2-tal vragen Opel Corsa

Gepost door eerste-opel 
Goedenavond heren (en enkele dames), over enkele maanden (begin maart om exact te zijn) moet mijn auto weer op pad voor de APK.
Ik verwacht geen schokkende dingen, en dat hoop ik ook niet want het afgelopen jaar heeft de auto niet meer dan een kleine 4000 kilometer gereden wat zou betekenen dat het wel erg hard slijt allemaal.
Er zijn echter een aantal punten geweest afgelopen winter die mij opvallen. Ik wil deze voorleggen aan de garage, maar misschien ga ik al van het verkeerde uit en ga je er dus al met 'domme' vragen heen.

1. Klopt het dat via voorruitverwarming danwel achterruitverwarming alle 2 je buitenspiegels ook ijs en dauwvrij gehouden moeten worden?
Als dit niet gebeurd zoals ik laatst gemerkt heb een keer aan 1 zijde, kan er dan met de bedrading iets mis zijn of is er een andere aanwijsbare reden voor? Het betrof overigens de buitenspiegel aan bestuurderszijde die beslagen was, en wat met de verwarming niet verminderde waar dit aan passagierszijde wel gebeurde.

2. Ik merk (zeker in de winter) dat mijn auto behoorlijk vochtig is. In de winter is het geen bijzonderheid dat als ik klaar ben met ijs krabben aan de buitenkant van de ruiten ik binnen verder kan gaan. Dit betreft dan vooral de voorruit heb ik het idee altijd. Dit gebeurd 7 van de 10x denk ik ongeveer.
Wil dit zeggen dat er ergens een raam, of deur niet goed dicht gezeten heeft (ik controleer dit altijd, dus kan het me niet voorstellen) danwel helemaal niet goed sluit???? Of zijn er andere (minder) gewenste mogelijkheden voor het water om naar binnen te gaan?
Gezien de 4000 kilometer suggereert het al dat de auto niet dagelijks wordt gebruikt (mijn 1e auto, 2e auto in gezin, woon nog thuis dus rijdt niet alles zelf) en in de periode dat de auto niet wordt gebruikt staat hij buiten zonder carport o.i.d. op de openbare weg in een parkeervak.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2012 20:00 door eerste-opel.
Quote

1. Klopt het dat via voorruitverwarming danwel achterruitverwarming alle 2 je buitenspiegels ook ijs en dauwvrij gehouden moeten worden?

Welke Corsa heb je, is het een Corsa C of Corsa D (huidige generatie)? Welk bouwjaar, welke uitvoering en welke motorisering?
Dan kan het handiger zijn om evt. veel voorkomende problemen sneller op te zoeken.

Ja, indien je Corsa hiervan voorzien is zullen altijd beide spiegels verwarmd worden. De spiegelverwarming is altijd gekoppeld aan de achterruitverwarming. Deze staat dus los van de blower die je midden op je dash kunt instellen.
Wanneer één zijde niet zal ontwasemen zal het element waarschijnlijk kapot zijn, dit zul je bij een garage moeten navragen.

Quote

2. Ik merk (zeker in de winter) dat mijn auto behoorlijk vochtig is. In de winter is het geen bijzonderheid dat als ik klaar ben met ijs krabben aan de buitenkant van de ruiten ik binnen verder kan gaan.
Hier kunnen een aantal zaken de oorzaak van zijn, het is hiervoor belangrijk om het bouwjaar van je auto te weten.

Kijk eens of je vochtige plekken kunt ontdekken in de auto. Bij een Corsa C (met die hoge langgerekte achterlichten) wil vaak de voetenruimte bij de bestuurder nat zijn. Bij de Corsa D (huidige modellen) is het raadzaam eens bij de ruimte voor het reservewiel te kijken naar water/vocht.
2. Doodnormaal dat de binnenkant beslaat.
@ Terence: Het is wel normaal dat de binnenkant beslaat, maar het mag toch niet zo zijn dat je aan de binnenkant ook het ijs weg moet krabben.
Quote
Astra F
Quote

1. Klopt het dat via voorruitverwarming danwel achterruitverwarming alle 2 je buitenspiegels ook ijs en dauwvrij gehouden moeten worden?

Welke Corsa heb je, is het een Corsa C of Corsa D (huidige generatie)? Welk bouwjaar, welke uitvoering en welke motorisering?
Dan kan het handiger zijn om evt. veel voorkomende problemen sneller op te zoeken.

Ja, indien je Corsa hiervan voorzien is zullen altijd beide spiegels verwarmd worden. De spiegelverwarming is altijd gekoppeld aan de achterruitverwarming. Deze staat dus los van de blower die je midden op je dash kunt instellen.
Wanneer één zijde niet zal ontwasemen zal het element waarschijnlijk kapot zijn, dit zul je bij een garage moeten navragen.

Quote

2. Ik merk (zeker in de winter) dat mijn auto behoorlijk vochtig is. In de winter is het geen bijzonderheid dat als ik klaar ben met ijs krabben aan de buitenkant van de ruiten ik binnen verder kan gaan.
Hier kunnen een aantal zaken de oorzaak van zijn, het is hiervoor belangrijk om het bouwjaar van je auto te weten.

Kijk eens of je vochtige plekken kunt ontdekken in de auto. Bij een Corsa C (met die hoge langgerekte achterlichten) wil vaak de voetenruimte bij de bestuurder nat zijn. Bij de Corsa D (huidige modellen) is het raadzaam eens bij de ruimte voor het reservewiel te kijken naar water/vocht.

Excuseer dat ik het niet in eerste instantie compleet gemaakt heb.
Ik heb een Opel Corsa C (met die langgerekte achterlichten) Z1.2 XE Easytronic (benzine) volgens de site van de RDW. Of die XE op Easytronic Comfort slaat weet ik niet, maar anders meld ik het bij deze. De auto stamt uit het bouwjaar 2001.
Met vraag 1. kom ik dus al niet dom over op een garagehouder begrijp ik in ieder geval. Of hij spiegelverwarming heeft weet ik niet, maar ik ga daar niet vanuit. Ook met achterruitverwarming aan bleef de spiegel beslagen.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik tijd vrij kan maken om vochtige plekken bij de voetenruimte bij mezelf te vinden. Hierbij moet het ook licht zijn eigenlijk, dus zal wel een weekend worden dat het niet al te druk is. Ook hierbij blijft het bouwjaar dus nog altijd een Opel Corsa C uit 2001.
Is dit overigens een ernstige danwel hardnekkige kwaal of makkelijk te verhelpen mocht je zoiets vinden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2012 20:44 door eerste-opel.
Re: 2-tal vragen Opel Corsa
27-12-2012 21:37
1. Geen idee, maar het is in ieder geval geen APK punt, dus tenzij het jou ergert... lekker zo laten.

2. Een bekend probleem. Ik had het bij mijn Renault 19 en nu ook bij mijn Kangoo. De oplossing? Een ijsdeken op de voorruit. Dat voorkomt dat ik aan de buitenkant én de binnenkant moet krabben.
Z12xe is het type motor. Dat heeft niets met de uitvoering te maken (zoals dat bij Japanse auto's vaak wel het geval is)

Bij 1: als er spiegelverwarming op zit, werkt deze tezamen met de achterruitverwarming.
Het kan zijn dat de spiegel niet meer warm wordt, bijvoorbeeld door contactpunten die geen contact meer maken. Dit is een bekende issue bij Opelmodellen van net na de eeuwwisseling.

Bij 2: bij koud weer heb je je verwarming in de auto meestal wat hoger dan anders. Zodra je de auto uitstapt laat je een warm en vochtig interieur achter die geleidelijk afkoelt. Hoe kouder buiten, hoe sneller de afkoeling. Dit zorgt vaak voor condens op de ramen, en dat bevriest dan weer.
Tip: de laatste kilometers voordat je aankomt zet je alvast de verwarming uit. Het interieur koelt dan alvast af terwijl er wel droge koele lucht naar binnen geblazen wordt. Dit voorkomt de condens.
Een raampje op een kiertje zetten wil ook wel eens helpen als je de auto parkeert, maar doe dat alleen bij vorst! Zo kan het vocht naar buiten en droge lucht weer naar binnen..
wat betreft het tweed epunt: je geeft aan dat er erg weinig met de auto wordt gereden, ca 4000km per jaar. Het interieur wordt waarschijnlijk dus ook maar zeer sporadisch verwarmd?! Dan heeft kou en vocht meer tijd en gelegenheid om zich van de auto meester te maken tijdens de wintermaanden.
ja, gewoon elke keer als je rijdt de verwarming lekker heet aan, om alles even lekker uit de auto te trekken big smile smiley
Volgens mij is dat typisch een kwaaltje van de Corsa C. Op m'n werk verkopen we ze ook regelmatig en ze hebben er bijna allemaal wel last van. Net zoals bijv. de Seat Toledo. Die hebben er ook vaak last van.
drinking smileyHotdog verwoord het precies goed.
Ook met nieuwe auto's hebben wij er last van hoor.
Laatste stukje idd op koud zetten en dan scheelt het aanmerkelijk.

Moet natuurlijk eerst nog een keer gaan vriezen
Ik heb voor een tijd terug de Corsa C van mijn zus onder handen genomen, zij kreeg telkens een plens water over de voeten na een regenbui.
Daardoor was het bij het voetengedeelte aan de bestuurderskant totaal nat. Ze had op een gegeven moment zelfs twee vloermatten in de auto liggen om nog een beetje fatsoenlijk droog te zitten eye rolling smiley

Vervolgens kwam de garage-eigenaar waar ik de Vectra in onderhoud heb met de vraag hoe ik dat gefixed had. Hij had een Corsa te koop staan die hetzelfde probleem had. Dus ook dat voor hem maar ff gefixed.
Quote
Ivanov
1. Geen idee, maar het is in ieder geval geen APK punt, dus tenzij het jou ergert... lekker zo laten.

2. Een bekend probleem. Ik had het bij mijn Renault 19 en nu ook bij mijn Kangoo. De oplossing? Een ijsdeken op de voorruit. Dat voorkomt dat ik aan de buitenkant én de binnenkant moet krabben.

Het probleem is niet zozeer dat die buitenspiegel mij zo ergert, maar het is levensgevaarlijk.
Als je met een wisser, spons of weet ik veel wat je buitenspiegel vochtvrij maakt en tijdens het rijden (op bijvoorbeeld een snelweg) beslaat die weer, dan blijft die beslagen tot je wederom stopt om hem schoon te maken omdat het systeem het niet doet wat hem vochtvrij zou moeten houden.
Vorige week had ik dat na een tijdje, was bij een bekende geweest kilometer of 20 van huis en van te voren schoon gemaakt, maar halverwege zag ik niets meer in de linkerbuitenspiegel.

Een ijsdeken ben ik nou niet bepaald een groot fan van voor de hele voorruit.
Ik heb er wel een 2-tal hier thuis liggen, maar moeten allebei door de deur heen. Deze sluit dan niet goed, en als het dan gaat regenen of sneeuwen later in de nacht (eerst vorst dan regen bijvoorbeeld) dan krijg je vanzelf vocht in je auto......

Quote
GP2
drinking smileyHotdog verwoord het precies goed.
Ook met nieuwe auto's hebben wij er last van hoor.
Laatste stukje idd op koud zetten en dan scheelt het aanmerkelijk.

Moet natuurlijk eerst nog een keer gaan vriezen

Laat het dat nou al gedaan hebben het afgelopen jaar.
Er heeft zelfs al sneeuw gelegen, dus dit zijn ervaringen uit het afgelopen jaar en zéker niet van vorig jaar!
Ik heb zelfs om het vastvriezen van de ruitenwissers tegen te gaan al een oplossing. Via via een kapotgesneden ijsdeken (dat welbekende zilvere doek, lijkt van aluminiumfolie gemaakt) gekregen om onder de ruitenwissers te schuiven zodat het niet vast vriest.
Was er alleen binnen een week alweer 1 kwijt omdat de auto uitgeleend was en die persoon heeft doodleuk de ruitenwissers aangezet en zo ben ik er al 1 kwijt.
Mbt de spiegel: deze blijft uiteraard niet standaard onbeslagen nadat deze eenmaal helder is geworden. De speigelverwarming werkt alleen icm de achterruitverwarming. Als deze uitstaat, kan (!) de spiegel weer beslaan (afhankelijk van de temperatuur buiten, de temperatuur van de spiegel, vochtgehalte in de lucht, rijwind etc).

Wat betreft de ijsdeken vraag ik me af: heb je het al eens geprobeerd? Ik doe het al jaren en er is nog nooit vocht en water naar binnen gekomen. Het sluit uitstekend af vanwege de deurrubbers. Deuren gaan gewoon dicht. 's Ochtends bij het wegrijden deuren openen, doek eraf en rijden. Maar goed, ik rij 60km enkele reis, dus mijn interieur wordt wel gewoon opgewarmd door de verwarming. Min auto is trouwens ook een Corsa
Ik heb bij vorst ook standaard een ijsdeken voor de ruiten liggen, ook idd een exemplaar wat tussen de deuren moet worden geklemd.
En heb daar ook nooit geen last van extra vocht in de auto.
Quote

en dat hoop ik ook niet want het afgelopen jaar heeft de auto niet meer dan een kleine 4000 kilometer gereden wat zou betekenen dat het wel erg hard slijt allemaal.

dit is dus een misverstand. Tuurlijk slijt het wel minder, maar de kans op APK zaken is er niet minder om. Een auto weinig gebruiken of veel kleine stukjes rijden zorgt voor meer slijtage dan je in eerste instantie zou denken.

Remklauwen lopen vaker vast doordat ze weinig gebruikt worden en gaan vast zitten
Banden (zeker goedkopere merken) krijgen sneller last van droogte scheurtjes
Uitlaat word vaak niet goed warm waardoor er condens in blijft staan --> dus roest veel sneller dan auto's waar veel mee gereden word

Maar daar kan ook het vochtprobleem deels vandaan komen.

De rest van jou vragen staan hier al uitgebreid door anderen beschreven thumbs up
Dit topic heeft weer een schop omhoog verdiend helaas.
Gistermorgen (woensdag 10 april dus) heeft het hier geregend, en dat was mede reden voor mij om de auto te pakken naar het werk. Toen was er nog niets aan de hand evenals dat ik 's avonds nog 'gewoon' naar huis heb kunnen rijden met droge voeten.

Vandaag is mijn roostervrije dag, en pakte ik dus de auto om wat privé - kilometers te gaan maken.
Auto gestart, handrem eraf, automaat van de 'N' naar de 'A' verplaatst om vervolgens op te trekken. Vervolgens hoor ik van alles bij mijn voeten, kijk ik en zie ik daar een plas water naar binnen komen. Waar het vandaan komt mag Joost weten, maar zoals al eerder gesuggereerd in dit topic heb ik dus ook water bij de bestuurdersmat liggen.....
Daarnaast ruikt het ook niet fris in de auto (waar ik gisteren geen last van had). Net alsof er iemand met hondenstront aan de schoenen in de auto zit.
Dit kan natuurlijk verband hebben....

Vanavond maar eens voorhouden aan vaderlief, maar die gaat daar niet vrolijk van worden net als dat ik er behoorlijk van schrok....
De speurtocht kan in ieder geval beginnen.....
Quote
eerste-opel
Dit topic heeft weer een schop omhoog verdiend helaas.
Gistermorgen (woensdag 10 april dus) heeft het hier geregend, en dat was mede reden voor mij om de auto te pakken naar het werk. Toen was er nog niets aan de hand evenals dat ik 's avonds nog 'gewoon' naar huis heb kunnen rijden met droge voeten.

Vandaag is mijn roostervrije dag, en pakte ik dus de auto om wat privé - kilometers te gaan maken.
Auto gestart, handrem eraf, automaat van de 'N' naar de 'A' verplaatst om vervolgens op te trekken. Vervolgens hoor ik van alles bij mijn voeten, kijk ik en zie ik daar een plas water naar binnen komen. Waar het vandaan komt mag Joost weten, maar zoals al eerder gesuggereerd in dit topic heb ik dus ook water bij de bestuurdersmat liggen.....
Daarnaast ruikt het ook niet fris in de auto (waar ik gisteren geen last van had). Net alsof er iemand met hondenstront aan de schoenen in de auto zit.
Dit kan natuurlijk verband hebben....

Vanavond maar eens voorhouden aan vaderlief, maar die gaat daar niet vrolijk van worden net als dat ik er behoorlijk van schrok....
De speurtocht kan in ieder geval beginnen.....

Dit heb ik een keer gehad bij een Seat Leon, toen was vlak daarvoor tijdens een onderhoudsbeurt het interieurfilter vervangen en zat het afdichtingsrubber van het deksel om er bij te komen niet goed.
Na één regenbui was het ook kletsnat bij de vloermat.

Als vloerbedekking nat wordt kan het gaan stinken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2013 14:38 door ouwediesel.
Is niet een hele grote klus; betreft een afdichtingskap bij de zekeringkast onder de motorkap. Een Opel-dealer/reparateur/specialist heeft dit zo voor je verholpen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep