'Glow in the dark'-snelweg

Gepost door JP2010 

Vanaf volgend jaar heeft Nederland een slimme snelweg
tags: design science speed travel

Tijdens de DDW zijn de eerste meters van de Smart Highway gepresenteerd: asfalt met glow-in-the-dark belijning en dynamische verf.

Met de auto's van de toekomst komt het wel goed: we laten hier regelmatig de laatste snufjes in nieuwe wagens zien. Met de Hollandse wegen bleef het nog een beetje achter: beter dan het gehobbel in BelgiŽ, maar slim zijn ze nog niet. Daar komt snel verandering in. Volgend jaar opent het eerste stuk Smart Highway dat Studio Roosegaarde onder andere met (bouw)bedrijf Heijmans ontwikkelt.

De Smart Highway is een interactieve, duurzame en slimme weg die stroom uit het wegdek haalt en verkeersinformatie op adequate en relevante manier aanbiedt. Denk aan interactief licht, een 'induction priority lane' en wind-licht. De eerste twee onderdelen die volgend jaar al geÔntroduceerd worden zijn de glow-in-the-dark belijning en dynamische verf. Het fotoluminescerend poeder dat in de glow-in-the-dark lijnen gebruikt wordt, geeft tot tien uur lang licht en maakt verdere verlichting overbodig. De dynamische verf wordt zichtbaar wanneer dat relevant is. Bij gladheid bijvoorbeeld verschijnen onder invloed van de temperatuur vorsticonen op het wegdek. Op die manier wordt verkeersinformatie lokaal en adequaat.

Tijdens de Dutch Design Awards werd het concept samen met acht andere projecten benoemd tot Best Future Concept. Wie niet kan wachten tot de weg medio 2013 geÔntroduceerd wordt, kan tijdens de DDW in het Klokgebouw de prototypes bekijken.

[www.bright.nl]

De 'induction priority lane' vind ik een hele mooie.
Leuke ontwikkeling maar ben benieuwd hoeveel hiervan in de praktijk ook gebruikt gaat (en blijft) worden.
Re: 'Glow in the dark'-snelweg
07-01-2013 10:25
Innovatief, maar er zal voorlopig nog wel een stevig prijskaartje aan hangen, denk ik.
Wel oud nieuws. Schreef er in november dit over: Straatverlichting overbodig op slimme snelweg

Interessante materie is het wel, zeker ook omdat de nieuwe belijning al getest gaat worden in een gemeente in NL.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 10:28 door adinsx.
Interessant, leuk dat het kan, en die lichtgevende belijning is ook best haalbaar tegen een beperkte investering!

Alleen, waarom moeten elektrische auto's nou weer opgeladen worden via het wegdek? Het kost een hoop geld aan ontwikkeling, het kan kapot wat weer meer wegwerkzaamheden (en file) betekend, en het kost een hoop geld aan inbouwen. Bovendien vraag ik me af waarom mensen met elektrische auto's niet gewoon naar een laadpaal kunnen, als ik wil tanken moet ik toch ook gewoon naar de benzinepomp eye rolling smiley
@Adinsx,
ook dat was al oud nieuws, in een van de links uit de OP staat een artikel uit april 2012 en ook dat zal vast niet het eerste artikel zijn. Daarnaast is men in de USA kennelijk al een hele tijd met dergelijke ontwikkelingen bezig.

Een van de reacties daar:
"Een sigaar uit eigen doos."
Ik ga hier niet een hele natuurkundige uitleg geven, maar volgens de wet van behoud van energie gaat dit per saldo niks opleveren. Door het systeem van inductie en het daarmee opgewekte magnetisme waar hier over gesproken wordt, wordt een auto afgeremd en moet de moter dus meer brandstof verstoken om toch vooruit te komen. Hiermee wordt de auto dus een inefficiente energiecentrale met meer uitstoot per kwh dan een energiecentrale. Beter is het om bijv. de weg als zonnewarmtecollector te gebruiken, die energie wordt ons namelijk gratis "toegestuurd". Dat systeem kan ook meteen de warmte (her)gebruiken die onze autobanden door wrijving opwekken.
Ja in de USA waren ze ermee bezig. Eind oktober was echter de uitreiking van de Dutch Design Awards, waaraan het nieuwsberichtje was gekoppeld.
Daar werd ook bekend dat het Nederlandse Heijmans bezig gaat met een gemeente om een testweg aan te leggen.

Overigens, energieopwekking geloof ik ook niet in. Het is een mooie 'eye-catcher' want alles wat te maken heeft met elektrisch rijden, draadloos opladen etc is hip. De speciale verf geloof ik dan weer wel in. Gemakkelijker en relatief goedkoop toepasbaar en het geeft veel duidelijkheid 's nachts.
Denk dat die lijnen ook relatief makkelijk toepasbaar zijn, al vraag ik me wel af hoe dat gaat als er vuil op ligt, een tijdje de zon niet schijnt of in een laan met grote overhangende bomen bijv. Die sneeuwvlokken is misschien ook nog wel wat, al is de kan s er wel dat het nogal een kermis gaat worden.
Als ze al die onzinnige verlichting boven de snelwegen dan uitzetten heb je wel een flinke energie besparing. Wellicht dat ze daar dan die belijning mee kunnen bekostigen. Het is echt belachelijk hoeveel verlichting er boven de Nederlandse snelwegen hangt, bovendien heb ik altijd liever een onverlichte snelweg, veel rustiger voor de ogen.
Verlicht OF onverlicht maakt me niet zoveel uit maar wel graag kiezen, niet een tijdje wel, dan weer een stukje niet enz want dan blijf je focussen.
Zooooo oud dit nieuws ... berichtte er ook al over. winking smiley

Bv dat het bedrijf (IO) Hotroad inductiespiralen test(te) die in het wegdek (zouden) worden gefreesd waarna EV vrachtverkeer 'on the move' wordt (werd) opgeladen. Schrijf (ook) in de "voltooid verleden tijd" omdat een van de bedenkers het voor gezien hield.

De GITD snelweg is al een tijdje bekend bij TEDx volgens, en was inderdaad te zien in DWDD.
GITD is ideaal voor de onverlichte Afrikaanse, Indiase, Pakistaanse, Chinese of Russische snelwegen.
Daar sterven nu HONDERDDUIZENDEN mensen per jaar in het verkeer.
R-W
Verlicht OF onverlicht maakt me niet zoveel uit maar wel graag kiezen, niet een tijdje wel, dan weer een stukje niet enz want dan blijf je focussen.
Inderdaad. Vind die verlichting op zich helemaal niet verkeerd, zolang het maar consequent verlicht is. Een paar jaar terug is hier vlakbij de A1 aangepakt, nieuw asfalt inclusief vrachtwagenladingen lichtmasten. Op zich helemaal niet verkeerd, maar zodra je de minder verlichte delen bereikt is het weer even aanpassen inderdaad.

Oplichtende belijning zou denk ik helemaal niet verkeerd zijn, heel veel licht hoeft het ook niet te geven want het contrast is op het zwarte asfalt natuurlijk optimaal. Ben wel benieuwd hoe dat dan gaat als het regent, is het dan ook nog goed zichtbaar? Nu wil dat met standaard belijning en verlichting ook nog wel eens tegenvallen trouwens, maar toch...
Ik had er al eerder over gehoord maar net bij De Wereld Draait Door kwam het weer ter sprake. Zogenoemde 'glow in the dark' wegen doen hun intrede in het Nederlandse verkeersbeeld.

De bedoeling is dat er een soort van verf op de belijning op de weg wordt aangebracht. Deze verf laadt zich overdag als het ware op door het licht. Wanneer het donker wordt begint de verf licht te geven. Normaal gesproken kan de verf zo'n 8 uur lang licht geven. Dit zorgt er dus voor dat de wegbelijning ook 's nachts goed/beter zichtbaar is. Daarbij kost het geen energie, wat kostenbesparend is. Het moet er dus als vogt uit komen te zien:

De foto's zijn genomen tijdens de eerste experimenten in april van dit jaar. Op de N329 bij Oss is getest of het haalbaar is en wat de effecten daadwerkelijk zijn. Hierbij is onder andere geconstateerd dat de verf niet goed tegen regen bestand was. Vandaag is er opnieuw, op dezelfde weg, verf aangebracht om wederom te testen. Persoonlijk vind ik het een fantastisch idee. Ik weet niet wat het moet kosten, maar in principe zou dit een duurzame en kostenbesparende oplossing kunnen zijn voor ons verkeer. Tevens verhoogt het in mijn ogen ook de verkeersveiligheid.

Ik ben benieuwd of er mensen al ervaring hebben met deze lichtgevende wegen? En zijn er naast de voordelen ook nadelen te noemen van deze technologie?
Ik vind het een prachtig idee! Een zeer welkome aanvulling op de snelweg, zeker op zo'n donkere A67 zonder lantaarnpalen bijvoorbeeld.
Op de N802 hadden ze al lampjes in een bochtig gedeelte, die zaten in de middellijn. Was een superoplossing. Nu ligt er nieuw asfalt en zo te zien zijn de lampjes nu weg.....doodzonde.
Ik hoop dat de verf nu de juiste hechting heeft.

Als dit lukt, heb je die lampjes niet meer nodig.
Heerlijk, minder straatlantaarns, meer glowing.....kan mij niet donker genoeg zijn snachts....
Mark89
Ik weet niet wat het moet kosten, maar in principe zou dit een duurzame en kostenbesparende oplossing kunnen zijn voor ons verkeer.

Dat is dus een hťťl voorbarige conclusie!

Ik ben overigens ook benieuwd naar die kosten, maar vooral naar de milieuvriendelijkheid van die verf. Dat het energiebesparend is geloof ik wel, en dat is natuurlijk altijd goed. Wel vraag ik me af in hoeverre dit de verkeersveiligheid dient. In het geval van niet-verlichte wegen wel, maar in plaats van lantaarnpalen weet ik het zo net niet. Een vorm van polderblindheid ligt denk ik snel op de loer met wat rechte, verlichte lijnen voor je. Bovendien verlicht het niet obstakels of weggebruikers.

De tijd zal het leren. Een interessante ontwikkeling is het zeker.
Ik neem aan dat men wel ideeŽn heeft over waar dit toe te passen is. En vooral: waar het de bestaande lichtmasten kan vervangen (en waar niet natuurlijk).
Leon in z'n SEAT
Ik neem aan dat men wel ideeŽn heeft over waar dit toe te passen is. En vooral: waar het de bestaande lichtmasten kan vervangen (en waar niet natuurlijk).

Er werd gesproken over de Afsluitdijk. Of dit uit verkeersveilig oogpunt is gekozen weet ik niet. Voornamelijk als 'marketing' en export middel denk ik. Omdat de Afsluitdijk zo typisch Nederlands is, en deze uitvinding ook...

De maker vertelde verder dat een stad als Tokyo al verregaande interesse had in het product. Ik denk dat dit heel groot kan gaan worden.

@Rob0032 Klopt Rob een voorbarige conclusie, maar ik probeer ook een beetje discussie uit te lokken uiteraard. Als er meer en meer geÔnteresseerden komen zullen de productiekosten gedrukt kunnen worden. Qua milieuvriendelijkheid zou het op moeten wegen tegen de energie die normaal gebruikt wordt.

En of het de verkeersveiligheid verbeterd denk ik dat die vraag het beste kan worden beantwoord door mensen die er ervaring mee hebben.
Leuk idee. Ik mag hopen dat het niet zo radioactief is als de eerste horloges met glow-in-the-dark wijzerplaat.
Dan geef je als kilometervreter straks ook licht in het donker.... sad smiley
Rob0032
Bovendien verlicht het niet obstakels of weggebruikers.
rke
Dan geef je als kilometervreter straks ook licht in het donker....
Hoppa, direct opgelost dus grinning smiley
Mark89

@Rob0032 Klopt Rob een voorbarige conclusie, maar ik probeer ook een beetje discussie uit te lokken uiteraard. Als er meer en meer geÔnteresseerden komen zullen de productiekosten gedrukt kunnen worden. Qua milieuvriendelijkheid zou het op moeten wegen tegen de energie die normaal gebruikt wordt.

En of het de verkeersveiligheid verbeterd denk ik dat die vraag het beste kan worden beantwoord door mensen die er ervaring mee hebben.

Wederom een erg voorbarige conclusie, want zaken als lichtvervuiling, toxiciteit, samenstelling van die verf en grondverontreiniging zie ik nergens terugkomen. Onbekend of liever niet bekend bij het publiek?
En ervaring met wat? Dat is het nadeel van dit soort nieuwe dingen, dat is een kwestie van afwachten tot er ervaring mee is opgedaan. Tot er een dode valt, dan was het weer een slecht idee. winking smiley

@Leon,
LOL!
Dat is geen conclusie Rob, dat is een voorwaarde dat dit product met zich mee moet vrengen wil het effectief zijn winking smiley
engeland heeft nog het oude systeem. als je van richting folkstone naar londen rijd heb je kilometers ver led's in het wegdek. voor elke baan led in een bepaald type kleur. vond het erg prettig daar te rijden ook al was het donker en regenachtig.

hoop dat die strepen ook vanuit de auto mooi goed te zien zijn.
Mark89
Dat is geen conclusie Rob, dat is een voorwaarde dat dit product met zich mee moet vrengen wil het effectief zijn winking smiley

Dan had je het woord 'zal' moeten gebruiken in plaats van 'zou', Mark.
Naast de A5 liggen ook van die groene lampjes.

(Ik zou daar toch niet zo graag rijden)grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep