Euro 98 octaan getal waar te koop??
 | Graag tank ik af en toe benzine met een hoger octaan getal (98). Ik heb het idee dat dat goed is voor de auto. Mijn Twingo doet het daar ook prima op. In Duitsland zag ik het nog wel bij tankstations maar in Nederland niet (meer). Er was nog een Esso station in de buurt waar ik het nog zag maar daar is het ook verdwenen.
Weet iemand of het in NL nog te verkrijgen is en zo ja misschien waar in de regio Eindhoven / Tilburg / Uden ? Bvd!
Mvrgr,
|
 | Ik heb eens gelezen dat wisselen tussen 95 en 98 niet bepaald bevorderlijk is voor de motor, maar het fijne weet ik er niet van. Je kunt toch ook Shell V-Power of BP Ultimate ofzo tanken? Die hebben volgens mij een octaangetal van 97.
|
 | In Bladel zit een Gulf station waar je superplus 98 kunt kopen (zie de Gulf site voor het adres). BP Ultimate is ook 98 en de rest schijnt allemaal 95 te zijn.
|
 | V-power is 97.
|
 | Vraag me af of je er iets aan hebt in een Twingo. De meerprijs lijkt het mij niet waard.
Indien je een klopsensor op de motor hebt is het wel mogelijk dat het iets zuiniger kan zijn. Maar steeds wisselen schijnt niet bevorderlijk voor het verbruik te zijn omdat het de motor enkele tanks kost om volledig aangepast te zijn.
|
 | Wat een ontzettend fijne applicatie 
|
 | Ik weet niet of het een heel schokkend verschil gaat opleveren bij een Twingo hoor. Je zal wel iets meer vermogen hebben maar dit zal niet heel erg merkbaar zijn denk ik.
Ik tank eigenlijk altijd 98 of V Power sinds ik de Golf heb. Hij heeft directe injectie en dan schijnt 98 toch beter te zijn.
|
 | Ik denk niet dat je er veel van merkt in de Golf...Of hij moet ongeveer 200PK leveren...
|
 | Quote Terence
Wat een ontzettend fijne applicatie 
Afhankelijk van waar je je bevindt kan het ook een frustrerende app zijn 
|
 | Quote wibi
Ik denk niet dat je er veel van merkt in de Golf...Of hij moet ongeveer 200PK leveren...
Dingen zijn gewoon afgeregeld op RON 98. Op 95 is ie minder zuinig en minder vermogen.
Quote R-W
Quote Terence
Afhankelijk van waar je je bevindt kan het ook een frustrerende app zijn 
Haha, hier in Amstelveen-Amsterdam eo is hij erg scherp!
|
 | Quote wibi
Ik denk niet dat je er veel van merkt in de Golf...Of hij moet ongeveer 200PK leveren...
GTI In de benzinedop staat ook dat 98 wordt aanbevolen trouwens.
|
 | Quote Terence
Op 95 is ie minder zuinig en minder vermogen.
En veel minder duur!
|
 | Quote Rob076
Quote Terence
Op 95 is ie minder zuinig en minder vermogen.
En veel minder duur!
Dan was een 1.2 misschien een beter idee geweest...
|
 | Quote Jeff Vink
In Bladel zit een Gulf station waar je superplus 98 kunt kopen (zie de Gulf site voor het adres). BP Ultimate is ook 98 en de rest schijnt allemaal 95 te zijn.
Die zit in Reusel, niet in Bladel. Als je naar die Gulf rijdt, kun je net zo goed doorrijden naar Arendonk (België). Dat is een kilometer verder, maar het scheelt bijna 20 cent per liter 
|
 | Quote Terence
Quote wibi
Dingen zijn gewoon afgeregeld op RON 98. Op 95 is ie minder zuinig en minder vermogen.
FSI motoren kunnen ook op RON95 rijden zoals elke motor, maar RON98 is inderdaad beter voor dit type motor. Ongeacht of het een GTI is of niet. Ja, het is wat duurder aan de pomp, maar het voorkomt problemen met de NOx-sensor (zwakte van deze motor) en andere gekke storingen.
Ontopic: BP Ultimate is de enige A-merk RON98 Shell V-power is in Nederland RON97, in Duitsland 100 of zelfs 102 (V-power Race).
Esso, Texaco, Total hebben ook een soort van RON98 benzine, maar dit allemaal op basis van RON95. Overigens hadden we hier al eens een topic over. Volgens mij van mijn persoontje, want met de vorige auto moest /wilde ik RON98 tanken. Met de huidige ook overigens, maar dat komt er niet altijd van.
|
 | Volgens mij is Shell V-Power RON95, want Shell zegt er op zijn website niets over. Alleen in het begin was het 97.
|
 | Ja V-Power is al een paar jaar 'gewoon' RON95 met additieven.
|
 | je zou ook een octaanverhoger kunnen proberen (let wel op dat je geen loodvervanger neemt! Dat is ook een octaanverhoger, maar sloopt je katalysator). ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het bestaat!
|
 | Wat ik op de site van shell kan vinden is bijna 2 jaar oud, maar daar wordt nog gewoon volgehouden dat het RON97 is. In mijn ervaring moet het haast nog wel 97 octaan zijn, want als ik een keer geen V-power kan tanken en dus noodgedwongen aan de Euro95 moet dan is het direct bokken en gezeik als de automaat toch bij 52 naar z'n 5 wil. Terwijl als ik in Duitsland gewone RON98 tank er geen probleem is om 52 in 5 te kunnen rijden.
Het enige waar ik dat aan kan relateren is het octaangetal, maar ik ben geen expert op dat gebied. Voor mij is V-power wel zuiniger omdat de automaat dan bij lagere snelheden al in een hogere versnelling kan.
|
 | Speciale benzine voor een twingo? Met alle respect, maar voor een dergelijk goedkope auto zou ik toch echt gewoon de goedkoopste meuk benzine nemen.
|
 | Quote adinsx
Quote Terence
Quote wibi
FSI motoren kunnen ook op RON95 rijden zoals elke motor, maar RON98 is inderdaad beter voor dit type motor. Ongeacht of het een GTI is of niet. Ja, het is wat duurder aan de pomp, maar het voorkomt problemen met de NOx-sensor (zwakte van deze motor) en andere gekke storingen. Ontopic: BP Ultimate is de enige A-merk RON98 Shell V-power is in Nederland RON97, in Duitsland 100 of zelfs 102 (V-power Race). Esso, Texaco, Total hebben ook een soort van RON98 benzine, maar dit allemaal op basis van RON95. Overigens hadden we hier al eens een topic over. Volgens mij van mijn persoontje, want met de vorige auto moest /wilde ik RON98 tanken. Met de huidige ook overigens, maar dat komt er niet altijd van.
De proef op de som onlangs gedaan, wat een enorm verschil op topsnelheid met de Renault. Had ik niet verwacht.
|
 | Quote Terence
Is ook een app voor op je mobiel.
[directlease.nl]
Op die manier het goedkoopste tankstation in de omgeving zoeken.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-10-2012 10:30 door zootje.
|
 | @topicstarter, Volgens je profiel heb een auto met multi-point injectie en is de compressie ook niet erg hoog. Normaal geeft eur98 in plaats van eur95 0,00% prestatie winst bij zo/n auto. Engelse autoprogramama's heb dat aantal keer uitgeprobeerd. Alleen bij turbo motoren en/of direct ingespoten motoren met relatief hoge compressie werden duidelijk verschillen gemeten. Met de standaard motoren werd geen enkel verschil getest.
Zie ook die test van fifth gear, bij de clio is er geen enkel verschil te meten, bij de auto's met hoger vermogen(en turbo's) wel. [www.youtube.com]
Ik heb zelf een auto(carisma gdi) waar de motor ronduit slecht gaat lopen wanneer er eur95 ingegooid wordt, motor is dan ook direct ingespoten en voor een benzine motor zeer hoge compressie verhouding. BP-ultimate/V-power rijdt auto het best op. Op eur95 slaat ie af, stotteren, geen koppel onder 2500rpm enz.
|
 | Quote Terence
Hoe wordt dit ge-update? Is dit een beetje snel bijgewerkt, dus up-to-date? Dit laat bij andere brandstofprijs-vergelijkers nog wel eens te wensen over.
|
 | Quote XP06
Quote Terence
Hoe wordt dit ge-update? Is dit een beetje snel bijgewerkt, dus up-to-date? Dit laat bij andere brandstofprijs-vergelijkers nog wel eens te wensen over.
Feit zit hem erin dat de tankstations niet van de een op andere dag van goedkoopste naar duurste springen. In mijn buurt kloppen alle tankstations gewoon met het prijspeil wat zij voeren.
|
 | Dank voor alle reacties. En mooie applicatie. Zie dat het bij BP goed gaat lukken. Het gaat overigens niet echt om vermogenswinst. Heb het idee dat ie wat zuiniger is en de 98 erg goed verdraagt. Maar het is ongetwijfeld voor meer dan de helft psychologie. Zorg graag goed voor de auto, zelfs als dat niet helemaal gefundeerd is:-)
|
 | Miss. is er idd een brandstof besparing, maar wat is de besparing in de beurs?
|
 | ALs je voor weinig een hoger octaangetal wil moet je Ron95 bijmengen met E85. Tot zo'n max 15%. Kom je uit op ca RON96,5. E85 kost tegenwoordig een kwartje minder om te compenseren voor de lagere calorische waarde. Als je auto beter en zuiniger loopt op hoger octaan dan compenseert dat mooi het hogere verbruik van Ethanol en steek je het prijsverschil in je zak (met een mooier lopende auto als bonus). Dit is iets anders als SP95E10 tanken, deze wordt voorgemengd met inferieure brandstof om op RON95 uit te komen .
Zeker als je geen turbo hebt is RON98 een beetje weggegooid geld. Al kan het dan nog steeds zijn dat net wat meer als 95 een verbetering geeft. Je kunt dan ook besluiten 50/50 te tanken.
Sinds ik af en toe RON98 tank zijn mijn RON95 tanken ook een stuk zuiniger geworden (citroen THP motor). Ik hou verbruik bij met spritmonitor en deze kan ook het verbruik van de individuele brandstofsoorten weergeven. Toen ik altijd RON95 tankte lag mijn verbruik op 9.1 op 100, sinds ik een 6000 km op afwisselend 95 en 98 heb gereden is het verbruik gezakt naar 8.3, 8.2 voor de RON98 tanken en 8.5 voor de RON95. Daaruit concludeer ik dat de THP een beetje meer octaan als 95 wel lekker vindt, maar niet het volledige potentieel van RON98 kan benutten. Dat zal bij een atmosferische motor dus vast niet veel beter zijn.
Het afwisselend tanken van verschillende brandstofsoorten wordt overigens direct opgepakt door het motor mangement. De klopsensoren sturen continue het ontstekingstijdstip bij.
|
 | Ik zou voorzichtig zijn met het bijmengen van Ethanol, lang niet alle auto's kunnen daar tegen. En die paar euro die je dat oplevert aan de pomp vallen in het niet bij het moeten vervangen van een koppakking of brandstofsysteem. Als je dan voor een hoger octaangetal wilt gaan kan je beter gewoon voor een benzine met een hoger octaangetal gaan in plaats van E85 bijmengen.
Overigens als het je puur om de ethanol gaat, dat is bij de chemist een stuk goedkoper dan aan de pomp al is het dan minder handig verpakt.
|
 | Quote Mergelsberg
Ik zou voorzichtig zijn met het bijmengen van Ethanol, lang niet alle auto's kunnen daar tegen. En die paar euro die je dat oplevert aan de pomp vallen in het niet bij het moeten vervangen van een koppakking of brandstofsysteem. Als je dan voor een hoger octaangetal wilt gaan kan je beter gewoon voor een benzine met een hoger octaangetal gaan in plaats van E85 bijmengen.
Overigens als het je puur om de ethanol gaat, dat is bij de chemist een stuk goedkoper dan aan de pomp al is het dan minder handig verpakt.
Geen normale ethanol bij mengen! Deze bevat meestal 5% water dit doet de brandstof en ethanol ontmengen van elkaar.
|
 | Quote Robert A
Quote Mergelsberg
Ik zou voorzichtig zijn met het bijmengen van Ethanol, lang niet alle auto's kunnen daar tegen. En die paar euro die je dat oplevert aan de pomp vallen in het niet bij het moeten vervangen van een koppakking of brandstofsysteem. Als je dan voor een hoger octaangetal wilt gaan kan je beter gewoon voor een benzine met een hoger octaangetal gaan in plaats van E85 bijmengen.
Geen normale ethanol bij mengen! Deze bevat meestal 5% water dit doet de brandstof en ethanol ontmengen van elkaar.
Bij een chemiebedrijf krijg je gewoon 99.9% ethanol 
Hebben wij ook op het werk.
|
 | Quote Robert A
Quote Mergelsberg
Ethanol is volgens mij hydrofiel, dus het droog houden van ethanol is sowieso al een probleem. Daarom kunnen ook niet alle brandstofsystemen tegen E85 of zelfs tegen E10. De ethanol is het probleem niet, het is het vocht dat wordt aangetrokken door de ethanol wat vervolgens sommige rubbersoorten en kurken pakkingen kan uitdrogen, waardoor ze broos worden en uiteindelijk kapot gaan.
|
 | Quote Mergelsberg
Quote Robert A
Quote Mergelsberg
Ethanol is volgens mij hydrofiel, dus het droog houden van ethanol is sowieso al een probleem. Daarom kunnen ook niet alle brandstofsystemen tegen E85 of zelfs tegen E10. De ethanol is het probleem niet, het is het vocht dat wordt aangetrokken door de ethanol wat vervolgens sommige rubbersoorten en kurken pakkingen kan uitdrogen, waardoor ze broos worden en uiteindelijk kapot gaan.
Ethanol kan zelfs sommig aluminium legeringen aantasten. Ethanol is heel erg corrosief tegen over sommig materialen.
|
 | Zo ver had ik me er niet in verdiept, maar inderdaad. Dat is dus nog meer reden om nooit zomaar ethanol (dus ook E85) bij te mengen.
|
 | Quote Terence
Haha, hier in Amstelveen-Amsterdam eo is hij erg scherp!
Shell Europaboulevard ontbreekt 
|
 | Quote XP06
Quote Terence
Dit wordt ge-update door de gebruikers zelf. In de app zit een Feedback knop verwerkt. Hier kom je door te zoeken naar de brandstofsoort waar je op rijdt (benzine, diesel of LPG dus), vervolgens een stipje van een benzinepomp aan te klikken op de kaart en dan is het helemaal rechts het pennetje. Hier kun je de prijs wijzigen om vervolgens onderaan op OK te klikken. Dit wordt dan binnen een uur verwerkt. Ik heb deze app ook sinds een half jaar ongeveer (misschien iets langer) en ik vind hem geweldig. Je hoeft geen lease-rijder te zijn bij DirectLease maar mag hem ook particulier gebruiken, hij is gratis wat wij Hollanders wel op prijs stellen en hij is up to date. Afgelopen week op vakantie lag er in het hotel een consumentengids die ik een paar dagen mee naar de kamer heb gehad en daar stond hij op nr. 1 van 5 benzinevergelijkingssites. Het was de consumentengids van net voor de zomer (mei, juni, juli zo een beetje). Het enige waar de app moeite mee heeft is Mazzel Woensdag van Tinq en Dwaze Donderdag van Tango. Dit is dan éénmalig in de week een andere prijs en dan wil die wel eens niet kloppen ben ik achtergekomen. Dit gaat echter naar mijn idee ook steeds beter. Ook viel het me op dat DirectLease alles afrond op 9 100ste. Dus als een Shell voor de benzine 1,75(4 100ste) vraagt zal de app zeggen dat je 1,74(9 100ste) betaald. Waarom dit is weet ik even niet meer, maar ik heb het ergens van de makers gezien (mail, waardering in de Android Market of zoiets).
Maar genoeg offtopic, nu weer even ontopic voor de vraag van de topicstarter. Bekijk onderstaande link eens en zie welke benzinestations er in ieder geval Euro 98 verkopen in de een na laatste post van mijzelf. Dit is 80% zeker omdat ik de meeste benzinestations heb aangemaild via het contactformulier of een gevonden mailadres. Alleen weet ik niet zeker of ik het bij de Texaco en Shell voor elkaar heb gekregen om daar iets van te vinden (volgens mij niet).
[www.autoweek.nl]
|
|