kat(dier) op je kap(motor)

Gepost door zoefff 
Hallo,

Ik heb sinds een half jaar schuin tegenover me nieuwe buren wonen die een z.g. buitenkat hebben.
Dat beestje staat regelmatig op auto's zo ook op die van mij waarbij er allerlei haren (nog geen krasjes) en vlekken op o.a. je motorkap achterblijven.
Vanochtend tijdens het lopen naar mijn auto zat dat beestje op mijn motorkap de regendruppels eraf te likken.

Nu ben ik best een dierenliefhebber en heb in het verleden ook allerlei beestjes als huisdier gehad maar die waren anderen nooit tot last.

Ik vind het al erg genoeg dat die beestjes in mijn tuin zitten te graven en hun behoefte daar doen maar dit komt er sinds kort dan nog bij.

Heeft iemand hiermee wellicht ervaringen mee, de kat blijft volgens mij dag en nacht buiten!
(buurman erover aanspreken-die zal er denk ik niks aan doen doordat de kat buiten blijft (nooit binnen), gesprek aangaan met de wijkagent of gewoon negeren en niks doen en heb je gewoon domme pech)
De auto staat in vergelijking van zijn woonadres al aan de andere kant van de parkeerplek, iemand een goede tip?

Gr,
In ieder geval niet het beestje proberen weg te jagen, je hebt dan namelijk kans dat hij door de schrikreactie zijn nagels uitzet en juist krassen maakt.

Je zou een voor de kat onaangename geur kunnen verspreiden bij je auto...
Ik persoonlijk kan me niet storen aan zoiets. Dit zijn van die dingen die 'gewoon gebeuren' in een woonwijk. Net als schreeuwende kinderen of iets dergelijks. Ik zou er geen punt van maken, temeer omdat er eigenlijk heel weinig aan te doen is.

Ik vind het al erg genoeg dat die beestjes in mijn tuin zitten te graven en hun behoefte daar doen maar dit komt er sinds kort dan nog bij.

koffiedik werkt prima tegen katten in de tuin. peper schijnt ook te helpen.
Azijn schijnen ze ook minder fijn te vinden. Ik weet alleen niet of het wel verstandig is om dat direct op je lak te doen. Misschien een hoge-tonen kastje?

Ik heb ook wel eens een kat op de auto, maar dan vooral op de softtop. Die haartjes blijven er zelfs na een lange snelwegrit lekker opzitten. Het zal vast lekker liggen denk ik dan maar.
Daar heb ik vijf dagen per week last van, hier bij kantoor lopen ook katten rond. Zeker in het voor- en najaar zijn die beesten dan wel zo slim om een warme ondergrond te zoeken om op te liggen: de motorkap. Of gewoon op het dak, lekker in het zonnetje. Ik kijk er niet meer vreemd van op als ik pootafdrukken op m'n voorruit zie staan. En inderdaad: zolang je ze niet verjaagd zal het met de krassen wel meevallen. Er schijnen trouwens wel middeltjes (geurtjes) in de handel te zijn om katten af te schrikken. Of het werkt weet ik niet...
Lastig probleem.

Op mijn Subaru liggen nooit katten, achterspoiler en luchthapper zitten in de weg.
Het dak vinden ze blijkbaar niet interessant en door de donkere kleur wordt de lak erg heet wat ze ook niet fijn vinden.

Op mijn Mitsubishi ligt wel eens een kat op de motorkap.
Nooit schade door gehad, wel viezigheid.

Wellicht helpt het om de auto goed in de was te houden, heb je minder kans op krasjes.
Tenzij de kat juist grip gaat zoeken op de gladde ondergrond met zijn nagels...

Autohoes vinden ze ook eng als die een beetje wappert in de wind.
Tsja, blijkbaar vond een kat het eens een goed idee om bij mijn toenmalige auto zich van het dak te laten zakken met uitgezette nagels. Mooie krassen over de hele hoogte op de zijkant. Ben er geen fan fan, maar je houdt het niet tegen. Want als je er wat van zegt, ben je een dierenbeul (zelfde geldt voor dat schijten in de tuin).
Zet de auto met de motorkap in de wind. Mijn ervaring: katten gaan doorgaans op de motorkap liggen, omdat deze mogelijk nog lekker warm is en als de voorkant van de auto ook nog beschut staat, heeft de kat echt geen enkele reden om weg te gaan.
De eigenaar van een kat dient ervoor te zorgen dat zijn kat geen overlast aan anderen veroorzaakt. Er is een gerechtelijke uitspraak waarbij een katteneigenaar gedwongen werd om zijn kat binnen te houden, aangezien hij niet in staat bleek te zijn om de kat uit de tuin van de (klagende) buurman te houden.

Dus je hebt er recht op dat het beest niet op jouw auto gaat zitten. Hoe de katteneigenaar dat regelt is zijn probleem.
Meeuw heeft natuurlijk gelijk maar een goede buur is beter dan een verre vriend. Je kan overal de strijd over aangaan, maar de vraag is wat je er mee opschiet. Je kan niet iedere keer dat je een dier op je auto ziet (voor zover je al alles meekrijgt) de eigenaar opsporen, dus er loopt hoe dan ook af en toe wat over je auto. Maar eventueel heb je wel ruzie met je buurman met alle mogelijke gevolgen van dien. Ik ken mensen die er dan niet voor terugschrikken om je auto even aan hun sleutel voor te stellen om maar wat te noemen. Dan heb ik liever een kat op mijn auto....

Bij een auto heb je nou eenmaal niet alles in de hand, ze staan continue bloot aan de wijde wereld en alle "gevaren" van dien. Als je je over alles wat je auto zou kunnen beschadigen zorgen gaat maken, krijg je een lastig leven... Bovendien - met het risico dat ik als een gemiddelde echtgenote klink - het is maar een auto.... winking smiley
Jammer genoeg hoort een beetje overlast bij het leven.
Wanneer je je er aan gaat ergeren maak je het vervelender voor jezelf.
In Nederland horen katten EN auto's er gewoon bij, dus liggen de beesten op je auto en worden ze soms erdoor dood gereden.
Allebei vervelend, maar onvermijdelijk.

Je kunt natuurlijk, zoals al gemeld proberen het beest af te schrikken, en inderdaad niet op de auto zelf, het klinkt misschien raar, maar de beste methode die ik ken om vreemde huisdieren weg te houden is het hebben van je eigen huisdier, in het geval van een kat moet het wel een dominante zijn. Een ander idee is zoals een buurman van mij er een kleedje over te leggen.

Succes
Er zal ook best eens een vogel op je auto zitten en die poepen hem ook nog eens onder. Doe je ook niks aan, tenzij je een autohoes aanschaft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2013 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Abonneren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Twitter- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep