Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Lendesteun

Gepost door lala9292 
Lendesteun
20-03-2017 19:05
Goedenavond allen,

Allereerst even over de locatie van dit topic: excuses als het verkeerd staat. Ik vond het lastig om voor deze vraag de juiste rubriek te vinden.

Sindskort heb ik een nieuwe auto waarvan de stoel voor mij net niet lekker zit. Dit wist ik bij aanschaf, ik kende het model al erg goed. Een heel groot probleem is het niet, omdat ik er niet veel kilometers mee maak, daarvoor hebben wij andere auto's. Toch zit ik er aan te denken om een aftermarket lendesteun te kopen.

Wat ik mis in de stoel: steun in de rug (het is er wel, maar ik weet van mijzelf dat ik graag vrij veel steun in de onderrug/ het midden van de rug heb) en steun onder mijn benen (zitting net iets te kort/laag). Door dit laatste wordt het gebrek aan steun in de rug wat geaccentueerd. Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaring van aftermarket lendesteunen. Ik ben mij ervan bewust dat het hoogstens en lapmiddel is en zeker geen oplossing, maar proberen kan geen kwaad mijn inziens. Het best is natuurlijk een goede (Scheel, of een ander merk) stoel, maar dat is mij voor het doel van deze auto te duur. Daarnaast vervalt dan de airbag in de stoel wat voor mij ook zwaar weegt.

Dus in het kort: Zijn er mensen met ervaring met een aftermarket lendesteun? Zoja, positief of negatief? en welke steun/wat voor soort steun heb je geprobeerd?

De auto betreft een Honda Civic uit 2007
Re: Lendesteun
20-03-2017 19:44
Yep, ik kocht in 2011 een spaardieseltje. Een Opel Corsa ecoflex die ook wat steun in de onderrug mist, ik heb via een bedrijf dat autostoelen bekleed een lendensteun achteraf laten monteren. Deze kun je oppompen met een blaasbalgje naast de stoel. Werkt prima, wel moet je af en toe wat lucht er in pompen.

Voor 90 euro was ik klaar, hij doet het nog steeds prima.
20-03-2017 21:11
Met m'n vorige Transit exact dezelfde ervaring als hierboven vermeld, in m'n huidige Transit zit dit standaard al in.

En voor de doorgezakte hangmatten van m'n Rocky ben ik op een sloperij gewoon stoelen gaan testen: daar zitten nu 2 fijne en goed instelbare stoelen uit een Toyota Avensis (2008) in.
20-03-2017 23:12
Bedankt voor jullie reacties. Zo'n inbouw lendesteun lijkt mij een zeer goede optie. Ik ga daar eens achteraan bellen. Is één van jullie toevallig bij een bedrijf in het oosten van het land geweest?

@Muddy Bandit Nieuwe stoelen blijft natuurlijk het beste, heb je daarvoor gezocht naar stoelen die op de bestaande rails passen of heb je de rails zelf aangepast? Zo op de foto ziet de inbouw er netjes uit.
21-03-2017 00:09
Jep, JT Autobekleding in Almelo.
[www.jt-autobekleding.nl]

Wat die Toyota-stoelen in m'n Rocky betreft: niets wat een lasapparaat niet op kan lossen, ik heb de rails van de Toyota-stoelen m.b.v. een paar stevige kokers op het onderframe van de Rocky-stoelen gelast.
Heb bij het uitzoeken van de stoelen eigenlijk alleen maar gelet op het zitcomfort en de maximaal beschikbare breedte in m'n Rocky, de rest is wel aan te passen.
Kosten stoelen waren 2 kratjes Grolsch, het inbouwen + aanpassen een halve zondag.
21-03-2017 10:37
Ik kom uit het midden van het land, dus de suggestie van Muddy lijkt mij voor jou het beste.

Suc6thumbs up
21-03-2017 18:42
Ik kocht net als Idefiqs een Opel Corsa D. Na een paar maanden rijden miste ik ook ondersteun in de onderrug.

Gelukkig heb ik een lendensteun gevonden wat echt helpt. Vanwege de goedkope prijs, heb ik zelfs 2 losse lendesteunen gekocht. Deze voor in de auto en deze voor thuis op de bank, mocht de eerste tegenvallen.

Voordeel van een losse lendesteun is dat je mee kunt nemen naar een andere auto.smiling smiley
21-03-2017 21:33
Dat is ook een optie inderdaad. Ik heb beide linkjes bekeken. Als ik het goed heb is de eerste niet verstelbaar en de tweede wel. Ik ben benieuwd, welke bevalt jou beter?

Als de prijs van de oplossing van Idefiqs en Muddy Bandit in de buurt ligt van het genoemde, dan is dat ook zeker niet gek. Ik wilde vandaag even bellen, maar ben daar niet aan toe gekomen. Dat wordt dus morgen.
Die eerste lijkt me vreselijk, een scherpe vouw in je rug... Het tweede model bestaat, n diverse uitvoeringen natuurlijk, al tientallen jaren. Wist niet dat het nog steeds bestond. thumbs up
22-03-2017 19:20
@ala9292: Voor mij is de eerste meteen al goed. De 2de heb ik niet eens geprobeerd in de auto. nut smiley

@Herr Dr. von Zen: De eerste ziet er inderdaad een beetje raar uit, maar het ligt er maar net aan hoe je autostoel eruit zit. Ik heb het steuntje helemaal onder hangen, omdat ik geen last had in het midden van mijn rug. Deze heeft als voordeel dat het enigszins verstelbaar is, maar je stoel moet aan de bovenkant wel een gat hebben voor het contragewicht. Segment A auto's hebben dat vaak niet.
22-03-2017 19:22
stoel moet aan de bovenkant wel een gat hebben => verstelbaar hoofdsteun.
22-03-2017 23:49
Met al die losse dingen heb ik niet zulke goede ervaringen: ik heb 3 verschillende modellen geprobeerd maar ze bleven bij mij niet echt goed op hun plaats zitten, moest ze na het instappen eerst weer goed plaatsen alvorens de gordel om te kunnen doen.
Maar misschien dat dit ook te maken had met de combinatie van de hoge instap en het vrij korte zitvlak in m'n bus, in een gewone personenauto heb ik die losse steunen nooit geprobeerd.
23-03-2017 07:27
Heb ik geen last van, het zit altijd op zijn plaats.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.