Verplichting Reflector op achterbumper

Gepost door Darkside 
Ik had het onlangs met mijn vrouw over de rode reflectoren op achterbumpers.
Ze vroeg zich af dat waarom sommige auto's ze wel hebben en sommige niet.
Ik vertelde haar dat dit vanaf een bepaald jaar (het exacte jaar weet ik niet) verplicht is geworden. En dat daarom oude(re) auto's ze niet hebben.
Haar auto heeft ze niet. En mijn auto (Octavia O2 uit 2010) wel.

Maar nu reed ik achter een Passat (laatste generatie) en merkte ik op dat die ook niet zo'n rode reflector op de achterbumper heeft.
De golf VII volgens mij ook niet. Maar een touran weer wel.
En zo zijn er nog meer moderne auto's die ze niet hebben.

Is het nu wel of niet verplicht?
Als ze niet in de bumper zitten, zijn ze waarschijnlijk verwerkt in de achterlichten.
Is dat niet zo iets dat te maken heeft met het zichtbaar zijn als de kofferbak open staat? Goede kans dat als ze niet in de bumper zitten dat de reflectoren dan niet in het deksel van de kofferbak zitten.
Darkside
Is het nu wel of niet verplicht?

Ja is verplicht, maar wat een voorganger ook al zei; Zitten ze niet in de bumper, dan zitten ze verwerkt in de achterlichten.
Ok in de achterlichten dus.
Dan vallen ze iig minder op. Zie die in de bumper meer reflecteren.
Het is volgens de voertuigeisen inderdaad verplicht dat er (ik dacht) minstens ťťn rode reflector aan de achterzijde van een auto zit (kan helaas geen link vinden, dus kan niet 100% garanderen dat de formulering juist is...) . Waar die precies zit is wel deels beperkt (minimale en maximale hoogte) maar verder dus niet belangrijk. Je ziet ze in de bumper, bij de modernere auto's bijna altijd in de lampunits, maar soms ook in de strip boven de kentekenplaat of op nog andere plaatsen.

Dat ze minder opvallen is maar deels waar, logisch dat je ze niet zo goed ziet als de achterlichten branden. Maar ze zijn dan ook bedoeld voor als de achterlichten niet branden of slecht zichtbaar zijn. Bovendien gaat het om retroreflectoren, die licht niet alleen maar reflecteren, maar het reflecteren in de richting waar het licht vandaan kwam. Net zoals verkeersborden trouwens. Je ziet ze dus alleen maar reflecteren, als vanuit jouw richting licht komt.
Volgens de APK-eisen dienen reflectoren aanwezig te staan, maar de plaats is niet genoemd. Mag dus overal op de achterzijde van de auto zijn.
[www.apkkeuringseisen.nl]
Neem een foto van de achterkant met flits en je weet het zeker smiling smiley
Moet je wel een flitser hebben...mijn LG-E400 heeft die niet...grinning smiley
Maar als je die hebt is het een heel goed idee !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2012 12:31 door wibi.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep