. Later kwamen ze er achter dat op benzine het met wat minder sterke kleppen ook nog wel ging. Scheelt weer een paar euro, maar daar krijg je met LPG dus wel problemen mee. Dus de motor moet er wel geschikt voor zijn. Ze kunnen ook aangepast worden, maar dat is weer duur. Soms maakt de fabrikant een motorserie die geschikt is voor aardgas en die zijn dus ook geschikt voor LPG.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2012 23:03 door Jan..
Re: rijden op LPG
30-01-2012 23:02
Quote
liquid_ice
Quote

Ford is het bouwen van goede motoren helemaal kwijt geraakt, die moet je mijden.

Is iedereen het hier over eens? of is het gewoon een mening?

Quote

Evenals diverse Opels.
Welke opel's dan, en wat is er mis mee?

Quote

Het is in elk geval praktisch om een motor te kiezen met hydraulische klepstoters
Verminderen hydraulische klepstoters het onderhoud?
of is het nog een extra snufje dat kapot gaat?

Het eerste is geen mening. Ford heeft heel goede LPG-stokers gehad in de Escort en de Mondeo, met keiharde kleppen en klepzittingen en ook nog eens hydraulische stellers. Bij de Focus is dat helemaal fout gegaan. Niets waard op LPG. Er zijn er wel wat die het geprobeerd hebben met flashlube en zo, maar toch is het geklooi. Ook zijn de hydraulische stellers vervallen, waardoor er dus eindeloos gesteld moet worden. Opel een beetje hetzelfde verhaal, hoewel die meer goede LPG-motoren over hebben. Weet niet precies welke, wel dat er veel Astra's G en Corsa's zijn die het goed doen op gas. Maar niet alle. Bij de laatste Zafira werd bijvoorbeeld afgeraden om gas in te bouwen. Sporadisch zijn die wel op gas te vinden, maar moeilijk.
Hydraulische klepstoters zijn zelfstellend. Kapot gaan ze zelden of nooit. Zonder die stellers moeten de kleppen met de hand gesteld worden. Afhankelijk van merk en model is dat een klusje wat bij iedere beurt of om de zoveel beurten moet gebeuren. Bij de ene motor is dat zo gepiept, bij de ander is het veel werk. Onze auto's hoeven in elk geval nooit gesteld te worden. Onze Cordoba staat nu op 399639 km en heeft een nieuwe kop, maar nog de originele hydraulische stellers. Idem voor onze jongere Octavia. Da's wel makkelijk.
Re: rijden op LPG
30-01-2012 23:04
Quote
Jan.

Vroeger wisten ze niet precies hoe lang alles mee ging dus maakten ze kleppen en klepzittingen extra sterk. Later kwamen ze er achter dat op benzine het met wat minder sterke kleppen ook nog wel ging. Scheelt weer een paar euro, maar daar krijg je met LPG dus wel problemen mee. Dus de motor moet er wel geschikt voor zijn..

Precies. En dat is wat ik bedoel met dat Ford het verleerd is om goede motoren te maken... (en dan heb ik het niet eens over de al dan niet door hun ingekochte dieseltjes...)
Re: rijden op LPG
31-01-2012 09:05
Quote
HDI110
Los van alle adviezen hierboven genoemd zou ik nog opletten een ;laag belaste' motor te kopen. Dus liever een 1.6 met 90pk dan een 1.2 met 80pk. LPG motoren moet je niet hard laten werken. Worden ze te heet van en dat is slecht voor de kleppen.

Van de hogere temperatuur had ik ook al vernomen, dus je beredenering klinkt logisch vind ik. Dat zou dan ook willen zeggen dat je moet oppassen met turbo's en compressoren, of is dat weer een ander verhaal?

hoe kom ik erachter welke motoren de "keiharde kleppen en klepzittingen" en welke de zachtste of slechtste lopen op LPG?

Ook had ik begrepen dat sommige uitlaten snel slijten door de hogere temperaturen van LPG, iemand een idee hoe ik erachter kom welke auto's dat hebben?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2012 09:07 door liquid_ice.
Re: rijden op LPG
31-01-2012 10:20
Wij rijden een E46 316 op LPG3, een Vialle LPI installatie, inmiddels 14.000 probleemloze km. in iedergeval met het LPG geen probleem.
Re: rijden op LPG
31-01-2012 10:48
Wij hebben nu sinds drie weken een Scania G440 op diesel/lpg lopen, ben eens benieuwd na een 1.000.000 km (als hij dat haalt...)
Re: rijden op LPG
31-01-2012 22:11
Hier een Dacia 1.6 16V op lpg, wagen word ook gebruikt als caravantrekker en dan word er wels ns stevig geklommen en het gaspedaal tot op de vloer ingetrapt. Omdat dus de moter soms zwaar word belast is er ook flash-lube ingebouwd, dit werkt foutloos enkel af en toe het reservoir bij vullen. Onderhoud aan de lpg installatie blijft bij mij beperkt tot jaarlijks de gasfilter vervangen. Ondertussen 50000 kilometer zonder problemen gereden.
Re: rijden op LPG
31-01-2012 22:25
liquid_ice shreef: "Ook had ik begrepen dat sommige uitlaten snel slijten door de hogere temperaturen van LPG, iemand een idee hoe ik erachter kom welke auto's dat hebben?"

Dat is nieuw voor mij. Ik dacht voor de uitlaat: hoe heter hoe beter. Gedurende 370.000 km heb ik 2 keer de achterste demper en 1 keer de middenpijp laten vervangen. Die worden toch minder heet? De rest is orgineel gebleven. Dus bij Subaru valt het wel mee.
Re: rijden op LPG
31-01-2012 22:28
Welke kleppen en koppen hard zijn en welke niet... geen idee. De ervaring moet het leren vrees ik.

Uitlaten die sneller stuk gaan: waarschijnlijk door roest. LPG geeft meer water bij de verbranding dan benzine. Dat water leidt bij korte ritjes tot roest in de uitlaat.

50.000km probleemloos op gas zegt nog niets. Haalt 'ie 2 ton zonder koprevisie?
Re: rijden op LPG
01-02-2012 12:31
Hallo allen
Ook hier rijden we (mijn meisje) met LPG
Het gaat om een Chevrolet AVEO 14 van 2007 met 75K op de teller
Ze rijdt er nu 3 weken mee en tot volle tevredenheid Voor de AVEO had ze een NUBIRA 1.6-16v op benzine dus toch een stapje terug dachten we
Maar de binnenruimte is weinig minder alleen de neus wat korter en wat auto is iets smaller
De houderschapsbelasting is 5 duurder per 3 maanden dan de NUBIRA terwijl we nu LPG rijden
En het verbruik is ook minder nu terwijl er gas gestookt word Nubira deed 1 op 10.5 en de Aveo 1 op 12.6 op gas
Dus wij zijn helemaal tevreden voorlopig
Re: rijden op LPG
01-02-2012 12:57
Kijk eens bij Vialle op hun site, daar staat een catalogus met een hoop merken / modellen / motoren waarin ze hun systemen bouwen en hoeveel garantie ze er op durven geven: klik

Staat er 'nee' dan kan het dus wel, maar steekt Vialle z'n hand er niet voor in het vuur. Bij 'plus' en 'premium' wel.

Zelf rijd ik een Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet op LPG (Vialle LPi). In laten bouwen bij 40.000 km, teller staat nu (drie jaar later) op 125.000. De motor (met turbo) doet het prima op LPG. De gasrespons is iets bruusker en het turbo-gat is wat beter voelbaar. Daarentegen loopt de motor mooier rond op LPG. In het segment waarin jij een auto zoekt, kun je ook eens kijken voor een nieuwe (of jonge) Mazda 2 BiFuel. Mazda levert die zelf met LPG af en biedt dus ook garantie.

De betrouwbaarheid van een auto op LPG is niet minder dan andere brandstoffen, mits het systeem deugdelijk wordt ingebouwd. Let er dus op dat je bij een ervaren, goed aangeschreven inbouwer gaat (google een bedrijf en je leest het vanzelf).
Re: rijden op LPG
01-02-2012 12:59
LPG in een auto met directe benzine inspuiting is trouwens inmiddels ook mogelijk (LPdi heet dat bij Vialle), maar dat is nog een betrekkelijk jonge techniek waarmee niet zo veel ervaringen zijn. Vraag jezelf dus af of je wil pionieren op dat vlak (met mogelijke kinderziektes of andere onvoorziene problemen).
Re: rijden op LPG
01-02-2012 17:36
Wat je ook kunt doen is op de diverse autoverkoopsites zoeken op LPG. De merken die goed op LPG kunnen, zijn ook veel te koop. Zo vind je vele Meganes en slechts een enkele Focus, om eens wat te noemen. Dat geeft al een heel aardige indicatie, gasbedrijven bouwen niet graag in in auto's die het niet aankunnen.
Re: rijden op LPG
02-02-2012 07:58
Quote
s velthuis
Quote
Jan.

Vroeger wisten ze niet precies hoe lang alles mee ging dus maakten ze kleppen en klepzittingen extra sterk. Later kwamen ze er achter dat op benzine het met wat minder sterke kleppen ook nog wel ging. Scheelt weer een paar euro, maar daar krijg je met LPG dus wel problemen mee. Dus de motor moet er wel geschikt voor zijn..

Precies. En dat is wat ik bedoel met dat Ford het verleerd is om goede motoren te maken... (en dan heb ik het niet eens over de al dan niet door hun ingekochte dieseltjes...)

Het zijn geen slechte motoren. De 1.6 100 pk van de Focus is heel degelijk. Op benzine. Ford levert een Fista 1.4 op LPG, ik neem aan dat ze daar dan wel het een en ander aan veranderd hebben?
Re: rijden op LPG
02-02-2012 10:24
Quote
Mechanix

Het zijn geen slechte motoren. De 1.6 100 pk van de Focus is heel degelijk. Op benzine. Ford levert een Fista 1.4 op LPG, ik neem aan dat ze daar dan wel het een en ander aan veranderd hebben?

Nou, de oude motoren in de Escorts en Mondeo's, die waren degelijk. Die draaiden ook op LPG gewoon 3, 4 ton weg zonder problemen. Ford is gaan beknibbelen wat tot onderdelen heeft geleid waar de marges geminimaliseerd zijn. Zodra de belasting wat hoger wordt dan normaal (zoals met LPG) komen dat soort beknibbelingen pijnlijk naar voren. Zo hoeft een auto heden ten dage ook absoluut niet meer te roesten. De auto's van 10 jaar geleden deden dat in principe ook niet. Tot fbarikanten de zinklagen dunner gingen maken en niet meer gingen volverzinken. Goedkoper, maar echt niet meer 15 jaar roestvrij. Een moderne Mercedes A/B bijvoorbeeld, roest letterlijk aan alle kanten. De deuren rotten gewoon van binnenuit weg. Maar als een fabrikant het goed uitfiegeliert, houdt hij het precies lang genoeg vol met een minimum aan kosten. Een Audi 80 bijvoorbeeld roest nog steeds niet. Maar was veel te duur. Daarom zeg ik ook dat ze het verleerd zijn. Het was ooit namelijk wel goed.
Re: rijden op LPG
02-02-2012 15:39
Ach ja, na 15 jaar belandt een auto toch op de vuilnisbelt, dus dat is allemaal niet zo erg.
Re: rijden op LPG
02-02-2012 20:50
Quote
Mechanix
Ach ja, na 15 jaar belandt een auto toch op de vuilnisbelt, dus dat is allemaal niet zo erg.

Ja, en dat is nu precies de ellende. Veel fabrikanten berekenen hun produkt daarop. Dan valt het dus vies tegen als het een keer wat zwaarder belast wordt en dus niet eens meer in de buurt komt van die 15 jaar. Ford had prima gasstokers en uitstekende diesels. Dat maakte dat ze goede kilometervreters hadden. Zowel de gasstokers als de goede diesels zijn ze kwijt. Gelukkig is er keus genoeg over. Maar Ford is helaas niet de enige die zo in de marge zit te bekibbelen. Er zijn er nog een heel stel bij te noemen...

Afhankelijk van het budget zou ik een Fabia/Ibiza/Cordoba/Polo zoeken met een 1.4 of 1.6 motor (helaas niet meer zo degelijk als vroeger, maar dat terzijde), een Mazda Bifuel, een Dacia Sandero of Logan, een Renault Clio 1.4 of 1.6, een Kia Rio, een Citroen C3/C4, een Peugeot 206 of 207 1.4 of 1.6, een Fiat Panda 1.2 of Punto (evo) 1.4 of een Suzuki Swift zoeken. Alle atmosferisch, indirect ingespoten en redelijk tot zeer bewezen qua motoren. Bovendien zijn er van al deze modellen redelijk wat op LPG geleverd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2012 20:57 door s velthuis.
Re: rijden op LPG
03-02-2012 00:38
Quote
s velthuis
Quote
Mechanix
Ach ja, na 15 jaar belandt een auto toch op de vuilnisbelt, dus dat is allemaal niet zo erg.

Ja, en dat is nu precies de ellende. Veel fabrikanten berekenen hun produkt daarop. Dan valt het dus vies tegen als het een keer wat zwaarder belast wordt en dus niet eens meer in de buurt komt van die 15 jaar. Ford had prima gasstokers en uitstekende diesels. Dat maakte dat ze goede kilometervreters hadden. Zowel de gasstokers als de goede diesels zijn ze kwijt. Gelukkig is er keus genoeg over. Maar Ford is helaas niet de enige die zo in de marge zit te bekibbelen. Er zijn er nog een heel stel bij te noemen...

De benzinemotoren zijn nog steeds uitstekend, behalve dat ze misschien niet direct geschikt zijn voor gas. Maar hoeveel auto's rijden nou op gas in Europa? De diesels die Ford gebruikt, komen in tig andere modellen van PSA voor. Dan zou je haast wel kunnen stellen dat er helemaal geen goede diesels meer worden gemaakt.
Re: rijden op LPG
03-02-2012 23:15
Ik heb aan een aantal auto's zitten rekenen (voor het gemak uitgaande van nieuwe auto's)

met 25000 KM per jaar en 5 jaar in gebruik kom ik voor de Mazda Bifuel uit op +/-4500,- per jaar
Dat is vrij goedkoop, want een Aygo of 107 zitten zelf al hoger.

voor de bifuel heb ik 15% hoger verbruik gekozen als voor de gewone Mazda 2. en die z'n verbruik heb ik van werkelijkverbruik.nl (goede site trouwens)
afschrijving, mrb, verzekering en onderhoud ook meegenomen.

wat denken jullie hiervan?
Mazda2 op LPG?

ga morgen trouwens een proefrit doen, want ik ben bang dat ik me erger aan het gebrek aan vermogen.
(al is m'n huidige auto ook 50% zwaarder, haha)
Re: rijden op LPG
04-02-2012 00:10
Quote
Mechanix

De benzinemotoren zijn nog steeds uitstekend, behalve dat ze misschien niet direct geschikt zijn voor gas. Maar hoeveel auto's rijden nou op gas in Europa? De diesels die Ford gebruikt, komen in tig andere modellen van PSA voor. Dan zou je haast wel kunnen stellen dat er helemaal geen goede diesels meer worden gemaakt.

Nee, dat laatste klopt wel. Op Marktplaats vind je veelvuldig Focussen en halfbroer-volvo's uit 2006 en later met alles er op en er aan voor een appel en een ei. O ja, en altijd met een kapot gedraaide 1.6 diesel. Sowieso staan er op marktplaats veel min of meer nieuwe auto's met in puin gedraaide diesels. Allemaal geen fluit meer waard.
En als een motor niet geschikt is voor gas, is het ding gewoon uitgeknepen tot de laatste marges. Dat kan best een toereikende motor opleveren, "uitstekend" is het gewoon niet meer te noemen. Een fabrikant kan een paar euro uitsparen door geen stelliet klepzittingen te gebruiken, maar ook op benzine levert dat een mindere motor. Dat de meeste mensen tevreden zijn met een motor die nog geen 2 ton meer haalt is natuurlijk prima, maar ik heb daar niet echt vrede mee. Een auto als wegwerpprodukt.
Re: rijden op LPG
04-02-2012 00:12
Quote
liquid_ice
Ik heb aan een aantal auto's zitten rekenen (voor het gemak uitgaande van nieuwe auto's)

met 25000 KM per jaar en 5 jaar in gebruik kom ik voor de Mazda Bifuel uit op +/-4500,- per jaar
Dat is vrij goedkoop, want een Aygo of 107 zitten zelf al hoger.

voor de bifuel heb ik 15% hoger verbruik gekozen als voor de gewone Mazda 2. en die z'n verbruik heb ik van werkelijkverbruik.nl (goede site trouwens)
afschrijving, mrb, verzekering en onderhoud ook meegenomen.

wat denken jullie hiervan?
Mazda2 op LPG?

ga morgen trouwens een proefrit doen, want ik ben bang dat ik me erger aan het gebrek aan vermogen.
(al is m'n huidige auto ook 50% zwaarder, haha)

Denk dat je je er geen buil aan kunt vallen. Ook niet qua inruilwaarde. Is toch een tamelijk volwassen auto. Alleen niet de allergoedkoopste in de zin van aanschafprijs.
Re: rijden op LPG
04-02-2012 14:29
Quote
s velthuis
Quote
Mechanix

De benzinemotoren zijn nog steeds uitstekend, behalve dat ze misschien niet direct geschikt zijn voor gas. Maar hoeveel auto's rijden nou op gas in Europa? De diesels die Ford gebruikt, komen in tig andere modellen van PSA voor. Dan zou je haast wel kunnen stellen dat er helemaal geen goede diesels meer worden gemaakt.

Nee, dat laatste klopt wel. Op Marktplaats vind je veelvuldig Focussen en halfbroer-volvo's uit 2006 en later met alles er op en er aan voor een appel en een ei. O ja, en altijd met een kapot gedraaide 1.6 diesel. Sowieso staan er op marktplaats veel min of meer nieuwe auto's met in puin gedraaide diesels. Allemaal geen fluit meer waard.
En als een motor niet geschikt is voor gas, is het ding gewoon uitgeknepen tot de laatste marges. Dat kan best een toereikende motor opleveren, "uitstekend" is het gewoon niet meer te noemen. Een fabrikant kan een paar euro uitsparen door geen stelliet klepzittingen te gebruiken, maar ook op benzine levert dat een mindere motor. Dat de meeste mensen tevreden zijn met een motor die nog geen 2 ton meer haalt is natuurlijk prima, maar ik heb daar niet echt vrede mee. Een auto als wegwerpprodukt.

Ja, het is jammer maar wat doe je er aan? Twee ton moet makkelijk te doen zijn, die Focussen waren echt geen slechte auto's.
Re: rijden op LPG
04-02-2012 17:31
Quote
Mechanix

Ja, het is jammer maar wat doe je er aan? Twee ton moet makkelijk te doen zijn, die Focussen waren echt geen slechte auto's.

Afgezien van het roestprobleem (wat ze inmiddels bij Ford redelijk onder controle lijken te hebben) waren de Focussen prima auto's. Vind ze nog mooi ook en prijstechnisch interessant. Het is alleen zo jammer dat er geen Escort-motor meer in zit... Dan had ik er graag n gewild.
Ik rij Opel Agila 1.0 EcoFlex af fabriek LPG en ben er tevreden over. Voor 4 eurocent per kilometer brandstof rij ik heel goedkoop, terwijl de actieradius van de 49 liter tank op de plaats van het reservewiel ook uitstekend is (bijna 600 km op een tank LPG).

Zie ervaringen op het forum autogasrijders

Er staan ook ervaringen van andere merken op LPG.
Re: rijden op LPG
08-02-2012 22:28
Quote
s velthuis
Afhankelijk van het budget zou ik een Fabia/Ibiza/Cordoba/Polo zoeken met een 1.4 of 1.6 motor (helaas niet meer zo degelijk als vroeger, maar dat terzijde), een Mazda Bifuel, een Dacia Sandero of Logan, een Renault Clio 1.4 of 1.6, een Kia Rio, een Citroen C3/C4, een Peugeot 206 of 207 1.4 of 1.6, een Fiat Panda 1.2 of Punto (evo) 1.4 of een Suzuki Swift zoeken. Alle atmosferisch, indirect ingespoten en redelijk tot zeer bewezen qua motoren. Bovendien zijn er van al deze modellen redelijk wat op LPG geleverd.

En waarom geen Chevrolet Spark Bifuel? Geven ze bijna weg. Soms compleet met 7 jaar garantie. Heeft standaard wel een klieine actie radius en weinig koppel onderin, maar als je daarme kan leven, is dat ook een optie
Quote
liquid_ice
hoe kom ik erachter welke motoren de "keiharde kleppen en klepzittingen" en welke de zachtste of slechtste lopen op LPG?

Renault 1.4 16V en 1.6 16V hebben harde (= stelliet) kleppen/zittingen. Fabrieks LPG-Dacia 1.6 8 klepper ook harde kleppen/zittingen, echter geen hydraulische klepstoters, geeft niet want kleppenstellen is easy bij die motoren, en heeft geen dure D-riem maar gewoon een D-ketting.
Allemaal klassieke motoren die goed zijn voor meer dan 3 ton.

In Autobild stond laatst iets over taxi's die 3 ton gelopen hadden. VW Touran diesel: elke 100.000 km !! kan je vliegwiel, koppeling, nokkenas, roetfilter verwachten. Bij 1.5 ton de DSG-bak a 6000 euro. Dacia MCW combi 1.5 dci, 3 ton gelopen en........... 2 x de radiator kapot gehad, dat was alles.
Kortom: Dacia met fabrieks LPG, goedkoper kan niet. Sandero Stepway, mooi ding, nu ook met LPG verkrijgbaar.
Maar nu stop ik met LPG-reclame want het moet niet te popy worden natuurlijk.
Re: rijden op LPG
13-02-2012 09:33
Weet iemand hoe het met een polo 1.4 uit '08 zit?
(geen TSI blok)

Hebben die de harde (= stelliet) kleppen/zittingen en hydraulische klepstoters?
en zit daar dan een dure D-riem of gewone D-ketting in?

Ps : wat is een D-riem of ketting eigenlijk?
Re: rijden op LPG
13-02-2012 10:28
Die kan op LPG en heeft hydraulische stoters. Geen slechte motor, ook niet het beste wat VW ooit gemaakt heeft. 55kW, 59kW of 74kW?

De d-riem is de afkorting voor de distributieriem. Dit is een riem (of soms een ketting) die bepaalde delen van de motor met elkaar verbindt (meer specifiek de krukas onderin de motor met de nokkenas(sen) bovenin de motor). Breken van dit onderdeel is meestal einde motor. Een riem moet vaker vervangen worden (doorgaans...), een ketting daarentegen is duurder om te vervangen.

Deze heeft een (redelijk makkelijk te vervangen) riem. Ik heb hem bij deze motor ooit n keer vervangen, kon ik toen in 2 uur. Garage moet het sneller kunnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2012 10:31 door s velthuis.
Re: rijden op LPG
14-02-2012 08:52
Ik heb nog geen echt besluit genomen tussen de 55kW, 59kW of 74kW uitvoering.

de 74KW uitvoering is een 1.6 en de andere 2 een 1.4, toch?

Zijn er belangrijke verschillen tussen deze uitvoeringen als ik op LPG wil gaan rijden?
(of misschien sowieso belangrijke verschillen)
Re: rijden op LPG
14-02-2012 09:14
Quote
liquid_ice
Ik heb nog geen echt besluit genomen tussen de 55kW, 59kW of 74kW uitvoering.

de 74KW uitvoering is een 1.6 en de andere 2 een 1.4, toch?

Zijn er belangrijke verschillen tussen deze uitvoeringen als ik op LPG wil gaan rijden?
(of misschien sowieso belangrijke verschillen)

In de latere modellen is de 74kW inderdaad een 1.6 met (ik meen) een distributieketting die ook op LPG kan. In de iets eerdere modellen tot 2008 of zo was de 74kW ook een 1.4 16V.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep