'Voortbestaan Renault onzeker'
'Voortbestaan Renault onzeker'
Gepubliceerd: 28 september 2012 14:16
PARIJS - De Franse autofabrikant Renault zal ''in zijn huidige vorm'' misschien moeten verdwijnen, als het niet in staat gesteld wordt om concurrerend te zijn.
Dat zei topman Carlos Ghosn vrijdag in een interview met de Franse radiozender RTL. ''Elk bedrijf is verbonden met zijn thuisland. Ik ken geen bedrijf dat kan bloeien vanaf een basis die niet competitief is. De natuurlijke basis van Renault is Frankrijk'', zei de topman. Hij zei ontslagen in Frankrijk niet te kunnen vermijden als de huidige marktomstandigheden doorzetten.
De Franse automarkt krimpt dit jaar naar verwachting met 13 procent, terwijl de Europese markt naar schatting van Renault met 8 procent krimpt in 2012.
Vakbonden Renault wil vakbonden overtuigen tot een overeenkomst over salaris en andere voorwaarden om massa-ontslag te voorkomen. Branchegenoot PSA Peugeot Citroën kondigde eerder plannen aan om duizenden banen te schrappen en een fabriek te sluiten.
[www.nu.nl]
En:
Renault seeks French labor deal to cut costs, Tavares says
PARIS (Reuters) -- Renault will ask unions for a new nationwide deal on pay and conditions to avert plant closures and mass layoffs of the kind announced by troubled rival PSA/Peugeot-Citroen, Chief Operating Officer Carlos Tavares told Reuters.
Faced with a sustained slump in European auto demand, Renault will ask unions to begin negotiations to align French labor and production costs with factories in Spain and the UK, Tavares said in an interview at the Paris auto show on Thursday.
"We're not asking for the moon," Tavares said. "We're talking about benchmarks."
Renault's No. 2 executive said unions were mindful of the situation at PSA, its larger domestic competitor, which plans to cut more than 10,000 jobs, close one assembly plant and shrink another.
"They understand that it's urgent," Tavares said. "The contrast with our French competitor is helping them to understand that it's better to discuss how we fix the situation."
Sales at Renault Group, which includes the low-cost Dacia brand, fell 16.1 percent in EU and EFTA countries in the first eight months, according to data from the industry organization ACEA. Overall sales in the region dropped 6.6 percent in the same period.
[europe.autonews.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2012 14:37 door JP2010.
|
 | leuke manier om vakbonden onder druk te zetten 
|
 | Tja PSA zit in het zelfde schuitje volgens mij. Maar goed de arbeidsethos in Frankrijk moet ook met de tijd mee.
|
 | Vreemde gedachte, vreemde formulering van Ghosn I (tenzij die dude verkeerd geciteerd / vertaald wordt)
Renault moet "zich zelf in staat stellen' competitief te zijn. Niet naar anderen kijken. Of het daarop afwentelen.
Tuurlijk, er is een al 2 jaar durende kopersstaking in FR, SP en Italie. Lullig.
Maar ook de Britten en Duitsers kopen steeds minder Renault's. Guess why??
Maar in thuisland Frankrijk stijgt het marktaandeel van VW rap. Dus vraag is er wel degelijk. Ligt dus klaarblijkelijk aan het aanbod. Is dat voor Joe Sixpack, Otto Normalgebraucher bij VAG beter, gaan ze daar heen.
Moet er overigens nadrukkelijk bij zeggen dat VW in FR tegen (bijna) zero rente leningen verstrekt, daar waar PSA en Renault tot 6% moeten rekenen!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2012 16:37 door rickm.
|
 | Oh ja het al weer de schuld van VAG. Damn......
|
 | Een goede naam komt te voet en gaat te paard.
Dat moeten ze een keer tijdens de managementmeetings vertellen, dat scheelt banen.
Overigens ken ik meer branches die dat nog wel gaan merken. Dit soort middenstanders-wijsheid geldt nu eenmaal voor ieder bedrijf wat afhankelijk is van haar klanten. Als je het vertrouwen eenmaal kwijt bent, is er geen houden meer aan.
|
 | We hebben altijd Dacia nog.
|
 | Dit gaat niet over de auto's en het (marketing)beleid van Renault (alhoewel daar ook heel wat te verbeteren is), dit gaat over de arbeidsomstandigheden en de vakbonden. De vakbonden zijn enorm sterk in Frankrijk en van oudsher heel erg sterk vertegenwoordigd bij de werknemers van Renault. Veel meer nog dan bij PSA. En Ghosn waarschuwt hier dat een langdurige strijd wel eens slecht zou kunnen uitpakken voor de werknemers en voor Renault als merk.
Als de Fransen goed naar de Engelsen hebben gekeken, weten ze in ieder geval dat het risico bestaat dat als de vakbonden het (te veel) voor het zeggen krijgen de gehele auto industrie naar de knoppen kan gaan.
|
 | Quote Renault15.17
Dit gaat niet over de auto's en het (marketing)beleid van Renault (alhoewel daar ook heel wat te verbeteren is), dit gaat over de arbeidsomstandigheden en de vakbonden. De vakbonden zijn enorm sterk in Frankrijk en van oudsher heel erg sterk vertegenwoordigd bij de werknemers van Renault. Veel meer nog dan bij PSA. En Ghosn waarschuwt hier dat een langdurige strijd wel eens slecht zou kunnen uitpakken voor de werknemers en voor Renault als merk.
Klopt helemaal, in Sandouville is het weer helemaal onrustig vanwege de plannen van de direktie om eind oktober/begin november de fabriek een week stop te zetten. De vakbonden (zoals zo vaak) op de achterste benen, die staan achter de OR die de produktie terug wil brengen van 266 naar 230 auto's per dag, op die manier zou het zelfde produktie resultaat bereikt worden. Maar uiteraard is het voor Renault voordeliger om de werknemers opnieuw een week "werkloos" te laten zijn (de zesde week dit jaar).
|
 | Productie terugbrengen? Dan ga je dus met hetzelfde aantal mensen minder produceren. En dat leidt tot? Juist, hogere kosten per product en lagere marges terwijl de klant (de belangrijkste speler in dit spel) hier niet bij gebaat is. Gewoon hakken in dat personeelsbestand tot je bedrijf weer gezond is. Is erg vervelend voor de mensen die hun baan hierdoor verliezen, maar van doormodderen wordt niemand beter. Andere optie is wanneer er minder geproduceerd wordt, dat ook de lonen omlaag gaan, maar dat is voor een vakbond meestal niet bespreekbaar, dus wordt daarmee een ontslagronde geprefereerd.
|
 | Vreemd, toch een vooraanstaand bedrijf, met een aantal erg leuke modellen, met daarnaast nog Dacia, dat toch geweldig in deze tijd past... hoe slecht kan het nu echt gaan?
Laten ze maar vooral goede auto's bouwen die verkopen.
|
 | Quote dickey
Productie terugbrengen? Dan ga je dus met hetzelfde aantal mensen minder produceren. En dat leidt tot? Juist, hogere kosten per product en lagere marges terwijl de klant (de belangrijkste speler in dit spel) hier niet bij gebaat is. Gewoon hakken in dat personeelsbestand tot je bedrijf weer gezond is. Is erg vervelend voor de mensen die hun baan hierdoor verliezen, maar van doormodderen wordt niemand beter. Andere optie is wanneer er minder geproduceerd wordt, dat ook de lonen omlaag gaan, maar dat is voor een vakbond meestal niet bespreekbaar, dus wordt daarmee een ontslagronde geprefereerd.
Hakken in het personeelsbestand is zo ongeveer de grootste zonde die kunt bedenken in Frankrijk. Daar zou iedereen het liefst de status van ambtenaar hebben. Uiteraard probeert de overheid zich er mee te bemoeien, maar ja, staatssteun dat mag niet van Brussel hč. Toen Peugeot zijn grote reorganisatie aankondigde waarbij duizenden banen zullen verdwijnen, werd weer een truc bedacht om de EG-richtlijnen te omzeilen, subsidies en andere maatregelen om de produktie-/aanschafprijs te drukken van elektrische auto's. Daarmee zouden minder banen bij Peugeot hoeven te verdwijnen, zo had de regering bedacht. Ze waren alleen even vergeten dat Peugeot op dit gebied niets produceert en ook niets in de pijplijn heeft 
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2012 00:51 door isla.
|
 | alleen wereldspelers zullen overblijven. Renault verkoopt volgens mij alleen in europa, en daar kun je straks niet meer echt van leven. Amerika, Zuid-Amerika en natuurlijk azie zijn regio's waar je het uiteindelijk toch van moet hebben.
|
 | Quote Gullwing
alleen wereldspelers zullen overblijven. Renault verkoopt volgens mij alleen in europa, en daar kun je straks niet meer echt van leven. Amerika, Zuid-Amerika en natuurlijk azie zijn regio's waar je het uiteindelijk toch van moet hebben.
Renault is ook erg actief in Zuid-Amerika (fabrieken in Argentinië en Brazilië) en bijv. India, loopt behoorlijk voorop met meerdere elektrische modellen in de prijslijst, en is natuurlijk door zijn banden met Nissan, Samsung Motors, AutoVAZ en Daimler-Benz bezig tot een wereldspeler te groeien.
Landen waar Renault produceert:

|
 | Quote Gullwing
alleen wereldspelers zullen overblijven. Renault verkoopt volgens mij alleen in europa, en daar kun je straks niet meer echt van leven. Amerika, Zuid-Amerika en natuurlijk azie zijn regio's waar je het uiteindelijk toch van moet hebben.
"Volgens mij", goed dat je die toevoeging maakt. Want zoals Clignoteur schijft zijn ze zeer actief 'overseas'. En wat te denken van Rusland. Deze mega markt groeit maar door - de combo Renault/Nissan/Lada/ Infiniti regeert autoland als een tsaar. Hoewel, de partizanen uit China, die van VW en Hyundai /KIA trekken steeds verder op richting Moskou.
|
 | Quote Gullwing
Renault verkoopt wereldwijd, behalve in Noord-Amerika (wel Mexico).
|
 | Quote Gullwing

|
 | Dit zou toch wel bijzonder treurig zijn, mocht dit gebeuren.. Vind het persoonlijk namelijk een van de mooiste auto-bouwers..
|
 | Renault verkoopt in eigen land 33% minder auto's, t.o.v. vorig jaar. En dat terwijl het totaal aantal verkopen in Frankrijk daalt met 12% en PSA "slechts" 5% minder verkoopt. (bron: FD).
|
 | Aangezien Renault wel sterk afhankelijk is van de thuismarkt, heeft dit een dubbele uitwerking. Door de crisis hebben mensen minder te besteden. Daardoor kopen ze minder auto's waaronder die in eigen land gemaakt worden. Daardoor hebben mensen die auto's maken en de toeleveranciers minder werk en dus minder te besteden waardoor er weer minder gekocht wordt. Auto's die in frankrijk gemaakt worden, worden enkel in europa verkocht. In dat opzicht is renault niet wereldwijd aanwezig. Auto's die in mexico, zuid amerika of rusland/azie gemaakt worden, worden ook enkel daar verkocht (uitzonderingen daar gelaten). De frabieken daar hebben de franse thuisbasis niet nodig. Duitse luxemerken hebben dat probleem niet. Veel auto's die in duitsland gemaakt worden, worden wereldwijd verkocht, dus wanneer het in europa slecht gaat, kan men nog op andere continenten terugvallen. Dat kan renault niet.
|
 | Ik zou zeggen: bouw eens betrouwbare auto's. Ik hoor alleen maar klachten over Renault, van oud tot splinter nieuw. Collega's, vrienden, ik zelf (2x) allemaal Renault gereden van Renault R19,R25 ,Clio,Megane,Twingo,Laguna,Espace,Scenic. Alleen niemand met een Safraan.
Allemaal problemen. De onderhoudskosten zijn dan ook vaak hoog. Dan ook nog eens de geweldige service van Renault Nederland.
Ondanks dat men steeds mooiere modellen maken,wil niemand meer een Renault, dat wil wat zeggen denk ik.
|
 | Quote getlost
Ik zou zeggen: bouw eens betrouwbare auto's. Ik hoor alleen maar klachten over Renault, van oud tot splinter nieuw. Collega's, vrienden, ik zelf (2x) allemaal Renault gereden van Renault R19,R25 ,Clio,Megane,Twingo,Laguna,Espace,Scenic. Alleen niemand met een Safraan.
Allemaal problemen. De onderhoudskosten zijn dan ook vaak hoog. Dan ook nog eens de geweldige service van Renault Nederland.
Ondanks dat men steeds mooiere modellen maken,wil niemand meer een Renault, dat wil wat zeggen denk ik.
Lol, ADAC en TUV rapporten van de laatste tijd zeker niet gezien? Sinds de Laguna III is het met de betrouwbaarheid prima op orde. Je blijft een beetje hangen in het verleden man...
Mégane is trouwens al maanden de bestverkochte auto van NL. Niemand wil een Renault zei je?
|
 | Quote getlost
Ik zou zeggen: bouw eens betrouwbare auto's. Ik hoor alleen maar klachten over Renault, van oud tot splinter nieuw. Collega's, vrienden, ik zelf (2x) allemaal Renault gereden van Renault R19,R25 ,Clio,Megane,Twingo,Laguna,Espace,Scenic. Alleen niemand met een Safraan.
m'n pa heeft een clio tce, inmiddels 3 jaar oud 74k op de teller en 0,0 problemen.
|
 | Ja ik heb het ook over de laatste 20 jaar, 20 jaar klanten die ontevreden zijn over hun Renault,deze mensen willen geen Renault meer. Renault is pas gaan luisteren naar hun klanten toen de verhuur bedrijven en lease bedrijven gingen klagen over de slechte kwaliteit en hoge onderhouds kosten. Ja,de insteek van Renault was ook met de nieuwste modellen in top te geraken van de betrouwbaarheids lijsten. Maar een goede naam maken is veel moeilijker dan een slechte krijgen. Misschien door deze "belofte" dat lease maatschappijen en verhuurbedrijven (die auto's met grote aantallen aankopen) de verkoop in de lift gegaan is.
Het probleem wat zich bv jaren bij GM (opel) heeft voorgedaan is dat nieuwe auto's als warme broodjes de deur uit gingen en na 3 jaar door de 1ste eigenaar ingeruild werden voor een nieuwe, MAAR als jij , de klant met een minder grote beurs voor de occasion ging, zat je met enorme roestbakken binnen het 4de/5de jaar . Roest aan de spatborden achter.(importeur vond dan standaard de rede: dat het onderhoudsboekje niet afgestempeld werd bij het vakje carrosserie controle) als occasion klant kon je fluiten naar service en draaide je er standaard voor op.Welk type opel dan ook.
Ik geef hier maar aan dat als je de grootste klanten die jou auto's nieuw kopen tevreden zijn, de verkoop cijfers hoog houden. De dealers kregen op bepaalde momenten hun occasions niet meer zo makkelijk kwijt.
Dat zelfde had Mercedes met zijn modellen ongeveer 2003 - 2006. Kijk maar eens om je heen hoe deze dure auto's er nu uit zien,roestbakken.
Daarom vindt ik auto programma's met nieuwe auto's best leuk, maar niet meer dan dat,de vraag is dan bij veel mensen, is deze auto over 3 a 4 jaar ook nog zo goed ? Of hangen deze dan bij het blad autobild vanaf levensjaar 4 a 5 weer bij de laatste 5 van de mintst betrouwbare modellen ?
Jullie kennen vast dat spreekwoord: 1 zwaluw maar de zomer niet.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2012 15:12 door getlost.
|
 | Quote getlost
Ik zie in mijn omgeving eigenlijk het tegenovergestelde. Mijn ouders hadden met de R19 en de Kangoo ph1 eigenlijk nooit problemen, die hebben het beide dik 7 jaar zonder morren gedaan. Mijn Safrane had dan wel weer een motor die uiteindelijk kapot ging, maar die was toen al behoorlijk op leeftijd. Mijn Twingo heeft ook nog geen grote problemen gehad, een keer een sensor kapot, kostte nog geen 90 euro all in bij de dealer. De R19 van mijn broer had nergens last van, tot er een Sprinter in geprakt werd. Zelfs de VelSatis van mijn zwager was gewoon prima betrouwbaar.
Ik zou niet zomaar een heel merk afdoen op de borrelpraat. Dan zou ik nooit meer een Opel of BMW overwegen, daar hoor ik namelijk niets dan drama's met torenhoge facturen voor reparaties over.
|
 | Quote Clignoteur
Quote Gullwing
Renault is ook erg actief in Zuid-Amerika (fabrieken in Argentinië en Brazilië) en bijv. India, loopt behoorlijk voorop met meerdere elektrische modellen in de prijslijst, en is natuurlijk door zijn banden met Nissan, Samsung Motors, AutoVAZ en Daimler-Benz bezig tot een wereldspeler te groeien. Landen waar Renault produceert: 
Het is helemaal geen ramp dat Renault geen auto's verkoopt in Noord Amerika en bv ook in Azië. Daarom is er als sinds jaren een zeer intensieve samenwerking met Nissan. NIssan is namelijk niet groot in Europa. Dus een stukje respect voor elkaars marktpositie en dus maar weinig interne concurrentie. daarom is samenwerking met Daimler ook weer zo'n schot in de roos. Alleen een beetje concurrentie nu met Infiniti, maar dat bijt elkaar maar nauwelijks en wel weer extra kans in ontwikkelingssamenwerking.
Daarom ben ik ook helemaal niet zo blij met samenwerking PSA En GM, maar dit terzijde.
Over kwaliteitsprobelemen is al genoeg gezegd.... echt...wat wordt er weer veel gemauwd. Ik ben wel overtuigd van de kwaliteit van Renaults op dit moment, maar er zijn begin jaren 2000 wel flinke steken laten vallen door Renault. En vergeet ook niet de rol van de dealerorganisaties. Deze hebben rekeningen vaak hoger gemaakt dan nodig. En ook dat werkt door in Imago. Dus ik vind de opmerking' vetrouwen komt te voet en gaat te paard' , dan ook zeer van toepassing. En dan is een crisis ook niet echt welkom. Maar Renault komt er wel weer hoor. Zeker nu door de samenwerking met Daimler. Dan nog 1 arrogant adviesje van mijn kant:
Ik zou zeggen tegen Ghosn: schoenmaker blijf bij je leest. Gewoon attractieve,soms wat bijzondere en scherp geprijsde middenklassers maken (At/m E segment). Je hebt echt niet een nieuw submerk nodig (initiale paris ).
|
Renault will use Turkey, not France, as main Clio production base, union claims
Bruce Gain Automotive News Europe | October 5, 2012 11:22 CET
RENNES, France -- Renault declined to comment on trade union claims that Turkey will become the main production site for its new Clio subcompact car in a move to cut costs.
Renault plans to build more than 70 percent of its fourth-generation Clio models in Turkey, union sources told Reuters. The shift that could inflame tensions with workers and the government, its biggest shareholder.
The outgoing Clio was built in Flins, France, Valladolid, Spain, and Bursa, Turkey. A Renault spokeswoman said Flins and Bursa will be the production sites for the new models but said it is not possible to predict the volume split between the two sites at this time.
"We are producing the Clio in both factories to be able to balance the volumes," the spokeswoman told Automotive News Europe.
During internal presentations, Renault disclosed plans to source less than 30 percent of the new Clio from France, Reuters reported, citing two union officials who declined to be identified.
Russia exports
Renault will export Clios built in Bursa to Russia and other eastern European markets, Ali Kassai, the automaker's head of minicars and subcompacts, told Automotive News Europe at the Paris auto show. "We will use Bursa to mainly export cars to Russia and to the Euromed region and also to western Europe. Flins will serve mostly western Europe."
Last year, Renault built 147,971 Clio hatchbacks in Flins. Bursa produced 42,426 Clio station wagons and Valladolid built 48,974 Clio hatchbacks, according to company figures.
Ian Fletcher, an analyst for IHS Automotive, said it made sense for Renault to build the majority of Clios in Turkey where costs are less than in France.
In February, Carlos Tavares, Renault's chief operating officer, told the French Senate's economic commission in Paris that a Clio made in France, costs 1,300 euros more than the same car built in Turkey. The executive was seeking to highlight the hurdles Renault faces in competing in Europe against mass-market carmakers with lower labor costs like Hyundai.
Shifting the majority of production of what could be Renault's best-selling model next year is a politically sensitive move. French officials and ministers are outspoken critics against French companies that seek lower-cost production options overseas.
French plants accounted for 42 percent of Renault's overall European deliveries last year. That compares with 64 percent for rival PSA/Peugeot-Citroen, which has angered unions and politicians by announcing 8,000 job cuts and the closure of its factory at Aulnay near Paris.
Ghosn dressing down
Renault's gradual transfer of production to lower-wage economies has already proved to be a sore point in relations with the French state, which owns 15 percent of the automaker.
Renault CEO Carlos Ghosn was summoned for a public dressing-down by former President Nicolas Sarkozy in 2010, after reports first emerged that the Clio could move abroad.
Renault responded at the time with a pledge to maintain production levels in Flins, west of Paris, until output of its Zoe electric cars had ramped up to take the Clio's place. But the shift to Turkey is going ahead, union sources said, even as Zoe manufacturing volumes remain an unknown. Zoe deliveries are not due to start until early next year.
"There's no visibility on how many Zoes they're going to produce and it's unclear who's buying them at this stage," London-based UBS analyst Philippe Houchois said. "They're obviously under pressure and may have to decide whether to build more (Clios) in France to keep the peace with the government."
[europe.autonews.com]
|
PSA, Renault pursue turnaround plans to ease dependence on stagnant Europe Luca Ciferri Automotive News Europe -- October 16, 2012 06:01 CET
One might argue that France's automakers are the sick men of Europe. Beset with a stagnant home market, excess production capacity and costly payrolls, they are struggling to fend off opportunistic rivals such as Volkswagen and Hyundai-Kia.
But Renault and PSA/Peugeot-Citroen aren't ready for the scrapheap. As Europe enters its fifth consecutive year of declining sales, the two automakers are cutting excess capacity, expanding their product lineups, allying with other automakers and expanding overseas.
Though the two French automakers suffer similar problems, Renault arguably has made more progress. Renault is less dependent on the sluggish European market, and it shares the cost of product development with its Japanese partner, Nissan.
By contrast, PSA's new alliance with General Motors won't pay big dividends for another five years or so, and its growth in new markets like China has been fitful.
In the first six months of 2012, Renault's net profit plunged 37 percent to 786 million euros. That's nothing to brag about, but Renault still managed a profit.
During that same period, PSA suffered a net loss of 819 million euros, compared with an 806 million euro profit a year earlier. Thus, PSA is in a deeper financial hole.
But Renault is not ready to declare victory. In an interview with Automotive News Europe, Renault Chief Operating Officer Carlos Tavares warned that Europe's extended downturn will force the company to remain in turnaround mode for some time.
"The current problems [in Europe] are something that are going to last for a few years," Tavares said. "You need to do more with less, or better with less."
Tavares wants every employee to think twice before spending.
"We need to have people inside the company acting as if what they spend is their own money," he said.
Here's a look at each company's turnaround plans, and their progress - or lack of it - so far.
'Splendid isolation'
Much of PSA's misery can be attributed to its tradition of "splendid isolation."
The company, which was founded in 1810 to manufacture coffee mills and bicycles, historically avoided equity partnerships with other automakers.
While the Peugeot family zealously maintained control, the company began to stagnate.
In February, PSA finally broke its isolation when it formed an equity alliance with General Motors. For 1 billion euros, GM acquired a 7 percent stake in PSA, becoming the second-largest shareholder behind the Peugeot family, which controls 25.4 percent of the company's stock.
PSA and GM will share vehicle platforms and jointly purchase parts. About five years from now, the alliance will generate combined annual savings of $2 billion. But analysts offered faint praise for the alliance.
"It's easy to be cynical about the PSA-GM plan, as it has many of the features common to failed alliances from the auto industry's past," said Max Warburton, an auto analyst at Bernstein Research in London. "But at least PSA and GM Europe now have a plan of some sort and a direction."
Earlier this month, reports surfaced that GM and PSA are exploring ways to combine their European operations in a second phase of the alliance. One option is for GM's Opel European unit to merge with PSA's automotive operations in a joint venture, Reuters and the French newspaper La Tribune reported, citing sources who asked not be identified because the discussions are confidential.
GM could take a 30 percent stake in the joint venture and inject up to $10 billion into the new company, a source familiar with GM's thinking told Automotive News Europe.
By taking a 30 percent stake, GM would not have to consolidate Opel's financial results, thus limiting the U.S. automaker's biggest financial liability, the source said.
Burning cash
While the GM alliance eventually will generate savings, it won't solve PSA's immediate cash-flow crisis. In the first six months this year, the automaker burned through 954 million euros of operating cash.
In response, the automaker has announced plans to cut 8,000 jobs and close a factory in Aulnay, near Paris, in 2014.
To raise cash, PSA recently sold its Paris headquarters in a lease-back deal. It halted construction of an Indian plant, ended work on a dual-clutch transmission and halted development of a plug-in diesel hybrid vehicle.
PSA also is trying to sell a large stake in its money-making logistics division, Gefco.
The cutbacks will save 1 billion euros this year, plus an additional 1.5 billion euros through 2015. But the automaker has warned it will continue bleeding cash through 2014.
"The depth and persistence of the crisis impacting our business in Europe requires the launch of the reorganization of our French production base and a reduction in our structural costs," PSA CEO Philippe Varin said in a statement last month.
However, industry experts are not impressed by the pace of the turnaround. "We do not see any reason to expect conditions to improve in the second half or in 2013," said Barclays analyst Kristina Church in a note to investors. "PSA capacity [reduction] will not take effect until 2014 and we therefore assume that the company continues to be loss-making and cash-burning."
If the turnaround lags, financial markets could lose confidence in Banque PSA Finance, PSA's captive financing operation. The unit's credit ratings have followed its corporate parent's ratings in a downward spiral.
PSA's consumer financing costs are now about three times higher than VW's. Since 70 percent of Europe's new-car sales are financed, PSA cannot match the attractive car loans that its German competitor offers.
No 'car guys'
One might expect a family-owned company to be more stable in a recession. After all, the Peugeot family owns 38 percent of PSA's voting rights - enough to assert control and fend off takeover attempts.
But PSA has had a revolving door of top managers.
In 2007, PSA abruptly ended CEO Jean-Martin Folz's decade-long tenure and replaced him with Christian Streiff. After only two years, Streiff stepped down, citing ill health. He was replaced by Philippe Varin in 2009.
With three different chief executives in just 28 months, PSA lacked management consistency. Moreover, none of those executives came from the auto industry, notes retired supplier CEO Thierry Morin.
"While German CEOs are real 'car guys,' in France many people thought that being a wise and talented CEO was enough to be successful in the automotive business," Morin said. "It sometimes proved wrong."
Despite the turmoil, Varin has formed a turnaround strategy:
o Boost sales in fast-growing overseas markets such as China o Nurture PSA's new alliance with GM o Move upscale with the premium DS brand o Revive the company's sputtering EV lineup.
False start in China
In the first six months of 2012, PSA generated 40 percent of its sales outside Europe, up from 22 percent in 2002. But the automaker has not kept up with Renault, which generates 47 percent of sales outside Europe.
China could have been a bright spot for PSA, where the French automaker was an early entrant with a joint venture established in 1985 with the government of Guangzhou province.
But the French automaker fell behind when it offered reworked version of aging European models, while competitors introduced their newest models.
In the first six months, PSA sold only 209,000 units in China, for a market share of 3 percent. By contrast, VW enjoys a market share of 19.7 percent, according to Morgan Stanley.
The automaker also is introducing a new range of low-cost compact models intended for emerging markets - PSA's answer to Renault's successful Logan brand.
Peugeot already has unveiled the 301 sedan, and Citroen will follow at the Paris auto show in September with the C-Elysee sister model.
Moving upscale
While PSA trails behind Renault in international expansion and in low-cost models, it has managed to move upscale with the DS subbrand at Citroen.
Unveiled in 2009, the DS strategy aimed to squeeze more profits out of volume models by creating upscale versions named after the futuristic DS large sedan launched in 1955.
Citroen has sold more than 200,000 DS models so far, and it says its pricing strategy is paying off. This year, DS3 prices were 12 percent higher than the C3 it is based on. Prices of the DS4 were 10 percent higher than a C4, and the DS5 commanded prices 13 percent higher than a C5. The DS line represented 15 percent of Citroen's first-half orders in Europe and 10 percent of its global sales, versus 7 percent in the year-earlier period.
The DS lineup has also given PSA an opportunity to revive its fortunes in China. In June, Citroen introduced the DS brand in China, and it is opening a network of stores devoted exclusively to the subbrand. Citroen will expand the number of dedicated DS dealerships in China from 24 to 80 next year, and to 200 by 2015. Next summer, Citroen will localize production of the DS5 in Shenzhen, and it is working on a large sedan to be built in China. In April, Citroen unveiled a DS9 concept model at the Beijing auto show.
Renault's turnaround
Renault is not feeling as much pressure as its French rival to reduce capacity and cut costs.
The company only produces light commercial vehicles, EVs and mid-sized cars in France, where labor costs are high. Renault has shifted production of minicars, subcompacts and compact models outside western Europe to locales where labor costs are 30 percent lower.
"Renault has already restructured its footprint," said Laura Lembke, a financial analysts with Morgan Stanley in London. According to Lembke, Renault enjoys other key advantages:
o Its financial unit, Renault Banque, is solid o Partner Nissan shares product development and provides earnings support o Dacia, Renault's low-cost brand, continues to grow in emerging markets. It has helped Renault boost overseas sales from 17 percent of total deliveries in 2002 to 47 percent this year o Renault is poised for growth in Russia, where it has formed a partnership with Russian automaker AvtoVAZ.
Strong overseas sales cushioned Renault from the full effect of Europe's stagnant market. In the first six months, Renault's global sales declined only 3 percent to 1.3 million units.
Schweitzer's big bets
Renault's expansion overseas is arguably the brainchild of former CEO Louis Schweitzer, who ran the company from 1993 through 2005.
It was Schweitzer who gambled on a partnership in 1999 with Nissan, a company that was in big trouble at the time. Schweitzer put his trusted deputy, Carlos Ghosn, in charge of the Japanese automaker's turnaround.
That same year, Schweitzer acquired Dacia, a nearly defunct Romanian automaker, and transformed it into an overseas powerhouse brand.
The entry-level Dacia brand has been surprisingly profitable. While Renault does not report individual results for its brands, Morgan Stanley estimates that Dacia has an operating margin of about 9 percent, a level typical for premium automakers.
That was good news for Renault, whose global automotive operations in the first half reported an operating margin of only 0.4 percent.
"There seems to be a common mis-perception that average sales price for the Dacia business are extremely low, in the range of about 8,000 euros," said Lembke of Morgan Stanley. But Lembke notes that Dacia models branded as Renaults in international markets sold for 20 percent more than Dacia-brand models in Europe.
In Brazil, Renault sells the Duster small SUV for 21,000 to 27,000 euros, compared with a price range of 12,000 to 19,000 euros as a Dacia in Europe, Lembke estimates.
Given Dacia's rising sales, the division is generating a significant profit. Combined sales of vehicles based on Dacia's inexpensive M0 platform are expected to reach 1 million units this year, up from 813,000 units in 2011, said Arnaud Deboeuf, chief of Renault's entry-level range.
Ghosn gambles on Russia
Schweitzer retired in 2005, leaving Renault and Nissan under the control of Ghosn. In 2008, Ghosn showed his own willingness to gamble when he acquired a 25 percent stake in Russia's largest automaker, AvtoVAZ, for $1 billion. The Russian automaker's Lada brand accounts for nearly 20 percent of all vehicle sales in Russia, but its models are ancient, and the company has propped up sales with rock-bottom prices.
To boost AvtoVAZ profits, Renault and Nissan will invest $750 million to upgrade the Russian automaker's plant, technology and model lineup. In turn, the two partners will gain a 67 percent stake in their joint venture with AvtoVAZ. The joint venture expects to command a 40 percent share of Russia's new-car sales by 2015, up from Renault and Nissan's 13 percent share today.
That is significant because Russia is already Europe's second-largest car market and analysts expect the country's total vehicle sales to surpass Germany for No. 1 sometime this decade. The Association of European Businesses expects that 2.8 million vehicles will be sold in Russia this year, up 8 percent from 2011.
Renault, Nissan and Lada sold 507,711 units in Russia from January to June, while PSA sold only 45,759 units.
EVs a non-factor
While Renault is profiting from its strong overseas alliances, the company's investment in electric cars has yet to pay off.
Both Renault and PSA pioneered electric cars in Europe, with modest rewards so far.
PSA was the first European automaker to introduce pure EVs in late 2010, but the Citroen C-Zero and the Peugeot iOn are mere rebadges of the Mitsubishi i-MiEV imported from Japan.
Combined sales of PSA's two electric vehicles declined 3 percent to 1,788 units in the first half, according to data from JATO Dynamics.
PSA was forced to temporarily suspend supply from Mitsubishi due to high inventories.
Meanwhile, Renault core's EV model, the Zoe, is late. The first units will not be delivered until year-end.
In the EV segment, Tavares says: "We are not in a 100 meter race, but in a marathon" and adds that Renault will introduced four different EVs by the end of the year.
"One thing that is sure is that we are not going to discount our [EV] cars to chase volumes," he added.
Moving upscale
If there is one area where Renault trails PSA, it would involve its effort to introduce more upscale products.
Renault still depends heavily on its lineup of low-margin small cars, and Tavares is trying to fix that. "We plan to start with something that will be similar to Citroen's DS series that will eventually become something like Infiniti at Nissan," he said.
Deutsche Bank analyst Gaetan Toulemonde said an upscale brand would help Renault in Europe by giving it a more exciting image, which is the automaker's weak point. "Tavares knows something about the luxury car division from his former job as head of Nissan in North America," Toulemonde said.
Ian Fletcher, an analyst for IHS Automotive, said Citroen has shown how its DS line can boost profit margins.
"DS customers are adding thousands of euros worth of extras onto their cars, so the margins start to widen significantly," Fletcher said. "Renault can do that by using existing technology to add a couple of thousand euros worth of value to different models."
If PSA and Renault manage to boost their profits per vehicle, it would help them ride out a European economy that seems likely to remain stagnant for years to come. Any automaker that relies heavily on volume sales of inexpensive entry-level cars is likely to face a Darwinian battle for survival. That's a fate that Renault and PSA would be wise to avoid.
[europe.autonews.com]
Een hele lap tekst, maar wel interessant!
|
 | Prima verhaal, mooi dat je 'm poste.
Highlight:
Dacia heeft een 'operation margin' gelijk aan dat van BMW en MB! (9%). Geweldig, zo'n mededeling. ;-)
Dacia's worden in sommige landen als Renault verkocht. Hetzelfde model (minus het logo) wordt dan tegen een paar duizend euro hogere prijs verkocht. Grappig 'spiegologisch' verschijnsel. 
De DS reeks heeft een groeiend aandeel in de totale Cit verkopen.
Renault wil een soortgelijke reeks, gelijk Nissan haar Infiniti modellen heeft.
|
 | Quote rickm
Prima verhaal, mooi dat je 'm poste. Highlight: Dacia heeft een 'operation margin' gelijk aan dat van BMW en MB! (9%). Geweldig, zo'n mededeling. ;-) Dacia's worden in sommige landen als Renault verkocht. Hetzelfde model (minus het logo) wordt dan tegen een paar duizend euro hogere prijs verkocht. Grappig 'spiegologisch' verschijnsel.  De DS reeks heeft een groeiend aandeel in de totale Cit verkopen. Renault wil een soortgelijke reeks, gelijk Nissan haar Infiniti modellen heeft.
Dat wordt dus Initiale. Schijnt dat de Clio afgeleide al in Geneve staat.
|
 | Ik zou morgen ook het nieuws omtrent Renault in de gaten houden!
|
 | Want?
|
 | Quote A110-50Lol, ADAC en TUV rapporten van de laatste tijd zeker niet gezien? Sinds de Laguna III is het met de betrouwbaarheid prima op orde. Je blijft een beetje hangen in het verleden man... Mégane is trouwens al maanden de bestverkochte auto van NL. Niemand wil een Renault zei je? 
Hangen in een zeer recent verleden bedoel je? Mijn vorige auto was een Laguna III, afgelopen jaar is daar voor 10.000 euro in de BTW aan 'verbeterd' en dan heb ik alle coulance kosten vanuit Renault NL niet meegerekend. Sorry, ik wil je graag geloven en ben ook geen Renault basher maar naar een paar modellen met nogal wat kinderziektes trap ook ik er niet meer in. Ik denk dat meer potentiele Renault rijders wereldwijd hetzelfde denken...
Dat de Mégane goed verkoopt is het slimme 14% verhaal
|
 | Quote ENTE
Quote A110-50Lol, ADAC en TUV rapporten van de laatste tijd zeker niet gezien? Sinds de Laguna III is het met de betrouwbaarheid prima op orde. Je blijft een beetje hangen in het verleden man... Mégane is trouwens al maanden de bestverkochte auto van NL. Niemand wil een Renault zei je? 
Hangen in een zeer recent verleden bedoel je? Mijn vorige auto was een Laguna III, afgelopen jaar is daar voor 10.000 euro in de BTW aan 'verbeterd' en dan heb ik alle coulance kosten vanuit Renault NL niet meegerekend. Sorry, ik wil je graag geloven en ben ook geen Renault basher maar naar een paar modellen met nogal wat kinderziektes trap ook ik er niet meer in. Ik denk dat meer potentiele Renault rijders wereldwijd hetzelfde denken... Dat de Mégane goed verkoopt is het slimme 14% verhaal 
2002/2003 waren rampjaren wat dat betreft. Dat is nu gewoon goed op orde. Beter dan de meeste Duitsers in ieder geval... Tuurlijk is dan niet elke auto perfect, maar doe niet alsof Renault nog steeds een probleem heeft.
|
 | Wat heb jezelf voor een Renault dan?
|
 | Twingo
|
 | Aha...voor de kosten welke ik het laatste jaar heb gehad kon ik dus gewoon jouw auto kopen
(ik bedoel het niet zo l*llig, maar na meedere jaren geklooi had ik het wel gehad met dit mooie merk....)
|
 | Quote ENTE
Aha...voor de kosten welke ik het laatste jaar heb gehad kon ik dus gewoon jouw auto kopen  (ik bedoel het niet zo l*llig, maar na meedere jaren geklooi had ik het wel gehad met dit mooie merk....)
Nee, dat kon je niet
Maar dat is jouw perceptie, alsof dat dan meteen geldt voor elke Renault . Mijn familie rijdt al járen Renault en buiten een gebroken veer en het normale onderhoud nooit problemen gehad.
|
 | Quote ENTE
Quote A110-50Maar dat is jouw perceptie, alsof dat dan meteen geldt voor elke Renault  . Mijn familie rijdt al járen Renault en buiten een gebroken veer en het normale onderhoud nooit problemen gehad.
Jouw perceptie is dat met de komst van de Laguna III de betrouwbaarheid prima op orde is. Dan is mijn perceptie en ervaring een andere waarvan ik overigens nergens heb geschreven dat dit voor iedere Renault zal gelden.... 
Ben een Renault liefhebber, maar in het Megane draadje bij (Nieuwe Auto's) staan 7 foto's van 7 missers i/d Megane afwerking. Werd er sip van. Die Spaanse monteurs namen het niet zo nauw ('letterlijk'!) en de Renault heeft zijn Megane Quality Control duidelijk niet op orde.
Maar goed, 't is maar net wat je wilt:
Een VW TSI met een knuffeldashboard maar dure reparaties, of een minder te knuffelen Megane die loopt en loopt...... 
|
 | Quote Renault15.17
Ik zou morgen ook het nieuws omtrent Renault in de gaten houden!
Staat de nieuwe Clio dan in de showroom?
|
 | Quote rickm
Prima verhaal, mooi dat je 'm poste. Highlight: Dacia heeft een 'operation margin' gelijk aan dat van BMW en MB! (9%). Geweldig, zo'n mededeling. ;-) Dacia's worden in sommige landen als Renault verkocht. Hetzelfde model (minus het logo) wordt dan tegen een paar duizend euro hogere prijs verkocht. Grappig 'spiegologisch' verschijnsel.  De DS reeks heeft een groeiend aandeel in de totale Cit verkopen. Renault wil een soortgelijke reeks, gelijk Nissan haar Infiniti modellen heeft.
Daarnaast: Stilleggen van de ontwikkeling van de dual clutch transmissie Stilleggen van de ontwikkeling van de plugin diesel hybride Beide bij Peugeot...
|
 | Quote deWit
Quote Renault15.17
Clio staat vanaf 26 of 27 oktober bij de dealers.
|
 | Quote Renault15.17
Quote deWit
Quote Renault15.17
Nee hoor, die staat er vanaf deze week al
Maar wat is volgens jou dat nieuws dan?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-10-2012 21:57 door A110-50.
|
 | Quote A110-50
Quote Renault15.17
Quote deWit
Waar?
|
 | Quote deWit
Quote A110-50
Quote Renault15.17
Quote deWit
Waar?
Bijna overal denk ik? Intro is een week vervroegd.
|
 | De dealer gaf bij mij pas nog 25 oktober aan...
|
 | Quote deWit
De dealer gaf bij mij pas nog 25 oktober aan...
Dat is dus een week vervroegd Pas een aantal dagen geleden.
|
 | 22ste is de Clio te bezichtigen bij verschillende dealers, maar de dealers zijn vrij om te bepalen wanneer ze de introductie houden. De 22ste valt op maandag. Grote kans dat veel dealers het naar het weekend erna verschuiven. Bij m'n pa op het werk zelfs nog een weekend later, omdat ze het laatste weekend van oktober bedrijfsuitje hebben.
Maar het kan inderdaad zo zijn dat de 22ste de Clio al te bewonderen is.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2012 14:16 door adinsx.
|
 | Quote Renault15.17
Gaat over Alpine hč?! 
|
|