Stuurgedrag Audi A4/A5 Facelift

Gepost door Fred Flinstone 
l.s.
op verschillende forums, zowel in Nederland als daar buiten, wordt veelvuldig melding gemaakt van het stuurgedrag van Audi A4/A5 Facelift.
het gaat dus om modellen met de nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachting.
via de volgende link kunt u hier meer over lezen:

Stuurgedrag Audi A4/A5 Facelift
Een Audi koop je ook niet voor het stuurgedrag, naar het schijnt. eye rolling smiley
de pré-facelift modellen hebben Servotronic en daar is niks mis mee.
het stuurt misschien niet als een bmw, maar wel ruim voldoende.
'Het leeft niet meer maar is nog wel warm' bedoel je? winking smiley
R-W
Een Audi koop je ook niet voor het stuurgedrag, naar het schijnt. eye rolling smiley

Dan was het wel een BMW geworden inderdaadwinking smiley
A110-50
R-W

Dan was het wel een BMW geworden inderdaadwinking smiley

Ssst! big smile smiley
Dus moet ik mijn oude A4 nog maar niet wegdoen?
Meeuw

BMW 4 Cabrio komt dit jaar nog, dus zou nog even wachten iddwinking smiley
Neem aan dat de 4 gewoon een 3 is (zoals een 5-4 bij Audi). Zou ik idd toch naar gaan kijken (de Benz is al afgevallen, vindt Meeuwin niet mooi). Alleen denk ik niet dat ik deze keer een volledig nieuwe ga kopen en daarvoor € 65-70.000 neerleg (crisis hè). Dus eerst maar 20-25% eraf voor een demo of jaar oude.
Meeuw

Kan rustig maar je moet de servotronic even achterhouden winking smiley Geen a5 meer voor huize Meeuw?
Het hoeft niet persé een A5 te zijn en dan komt de BMW wel als eerste (ook) in aanmerking.
Zou dan toch voor een mooie A5 of nog beter, een S5 kijken. Kan de 3serie met zijn stalen klapdak nou niet echt mooi vinden.
Best lekker bijv:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2013 15:43 door R-W.
Die S5 is het extra geld niet waard, een prachtige motor in een verder te zware weinig spannende auto. Biedt 0,0 extra beleving t.o.v. van de gewone 3.2 of 2.0 TFSI. Bespaar jezelf het extra geld en ga voor een minder krachtige motor, dat past veel beter bij deze mooie auto.
Meeuw
Het hoeft niet persé een A5 te zijn en dan komt de BMW wel als eerste (ook) in aanmerking.

het kan natuurlijk ook zo maar een 3 GT worden, toch ??
Toevallig, dit topic. M'n vader heeft een A5 SB 3.0 TDI MT (55k op de klok, 1 jaar oud) en tijdens een ritje vorige week viel het volgende me op: op lage snelheid 'knakt' de besturing. Het lijkt alsof de mate van bekrachtiging niet constant is maar steeds een stukje verder 'springt'. Let wel, het was slechts heel lichtjes merkbaar en alleen op lage snelheid. Op hogere snelheid kun je niet genoeg stuuruitslag maken om het te merken. Op andere ritten heb ik het verder ook niet meer gemerkt, noch m'n vader.

Ik wist trouwens niet dat er sinds de facelift een ander type stuurbekrachtiging in zat. De auto stuurt naar mijn gevoel hetzelfde als onze vorige A5. Dus, lekker licht op lage snelheid en lekker zwaar op de snelweg, maar volstrekt gevoelloos. Weinig geschikt voor het leuke, sportievere werk.
Sow, die lijst wordt al best lang.

http://www.audiforum.nl/forum/au484-2007/84141-inventarisatielijst-stuurproblematiek-audi-a5-en-audi-a4-vanaf-bouwjaar-2012-a.html

Na 2 dagen hebben zich al best veel Audi rijders verzamelt om een lijst te maken van de klachten mbt tot het slecht/gevaarlijk sturen. Hoelang moet zo'n lijst zijn voordat er bij Autoweek journalistiek aandacht aan besteden?
@R-W: Mooie bak, maar erg veel geld voor een 2-hands.
TYN
Toevallig, dit topic. M'n vader heeft een A5 SB 3.0 TDI MT (55k op de klok, 1 jaar oud) en tijdens een ritje vorige week viel het volgende me op: op lage snelheid 'knakt' de besturing. Het lijkt alsof de mate van bekrachtiging niet constant is maar steeds een stukje verder 'springt'. Let wel, het was slechts heel lichtjes merkbaar en alleen op lage snelheid. Op hogere snelheid kun je niet genoeg stuuruitslag maken om het te merken. Op andere ritten heb ik het verder ook niet meer gemerkt, noch m'n vader.

Ik wist trouwens niet dat er sinds de facelift een ander type stuurbekrachtiging in zat. De auto stuurt naar mijn gevoel hetzelfde als onze vorige A5. Dus, lekker licht op lage snelheid en lekker zwaar op de snelweg, maar volstrekt gevoelloos. Weinig geschikt voor het leuke, sportievere werk.

dan heeft de A5 van je vader er ook last van.
misschien in mindere mate, maar het is ook niet bij iedereen gelijk.

steeds meer autofabrikanten stappen over van elektro/hydraulische stuurbekrachting naar elektro/mechanische systemen.
bij de meeste lukt dat heel aardig, aleen bij de A4/A5 kennelijk niet.
3511
Sow, die lijst wordt al best lang.

http://www.audiforum.nl/forum/au484-2007/84141-inventarisatielijst-stuurproblematiek-audi-a5-en-audi-a4-vanaf-bouwjaar-2012-a.html

Na 2 dagen hebben zich al best veel Audi rijders verzamelt om een lijst te maken van de klachten mbt tot het slecht/gevaarlijk sturen. Hoelang moet zo'n lijst zijn voordat er bij Autoweek journalistiek aandacht aan besteden?

en dan moet je er ook nog rekening mee houden, dat lang niet alle A4/A5 rijders, regelmatig op forums over auto's kijken.

en die lijst wordt alleen maar langer.
er is nu ook een inventarisatie van problemen met de befaamde Multitronic.
Op zijn minst opvallend.

Degene, die deze topics is gestart, Sander, is eigenaar van audiforum.
En hij heeft zelf problemen met zijn A5. Eigen stuk eigenbelang, om deze topics te starten?

Kritisch zijn richting audiforum mag niet, dan wordt je account opgeheven.
Blijkbaar mag hij wel kritisch zijn tegenover Audi...
Nu maar hopen dat zijn Audi niet opgeheven wordt dan? Ik zie je probleem niet eigenlijk, inventariseren of je de enige met een bepaald probleem bent, is toch niet zo'n probleem? Het is misschien een wat koude kermis voor onze fanboys maar verder..?!
de suggestie om een inventarisatie te starten is overigens niet van Sander afkomstig smiling smiley
@R-W

Je eigen forum gebruiken om een klacht aan de kaak te stellen, waar je zelf ook mee kampt, lijkt me niet de meest integere manier.
Waar was audiforum bij het TSI probleem?
En het trilprobleem aan de A4/A5?

Wat b.v., als pon besluit het probleem aan Sander's auto te verhelpen, in ruil, dat hij zich verder koest houdt?

En wat betreft integriteit, daar blinkt audiforum al niet in uit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2013 10:42 door Hansyii.
@Hansyii
vertel eens wat je tegen het audiforum hebt ??
lucht je hart eens smiling smiley
Ik heb je een PM gestuurd met de inhoud. Ik weet niet, of het wel zo handig is, dit te publiceren.
Meeuw
Neem aan dat de 4 gewoon een 3 is (zoals een 5-4 bij Audi). Zou ik idd toch naar gaan kijken (de Benz is al afgevallen, vindt Meeuwin niet mooi). Alleen denk ik niet dat ik deze keer een volledig nieuwe ga kopen en daarvoor € 65-70.000 neerleg (crisis hè). Dus eerst maar 20-25% eraf voor een demo of jaar oude.

Heeft Meeuwin over alle auto's bij u thuis iets te vertellen?
Kort geleden was er als ik me niet vergis een topic in het Koop- & leaseadvies (nieuw & tweedehands) ook een vraag van u wat u het beste voor auto voor uw vrouw kon kopen? Hier ging het er ook over wat Meeuwin niet mooi vond. Daar kan ik nog in komen omdat het toen haar auto betrof, maar dit vind ik wel bijzonder omdat dit dan vermoedelijk u auto betreft.
Succes met het vinden van (wederom) een Audi, of mogelijk een andere merk. Het blijft altijd een leuke uitdaging om een auto te kopen omdat je op zo ontzettend veel dingen moet letten om niet genaaid te worden en niet iedere 500 kilometer bij zo een mooie gele paal van de Wegenwacht staat, of bij de dealer zelf.
er komen nu berichten, dat het probleem de elektro-mechanische stuurbekrachtiging rond augustus 2013 opgelost zullen zijn.
en dan moet je er wel bij bedenken, dat het probleem te maken heeft met de soort banden en de buitentemperatuur.
daaorm ook zijn de problemen pas echt naar voren gekomen, toen men massaal winterbanden ging monteren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep