De voorlopige kandidaten van de Auto van het Jaar 2013-verkiezing zijn bekend gemaakt: de definitieve kandidatenlijst volgt in december, later volgen de nominaties en aan de vooravond van het Autosalon van Genève zal de winnaar bekend worden gemaakt.
UPDATE: Definitieve kandidatenlijst
• Audi A3 • BMW 3-serie • Chevrolet Malibu • Citroën C4 Aircross / Peugeot 4008 • Dacia Lodgy • Dacia Sandero • Fiat 500L • Ford B-MAX • Honda CR-V • Hyundai i30 • Hyundai Santa Fe • Kia cee'd • Kia Optima • Land Rover Range Rover • Mazda6 • Mercedes-Benz A-klasse • Mercedes-Benz SL • Mitsubishi Outlander • Opel/Vauxhall Adam • Opel/Vauxhall Mokka • Peugeot 208 • Porsche Boxster • Renault Clio • Škoda Rapid / Seat Toledo • Subaru Impreza • Subaru XV • Subaru BRZ / Toyota GT86 • Tata Vista • Toyota Prius Plug-in Hybrid • Toyota Prius+ • Volkswagen Golf • Volvo V40 • Volvo V60 Plug-in Hybrid
Van dit lijstje gok ik dan op de B-MAX, 208, Clio, Golf en V40 als zekere kandidaten, de A3, 3-serie, Lodgy, 500L, i30, cee'd, Mazda6, A-klasse, Outlander (vanwege op papier indrukwekkende PHEV), Auris en Zoe mogen dan de laatste twee plekken verdelen, de rest is waarschijnlijk kansloos. Grootste kanshebber de nieuwe Golf? SUV's, grote/dure auto's en sportauto's worden door de jury traditioneel niet gewaardeerd, terwijl Japanners en Koreanen twee keer zo hard moeten vechten voor hun punten in de Europese verkiezing.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-03-2013 16:10 door D-C.
Zou ik nog best terecht vinden als die wint, maar mogen er nu twee modellen van één merk worden genomineerd? De Clio III is immers Auto van het Jaar 2006 en dat was een voor toenmalige Renault-begrippen erg conventioneel model. Dat is overigens tevens het enige jaar sinds 2000 dat er twee modellen van één merk zijn genomineerd: de Toyota Aygo en Yaris, maar de Aygo werd gedeeld met de Citroën C1 en Peugeot 107.
Quote Ivanov
Waarom staat de Lancia Flavia erin? Het is toch een lijst van nieuwe auto's?
Ja, dat zeg ik dus. Waarom staat de Lancia Flavia erin? Het is toch een lijst van nieuwe auto's en niet van oude Amerikaanse prak opgewarmd met een Italiaans sausje?
Waarom staat de Malibu hier tussen?! Mooie auto hoor, maar ik moest googelen om te zien welke er bedoeld werd. Net als de Tata overigens...
Ik snap trouwens niet echt waarom de Golf Auto van het Jaar zou worden. Er is niets vernieuwends aan, zelfs zo'n jury ziet dat. Qua nominaties denk ik de 3-serie, V40, Cee'd, Mazda6, Adam, A-klasse, Toleda/Rapid en BRZ/GT86 zou ik ook als goede kanshebber zien. Bovendien zou ik het bij hen ook terecht vinden en ik gun het ze het meest eigenlijk. We gaan het zien.
Quote Rob076 Ik snap trouwens niet echt waarom de Golf Auto van het Jaar zou worden. Er is niets vernieuwends aan, zelfs zo'n jury ziet dat. Qua nominaties denk ik de 3-serie, V40, Cee'd, Mazda6, Adam, A-klasse, Toleda/Rapid en BRZ/GT86 zou ik ook als goede kanshebber zien. Bovendien zou ik het bij hen ook terecht vinden en ik gun het ze het meest eigenlijk. We gaan het zien.
De Golf niet vernieuwend? MQB-platform, cilinderuitschakeling op de TSI-motoren, gewichtsbesparing... Alleen qua design is de Golf niet vernieuwend, maar of dat nu een doorslaggevend criterium moet zijn? Ik verwacht zeker de B-MAX (EcoBoost-motoren, schuifdeuren), 208, Clio (beide gewoon moderne hatchbacks die bij Peugeot en Renault al bijna standaard worden genomineerd), Golf en V40 (veiligheidssnufjes/Euro NCAP-score). De Mazda6 (SkyActiv, design) zou ik daar graag bij zien en de Renault Zoe (eerste meer betaalbare fatsoenlijke elektrische auto) als twee modellen van één merk genomineerd kunnen worden. Zo niet, dan de Kia cee'd
Quote Rob076 Ik snap trouwens niet echt waarom de Golf Auto van het Jaar zou worden. Er is niets vernieuwends aan, zelfs zo'n jury ziet dat. Qua nominaties denk ik de 3-serie, V40, Cee'd, Mazda6, Adam, A-klasse, Toleda/Rapid en BRZ/GT86 zou ik ook als goede kanshebber zien. Bovendien zou ik het bij hen ook terecht vinden en ik gun het ze het meest eigenlijk. We gaan het zien.
De Golf niet vernieuwend? MQB-platform, cilinderuitschakeling op de TSI-motoren, gewichtsbesparing...
Zo veel auto's hebben een nieuw platform. Cilinderuitschakeling hebben HEMI-motoren al een jaar of tien en gewichtsbesparing is ook niet bepaald nieuw. Ik zeg niet dat 'ie geen kans maakt, maar het zou in mijn ogen geen terechte winnaar zijn. Maar goed, dat was de afgelopen jaren ook vaak het geval.
Ik zet in op de C'eed of de V40. Al kan de Clio ook wel hoge ogen gooien. Gezien de ontwikkelingen de laatste jaren denk ik dat het accent (helaas) weer op het milieuaspect komt te liggen. Dan zou het dus een hybride moeten worden. De Golf wordt het niet: wat er vooruitstrevend is aan de Golf, heeft de A3 ook.
Overigens vind ik de Citroen C4 Aircross net zo opvallend in het lijstje als de Lancia Flavia.
Quote Daewoo-Chevrolet
Van dit lijstje gok ik dan op de B-MAX, 208, Clio, Golf en V40 als zekere kandidaten, de A3, 3-serie, Lodgy, 500L, i30, cee'd, Mazda6, A-klasse, Outlander (vanwege op papier indrukwekkende PHEV), Auris en Zoe mogen dan de laatste twee plekken verdelen, de rest is waarschijnlijk kansloos. Grootste kanshebber de nieuwe Golf? SUV's, grote/dure auto's en sportauto's worden door de jury traditioneel niet gewaardeerd, terwijl Japanners en Koreanen twee keer zo hard moeten vechten voor hun punten in de Europese verkiezing.
Kan me wel in de post van D-C vinden. B-Max zou best eens hoge ogen kunnen gooien.
De Clio/208 gun ik het omdat het gewoon erg leuke auto's zijn (de Clio iets leuker dan de 208). De A-Klasse en V40 gun ik het omdat ik het een erg gave auto's vind En de cee'd/i30 gun ik het omdat Kia/Hyundai de laatste jaren op alle fronten gigantische sprongen voorwaarts gemaakt hebben.
Ook ik vraag mij af waarom de Chevrolet Malibu in dit lijstje staat. Moet het geen auto zijn die in alle deelnemende landen verkocht wordt?
Quote Davidoff
Ook ik vraag mij af waarom de Chevrolet Malibu in dit lijstje staat. Moet het geen auto zijn die in alle deelnemende landen verkocht wordt?
Zover ik weet hoeft dit niet het geval te zijn... (waarom staan anders die Lancia, die in Engeland niet als Lancia verkocht wordt en die Tata erbij, die in veel minder landen verkocht wordt?) In het verleden heeft bijv ook de Fat Linea meegedaan... Vroeger ging het met name erom dat hij in een bepaald aantal landen leverbaar moest zijn, en dat er het jaar erop aangenomen moest worden dat er een bepaald aantal voertuigen verkocht zou worden.
Overigens, mijn kanshebbers: Ford B-Max, VW Golf, Peugeot 208, Renault Clio en Volvo V40 de topkanshebbers, waarbij de Clio en de B-Max er net bovenuit springen. Verder ga ik voor de Hyundai i30 OF de Kia cee'd, Mazda 6, Audi A3, Opel Adam, Mercedes A en misschien de Seat Toledo/Skoda Rapid of de Dacia Lodgy... Maar ja, welke 2 zich erbij gaan voegen?
De definitieve kandidaten zijn inmiddels bekend; dit zijn de veranderingen:
Uit: • Lancia Flavia (te kleine aantallen) • Renault Zoe (uitgestelde introductie wegens prioriteit Clio, kandidaat voor 2014 dus) • smart fortwo electric drive • Toyota Auris (kennelijk te laat op de markt, kandidaat voor 2014 - geldt kennelijk ook voor de Seat Leon die nooit op de lijst heeft gestaan) In: • Dacia Sandero • Land Rover Range Rover
Nu de Zoe niet meer meedoet heeft de Clio de nominatie al praktisch op zak, ik blijf bij de B-MAX, 208, Clio, Golf en V40 als zekere genomineerden.
Het wordt wel spannend wie de overige twee plaatsen gaan verdelen. Nu de Dacia Sandero meedoet maakt die ook wel enige kans, want die profiteert gelijk van het feit dat Dacia zich met veel bombarie op de Britse markt heeft geïntroduceerd met de nieuwe Sandero (goedkoopste auto van het land) en Duster. De A3, 3-serie en A-klasse zijn de grote kanshebbers op premiumgebied. Die laatste verdient op basis van de testresultaten het minste die nominatie. De Fiat 500L is een kanshebber omdat het een Italiaanse auto is (de enige zelfs), maar op basis van testresultaten is dat niet verdient: de motoren zijn te zwak en de rij-eigenschappen matig. Het wordt wel weer eens tijd voor een Koreaanse nominatie, want vorig jaar hadden Kia en Hyundai met de Picanto, Rio en i40 genoeg in huis. Maar goed, Koreanen worden ondergewaardeerd in deze Europese verkiezing met een geheel Europese jury. De cee'd en i30 zijn opnieuw kanshebbers op een nominatie en hebben daarnaast het voordeel dat ze in tegenstelling tot de Koreaanse kandidaten van vorig jaar in Europa worden geproduceerd. Dat kan dus een bonus van Tsjechië en Slowakije betekenen. Nadeel is dat de twee modellen elkaar in de weg zitten. Bovendien is het nieuwe wel weer van de modellen af, ze verschenen net even te laat voor de vorige verkiezing. De Opel Adam is een kanshebber omdat het een leuk gelijnde, in Duitsland geproduceerde stadsauto is, maar technisch is het model achterhaald. Vervolgens is er de Mazda6, die moderne techniek onder de kap heeft. Vorig jaar deed de Mazda CX-5 echter al mee met SkyActiv-techniek en SUV's scoren nooit goed in de verkiezing, een nominatie bleef dan ook uit, terwijl dat op basis van de testresultaten meer dan verdiend zou zijn geweest. Dan is er nog de Mitsubishi Outlander, die vooral uit Nederland en Scandinavië (Noorwegen) wel wat punten kan verwachten door de Plug-in Hybrid. Het duo Škoda Rapid / Seat Toledo maakt ook enige kans, maar is waarschijnlijk te banaal voor een nominatie, zeker met de nieuwe Octavia op het netvlies. Ten slotte is er de Toyota Prius+, een auto die zowel groen is ruim is.
Op 19 december worden de zeven nominaties bekend gemaakt, dus ik denk nog even na over die laatste twee
Dacia was tot voor kort ook nog niet in Denemarken te koop , dat gaat vanaf nu ook gebeuren . De nieuwe Sandero zou best eens hoge ogen kunnen gooien bij deze verkiezing , eindelijk moderne techniek en nog steeds zeer betaalbaar .
Winnaar zal hij echter niet worden , dat wordt volgens mij de Peugeot 208.
Clio en 208 snoepen bij elkaar (teveel) punten weg vermoed ik.
Jury straks over de Golf VII:
"Opnieuw, zelfs meer dan ooit tevoren, is de Golf een absolute allrounder gebleken, niet alleen in zijn segment, maar ook in vergelijk tot een klasse hoger. Het krachtige, evenwichtige design dat op verbluffende wijze voortborduurt op de VW designtaal van 30 jaar geleden zal ook na meerdere jaren niet vervelen. De grandioze bouwkwaliteit en onberispelijke afwerking misstaan niet in het D of E segment en zijn maatgevend voor vele concurrenten. Mede dankzij VAG's gulle giften zoals aantrekkelijke cheques, gratis VAG modellen en 6 vliegtickets p/j voor privé gebruik kunnen wij niet anders dan de Golf tot AvhY 2013 uit te roepen. Oh, lekkere VAG poes, schenk nog maar eens in. Dank je. Zeg, wat doe je vanavond?....."
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2012 15:28 door rickm.
De acht genomineerden zijn bekend! Het zijn er acht geworden, omdat bij de keuze voor de genomineerden twee modellen op een gedeelde zevende plek zijn geëindigd. De B-MAX, 208, Clio, Golf en V40 zijn er inderdaad bij, eindelijk werd er echter weer eens een Koreaan genomineerd (voor het eerst sinds de eerste generatie Kia cee'd volgens mij). Best verrassend dat het deze keer niet de cee'd, maar zustermodel Hyundai i30 is geworden. Een grotere verrassing vind ik de nominatie van de BRZ/GT86. Niet onterecht mijns inziens, maar sportauto's worden zelden genomineerd. De A-klasse is dus wel genomineerd, maar de Audi A3 niet. Zoals gezegd wordt de Audi unaniem hoger gewaardeerd door de pers, maar kennelijk heeft de A-klasse door zijn veel minder behoudende/saaie ontwerp en de grote ommezwaai ten opzichte van zijn voorganger gezorgd voor een nominatie.
Ford B-MAX Hyundai i30 Mercedes-Benz A-klasse Peugeot 208 Renault Clio Subaru BRZ / Toyota GT86 Volkswagen Golf Volvo V40
Jammer dat de Mazda6 er niet bij is. Had toch op veel aspecten (vormgeving, rijeigenschappen, de onorthodoxe manier van brandstof besparen (zonder downsizing), afwerkingskwaliteit enz.) punten kunnen scoren. De Hyundai i30 lijkt mij minder vernieuwend.
Van deze 8 kandidaten ga ik voor de Ford B-Max: niet vanwege het design. Er zijn auto's in deze klasse die beter geproportioneerd zijn. Maar wel vanwege het concept met de schuifdeuren met geïntegreerde middenstijl. (Lees: geen zichtbare middenstijl). Dit in combinatie met allerlei moderne Eco-Boost motoren (behalve de automaat) en veiligheidstechnologie denk ik dat dit de auto is die gaat winnen.
Welke auto het niet gaat worden: De Hyundai i30: Goede auto maar weinig innovatief.
Auto waarvan ik niet verwacht dat deze auto van het jaar gaat worden: de Toyota GT-86/Subaru BR-Z.
De rest: mogelijke winnaars maar geen topfavorieten.
Gokje voor de auto van het jaar 2014: De niewe Skoda Octavia!
Ford B-MAX Hyundai i30 Mercedes-Benz A-klasse Peugeot 208 Renault Clio Subaru BRZ / Toyota GT86 Volkswagen Golf Volvo V40
Jeutje, wat een saai en behoudend lijstje. Nou, doe dan maar de B-Max. Vanwege het 1 liter torretje en die mooie B-stijl oplossing icm schuifdeuren en toch een goede euro-NCAP score. Maar verder? Kraak noch smaak, als je het mij vraagt. Er zijn toch wel innovatievere karretjes verschenen?
Wat mij betreft krijgt VW mijn stem. Simpelweg omdat men het weer presteert om met een middelmatige auto toch weer in het lijstje te komen. Hulde aan de marketingafdeling. De VW Golf: by far de meest overgewardeerde auto op de Nederlandse wegen. Misschien is het eens tijd dat VAG gaat fuseren met Apple. Binnen een jaar zijn ze monopolist in elk segment.
Quote Leon in z'n SEAT
Wat mij betreft krijgt VW mijn stem. Simpelweg omdat men het weer presteert om met een middelmatige auto toch weer in het lijstje te komen. Hulde aan de marketingafdeling. De VW Golf: by far de meest overgewardeerde auto op de Nederlandse wegen. Misschien is het eens tijd dat VAG gaat fuseren met Apple. Binnen een jaar zijn ze monopolist in elk segment.
Valt wel mee toch? Waar bij Apple mensen in de rij stonden voor de nieuwste iPhones, zie ik afgezien van de demo’s, geen enkele Golf 7 op de weg rijden.
Valt mij ook op dat je amper Golfjes VII ziet inderdaad... Alleen nog maar demo's en lesauto's gezien eigenlijk... Zou men eindelijk doorkrijgen dat een Golf niets bijzonder is?
De Golf is een ultieme leaseauto en leasemaatschappijen zijn niet happig op kentekenregistraties in de maanden november en december. Straks in Januari en Februari worden er massa's Golfjes van het nieuwe type afgeleverd. Let maar op!
De poll gaat leuk: De B-max, de Clio en de Toyota GT-86/Subaru BR-Z gaan met elk 4 stemmen gelijk op?
Wie gaat er stemmen op de A-klasse of de i30? Deze staan samen troosteloos onderaan zonder dat er nog maar iemand op heeft gestemd.....
Ja, niet meer dan een beproefd concept. Een coupe met achterwielaandrijving en een normale, atmosferische motor is niets nieuws onder de zon. Dus als auto misschien wel leuk, maar niet meer dan een niche en totaal niet vernieuwend. Een Karma, Tesla S of Twizy had ik een stuk boeiender gevonden. De B-max kan ik me wel in vinden, dat is ook geen niche model meer.
Quote A110-50
Valt mij ook op dat je amper Golfjes VII ziet inderdaad... Alleen nog maar demo's en lesauto's gezien eigenlijk... Zou men eindelijk doorkrijgen dat een Golf niets bijzonder is?
Of denk je gewoon 6'jes te zien? Ik zie het verschil niet in elk geval. Ik zou dus eerlijk gezegd niet weten of ik al een 7 gezien heb.