2e hands automaat auto

Gepost door 12koeto 
op wat moet je zoal letten bij aanschaf van een 2de hands automaat auto?
Vraag bij een tweedehands auto sowieso altijd naar de NAP en waar je bij een auto met automatische transmissie vooral op moet letten is of de auto soepel naar de volgende versnelling overschakelt. Doet hij dit dan zit u wel goed. Schokt hij tijdens het schakelen dan is de transmissie meestal versleten.
ik ben nog maar 20 jaar dus uw mag gerust jij zeggen.
de NAP is de nap gegevens toch?
oke dus schakelen, en aantal km ook?
NAP is de afkorting voor nationale autopas. Aan de hand van de NAP kun je kijken of de kilometerstand klopt, want het komt vaker voor dat tellers zijn teruggedraaid. Hoe belangrijk de kilometerstand is dat ligt aan het merk auto. Een japanse of duitse auto met bijv. 150000 op de teller is geen probleem, want je ziet er nog genoeg rondrijden met 300000 op de teller en dat zonder technische problemen. Bij franse en italiaanse auto's zou ik er wel op letten omdat franse auto's bekend staan om veel problemen met de elektronica (renault heeft hier het meeste last van) en italianen zijn op motorisch gebied niet zo sterk. Bij een koreaanse auto moet je op de kilometerstand ťn het bouwjaar letten. Koreanen zijn de laatste 5 jaar sterk verbeterd dus een koreaan jonger als 5 jaar met een wat hogere kilometerstand is geen probleem, maar bij koreanen ouder als 5 jaar moet je oppassen.
dr. anders
NAP is de afkorting voor nationale autopas. Aan de hand van de NAP kun je kijken of de kilometerstand klopt, want het komt vaker voor dat tellers zijn teruggedraaid. Hoe belangrijk de kilometerstand is dat ligt aan het merk auto. Een japanse of duitse auto met bijv. 150000 op de teller is geen probleem, want je ziet er nog genoeg rondrijden met 300000 op de teller en dat zonder technische problemen. Bij franse en italiaanse auto's zou ik er wel op letten omdat franse auto's bekend staan om veel problemen met de elektronica (renault heeft hier het meeste last van) en italianen zijn op motorisch gebied niet zo sterk. Bij een koreaanse auto moet je op de kilometerstand ťn het bouwjaar letten. Koreanen zijn de laatste 5 jaar sterk verbeterd dus een koreaan jonger als 5 jaar met een wat hogere kilometerstand is geen probleem, maar bij koreanen ouder als 5 jaar moet je oppassen.

Over NAP : helemaal mee eens !
Voor de rest allemaal compleet achterhaald , niet het land van herkomst maar goed onderhoud en een nette vorige eigenaar zijn belangrijk !
Trouwens vele "Japanners" komen tegenwoordig uit Engelse of Franse fabrieken en de "Duitse "grŁndlichkeit" komt soms uit Spanje , Hongarije of zelfs Mexico...
@peter argenta: Het land waar de auto's gebouwd worden maakt totaal niks uit. Een Toyota Aygo wordt in Polen gebouwd en het zijn probleemloze auto's. Een VW Fox wordt in roemeniŽ gebouwd en dat zijn ook degelijke auto's. Het gaat erom waar de onderdelen ontwikkeld zijn.
dr. anders
@peter argenta: Het land waar de auto's gebouwd worden maakt totaal niks uit. Een Toyota Aygo wordt in Polen gebouwd en het zijn probleemloze auto's. Een VW Fox wordt in roemeniŽ gebouwd en dat zijn ook degelijke auto's. Het gaat erom waar de onderdelen ontwikkeld zijn.

Beste dokter : gelukkig heb je meer verstand van medische zaken ??confused smiley
De Toyota Aygo wordt in werkelijkheid in TsjechiŽ gebouwd en de VW Fox in BraziliŽ....morgen nieuwe ronde , nieuwe kansen !

Enneh...in veel Franse of Italiaanse auto's zitten Duitse onderdelen en andersom ook , hoe kan dat dan ?
Ik heb een Toyota die in Japan is gebouwd, en dat is voor mij een toegevoegde waarde.
Ik zal hierna geen nieuw model Camry kopen omdat hij in Polen wordt gebouwd, testen hebben al laten zien dat de nieuwe Camry van mindere kwaliteit is dan de vorige (die ik dus heb)

Mijn vorige auto was een Carina E die in Engeland was gemaakt. Daarvan was bekend dat de kwaliteit minder was dan de Carina E's die uit Japan kwamen. Dat is een bewezen feit. Een Carina met een stempel Made in Japan is een luxe-stempel geworden voor dit model.
De teloorgang van de Avensis: tja, niet gemaakt in Japan.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2011 00:04 door Soloman.
@peter argenta: Bij de VW Fox heb je inderdaad gelijk. Daar was ik even in de war. Maar de aygo weet ik nog niet zo zeker.
dr. anders
@peter argenta: Bij de VW Fox heb je inderdaad gelijk. Daar was ik even in de war. Maar de aygo weet ik nog niet zo zeker.
Ik wel. Tsjechie.

Toyota in the world. Blz 10
12koeto
op wat moet je zoal letten bij aanschaf van een 2de hands automaat auto?

Let er op dat de transmissie olie mooi helder rood van kleur is en niet verbrand ruikt.
De aanwezigheid van een trekhaak KAN duiden op een verleden als trekpaard.
Schakel eens (stilstaand) van R naar D en terug, je mag dan geen "kloenk" geluid horen.
Ga proefrijden, minstens een half uur, om te kijken of de bak soepel blijft schakelen, ook met warme olie.
Laat tijdens de proefrit de radio uit, je oren gebruik je om eventuele vreemde geluiden wel of niet te kunnen horen.

Verder zou ik persoonlijk de CVT bakken (o.a. Ford, Nissan) en de oudere Audi multitronic bakken links laten liggen. (Of rechts, als dat beter uitkomt).

v.d.Heyden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2011 20:45 door v.d.Heyden.
@v.d.heyden: De CVT-bakken zijn zeker niet slecht. Een nadeel eraan is dat de auto best veel toeren maakt tijdens het accelereren, maar wat ik een heel groot voordeel vind aan een CVT is dat hij traploos is. Daardoor voel je hem niet schakelen en dan rijdt veel fijner als een gewone automaat.
@dr. Anders:
Mijn franse auto heeft een Aishin Warner automaatbak eronder liggen en die schakelt met bijna 240.000km op de klok nog als een zonnetje. Automaatbakken worden vaak niet door een merk zelf ontwikkeld, maar ingekocht bij ZF of een andere bakkenfabrikant. Alleen merken met een hoog percentage automaten (Mercedes, BMW etc.) ontwikkelen eigen bakken, die ook vaak weer worden verkocht aan iets kleinere fabrikanten. Jaguar heeft jarenlang (en misschien nog wel) bakken van Mercedes gekocht.

Voor de rest is het meeste al wel besproken, dus je weet waar je op moet letten. Succes!
Een automaat die lomp schakelt kan net zo goed duiden op iets simpels als de behoefte aan nieuwe olie, hoeft zeker niet te betekenen dat de bak versleten is. Ook de bakken waarbij zgn nooit de olie verwisseld hoeft te worden zijn gebaat bij een oliewissel. Verder wat oa Vd Heyden zegt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep