welke auto past bij mij?

Gepost door WilliamP 
goede dag allemaal,

Ik heb een jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. en tot nu toe heb ik in een
Citron C1 gereden. deze heeft mijn vader voor ons "de kinderen" gekocht.
maar aangezien mijn oudere zus hem om de week heeft, en over een maand mijn jongere zusje haar rijbewijs gaat halen is het dus een beetje krap om met 3 personen 1 auto de delen.

Ik heb dus het idee om zelf een auto te gaan kopen. Al snel kwam ik bij de Rover 75. ik vind het een mooie, ruime en klassieke auto.
deze pas in mijn budget, maar ik zelf vind de maandelijkse kosten wat te hoog.
verzekering 50,-
belasting 55,-
onderhoud +- 50,-
en dan nog de benzine.
opzich zou ik het kunnen betalen, maar voor een 1e auto vind ik het toch aan de hoge kant.

dus ik ben opzoek naar een andere auto. maar het probleem is dat ik de rover 75 zo mooi vind dat ik bijna elke andere auto te lelijk vind. (die binnen mijn budet past.

dus kom ik hier voor wat advies. mijn budget is 3000 euro, (max 4000)
ik zoek een auto die maximaal 200.000 km op de teller heeft.
de maandelijkse kosten moeten ook te overzien zijn. ik hoop dat jullie met wat leuke suggesties komen.

alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

William
Misschien een Rover 25, 45, of 200i, 600i?
Weet niet of je er echt veel mee gaat rijden, maar het zou me dan weinig verbazen dat de onderhoudspost nog wel wat hoger gaat uitvallen.
ik rij dan alleen naar school, dus dat ik 70 km per dag dat 5 keer per week is 450 en dat 40 weken per jaar dus dat is 18000 km per jaar. en om wat ruim te reken 20.000 per jaar. maar ik wil dus een auto die niet al te veel kost.
ik verdien ongeveer 400 euro per maand, met mijn bijbaantje, geld van me ouders en beleggingen.
dus ik wil ongeveer 200 euro MAX aan me auto per maand uitgeven inc benzine . en misschien word dat wat meer als ik mijn ouder even lief aan kijk big smile smiley
Volgens mij kan je dan zo'n Rover 75 wel vergeten. Rijd ongeveer 1 op 12. Dan verbruik je 125liter benzine in de maand, wat al bijna je hele budget iseye rolling smiley
Je studeert zo te lezen geen Nederlands....

ME auto???? Mijn auto !!!!!!!!!

Wat ruim te reken????? Rekenen !!!!!!!!!!!!

En dat heb ik het maar niet over het gebruik van hoofdletters.......

Ook rekenen is niet je hoofdvak.......

20.000km per jaar bij een gemiddeld verbruik van 1 op 12 is 1666,67 liter benzine gemiddeld 1,45 per liter maakt 2416,67 gedeeld door 12 maanden = 201,39 per maand.

Ad ergo: je budget is niet eens toereikend voor de benzine...............

Mijn advies? Blijf lekker die C1 met je zussen delen.

En succes met je studie.

v.d.Heyden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2010 19:49 door v.d.Heyden.
v.d.Heyden

En jij kunt dus niet lezen, want zijn benzinebudget heeft hij helemaal niet gegeven en komt nog boven de genoemde budgetposten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2010 19:51 door Dennis_zw.
Dennis_zw
v.d.Heyden

En jij kunt dus niet lezen, want zijn benzinebudget heeft hij helemaal niet gegeven en komt nog boven de genoemde budgetposten.

dus ik wil ongeveer 200 euro MAX aan me auto per maand uitgeven inc benzine
Over niet goed lezen gesproken...
WilliamP
dus ik wil ongeveer 200 euro MAX aan me auto per maand uitgeven inc benzine . en misschien word dat wat meer als ik mijn ouder even lief aan kijk big smile smiley

@ Dennis_zw: de leesbrillen zijn in de aanbieding bij Hans Anders...........

v.d.Heyden

edit: er zijn meer oplettende lezers en die zijn nog sneller ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2010 19:56 door v.d.Heyden.
Was je mooi twee keer voor iddbig smile smiley

OT: En denk trouwens nog steeds dat je geluk moet hebben om maar 600euro aan onderhoud per jaar te hebben met 20.000km/j met een auto die voor zover ik weet niet als de meest betrouwbare bekend staat en bijna 2 ton heeft gereden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2010 20:03 door RenaultF1.
@ v.d.Heyden, omg hier ook al dit soort gezeik.

ot, maar een auto hoeft toch niet perse 1 op 12 rijden? ik moet wel toegeven dat ik wel wat weinig reken.
dus stel ik ga uit van 300 euro p/m is dat reel?
ik heb net gekeken wat een wat lichtere auto kost. een seat ibiza of een rover 25.
verzekering zit rond de 25 p/m en belasting ook 25 per maand.
en die zijn ook wat zuiniger, een rover 25 is 1 op 15 gemiddeld. dus deze lijkt me wel redelijk betaalbaar.
maar hoe is het mogelijk dat mensen van mijn leeftijd op mijn school rond rijden in een bmw 5 serie, of een mercedes cls van 1 jaar oud, audi a4 of een volkswagen golf die gepimpt is en 350pk heeft.
dit is als student zijnde toch onbetaalbaar?

maar goed, uw advies is nog steeds gewild.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2010 21:16 door WilliamP.
Jaha, een auto hebben is duur.
Helaas.
Beste William,

Waarom koop je niet gewoon een goede peugeot 106 of 206 ? zijn over het algemeen gewoon goede auto's waar weinig tot geen moeilijke techniek in zit die stuk kan gaan. ( lees electronica problemen zoals vaak bij Renault )
Voor jouw budget moet je zeker een geschikte 106 kunnen vinden en ook wel een 206. Qua onderhoud kan je natuurlijk besparen als je het zelf kan doen. Ben je niet zo handig dan kan je natuurlijk altijd nog naar de dealer oid. Qua belasting en verzekering zijn een 106 en een 206 redelijk goedkoop.
Ik zelf rij een peugeot 106 1.1 met 60 pk. Kan prima met het verkeer meekomen zowel op de snelweg als in het stadsverkeer.
Qua belasting betaal ik 11 euro per maand dus spotgoedkoop! Kijk voor belasting tarieven en verbruik van auto's in de Autoweek carbase.
Daarnaast mijn verbruik van de 1.1 rij ik gemiddeld 1 op 19. zowel stad als snelweg is dat. Zuiniger is haalbaar!

Zowel de 106 als de 206 beschikt ook over sterkere motoren. 1.1 of 1.4 is voor een peugeot 106 meer dan voldoende. Voor een 206 zou ik een 1.4, of 1.6 aanraden.

Veel succes
bedankt voor de reactie.
ik heb een vriend die motorvoertuigen techniek doet dus hij kan al aardig wat doen voor een vrienden prijsje :P
en inderdaad, die auto's zijn goed betaalbaar.
Re: welke auto past bij mij?
23-10-2010 22:35
Het goede nieuws is, is dat de Rover 75 zeker n van de beste Rovers is die het merk ooit gebouwd heeft. Helaas is deze auto veel te laat gekomen om Rover van de ondergang te redden. Een voordeel is, is dat de mindere reputatie goed is op de gebruiktprijzen wat lager te houden, maar het budget waar je mee komt is op geen enkele manier realistisch te noemen. Verzekeren voor 50 in de maand? Tegen de tijd dat je een maatschappij gevonden hebt die de auto voor dat bedrag in de maand wil verzekeren dan heeft hij de oldtimerstatus. Beste suggestie, zoek ergens je eigen C1(houderschapsbelastingvrij), spaar langer door of vergroot je budget(inkomsten).
zlm winking smiley die heeft echt een lage premie, moet je wel in zeeland wonen om die te nemen maar die is goedkoper dan die van jou dat verzeker ik.
maar een rover 25 lijkt me ook wel leuk. ik kijk nog wel even verder.
Zie hier een fraaie Rover 25 1.6 16V met airco, binnen jouw budget en slechts 95.000 km praktijk ervaring!!
Hmmm... dat is een krap budget voor een Rover 75, zelfs als je het verhoogd naar 300. Hoe ga je nu naar school? Misschien kan je 3 dagen in de week met de auto en de rest met OV (okay, Zeeland...)?

De 25 is al een betere optie qua budget. Kijk ook eens op [www.spritmonitor.de] om het benzineverbruik te bekijken van verschillende auto's. Zoek naar een lichte auto zodat verzekering en wegenbelasting meevallen. En zet even de Rover-bril af, want er is een hoop te koop voor 3000 euro!
Een beetje auto kost al snel 20 25 cent per kilometer. Als je dan 20.000 km/pj wilt gaan rijden ben je zo 330 tot 420 euro per maand kwijt. En dan hebben we het over een klein simpel instap auto-tje. Weet je zeker dat je zoveel kilometer per jaar wilt/kunt rijden met jou salaris.

Wat betreft de verzekering, ik neem aan dat je nog geen no-claim korting hebt opgebouwd. Indien je op jou eigen naam gaat verzekeren (wat ik je aanraad!) moet je dat bedrag wel verhogen.

Auto rijden is heel erg duur....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-10-2010 04:08 door ricardo.
dus dat ik 70 km per dag dat 5 keer per week is 450 350

Als ik jou was zou ik zeker niet zo'n grote auto als de 75 nemen, die vallen altijd duurder uit dan verwacht. Een 25 lijkt mij een mooie optie als je toch graag een Rover wilt. Ze zijn er genoeg te vinden, kijk maar naar het gevonden exemplaar hierboven. Bovendien blijven de onderhoudskosten dan wat meer overzichtelijk. Vijftig euro per maand voor een 25 lijkt me net voldoende.

Waarom andere studenten een CLS of 350-pk Golf hebben? Omdat het verwende losers zijn! Waarschijnlijk krijgen ze alles van papa en mama gefinancierd, en daar wonen ze ook altijd nog. Ik ken geen enkele student met een auto die op zichzelf woont, maar dat geheel terzijde.
... f ze werken er hard voor, f is het gewoon pappa's of mamma's eigen auto!

Is de 75 overigens cht zo'n onbetrouwbare auto? Er staat mij iets van bij dat het met de betrouwbaarheid van de 75 juist wel goed zit, niet in de laatste plaats doordat 'ie in samenwerking met BMW is ontwikkeld. Ik kan het uiteraard ook mis hebben, maar ik dacht dit ooit eens ergens gelezen / gehoord te hebben.
Misschien dit topic verplaatsen naar koopadvies tweedehands?

Iig, ik denk ook dat je de kosten wat laag inschat voor een 75. Als je een aparte sedan zoekt en ook buiten het merk Rover wilt zoeken, dan zijn er nog heel veel opties:

BMW 318i
Saab 900
Opel Omega
Nissan Maxima QX

Er staat mij iets van bij dat het met de betrouwbaarheid van de 75 juist wel goed zit, niet in de laatste plaats doordat 'ie in samenwerking met BMW is ontwikkeld.

Het schijnt een van de meer betrouwbare Rovers te zijn.
v.d.Heyden

20.000km per jaar bij een gemiddeld verbruik van 1 op 12 is 1666,67 liter benzine gemiddeld 1,45 per liter maakt 2416,67 gedeeld door 12 maanden = 201,39 per maand.

En succes met je studie.

v.d.Heyden

huh dat je je daar aan stoort, zo schrijven veel meer mensen op het forum, als je zulk commentaar aan hen allen wil geven, veel succes.

On topic: gewoon kopen. Het hart kent redenen die de reden niet kent...
D. Elzinga
Het schijnt een van de meer betrouwbare Rovers te zijn.

Chlamydia schijnt ook een van de minder erge SOA's te zijn.... winking smiley
Maar je hebt wel een punt hoor. Vergeleken met oudere/andere Rovers valt de betrouwbaarheid behoorlijk mee. Maar met zo'n grote auto, met veel elektronica (ook al komt die van BMW) is erg kwetsbaar en dan lijkt me 600 euro voor onderhoud, per jaar, ook echt niet voldoende.

@v.d.Heyden: I couldn't agree with you more!
v.d.Heyden

En succes met je studie.

v.d.Heyden

en daT heb ik het maar niet over het gebruik van hoofdletters.
en daN heb ik ....

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. We zitten trouwens op een auto forum, geen taal forum. daarnaast, als je dan toch iemand wil verbeteren, kan dat ook wel op een normale toon lijkt me.

OT: je budget is vrij krap en echt geld aan de kant leggen voor onvoorziene kosten is er ook niet bij. Het lijkt me daarom handig om toch voor een kleindere auto te gaan. Een Lupo 3L zou ideaal zijn (diesel, wegenbelasting vrij en zeer zuinig) maar je wil natuurlijk wel iets leuks. mischien is een peugeot 106 sport wat voor je. (1.1 1.4 of de GTI, kan ook). dankzij de look van de GTI zien ze er in mijn ogen best goed uit. Lancia Y is ook een kleine auto die vaak redelijk luxe uitgevoerd te vinden is. weet alleen niet of deze al binnen het budget vallen.
De verzekering is echt duurder dan jij aangeeft!! tenzij je het op je ouders naam zet maar dat is echt hl, hl onverstandig. eigenlijk nt zo onverstandig als onverzekerd rijden want komen er brokken komt de verzekering er echt wel achter! Een kleine lichte auto scheelt per maand dus echt veel van een rover 75.
peugeot 106 1.4 sport

een voorbeeldje.. genoeg keuze in allerlei kleuren smiling smiley
Als ik jou was zou ik met jou budget gewoon een leuke kleine auto kopen en niet te groot willen. Grotere bakken zoals Rover 75, BMW 318 of wat allemaal nog meer genoemd is, zijn sowieso met dit budget niet mooi te krijgen/houden. Dan krijg je dus afgetrapte bakken waarvan de onderhoudskosten nogal eens tegen zouden kunnen gaan vallen (daar gaat je spaargeld...)

Dus, zoek een leuke 106, 206, fiat punto, vw polo of zoiets en zorg dat je wat achter de hand houdt voor onderhoud.

Grotere bakken zoals Rover 75, BMW 318 of wat allemaal nog meer genoemd is, zijn sowieso met dit budget niet mooi te krijgen/houden.

Wat betreft de Rover geef ik je gelijk, maar je moet voor 4000 euro toch best een nette 316 of 318 kunnen vinden.

@TS: wat voor carosserievorm heb je het liefste? Aangezien je de Rover 25 ook wel leuk vond lijkt je niet perse een sedan te willen?
Peugeot 106 of een Alto ofzo dan. Dan kan wat besparen op wegenbelasting, verzekering maar ook brandstofverbruik. En voor 1500 kan je zo'n auto aanschaffen, dan houd je nog genoeg over.
Honda NSR
Peugeot 106 of een Alto ofzo dan. Dan kan wat besparen op wegenbelasting, verzekering maar ook brandstofverbruik. En voor 1500 kan je zo'n auto aanschaffen, dan houd je nog genoeg over.

Er zijn genoeg leuke stadsautootjes te koop, maar dat is wel iets compleet anders dan een 75.winking smiley Ik denk dat TS eerst eens zijn eisen wat moet specificeren.
D. Elzinga
Honda NSR

Er zijn genoeg leuke stadsautootjes te koop, maar dat is wel iets compleet anders dan een 75.winking smiley Ik denk dat TS eerst eens zijn eisen wat moet specificeren.

Dat snap ik, maar voor 200 euro kan je niet zo'n auto onder je kont hebben met 18.000 kilometers per jaar. Gaat je met geen een auto lukken.
Ik zou eerst voor een Peugeot 106 gaan van 1996 of nieuwer (met nieuwe neus) om mobiel te zijn en niet afhankelijk van jullie C1 om dan na een paar jaar weloverwogen je uiteindelijke keus te doen!
Waarom zo nodig een Rover? Weinig onderdelen, niet de beste auto's, niet bepaald zuinig...

Als student (ik spreek uit ervaring en ik verdien nog meer dan jij) kun je eigenlijk alleen een heel klein autootje betalen. Ik heb zelf een Swift 1.0 uit 97. Nee hij is niet snel, niet groot, hij rammelt aan alle kanten.. maar hij is wel betrouwbaar, en loopt 1:18 als je het niet te bont maakt. Belasting is maar 15 euro, verzekering paar tientjes. Voor 60 euro heb je een tank vol, en kun je 700 km rijden.

Verder zijn er natuurlijk de andere kleintjes, zelfde verhaal eigenlijk. Alto, 106, Cuore..

Verkijk je niet op de kosten van een auto, het valt ALTIJD hoger uit dan verwacht. Banden, accutje, uitlaat.. met een beetje pech heb je het allemaal in het eerste jaar en ben je meteen al een smak geld kwijt. Koop zeker geen te dure auto en laat je niet gek maken door anderen die de auto hebben gekregen van hun pappie en mammie. Een eigen Cuore is veel stoerder dan een 530 van je ouderswinking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2010 19:03 door Kalmah.
Een Rover 200 of 25 zou inderdaad een optie kunnen zijn ...
Lijkt me wel dat een 75 iets te hoog gegrepen is ...
Wat vind je pa hiervan? Ik ken weinig ouders die hun kinderen een auto geven, ook al moet hij worden gedeeld. Ergens komt het wel wat ondankbaar over, vind je ook niet?

Maar goed, over de auto. Een grote fout die veel jonge mensen is dat ze geilen op mooie auto`s en minder naar hun spaarcenten kijken. Via lenen.nl of weet-ik-welke leenbedrijfjes waar massaal reclame voor wordt gemaakt kun je bakken met geld binnen slepen waarmee je grote financiele risico`s gaat lopen. Maar dan rij je wel in een 350 pk Golf of Mercedes.
Als jij 70 pd gaat rijden, wil je een zuipende Rover aanschaffen. Dat lijkt mij zeer onverstandig. Benzine is interessant als je onder de 10.000 km rijdt, daarboven (vooral in de goedkopere klasse auto`s, zeg maar tot 5000 euro) is diesel interessant. Met 20.000 km zou ik mooi voor een fijn dieseltje gaan. Helemaal als je portemonnee een rol speelt.
Als je het verhaal benzine/diesel voor jezelf wil berekenen; ga dan na wat de verzekeringspremie is, wegenbelasting en verwachte brandstofkosten per jaar. Ga 10 minuten rekenen en je hebt zo voor je wat goedkoper is.

Een Rover 75 is mooi. Maar mooie auto`s komen vanzelf wel, als je het kunt permitteren.
Ik heb eens rond gekeken op het internet, en ik kwam op de volgende auto's:

- kia Rio
- Rover 25
- Seat Ibiza
- Opel Corsa
- Hyundai Accent
- Skoda Fabia

Alle auto's zitten in de zelfde prijs klasse.
De auto's hebben ongeveer 30 euro/maand belasting en 30 euro/maand verzekering. de onderhoud kosten heb ik geschat op 60 euro per maand (zou dit voldoende zijn?)
De aanschaf kosten zijn wel wat verschillend maar zitten tussen de 3400 en de 2900.
ik zal ongeveer 11000 km per jaar gaan rijden.

Welke auto zou de beste zijn? wat jullie voorkeur.
Suggesties zijn nog steeds welkom.
Zou de Kia, Rover en Hyundai laten staan. Meer (teveel) kans op onderhoud. 60 euro per maand lijkt me best redelijk wat betreft onderhoud. Met jouw budget koop je waarschijnlijk gewoon een 'simpele' auto. Ik mis alleen de Starlet en de Swift nog op je lijstje. Echt prima auto's, die met een beetje geluk alleen het standaard onderhoud hebben. Zijn best lekker vlot met 75 pk en zijn ook nog eens een stuk zuiniger dan de door jou genoemde auto's. Zijn tevens ook nog lichter..
En Kia Rio en zeker de Hyundai Accent schat ik qua betrouwbaarheid absoluut niet minder in dan een Opel Corsa of Seat Ibiza. En een Rover 25 zou ik sowieso laten staan, in tegenstelling tot de 75 had die geen beste reputatie. Een Hyundai Accent oogt alleen niet zo dynamisch, maar het is gewoon een goede no nonsense auto. De Rio (hatchback) oogt wat vlotter, maar heeft weinig verfijning. Voor dat budget kun je een leuke Suzuki Ignis of Daihatsu YRV of Sirion kopen. Minder bedaagd dan een Accent of Rio, maar wel betrouwbaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep