speciaal kenteken?

Gepost door casper92 
speciaal kenteken?
03-12-2012 20:05
hallo allemaal,
Even een vraagje ben heel erg benieuwd of iemand dit weet.
Ik zag een week geleden een Nederlandse GTR langs rijden die een kenteken had met: twee getallen, twee letters, twee getallen, het was iets van 09-BN-??
Ik begon mezelf af te vragen of ik t nou verkeerd had gezien of niet, tot vandaag dan.
Ik liep naar de auto en zag opeens een vrij nieuwe A6 met ook een soort gelijk kenteken.
Kan iemand mij uitleggen wat dit is?
mvg Casper

Bekende Nederlander misschien haha?
Bij kenteken check vind die ook niks
Artikel 1

Kentekens, bevattende de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers:

a. met de cijfergroepen 00–01 tot en met 69–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen waarvoor overeenkomstig de voorschriften van de Minister van Financiën een vrijstelling van belasting is gegeven onder voorwaarde van overbrenging naar het buitenland binnen een bepaalde tijd;

b. met de cijfergroepen 70–00 tot en met 88–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen en aanhangwagens waarvan de eigenaar of houder behoort tot het personeel van buitenlandse ambassades, consulaten en daarmee gelijkgestelde instellingen, voor zover daarvoor naar het oordeel van de Minister van Buitenlandse Zaken op grond van het protocol aanleiding is;

c. met de cijfergroepen 89–00 tot en met 89–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen in bijzondere gevallen voor zover naar het gezamenlijk oordeel van de Minister van Financiën en de Dienst Wegverkeer daarvoor aanleiding is;

d. met de cijfergroepen 90–00 tot en met 99–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen waarvoor overeenkomstig de voorschriften van de Minister van Financiën een voorwaardelijke vrijstelling van belasting is verleend, voor zover deze niet vallen onder onderdeel a.
Wikipedia
Kenteken voor auto's die niet tot het Nederlandse wagenpark behoren. Dit kenteken wordt vaak gebruikt voor buitenlands personeel zonder diplomatieke status van ambassades, consulaten of internationale organisaties. Vaak wordt aangenomen dat deze beginletters staan voor Buitenlander in Nederland of Geen Nederlander. Officieel hebben deze beginletters geen speciale betekenis. De letters worden alleen gevolgd door vier cijfers.
BN: Bijzondere Nederlander
GN: Geen Nederlander

zo leerde ik dat vroeger: personeel van internationale organisaties etc
Re: speciaal kenteken?
04-12-2012 08:24
Dat kan wel kloppen FW (etc.) en anderen zijn (als het goed is):
CD-Corps Diplomatique
ZZ-Zeer Zwaar
O.-Oplegger
KL-Koninklijke Luchmacht
KM/KZ-Koninklijke Landmacht
B.-Bedrijf
V.-Vervoer
En natuurlijk niet te vergeten: AA: AnAlfabeet big smile smiley
04-12-2012 09:14
wibi
B.-Bedrijf
V.-Vervoer

Dit onderscheid klopt niet. Naast het feit dat de termen een beetje knullig gekozen zijn (hebben leaseauto's ook een B-kenteken?) zijn B- en V-kentekens een bepaalde periode voor dezelfde groep gebruikt.
04-12-2012 09:17
Dat laatste klopt, want de combinaties dreigden (of waren) op. Lease-auto's zouden een B-kenteken hebben als ze op naam van het bedrijf staan en is het eigenlijk geen lease-bakje...
wibi
Lease-auto's zouden een B-kenteken hebben als ze op naam van het bedrijf staan en is het eigenlijk geen lease-bakje...

Ik volg dit even niet...
Is een leasemaatschappij dan geen bedrijf??

Bij mijn weten werd de V gebruikt voor grijs-kenteken voertuigen, dus niet per definitie "vervoer".
04-12-2012 09:29
§anitarium
wibi
Lease-auto's zouden een B-kenteken hebben als ze op naam van het bedrijf staan en is het eigenlijk geen lease-bakje...

Ik volg dit even niet...

Een auto gekocht door Philips, Akzo, TomTom, Rabobank etc. die jij dan mag gebruiken voor bepaalde tijd...
Ik weet wat een leasewagen betekent, maar wat heeft dat met een B-kenteken te maken?

De W staat trouwens voor (aanhang)Wagen.
04-12-2012 09:37
Was het deze GT-R die je hebt gezien?

Die is van deze kerel:
[www.flitsservice.nl]

Dear All,

I live in the Netherlands because I am stationed at the American Air-force base in brunsum close to maastricht and heerlen. I get clocked a lot but the last time was a real big fish.

winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2012 09:38 door adinsx.
04-12-2012 09:39
wibi
§anitarium
wibi

Ik volg dit even niet...

Een auto gekocht door Philips, Akzo, TomTom, Rabobank etc. die jij dan mag gebruiken voor bepaalde tijd...

?? Een auto gekocht (ipv gehuurd) door een bedrijf heeft een normaal kenteken (zo staat er hier ook 1 voor de deur).
Op Wikipedia is er het volgende over te vinden:

wikipedia
BN of GN (***)
Kenteken voor auto's die niet tot het Nederlandse wagenpark behoren. Dit kenteken wordt vaak gebruikt voor buitenlands personeel zonder diplomatieke status van ambassades, consulaten of internationale organisaties. Vaak wordt aangenomen dat deze beginletters staan voor Buitenlander in Nederland of Geen Nederlander. Officieel hebben deze beginletters geen speciale betekenis. De letters worden alleen gevolgd door vier cijfers.

en over B en V:
wikipedia
Voertuigen met een grijs kenteken, toegestane maximum massa meer dan 3500 kg: B in sidecodes 4, 5 en 7, V alleen in sidecode 4.
Voertuigen met een grijs kenteken, toegestande maximum massa tot 3500 kg: B in sidecode 4 en in sidecode 6, V in sidecodes 4, 5, 6, 7 en 8.
"sidecode" staat voor de combinatievorm en momenteel zijn de sidecodes 6-10 in gebruik. B en V hebben dus helemaal niets te maken met bedrijf of vervoer. Als Philips of wie dan ook een auto koopt zit daar een heel normaal kenteken op, net zoals bij een particuliere of door een leasemij gekochte auto. Tenzij het onder de specifieke regels van één van de andere kentekens valt, zoals een grijs kenteken auto.

Waar heb jij je info vandaan, wibi?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2012 09:45 door LoveMyJeep.
04-12-2012 09:53
Volgens meeuw klopt het niet en ben ik fout voorgelicht. Nou ja, dat hoeft niet, want deze info is van heel lang geleden en waarschijnlijk verouderd. Gelukkig klopten de anderen wel !
Die "GN" ist ik als zijnde Geen Nederlander , omdat ik op een vliegbasis heb gewerkt met Amerikanen die allemaal een "GN" kenteken hadden...
04-12-2012 09:55
Staat een foutje in met typen, maar kan ik niet veranderen, omdat RW dat niet gelooft. Maar 'ist' = 'wist'.
Is wel heel veel werk hoor om dat allemaal op deze manier aan te passen. U kunt begrijpen dat ik niet zo blij ben met opmerking van mede-forummer...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2012 10:38 door wibi.
04-12-2012 10:01
wibi
Volgens meeuw klopt het niet en ben ik fout voorgelicht. Nou ja, dat hoeft niet, want deze info is van heel lang geleden en waarschijnlijk verouderd. Gelukkig klopten de anderen wel !
Die "GN" ist ik als zijnde Geen Nederlander , omdat ik op een vliegbasis heb gewerkt met Amerikanen die allemaal een "GN" kenteken hadden...

Dan wel heel erg verouderd. Als bijna 40 jaar geleden had ik een (koop)auto van de zaak, met een normaal kenteken.
Op de hele wiki pagina die ik gelinkt heb is daarover niets terug te vinden, en daar staat vrij veel op zeg maar... Misschien ooit ergens opgepikt en is het blijven hangen, ook al klopt het niet...
Ik volg hier nu helemaal niks meer van: wibi had het over B-kentekens voor auto's van bedrijven en schrijft nu iets over niet blij zijn van een opmerking van een medeforummer en of R-W wel of niet iets gelooft van hem?
04-12-2012 10:38
Dat is flauw van me Sanitarium. Vergeet het maar !
04-12-2012 10:42
Het zg B-kenteken was voor auto's zonder achterbank en (in latere instantie) een laadruimte van 1 m3. Dat konden dus ook aangepaste personenauto's zijn.
04-12-2012 10:43
meeuw
Het zg B-kenteken was voor auto's zonder achterbank en (in latere instantie) een laadruimte van 1 m3. Dat konden dus ook aangepaste personenauto's zijn.

edit: werd dat ook niet 'grijs kenteken' genoemd?
04-12-2012 10:48
Maaruh, volgens mij is de vraag van de TS beantwoord. Een foto bij het kenteken en de eigenaar ervan gevonden + wat zijn functie is.

Case closed? drinking smiley
@ meeuw: Idd, grijs kenteken is B en V. Er zit nog wat onderscheid tussen gewicht van de voertuigen voor specifiek de B of de V, maar ook weer niet altijd.

De Wikipediapagina is zeer compleet, dus ik zou iedereen aanraden daar even te kijken voordat er wat geroepen wordt over toekkening van bepaalde letters aan bepaalde voertuigen of -eisen.
adinsx
Was het deze GT-R die je hebt gezien?

Die is van deze kerel:
[www.flitsservice.nl]

Dear All,

I live in the Netherlands because I am stationed at the American Air-force base in brunsum close to maastricht and heerlen. I get clocked a lot but the last time was a real big fish.

winking smiley

dat is hem inderdaad, in maastricht!

en voor de rest, t is nog steeds n beetje wazig maar vraag is wel ongeveer beantwoord ja big smile smiley
04-12-2012 12:45
meeuw
meeuw

edit: werd dat ook niet 'grijs kenteken' genoemd?
B kentekens werden (en worden) voor zowel lichte als zware bedrijfsauto's gebruikt (dus van auto zonder achterbank tot aan vrachtwagen), later zijn daar de V-kentekens bijgekomen voor lichte bedrijfsauto's. Het wikiartikel legt het inderdaad verder wel uit.

In de volksmond heette dat "grijs kenteken", hoewel dat volgens mij vooral opging voor voertuigen waarvan ook een "geel kenteken" versie bestond. Lang kon je als particulier lekker goedkoop rijden door gewoon de achterbank uit je auto te slopen als je die toch niet nodig had. Je kon je auto dan op grijs kenteken zetten en dat scheelde nogal in de wegenbelasting.
04-12-2012 12:56
Zou die sticker voorop legaal zijn?
De term grijs kenteken komt van de kleur van het papier van het kentekenbewijs. Dat was grijs voor bedrijfsautos en geel voor de personenauto's. Sinds een paar jaar zijn ze allemaal groen.
Joep83

Nee.
04-12-2012 14:42
§anitarium
Joep83

Nee.

Denk niet dat hij daar echt wakker van ligt, al begrijp ik de keuze voor deze sticker niet helemaal. Je kan dan net zo goed een plaat plaatsen, bij zo'n kleiner stickertje kan ik me nog iets voorstellen.
04-12-2012 14:50
Dat dacht ik dus ook. Waarom geen plaat en wel een net zo grote sticker?
Nu hoeft er niet in de bumper geschroefd te worden.
04-12-2012 15:07
§anitarium
Joep83

Nee.

Maar wordt wel oogluikend toegestaan (o.a. voor Donkervoorts, was ooit een topic over op dit forum).
04-12-2012 15:44
Je moet een beetje geluk hebben met degene die je aanhoudt, amerikaans plaatje op een Alfa wordt ook wel eens doorgelaten, als je je originele plaat iig ook hebt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep