De 1.4 16v 75pk motor van VW/Skoda/Seat

Gepost door Petrus J. 
Hallo,

Wij staan op het punt om een Skoda Fabia f een VW Polo aan te schaffen, met de 1.4 16v 75pk motor.
Nu is mijn vraag: Hoe staan deze motoren bekend? Geven ze specifieke problemen waar ik voor uit moet kijken?
Ik denk hierbij aan de koppakking et cetera.
En hoe houden deze motoren zich bij kilometerstanden van boven de 100.000?

Alvast bedankt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2010 14:40 door Petrus J..
Mijn ouders hebben al zo'n 6,5 jaar een Fabia met die motor. Inmiddels heeft 'ie geloof ik iets meer vermogen, maar in de basis is 'ie hetzelfde. Het is een prima motortje, zij hebben er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Eens een kleinigheidje, maar niks ernstigs.
s velthuis
Welke 1.4 16V?
Sorry, de motor die in modellen van 2002/2003 ligt met 75pk. Er zijn inderdaad 2 versies.
Heb het aangepast in de topictitel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2010 14:40 door Petrus J..
In 2004 had 'ie ook nog 75 pk. Dat heeft die van m'n ouders namelijk ook. big smile smiley
Niks mis mee, maar goed......die zit denk ik nog niet aan de 100.000 km. Daarover kan ik dus niks vertellen.
Petrus J.
s velthuis
Welke 1.4 16V?
Sorry, de motor die in modellen van 2002/2003 ligt met 75pk. Er zijn inderdaad 2 versies.
Heb het aangepast in de topictitel.

Er waren in dat jaar zelfs 5 versies 1.4 16V, de AUA, AUB, BBY, BBZ en de AXU (directe inspuiter, alleen voor de Polo). Daarna zijn daar de BKY en BUD nog bij gekomen winking smiley

Maar gezien het jaar en het vermogen bedoel je de BBY of AUA. Op zich kunnen deze blokken oud worden, maar er is n hardnekkig probleem en dat betreft olievebruik als gevolg van kantelende zuigers. Google daar maar eens op, het motortje is ook gebruikt in de Ibiza/Cordoba en Golf 4.
Het Fabiaatje van mijn ouders heeft er momenteel trouwens 146k probleemloze kilometers op zitten (n maal een verstopte injector, open gekregen met injectorcleaner) op LPG. Dat betreft de BBY. Wel houden we het oliepeil voor de zekerheid altijd goed in de gaten, dat was kort na aankoop (bij 70k) hoger dan nu. We gebruiken gewoon 10W40 olie, zonder extra toevoegingen. Momenteel is het olieverbruik ongeveer 1 op 15000, dus voldoende om zonder bijvullen de volgende beurt te halen. De Fabia van mijn zwager staat inmiddels boven de 2 ton, ook daar valt het olieverbruik nog wel mee. Ook op LPG trouwens.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2010 14:58 door s velthuis.
Bevriezende motoren 1.0 en 1.4 , minus 15 en meer en een grote mate van ontkenning van de fabrikant.
alfamannetje
Bevriezende motoren 1.0 en 1.4 , minus 15 en meer en een grote mate van ontkenning van de fabrikant.

Is niet deze 1.4, dat gaat om de 8-klepper 60 pk uitvoering, de AUD. De 68 pk 8-klepper motoren (ATZ, AME, AQW) zijn van Tsjechische origine, die hebben er ook geen last van.
geen enkel blok hoort daar last van te hebben ...en dat heet premium , kwalijker is de jarenlange ontkenning en de dito hoge dekens (..) omzet .
Ik kende ook iemand met z'on 1.4l motor die last van de vorst had en een flinke schadepost had. Diegene heeft direct de motor afgezet toen hij onraad rook, maar de auto werd vervolgens de oprijwagen opgereden door de volkswagenmedewerkers waardoor ie helemaal kapot was. thumbs down

Hoe het verder is afgelopen is qua kosten weet ik niet, maar het zal mij niets verbazen dat de klant alle kosten in zijn mik geschoven heeft gekregen....
Ja, en de 2 liter TDI was ook een waardeloos blok, evenals de 2 liter benzine. Maar wat doet dat hier verder ter zake? TS wil iets weten over de 1.4 16'ers...
Ik rijd sinds augustus 2004 in een Ibiza 1.4 16v (55kW/75pk). Motor draait erg rustig. Bij temperaturen onder het vriespunt wilt hij wel eens starten op drie cylinders. Wel eens gehoord dat dit slecht is voor de katalysator. Nooit problemen ondervonden. Ik heb inmiddels meer dan 100.000 km gereden en ben erg tevreden met deze motor. Lijkt mij geen auto om een caravan of zware aanhanger mee te trekken, ook vanwege de relatief lange overbrenging van de eerste versnelling. Bij de 85 pk is de overbrengingsverhouding van de eerste versnelling ingekort. Oh ja, het olieverbruik is 'nihil'.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep