ANWB keuring, of toch Autotrust?

Gepost door Ronald_j 
Hallo,

Ik overweeg om een gebruikte Skoda Fabia uit 2004 te kopen met 150000 op de teller. Gezien de prijs en de leeftijd hoop ik toch enige tijd van hoge onderhoudsrekeningen af te zijn.

Ik weet dat je nooit 100.00000000% zeker bent, maar hoeveel zekerheid geeft een ANWB keuring dat er niet op korte termijn toch nog kosten aankomen?

Ik heb gezien dat er een verzekering bestaat die je 6 maanden garantie geeft. Voor ca 400 heb je dan een keuring en 6 maanden garantie.
Mijn ervaring met verzekeringen is alleen dat er als het op uitkeren aankomt altijd wel een of andere uitzonderingssituatie aan de hand is waardoor je alsnog zelf flink in de portemonnee moet.
Wie heeft er ervaring met dergelijke garanties? Heeft het zin, of is het vooral weggegooid geld?

Wat kan er zoal me een auto mis zijn, dat niet bij een ANWB keuring gevonden wordt? Zijn er ook dingen die ze gewoon moeten vinden, en waarvoor je ze later evt. aansprakelijk kunt stellen als er toch iets mee aan de hand blijkt te zijn?
Een ANWB keuring is best OK, al is het alleen maar omdat zij zakelijker naar een auto kijken dan je zelf misschien doet. Maar ook de ANWB laat steken vallen. Ik heb er eens een Alfa laten keuren. Alles wat ze gezien hadden klopte maar dat de kachelkraan stuk was, dat hebben ze niet gevonden. Gelukkig was m'n ex-leaseauto dealer waar ik de auto zonder garantie zou kopen zo vriendelijk me daar bij aflevering op attent te maken. Ik moest met de auto maar langs de Alfa dealer en de factuur zou naar de ex-leaseauto dealer gaan.

Bij 150.000 km/5jaar kun je juist wel wat kosten gaan verwachten... een keuring is op z'n plaats. Spreek met de verkoper af dat alle zaken die uit die keuring komen op zijn kosten hersteld worden voordat je de auto afrekent.
Is dat reeel om zoiets van de verkoper te verwachten?

Ik kan me voorstellen dat als blijkt dat er 1000 euro aan achterstalling onderhoud is, hij misschien ook niet daarvoor wil opdraaien.

In elk geval lijkt het me duidelijk dat de koop in dat geval niet doorgaat.
Ja dat is reeel, zeker als het om een dealer gaat. Het blijft natuurlijk wel een tweedehands auto, maar versleten remmen, banden en een uitlaat die er bijna onderuit valt zit jij ook niet op te wachten. 1000 euro achterstallig onderhoud is niet erg als dat in de aanschafprijs tot uiting komt. Maar verzeker je er gewoon van dat je niet andermans ongemak koopt.

De ANWB heeft (of had, dat weet ik niet) zelfs zoiets als een garantie-afloop keuring. Dan kijkt de ANWB of er zaken aan de auto mankeren die je zelf misschien niet gezien hebt maar die nog wel onder garantie hersteld zouden moeten worden.
Er zijn betere alternatieven. De ANWB insinueert, terwijl het de bedoeling is dat men objectief keurt. Je hebt er als koper, maar ook als vťrkoper geen moer aan.

Beter is DEKRA, TuV of gewoon de Skoda-dealer. Of een jou bekende garage inschakelen.

Gooi je geld niet weg aan een dure, nietszeggende ANWB-keuring, maar schakel experts in.
Dat een keuring zinvol is lijkt me duidelijk.

Nu is nog de vraag wie gaat keuren en hoeveel zekerheid dit oplevert.
Als ik zo een Autotrust garantie van 6 maanden zou kopen dan wordt het automatisch een ANWB keuring. Autotrust staat hierop.

De volgende vraag is dus: 6 maanden garantie bij Autotrust. Zinvol, of een wassen neus?

Zou eventueel een vergelijkbare garantie te kopen zijn bij een dealer, ondanks dat ik van een particulier koop?
Volgens de polisvoorwaarden van Autotrust valt schade door verborgen gebreken niet onder de garantie. Ik weet niet hoe ze daar in de praktijk mee omgaan, maar het lijkt me een goede reden om je geld er niet aan uit te geven.
Quote
rlin
Volgens de polisvoorwaarden van Autotrust valt schade door verborgen gebreken niet onder de garantie. Ik weet niet hoe ze daar in de praktijk mee omgaan, maar het lijkt me een goede reden om je geld er niet aan uit te geven.

Kijk, dat is dus precies wat ik bedoel! Er is altijd wel een redern om niet uit te keren.

Voorbeeld (2 x waar gebeurd):

Auto 1:
Ik koop een auto en laat deze door de dealer controleren. Drie maanden later blokkeert het achterwiel doordat de remvoering zo versleten was dat hij los geraakt is. Ik vraag de dealer hoe het kan dat ze dit gemist hebben. Blijkt dat ze alleen remkracht controleren en niet even kijken of alles nog gezond is.

Auto 2:
Ik koop een auto en laat deze door de dealer controleren. Twee maanden later blijft de remklauw op de snelweg hangen en verbrand de boel. 800 euro schade. Ik vraag de dealer hoe het kan dat ze dit gemist hebben? Zegt hij: "ik heb wel geconstateerd dat de remkracht zich links en rechts ongelijk ontwikkeld". Maar hij heeft er even niet bij gezegd dat dit potentieel een groot probleem is!

Beide gevallen waren op het moment van aankoop duidelijk al aanwezig. Zo een keuring is blijkbaar alles behalve waterdicht.
Dat is juist de reden dat een stuk extra garantie wens.

Zou dit vallen onder verborgen gebreken, en dus van garantie uitgesloten zijn? Wat is dan het nut van zoiets? In dat geval zou ik het bijna zwendel noemen.
Ik heb gisteren een e-mail wisseling met Autotrust gehad.

Zij zeiden mij (even vrij vertaald) het volgende: Onder verborgen gebreken wordt verstaan: gebreken waarvan aangetoond kan worden (hiervoor huren ze een expert in) dat de verkoper wist dat ze er waren. Deze zouden eigenlijk door de aankoopkeuring blootgelegd moeten worden. Maar voor het geval dat deze niet ontdekt worden geldt deze clausule.

Verder is er geen dekking voor gebreken die tijdens de aankoopkeuring gerapporteerd zijn, maar die niet verholpen zijn. Dat lijkt me logisch.

Men zei ook dat er in de praktijk eigenlijk bijna nooit een uitkering geweigerd wordt. Dat is altijd een beetje moeilijk te controleren uit de mond van een verkoper, maar toch heb ik er wel iets meer vertrouwen in gekregen. Het is de gok waard.

De ANWB keuring kost (LPG auto) 180 euro, en de verzekering kost 400, inclusief deze keuring. De eigenlijke verzekeringspremie is dus 220 euro. Dat is minder dan 5% van het aankoopbedrag. Daarvoor wil ik het risico wel nemen.

Nu maar eens zien of de verkoper deze keuring ed. wil. Anders zoek ik nog even verder....
Ach, ik heb in het verleden bij verkoop mijn Thunderbird laten keuren (koper wilde dit).

Constarering ANWB: Distibutieriem moet vervangen worden. Nou ik heb moeten kletsen als Brugman om de koper duidelijk te maken dat dit niet aan de orde was aangezien de 4.6 V8 een KETTING heeft.

Verder ben ik al jaren tevreden lid van de ANWB
Ik ben er toch nog niet helemaal uit.

Je geeft het al aan. Die ANWB keuring is ook niet zaligmakend. Ook ben ik er qua dekking van die verzekering nog niet helemaal uit.

Wat vinden jullie van het volgende?

Auto 1:

Skoda Fabia Combi 55kW met alle denkbare accessoires
verkoper: particulier
garantie: nee
bereid tot ANWB keuring: ja
bouwjaar: 5-2004
kilometerstand: 165000
onderhoudsgeschiedenis: onbekend, 4 eigenaren
LPG installatie: AG (type onbekend)
prijs: 6000 euro


Auto 2:

Skoda Fabia Combi 74kW met alle denkbare accessoires
verkoper: bedrijf
garantie: 3 maanden motor en versnellingsbak (koppeling?)
bereid tot ANWB keuring: ja
bouwjaar: 1-2003
kilometerstand: 137.257
onderhoudsgeschiedenis: dealer onderhouden, 1 eigenaar
LPG installatie: Prins VSI
prijs: 6750 euro


Wat is wijsheid?

Van auto 1 wordt ik heel blij met de onderhoudsgeschiedenis, 1e eigenaar en aantoonbaar dealer onderhouden. Dat zijn allemaal aanwijzingen dat er goed voor hem gezorgd is. De garantie van 3 maanden op motor en versnellingsbak weet ik niet of dat iets voorstelt. In theorie betekent dat dat als (ik noem maar iets geks) volgende week er een wielophanging afbreekt, dat mijn probleem is.
Daarbij is mijn budget eigenlijk maar 6000 euro en lijkt de verkoper daar niets vanaf te willen doen.

Van auto 2 is de prijs iets mooier. Ik weet alleen niet of hij goed onderhouden is. Ik denk wel dat ik door een ANWB keuring en zoeken (ik heb een adres van het bedrijf dat het gassysteem geÔnstalleerd heeft) wel iets meer te weten kom, maar dat is toch anders dan volledig dealer onderhouden.

Wat ik frappant vind van auto 1 is, dat de gasinstallatie op 110000 kilometer geÔnstalleerd is, en dat hij 30000 later toch weer verkocht is. Zoiets vind ik verdacht. Ik kan wel een ANWB keuring laten doen, maar ik weet niet of als er iets mee zou zijn dat gevonden zou worden. En extra garantie verzekeren werkt alleen voor particulieren.

Wat als ik auto 1 gewoon koop zonder keuring? Is dat zonder meer dom, of kan ik ervan uitgaan dat de dealer onderhoudsgeschiedenis en de 3 maanden garantie voldoende zekerheid geven?
Ik heb toch maar de dealer onderhouden auto (auto nr. 2) gekocht. Van Autotrus was geen sprake aangezien dit alleen voor particulieren is.
Ik heb de auto laten keuren bij een garage / gas specialist die ik vertrouw. Auto heeft wel een grote beurt nodig, maar verder geen gekke dingen.

Mij benieuwen...
Re:
22-06-2011 21:21
sdg



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2011 10:35 door ikkangeenaliasverzinnen.
Tja, wat zal ik zeggen. Er zaten geen rare addertjes onder het gras. Natuurlijk merk je wel dat het niet nieuw is wat je koopt.

De remmerij was bepaald niet meer vers, maar dat was gezien de prijs acceptabel. Verder bleek al vrij snel na aankoop dat de motor af en toe een seconde uitviel, en daarna weer oppakte. Het bleek dat de BDP sensor stuk was. Na een reparatie van 120 euro was alles weer in orde.

Ik vermoed wel dat de vorige eigenaar dit probleem al opgemerkt heeft. Meestal worden gebruikte auto's weggedaan als er onderhoud aankomt. Dat is nu eenmaal zoals het is.

Maar verder heb ik toch alweer meer dan 80dkm relatief probleemloos gereden.
Zouden jullie een aankoopkeuring laten doen voor een Audi A4 uit 2010? Hij heeft 105.000 km gelopen, het is een multitronic automaat, benzine.
Autotrust heb ik in ieder geval minder verhalen over gehoord.
@dakloos, ik denk dat hij misschien wel aan de volgende auto toe is en hij zal iig wel weten of die auto betrouwbaar is gebleken winking smiley
Wie? Cliohenkie? Dat doet hij snel! winking smiley
Intussen is DEKRA partner van Autotrust, lees ik op hun site..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep