Hoe gaan dealers om met een wat duurdere inruilauto

Gepost door Waal 
Hoe gaan dealers om met het volgende. Mijn huidige auto heeft een occasionwaarde van ca. 21000,00 euro nu heb ik bij dezelfde dealer als waar ik de auto heb gekocht, dus zelfde merk, een nieuwe auto op het oog van ca. 22000,00 euro. Hoe gaan dealers hiermee om, zullen ze gewoon een eerlijke inruilprijs geven of zullen ze me proberen uit te knijpen?

Ik heb de auto 2,5 jaar geleden daar bij de dealer voor 31000,00 gekocht, dus moeten ze me toch een fatsoenlijk bod doen?
Een regel die perfect werkt en zoals ik het altijd doe is kijk hier via het kopje occasions en dan waardebepaling wat een auto mag kosten.
Voer de gegevens in en kies voor verkoopprijs.
Doe dit ook voor de eigen inruilauto en kijk naar hetzelfde namelijk ook de verkoopprijs.
Het verschil is het bedrag waar je van uit kunt gaan om maximaal bij te betalen.
Zo heb je tenminste een leidraad.
Heb je al met de dealer gesproken over de inruilprijs? Want dat is slimmer dan jezelf gek te piekeren over de eventuele mogelijkheid dat de dealer je geen fatsoenlijk bod doet.

Het is simpel: Je gaat naar de verkoper en vraagt wat hij voor je inruiler wil geven. Als jij dat te weinig vind, geef je hem een hand en loop je weg.

Maar onthoudt wel een ding: de verkoper zal je geen € 22.000 bieden voor je inruiler. Hij wil geld verdienen en zal daarom proberen om de inruiler zo gunstig mogelijk in te kopen zodat hij er wel € 22.000 voor kan vragen. Met een beetje logisch nadenken (en verder nog wat levendige fantasie) zou je uit kunnen komen op een bedrag tussen de 50 en 60% van de dagwaarde. Maar ik moet er direct bij vertellen dat die aanname niet meer dan een zeer ruwe schatting is. Soms bieden ze meer, soms minder.
Ze moeten niets, om te beginnen. Hoe duurder de auto, hoe hoger de afschrijving, dat is nu voor iedereen duidelijker dan ooit.
En wat let je om het eerst de dealer vrijblijvend te vragen en dan bij ons te raden te gaan, dan heb je al veel meer informatie!
Mijn auto kostte in augustus 2012 € 22.000; ik realiseer mij dat als ik hem nu zou inruilen voor bijv. een 2008 ik blij mag zijn met € 16.000 of zelfs slechts € 15.000! Zo is het nou eenmaal. Verder speelt het moment ook mee, wat voor auto wil je, wil de dealer er van af, er komen meerdere factoren samen.
En tot slot: om wat voor auto gaat het, degene die je hebt, en degene die je graag zou willen?
Waal
Hoe gaan dealers hiermee om, zullen ze gewoon een eerlijke inruilprijs geven of zullen ze me proberen uit te knijpen?

Dat hangt erg van de dealer af. De ene dealer zal je een eerlijke inruilprijs geven. De andere dealer zal je proberen uit te knijpen.
nieuwste c1 rijder
Een regel die perfect werkt en zoals ik het altijd doe is kijk hier via het kopje occasions en dan waardebepaling wat een auto mag kosten.
Voer de gegevens in en kies voor verkoopprijs.
Doe dit ook voor de eigen inruilauto en kijk naar hetzelfde namelijk ook de verkoopprijs.
Het verschil is het bedrag waar je van uit kunt gaan om maximaal bij te betalen.
Zo heb je tenminste een leidraad.

Je moet je ook niet blindstaren op de waardebepaling van de ANWB of Marktplaats/Carbase.

Volgens die gegeven zou ik voor een Audi A3 recent ca. € 18.000 moeten kunnen vangen. Alleen jammer dat niemand op Marktplaats dat ervoor bood. Uiteindelijk gaf de VAG-dealer een inruil van € 16.000. Dan moet je realistisch zijn en dat als een nette inruilprijs accepteren.
Waal
Mijn huidige auto heeft een occasionwaarde van ca. 21000,00 euro

Dus verkoop waarde is 21k? Dan zal je als inruil denk ik 14-15k krijgen.
Nou alles onder de 17 zou ik als teleurstellend ervaren.
Waal
Kijk naar de dealervraagprijs voor vergelijkbare auto's, haal zo'n 20% van die prijs af en je hebt een prima indicatie van de inruilprijs.
Ach mijn vader kocht ooit een nieuwe MB E270cdi in 2004 voor 73000euro, na iets meer dan 4 jaar en circa 130.000km op de klok kreeg ie er 22.000 voor terug.

Was ook zijn laatste nieuw gekochte auto overigens.
Hij rijdt nu sinds anderhalf jaar een ML 320CDI uit 2006 met destijds slechts 110.000km die 27000euro kostte. Voor het verschil van 8000euro qua afschrijving kun je een hoop onderhoud laten uitvoeren aan de relatief oude ML. Had liever een MB GL 320 gehaald voor hem alleen dan zou ie niet zo blij van de bijtelling worden gok ik zo

Met andere woorden een nieuwe auto inruilen doet bijna altijd pijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2013 01:11 door Monsieur Le Loure.
Waal

Dan gewoon blijven doorrijden!
Waal
dus moeten ze me toch een fatsoenlijk bod doen?

LOL! Alsof iemand jou iets verplicht is. De inruilwaarde valt meestal toch tegen, helemaal als je het gaat hebben over 'moeten'. Auto's schrijven nu eenmaal erg veel en snel af, dus deal with it.
Neem aan dat je ook garantie e.d. wil? Dat (risico) moet ook ergens van betaald worden. Dan hangt het nog heel erg af van wat je wil kopen en in te ruilen hebt. Koop je iets incourants en ruil je een gewilde auto in, zal je een mooiere prijs krijgen dan omgekeerd. Overigens moet de dealer helemaal niets, behalve zorgen dat zijn bedrijf blijft bestaan, heb je de auto ook bij deze dealer in onderhoud gehad of mag hij je alleen voorzien van nieuw vervoer?
particulier verkopen. al zal dat met een auto van 17k ook lastig zijn.
Als zijnde werkzaam bij Toyota, met occasioneel een uitstapje naar Lexus en Suzuki, kan ik je alles vertellen over inruilwaardes en prijzen. Het grappige is dat mensen al gauw denken dat als er €21.000,- op de offerte staat, dit ook de taxwaarde is. Vaak zit dit al opgevuld met korting, omdat jij als klant sneller akkoord gaat als direct het door jou gewenste bedrag wordt geboden.

Dealers willen best inruilen op gelijke voet, dus oversteken voor €0,-, maar dan moet je wel een auto hebben die inruiltechnisch intressant is om voor dat geld in te ruilen. Als de occasionwaarde van jouw auto €21.000,- betreft - waarbij ik uitga dat je bedoelt dat dat de gemiddelde verkoopprijs op internet is - dan kan je simpelweg fluiten naar je centen. Vind het persoonlijk dan wel erg naief als je denkt dat de dealer daarmee akkoord gaat: er hoeft tegenwoordig echt niet véél verdiend te worden op een auto, maar de lichten moeten wel blijven branden zeg maar.

Dealers kijken naar de prijzen op Gaspedaal.nl en zullen eventueel ook handelaren laten bieden voor de auto. Niet alles is meer interessant. Gezien de marge die de dealer nodig heeft, de waarde van jouw auto na 2,5 jaar (waarom ruil je hem in godsnaam in, zo jong inruilen is net zo effectief als je geld door de wc spoelen), en mogelijke onderhouds- en schadekosten gok ik dat je auto ca. 50% a 60% is afgeschreven. Hou er dus rekening mee dat je je spaarrekening mag gaan plunderen.

Mocht je nou wat scherpe foto's hebben en wat gegevens, wil ik je ook best ter plekke een taxatie doen.

In ieder geval:
Don't blame it on de dealers. De markt is hard en iedereen werkt op een zinkend schip.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2013 17:57 door de340.
En doorrijden wordt het. Vandaag even een praatje gaan maken en de beste man bood mij een bedrag van 13.500 euro. Terwijl ik om precies te zijn de auto 2 jaar en 5 maanden bij hem had gekocht voor 31.000 euro.

Ik heb een goede baan, maar tegen zulke afschrijvingen kan ik niet tegen op werken. Wel weer een les geleerd voor de toekomst. Ik koop nooit meer nieuw of auto´s boven de 25k. Die afschrijving laat ik wel door iemand betalen.
Waal
En doorrijden wordt het. Vandaag even een praatje gaan maken en de beste man bood mij een bedrag van 13.500 euro. Terwijl ik om precies te zijn de auto 2 jaar en 5 maanden bij hem had gekocht voor 31.000 euro.

Ik heb een goede baan, maar tegen zulke afschrijvingen kan ik niet tegen op werken. Wel weer een les geleerd voor de toekomst. Ik koop nooit meer nieuw of auto´s boven de 25k. Die afschrijving laat ik wel door iemand betalen.
Je kunt ook even rondshoppen. Probeer eens een andere dealer van hetzelfde merk. Of kijk naar een ander merk.
Waal

Ik kijk er niet van op, zo werkt het nou eenmaal heden ten dage, de tijd dat de consument aan het downsizen is, het is al járen bezig op deze manier. Ik vind het verstandig dat je blijft doorrijden, in de hoop dat je tevreden bent over je huidige auto. Ben overigens nog steeds benieuwd wat voor auto je rijdt!
speedtouch
Waal

Ik kijk er niet van op, zo werkt het nou eenmaal heden ten dage, de tijd dat de consument aan het downsizen is, het is al járen bezig op deze manier. Ik vind het verstandig dat je blijft doorrijden, in de hoop dat je tevreden bent over je huidige auto. Ben overigens nog steeds benieuwd wat voor auto je rijdt!
Ik gok een Mazda 6
Niet meer dan redelijk toch? Dacht dat het inmiddels wel algemeen bekend was dat je na 1 jaar al 50% 'kwijt' kunt zijn. Nog 21k er voor denken te krijgen is ontzettend onrealistisch...
Waal

Lijkt mij een vrij normale verhouding. De garage denkt wellicht nog € 15-16.000 voor de auto te krijgen.

De richtlijn die ik normaal voor de waardevermindering aanhou is ca. 25% voor het 1e jaar, 15% voor het 2e, 10% voor het 3e en daarna wordt het jaarlijks snel minder tot slechts een paar % in jaar 7/8/9. De waarde van sommige opties kun je meteen al wegstrepen.
Je krijgt tegenwoordig op een nieuwe auto al pakweg 25 tot 30% korting...
Logisch dat je na 2,5 jaar (en wie weet hoeveel kilometers reeds) de waarde spectaculair gezakt is.
Trouwens,
waarom zou je na 2,5 jaar reeds een wagen die je kocht voor 31.000 EUR reeds opnieuw van de hand doen,
en inruilen voor een "crisismodel" van amper 22.000 EUR (of een forse stap terug).
BRG
Je krijgt tegenwoordig op een nieuwe auto al pakweg 25 tot 30% korting...

Wedden dat ik geen nieuwe BMW 316i mee krijg voor 23.000 euro!
Wie heeft het hier over BMW?
De Duitse 3 verkopen hoedanook...
Andere merken, minstens even degelijk maar met een minder sterk imago, geven korting, veel korting.
Topicstarter heeft geen auto ingevuld in zijn profiel, maar reageert op de frontpagina op alle Mazda-berichten.
Ik ga er dus vanuit dat hij zijn Mazda6 na 2,5 jaar wou inwisselen voor een basisuitvoering Mazda3.
30% korting op een nieuwe auto? Doe eens een advertentie?
Ook een nieuwe Mazda3 ga je niet mee krijgen voor 15.000 euro. Dertig procent is erg overdreven en ik kan me zelfs niet voorstellen dat dat in België heel anders is.
Hier in BE ga je bij de dealer van Renault of Peugeot na even dooronderhandelen probleemloos richting de 30% korting.
Dus waarom zou dat in NL anders zijn?
De autocrisis is een Europees fenomeen, en de prijzen liggen bij jullie nog hoger.
Dus jij beweert dat je een auto met een verkoopwaarde van 30k mee gaat krijgen voor 20k? Autoprijzen liggen bij ons overigens lager maar er komt een 'klein' stukje belasting bovenop...
Nee sorry, in Nederland geloof ik echt niet dat dat kan. De situatie in België ken ik daarvoor niet goed genoeg, maar het lijkt me hier echt onmogelijk. Een nieuwe 308 of 3 voor zo'n 15.000 euro vindt zelfs een dealer te weinig. Jong gebruikt of demo kan ik me nog voorstellen, maar nieuw? Zelfs voorraadmodellen gaan niet zo goedkoop mee. Het zou betekenen dat (in Nederland, we zitten immers op een Nederlands forum) je een B-segmenter voor ruim onder de 10.000 euro mee kunt nemen, of een D-segmenter (508, 6, Avensis) voor zo'n 20.000 euro. Nee sorry, dat gaat hier echt niet gebeuren.
Je bent een knappe jongen als je er 10% vanaf krijgt in nl. Volgens mij liggen de kale verkoopprijzen voor belasting in nl dan ook lager dan in BE. Als de dealers massaal 30% korting zouden kunnen geven kunnen ze beter de consumentenprijs verlagen. Is belastingtechnisch een stuk aantrekkelijker en daarmee scoren ze dus ze schieten zichzelf in de voet door dat niet te doen. Er zijn zelfs wel speciale leaseuitvoeringen. Daarop krijg je 0% korting (zit al in de prijs) waardoor de basis voor je bijtelling nog lager is.
Mijn collega kreeg vorig jaar in juli zijn 508SW 2.0D mee voor 25.000 EUR, of met een korting van tussen de 27 en 28% op de catalogusprijs.
Voor hetzelfde geld (was zijn maximum bedrijfsbudget) had hij net zogoed een Insignia Tourer of 159SW (met echt alles op en aan) kunnen kiezen waarvoor hij eveneens ijzersterke offertes liggen had.
Dat is of niet in Nederland, of exclusief BTW, of het zijn geen nieuwe modellen. De 159 was destijds sowieso een uitloopmodel, dus dan zijn er al betere kortingen te bedingen.
Dat zullen dan wel voorraad- of actiemodellen geweest zijn met een stevige korting op accessoires of bijv met een constructie dat hij die auto's verplicht bij die dealer in onderhoud moet houden.
Net even vlug gekeken op peugeot.be, zo'n 508 2ltr HDI begint daar ook bij ong 25k euro. Dan heb je nog kans dat hij ex btw gekocht heeft, enz.
R-W
Dat zullen dan wel voorraad- of actiemodellen geweest zijn met een stevige korting op accessoires of bijv met een constructie dat hij die auto's verplicht bij die dealer in onderhoud moet houden.
Net even vlug gekeken op peugeot.be, zo'n 508 2ltr HDI begint daar ook bij ong 25k euro. Dan heb je nog kans dat hij ex btw gekocht heeft, enz.

Neen, de 508 moest nog geproduceerd worden (besteld in juli, geleverd 2 oktober).
Geen basismodel,
geen actiemodel,
geen onderhoudsconstructie of andere voorwaarden...
Minimumprijs die de dealer kon geven zat boven maximumbudget,
dus mijn medewerker ging de zaak verlaten wegens geen interesse (want nog te duur en geen zin in goedkoper model of basisuitvoering)
verkoper heeft naar de importeur gebeld en daar uiteindelijk akkoord gekregen om hem voor 25.000 rond te laten (BTW in).
Heb als directie de offerte goedgekeurd, en de factuur is door mijn handen gepasseerd, dus is geen spookverhaal.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2013 10:32 door British Racing Green.
Die geleverde auto had dus voor het telefoontje naar de importeur (wat heeft die er mee te maken eigenlijk?) een prijs van rond de 35k? En dat zelfde is ook nog eens gelukt bij Alfa en Opel? Zeg niet dat het spookverhalen zijn maar ook niet geheel volledig imo.
Nee inderdaad, want ik blijf vermoeden dat dit gewoon in België afspeelt. Een opmerking waar uiterst zorgvuldig, maar zeer consequent omheen gelaveerd wordt.
Ik was ook bezig met een nieuwe auto, het is te zeggen een personenbusje, omdat ik vorig jaar voor een Mercedes Sprinter maar ongeveer 10 % kreeg (3000 op 30000 euro ongeveer) heb ik toch eens nagevraagd wat mij een Fiat Ducato combi zou kosten bij mijn huidige dealer. Ik wist dat ik om deze auto aan te passen veel meer zelf zou moeten betalen zoals de vloerverlaging maar de auto zou wel veel goedkoper zijn maar de prijs was zelfs nog veel minder dan ik gehoopt had nl. 27 % korting en dit was op alle modellen dus niet omdat het een Ducato was.

Toch een Sprinter moeten kopen omdat de Ducato wettelijk niet aangepast kon worden zoals ik wou maar ondertussen kreeg ik bij Mercedes ook een korting van 19 % + 2850 euro fabriekskorting dus ik zat op het einde van de rit niet zover van de Ducato meer af met veel meer optie's.

Mijn vriendin ging op haar ééntje zien voor een Kia Sportage, ze ging de showroom binnen , zei wat ze graag zou hebben, ze geven een prijs, ze zei zegt dat ze maar 17.000 had, even gerekend en het antwoord was, are vooruit, het is goed dus wat BGR geloof ik gerust hier in België.
En dus nog altijd niet in Nederland...
OK,
blijkbaar gelden de dumpingvoorwaarden enkel in BE...
Pech voor de Nederlanders dan tongue sticking out smiley
British Racing Green
OK,
blijkbaar gelden de dumpingvoorwaarden enkel in BE...
Pech voor de Nederlanders dan tongue sticking out smiley

nope, voor de Belgen die kennelijk structureel 25-30% teveel betaald hebben.
Rob076

ok, een demo van 3 maanden oud met bijna 500km op de teller, [www.autoscout24.es]
Oh, en niet in NL drinking smiley
Leuk al die Belgische verhalen, maar volgens mij zitten we hier op Autoweek.nl. Niet echt relevant dus, de kortingen in het buitenland...
Gullwing
Rob076

ok, een demo van 3 maanden oud met bijna 500km op de teller, [www.autoscout24.es]
Oh, en niet in NL drinking smiley

En zelfs een diesel! Amai, het kan dus toch. winking smiley
Waal

Waarom wil je dan ook een auto van 31.000 euro inruilen na slechts 2 jaar en 5 maanden?! Die auto kan gewoon nog niet versleten zijn want hij is nog bijna nieuw. Zoals Rob al zei, auto's schrijven enorm af. Snel inruilen is kapitaalvernietiging. Wanneer je zuinig bent op een auto, kan je er wel 15 jaar mee doen.
Waal

Ik sta ook raar te kijken hoe mensen met een doorsnee baan en rijtjeshuis toch even een nieuwe auto van 30-40k aftikken. Dat is bij een twee keer modaal inkomen (30k netto) toch nog steeds een derde van je netto inkomen aan autokosten.

Over inruilprijzen: je krijgt ook garantie, APK en onderhoud mee. Je auto schrijft zo'n 20% per jaar in waarde af, zeker de eerste 3-5 jaar, maar bij de transactie komt altijd een stuk garantie en onderhoud, dat is natuurlijk ook een groot voordeel en moet wel betaald worden (door de klant, een dealer krijgt bij inruil nooit garantie van de klant).

Een dealer geeft 13500, doet zeg 1000 euro aan wat onderhoud en rijklaar maken, de auto staat zo'n 3 maanden in de showroom, kost ook 1000 euro aan afschrijving, nog wat benzine en wasbeurten voor de testritjes. Ook al staatie voor 19.500 in de showroom, de dealer verkoopt hem voor 18.000, doet daarna nog 2 reparaties onder garantie, ook 1000 euro. Je ziet, er blijft niet zomaar een flinke bom duiten over.

Als je elke twee of drie jaar een nieuwe of 'selectie/premium' occassion koopt dan heb je eigenlijk nooit onderhoud of problemen. Blijf je er 6 jaar in rijden dan kan je echt wel eens 1000 euro per jaar betalen aan banden, remmen, olie en verrassingen.
Mechanix
Waal

Waarom wil je dan ook een auto van 31.000 euro inruilen na slechts 2 jaar en 5 maanden?! Die auto kan gewoon nog niet versleten zijn want hij is nog bijna nieuw. Zoals Rob al zei, auto's schrijven enorm af. Snel inruilen is kapitaalvernietiging. Wanneer je zuinig bent op een auto, kan je er wel 15 jaar mee doen.

Bovenstaande klopt; een nieuwe auto is bij wijze van spreken al 20% minder waard op het moment dat je hem bij de dealer start als hem ophaalt..... Verder moet je je realiseren dat met name in de 1e jaren na aanschaf de afschrijving het hoogst is en verder is een occasionwaarde van 21k erg hoog gezien de marktontwikkeling.
En zoals al eerder opgemerkt de dealer wil ook graag een paar centen verdienen. De vraag is waarop jij die 21k baseert? internetprijzen? die 13,5k die geboden is kun je laag vinden; maar ik denk dat de dealer hem niet voor veel meer dan 17-18k zou kunnen verkopen... Het beste is (wat je gaat doen heb ik gelezen) lekker doorrijden met de huidige auto.
Een A3 die ik voor 16k inruilde stond daarna voor ca. 19,5k bij de dealer te koop, met een jaar garantie. Vind ik eigenlijk ook niet zo'n groot verschil, kosten nakijken, poetsen, etc. + garantie moeten er immers nog vanaf + risico dat de auto niet helemaal in orde is.

Op MP kreeg ik trouwens geen bod dat bij de 16k in de buurt kwam.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep