Zuinige auto tot ongeveer 4000 euro

Gepost door FerryPeeters 
Waarde autokenners,

Hier presenteert zich een leek op autogebied. ivm een wisseling van werkgever, komt mijn lease auto te vervallen. Nu zoek ik een auto die mij van a naar b kan brengen, maar heb wel een paar eisen/wensen:
- zuinige diesel (1:20 of meer);
- Airco;
- Niet te veel onderhoud en anders niet zo'n duur onderhoud;
- km. maakt me niet uit, maar moet na 3 jaar nog wel verkoopbaar blijven (gevoel zegt tot ongeveer 2 ton, maar hoe meer km stand is des te duurder of frequenter is het onderhoud toch??);
- betrouwbaar (niet zo veel zin om me -7 naast de kant te staan, of me +40 te zweten in de auto);
- diesel aangezien ik tussen de 30 en 40.000 zal rijden per jaar;
- prijs tot 4.000 euro, mag iets hoger als het een super toffe en goed ondrhouden auto is;
- en als het nog even kan een middenarmsteun.

Dat was ongeveer mijn grote eisenpakket voor de prijs die ik wil betalen. Met behulp van jullie ben ik tot een aantal auto's gekomen:
- Renault clio 1.5 dci : [www.autotrack.nl]
- Renault megane 1.5 dci: [www.autotrack.nl]
Twijfel of deze duur, of veel onderhoud nodig heeft en of het verbruik realistisch is?
- alfa romeo 147 1.9 jtd: [www.autotrack.nl]
dez is wel wat duurder, maar zit alles op en aan
- volskwagen golf 1.9 tdi: [auto.marktplaats.nl]
heb me laten vertellen dat het makkelijk te onderhouden auto's zijn?

Tot dusver ben ik gekomen, hoop dat jullie me een eind op weg kunnen helpen. hoef de auto pas eind januari te kopen dus geen spoed! En misschien ook wat tips waar ik bij deze auto's op moet letten?

Veel dank alvast voor jullie suppot

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2010 14:51 door FerryPeeters.
Let erop dat bij commonrail diesels rond de 2 ton de inspuitventielen dienen worden vervangen. Geloof dat de Alfa common rail heeft?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2010 16:55 door Kalmah.
Is dat duur? Of moet ik dan kijken naar een met iets meer km?
Kalmah
Let erop dat bij commonrail diesels rond de 2 ton de inspuitventielen dienen worden vervangen. Geloof dat de Alpha common rail heeft?

Hier heb ik nog nooit van gehoord en naar mijn weten is dat ook niet nodig.
Er rijden mercedessen rond met 7 tot 8 ton op de klok allemaal 200cdi en 220 cdi etc. allemaal commonrail diesels..

Goed om advies te geven.
Kijk eens naar een mercedes diesel zijn onverwoestbaar, en een 200cdi of 220 cdi lopen op de autosnelweg wel met ee ngemiddeld verbruik van 1 op 20. Lees dit is haalbaar. Hangt natuurlijk ook geheel van je rijstijl af. Ik heb afgelopen zomer meerdere malen 1 op 21.5 gereden met een E klasse 220 cdi met automaat. Gewoon aan de snelheid houden en veel de cruise control te gebruiken.
Gezien jouw keuzes is een C klasse misschien ene optie. ook met de 200 cdi en 220cdi te verkrijgen. Zeer krachtig en zuinige auto's, zeker in combinatie met een automaat ook erg betrouwbaar. Let wel op de bekende plekken zoals roest etc.

Daarnaast zijn de opel astra diesels erg goed. vanaf 1998 de Astra G. de 2.0 dti en de 1.7dti zijn er zuinig en ook naar mijn kennis en weten erg betrouwbaar.
Voordeel van deze astra's is dat ze niet meer roesten.

Wat misschien ook een goede optie is zijn de diesels van PSA. de 1.9 diesel en de 2.0 hdi zijn goede motoren/ zuinig en betrouwbaar. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan een Peugeot 306 2.0 hdi etc. Kijk hier voor even in het Peugeot 306 topic. Hier zitten de experts op dat gebied van dat model. waar je op moet letten etc. Of de tegenhanger van de 306 de Citroen Xsara, ook in combinatie met die diesels rijden deze erg fijn.

Veel succes!
Is geloof ik geen onzin. Misschien niet voor commonrail systeem in het algemeen, maar er zijn toch merken waar het voorkomt. Peugeot (HDI), Ford (TDCI), maar ook merken als BMW en Toyota zouden er veel last van hebben. Eigen ervaring met een Peugeot, moesten alle 4 vervangen worden en dit kwam veel voor bij Peugeot, maar ook bij andere merken.
Sorry, maar wat een onmogelijke eisen weer die geen enkele keer allemaal in een auto samen te vatten zijn, vooral niet met dat budget. We willen allemaal een uberzuinige, uberbetrouwbare auto met zo min mogelijk kilometers, en dan ook nog eens met wat luxe.

Maar goed, u vraagt, wij draaien. De Megane is niet het toonbeeld van betrouwbaarheid (wat betreft elektriek), maar de motor is dat weer wel geloof ik. Clio is hetzelfde verhaal, alhoewel wat betrouwbaarder. Golf is allesbehalve betrouwbaar, maar wel easy te fiksen en heeft een betrouwbaar blok. De 147 is een erg mooie auto en het blok is ook erg betrouwbaar, maar het is en blijft een Alfa (niet Alpha...). Die verrassen je met enige regelmaat op momenten dat het jou niet uitkomt. Bovendien is 'ie boven het budget

Erg moeilijke keuze tussen deze auto's. De Megane zou mijn voorkeur hebben omdat ik het het mooiste model vindt (na de Alfa), maar 80pk in zo'n auto! Nee, liever niet. De 147 zou ik, na een goede aankoopkeuring, kiezen. Clio vind ik gewoon niet mooi, alhoewel die wel een fijne combi qua motor en auto biedt. De Golf is geen optie.

Houd echter wel in je achterhoofd dat de kans op dat je 1:20 kunt rijden met de airco aan behoorlijk geminimaliseerd wordt. En staar je ook niet blind op die armsteun. Die kun je namelijk zo bij de autohandelaar kopen en inbouwen.
@Rob013: dan wel de Megane van na de facelift in 2006, de jaren daarvoor waren niet echt probleemloos.
De voorgestelde Mégane is er eentje uit 2004, als ik de reacties in het topic van bob TDI moet geloven, is de 1.5 dCi van die bouwjaren niet de betrouwbaarste. Eerste pagina onderaan, tweede pagina bovenaan.
AhH kijk, isla was me al voor. thumbs up
isla
@Rob013: dan wel de Megane van na de facelift in 2006, de jaren daarvoor waren niet echt probleemloos.

Nou, met dit budget is het überhaupt met een vergrootglas zoeken naar een goed model.
Het mag evt. ook best 5.000 zijn hoor. En zoals ik al zei maakt de kilometerstand mij niet zoveel uit. Zolang het nog maar ff meegaat. Kijk bedoel het meer als ik een auto koop die 2 ton heeft gelopen, maar het is "algemeen bekend" dat dat ding er na 230.000 er mee ophoudt, dan is het een behoorlijke miskoop.

Goede noot m.b.t. midden armsteun, nu spreekt de alfa mij wel enorm aan. Maar een clio is qua budget misschien beter?
FerryPeeters
Het mag evt. ook best 5.000 zijn hoor. En zoals ik al zei maakt de kilometerstand mij niet zoveel uit. Zolang het nog maar ff meegaat. Kijk bedoel het meer als ik een auto koop die 2 ton heeft gelopen, maar het is "algemeen bekend" dat dat ding er na 230.000 er mee ophoudt, dan is het een behoorlijke miskoop.

Goede noot m.b.t. midden armsteun, nu spreekt de alfa mij wel enorm aan. Maar een clio is qua budget misschien beter?

Het is heel moeilijk te stellen wanneer een auto 'op' is. Alles valt of staat bij het onderhoud dat gepleegd is. Ik koop liever een auto met 5 ton en een complete onderhoudshistorie dan eentje zonder met maar 120.000 kilometer.

Ik durf niet veel over de Clio te zeggen, maar op dit forum zijn er wel kenners aanwezig wat betreft dat model. De 147 is wel gewoon een schitterend model (met mooi interieur) die ook nog eens lekker rijdt, vooral als je veel moet rijden. Eerlijk is eerlijk, er zijn betrouwbaardere modellen op de markt maar het valt echt heel erg mee. Een Golf is vergelijkbaar wat betreft betrouwbaarheid. Ook de JTD staat bekend als een goed blok. Er zijn genoeg JTD's met meer dan drie ton op de klok.

Tot slot is een 147 wel een stuk meer auto dan een Clio, alhoewel die laatste ook prima is om mee te leven. Maar ja, liever een goede Clio dan een slechte 147, en vice versa.
Ik zou zeker niet voor een Renault gaan. Persoonlijk zou ik voor de Alfa gaan, stijlvolle auto & dat 1.9 JTD blok is echt heerlijk!

Collega van me heeft 156 met hetzelfde blok & die is de 3 ton inmiddels gepasseerd. Begint nu wel te merken dat de auto echt op begint te raken, maar hij geeft zelf ook wel aan dat hij er nooit echt voorzichtig mee om is gesprongen.
Persoonlijk zou ik kijken naar een auto van een Japanse fabrikant.

Bijvoorbeeld een Honda Civic 1.7 CDTI, Mazda 323 Fastbreak 2.0 DITD of Corolla D4D.

Outsider misschien, maar daarom zeker niet slecht, een Rover 45 (S)DI.
R.J.G. Ruiters
Persoonlijk zou ik kijken naar een auto van een Japanse fabrikant.

Bijvoorbeeld een Honda Civic 1.7 CDTI, Mazda 323 Fastbreak 2.0 DITD of Corolla D4D.

Outsider misschien, maar daarom zeker niet slecht, een Rover 45 (S)DI.

Op Autotrack is werkelijk geen enkele auto te vinden die jij noemt EN aan de eisen van TS voldoen. Voortaan even beter lezen of zelf even kijken dus.
niet?

323F
Corolla

Of..
Almera

Je zal misschien wat in moeten leveren op verbruik/uiterlijk maar je krijgt wel er wel kwaliteit voor terug. De auto's zijn over een paar jaar nog steeds in trek voor de export, dus je komt er altijd wel schappelijk van af.
De keuze is nog steeds niet gemaakt, maar ik moet onderhand toch een keuze gaan maken qua model! Nu ik al enige tijd aan het zoeken ben, moet ik rob gelijk geven qua budget! Daarom heb ik die opgeschroefd tot 5.000 en bij zeer goed onderhoud e.d. 6.000 euro.

Wat vinden jullie van een peugeot 206?

deze lijkt mij zelf wel aardig? [auto.marktplaats.nl]
ohja en die nissan almera is die betrouwbaar?

deze lijkt me iets te goed om waar te zijn? [auto.marktplaats.nl]
Staat wel bij een fatsoenlijke garage, vraag naar NAP.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep