Welke auto op LPG G3???

Gepost door RemiH 
Welke auto op LPG G3???
09-04-2012 21:34
Hallo

zoals iedereen weet is de benzine erg duur vandaag de dag ik zit dan ook te denken aan een andere auto op LPG G3.

Nou is mijn vraag welke merken of welke auto's rijden toppie op gas?

Met vriendelijke groet

Remi
Alle motoren met harde kleppen of die speciaal door de fabriek geproduceerd worden. Als 1 van de weinigen schiet mij nu de Dacia Sandero 1.4 te binnen...
Alle Volvo's met standaard bifuel uitrusting
Kijk ook eens hiernaar, alle auto's die af fabriek een gastank hebben en te koop staan in Nederland.
IK weet niet hoeveel je rijdt maar bereken het omslagpunt eens. En dan nog rekening houden met het feit dat je met het inruilen op een andere auto altijd geld toelegt. Ben benieuwd of LPG dan nog voordeliger is. winking smiley
Alle auto's waar 'Premium' achter staat in deze lijst hebben kleppen die LPG-bestendig zijn ofwel deze auto's lopen probleemloos 3 ton en meer op LPG.

[www.vialle.nl]

Renault heeft nog steeds voor (o.a.) NL zn 1.6 16V in productie omdat dit zo'n super topper op LPG is.
Zit trouwens ook in Dacia's .
De penbobines van deze 1.6 16v waren niet feilloos (net als bij Porsche , BMW en VAG) maar dat is ondertussen opgelost.

Succes !
Ik ben verrast door het feit dat de 6-cilinder Bimmers (2.5i en 3.0i) ook een premium vermelding hebben. Ik dacht dat die de reputatie hadden niet zo goed tegen LPG te kunnen.
De Schaduw
Ik ben verrast door het feit dat de 6-cilinder Bimmers (2.5i en 3.0i) ook een premium vermelding hebben. Ik dacht dat die de reputatie hadden niet zo goed tegen LPG te kunnen.

Geen idee hoor, ik weet niks van BMW, dus eens even kijken wat Prins zegt, hm...geen 'opmerkingen' over kleppen ofzo :

[www.prinsautogas.com]
6 cilinders zijn over het algemeen gevoeliger bij rijden op LPG...hopelijk zijn die van BMW een uitzondering !
Een collega van me rijdt een e46 330i op gas, die moet hem alleen regelmatig af laten stellen maar verder heeft hij er volgens mij
weinig problemen mee.
Wil je zo min mogelijk gezeik en onderhoudskosten:
1)zorg voor een blok met hydraulische klepstoters
2) een blok met kop met geharde klepzittingen of
3) een blok met kop die tegen LPG kan

Dan moet 3 a 4 ton makkelijk kunnen voor allerlei reparaties. Mijn voorkeur

Renault: 1.4/6 16 v en 1.8/2.0 16 v
PSA: 1.4/6 16v 1.8/2.0 16 v
VAG: 1.4 16 v, 1.6 8 klepper, 2.0 8 klepper
En als je echt niet weet waar op te letten loop je het MINSTE risico door een auto te zoeken die aangedreven wordt door een 1.6 16v...(aan deze uitspraak zijn geen rechten aan te ontlenen)
ik rij best wel veel en heb uitgerekend dat lpg g3 voor mij het voordeligste is.

iedereen bedankt voor de reacties maar in wat voor auto's zitten die motoren die goed op g3 lopen daar ik niet zo veel verstand heb van auto's.

mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar bmw,vw,audi,volvo vanaf zn beetje 2006

alvast bedankt
Gisteren mijn 220CDi ingeruild op een Citroen C3 met LPG G3...214K op de teller, maar dat schrikt mij niet af daar de auto de eerste 2 jaar in de lease heeft gezeten en daar 70k heeft gedraaid...snelwegkilometers dus. Daar lijdt de auro en motor niet veel van.
Bij 100km/u een 2.600 rpm...heerlijk weinig en bij het 1e tankbeurtje van gisteren liep de auto al 1:15,07 smiling bouncing smiley
Begint op een "mijn auto" topic te lijken...
ESP, Lichtsensor en buitentemeratuurmeter teruggevonden in de auto..."verrekkes handig" om het instructieboekje eerst te lezen !
Ik heb 2maanden geleden een Audi A6 2.4 uit 2005 laten ombouwen op G3.
Heb net de eerste 2700km erop zitten en ben zeer tevreden
Ga vanaf nu ca 2500km per maand rijden dus ben benieuwd of het zo lekker blijft
Merk weinig ervan als ik op gas rijdt alleen dat ik vaker aan de pomp sta (benzinetank is 70ltr en gastank is 55ltr(80%=44ltr effectief)
Maar ik moet makkelijk een besparing van €1800 per jaar halen en is mijn gasinstallatie snel terug verdiend (€2500incl.)
erwin.vanbussel.7
Ik heb 2maanden geleden een Audi A6 2.4 uit 2005 laten ombouwen op G3.
Heb net de eerste 2700km erop zitten en ben zeer tevreden
Ga vanaf nu ca 2500km per maand rijden dus ben benieuwd of het zo lekker blijft
Merk weinig ervan als ik op gas rijdt alleen dat ik vaker aan de pomp sta (benzinetank is 70ltr en gastank is 55ltr(80%=44ltr effectief)
Maar ik moet makkelijk een besparing van €1800 per jaar halen en is mijn gasinstallatie snel terug verdiend (€2500incl.)

mijn vriend heeft dat ook voor z'n A6 2.4 laten doen: € 795,- smiling smiley
Elke auto die op benzine draait, kan op gas. Zelfs luchtgekoelde motoren kunnen op gas draaien, komt alleen wel wat meer bij kijken dan een gas-installatie erin (laten) zetten.
Even een misverstand uit de wereld helpen, hydraulische kleppen wil niet zeggen dat deze bestand zijn tegen de hogere temp van gas. Ze stellen zichzelf, maar zijn dus sneller uitgesteld dan wanneer je benzine stookt. Vuistregel met op gas rijden, gewoon rustig rijden en motor niet langdurig boven de 4000tpm laten draaien.

Ikzelf heb een Fiat Panda (2003 - laatste koekblikje nog) en een Renault Twingo (2000) 2 jaar terug op gas gezet. Beide motoren hebben flashlube. Iedereen adviseerde mij om dit niet te doen. Slecht voor de motor, investering kan nooit uit, auto's meer dan een ton gereden, kleppen stellen is duur, kofferruimte onbruikbaar, gas is om te koken, etc. Leuke is dat deze 'iedereen' alle nadelen op konden noemen, maar niet de voordelen confused smiley .

Wat heel belangrijk is om een goede inbouwer te vinden, mijn eerste auto is 4 jaar terug verknalt door een beunhaas die even snel geld wilde verdienen. Dat was achteraf een dure les geweest.
Het is nu goed ingebouwd door iemand die er wel verstand van heeft en heb spijt dat ik hier niet eerder ben geweest en dat ik nooit eerder op gas ben begonnen. Voordeel van kleine auto's op gas is dat de wegenbelasting hetzelfde blijft tov de benzine. Of de mijne nu stil staan of veel rijden, in beide gevallen ben ik het voordeligst uit. Een diesel moet infeite blijven rijden vanwege de wegenbelasting. Werk cq privé situaties willen met deze huidige kwakkelende economie wel eens veranderen.

Terugkomende op het rijden op gas zelf, mijn beide wagens hebben elk nu ruim 30.000km erop zitten en geen speling op de kleppen. De kleppen leken zelfs schoner dan voorheen (hoezo slecht voor de motor?). Kleppen stellen kost ca €150,- en hoeft bij normaal rijgedrag te doen om de 50.000km. Kofferruimte is idd onbruikbaar, maar die gebruik je toch nauwelijks. Voor de boodschappen heb je nog een achterbank winking smiley .

Gewoon een nette auto zoeken op benzine, die naar je zin is. Die laat je ombouwen naar gas en je lacht iedereen uit. Mijn Renault Twingo uit 2000 (dus bijna 13 jaar oud) is goedkoper qua km-prijs dan de nieuwste Twingo 2 diesel. Dan betaal ik ook nog 20 euro aan wegenbelasting p/m . Toch worden die diesels veel verkocht (onder mom van goedkoper rijden) en zijn de gas-versies op 1 hand te tellen die zelfs in aanschaf (auto + gasinstallatie) goedkoper zijn.
@BillytheKid
"Elke auto die op benzine draait, kan op gas. "

- Direct ingespoten motoren zijn niet geschikt om op lpg te zetten, die kunnen meestal überhaupt niet eens op lpg lopen
- motoren met zwakke kleppen zijn niet geschikt om op gas te rijden, kan natuurlijk wel maar je onderhoudskosten worden hoger dan wat je bespaard.

Maximum toerental en rustig heeft niets te maken of motor goed lang op gas kan rijden of niet. Als je kennelijk toerental laag moet houden en rustig moet rijden, is je motor dus niet geschikt voor gas. Zou mooi zijn als dat moet, naast vermogens verlies, hoger verbruik, grote gastank, hogere kans op storingen dan ook niet eens het gaspedaal mogen indrukken. Wie zou er dan ooit nog een auto op lpg willen hebben?

(ik ben ex-lpg rijder met moderne vialle installatie in een auto die meest geschikt is voor lpg van alle auto's die er zijn. Conclusie: LPG is om op te koken!)
basbb
@BillytheKid
"Elke auto die op benzine draait, kan op gas. "

- Direct ingespoten motoren zijn niet geschikt om op lpg te zetten, die kunnen meestal überhaupt niet eens op lpg lopen
- motoren met zwakke kleppen zijn niet geschikt om op gas te rijden, kan natuurlijk wel maar je onderhoudskosten worden hoger dan wat je bespaard.

Maximum toerental en rustig heeft niets te maken of motor goed lang op gas kan rijden of niet. Als je kennelijk toerental laag moet houden en rustig moet rijden, is je motor dus niet geschikt voor gas. Zou mooi zijn als dat moet, naast vermogens verlies, hoger verbruik, grote gastank, hogere kans op storingen dan ook niet eens het gaspedaal mogen indrukken. Wie zou er dan ooit nog een auto op lpg willen hebben?

(ik ben ex-lpg rijder met moderne vialle installatie in een auto die meest geschikt is voor lpg van alle auto's die er zijn. Conclusie: LPG is om op te koken!)

In sommige gevallen kunnen direct ingespoten motoren prima op gas lopen , onze leasemaatschappij heeft vele Polo's en Fabia's lopen voor mensen die de slowmotions niet zagen zitten - op de bekende distrbutiekettingproblemen na feilloos .
@ basbb: Mijn beide auto's (Fiat Panda 1.1 8V en Renault Twingo 1.2 8V) zijn volgens meerdere bronnen/personen ongeschikt voor gas. Bijna iedereen verklaarde mij voor gek om hier nog gezien hun hoge km-standen (voorbij de ton) en leeftijd (10 jaar) nog gas erin te zetten. Ik heb dit toch gedaan, omdat het gewoon niet meer grappig is om elke week ' even' 50euro erin te gooien. Klepspeling na 35.000km op lpg is geen!

Zelfs luchtgekoelde motoren kunnen op lpg draaien, met hier en daar wat aanpassingen.

Raar dat je een ex-lpg-rijder bent? Ik wil nooit meer anders. Naar mijn mening draaien mijn kleine koekblikjes zelf beter op gas dan ooit op benzine. Er is 1 voorwaarde aan lpg, een goede inbouwer. Helaas zijn er teveel beunhazen die even snel geld willen verdienen doordat ze denken dat ze gas in kunnen bouwen. Oftewel het negatieve karakter wat over lpg hangt, wordt door dit soort amateuristische beunhazen allemaal maar versterkt.

Terugkomend om niet langdurig boven de 4000tpm te laten draaien..... Geen idee of je weet hoeveel dit is, maar dan maakt een motor al flink veel herrie hoor, bij normaal rijgedrag kom je nooit boven deze 4000tpm uit.

Iedereen moet het zelf maar weten, hoe minder mensen aan het gas, hoe voordeliger het blijft voor mij big smile smiley .
Helemaal mee eens Billy. Ik wil ook nooit meer iets anders en rijd toch al dik 15 jaar probleemloos met een LPG'er. Hoe minderen zielen des te meer vreugd aan de pomp. De accijns gaat straks alweer met een belachelijke 7 cent per liter omhoog. Als er dan ook nog meer vraag komt...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2012 17:11 door wibi.
BillytheKid
@ basbb: Mijn beide auto's (Fiat Panda 1.1 8V en Renault Twingo 1.2 8V) zijn volgens meerdere bronnen/personen ongeschikt voor gas. Bijna iedereen verklaarde mij voor gek om hier nog gezien hun hoge km-standen (voorbij de ton) en leeftijd (10 jaar) nog gas erin te zetten. Ik heb dit toch gedaan, omdat het gewoon niet meer grappig is om elke week ' even' 50euro erin te gooien. Klepspeling na 35.000km op lpg is geen!

Zelfs luchtgekoelde motoren kunnen op lpg draaien, met hier en daar wat aanpassingen.

Raar dat je een ex-lpg-rijder bent? Ik wil nooit meer anders. Naar mijn mening draaien mijn kleine koekblikjes zelf beter op gas dan ooit op benzine. Er is 1 voorwaarde aan lpg, een goede inbouwer. Helaas zijn er teveel beunhazen die even snel geld willen verdienen doordat ze denken dat ze gas in kunnen bouwen. Oftewel het negatieve karakter wat over lpg hangt, wordt door dit soort amateuristische beunhazen allemaal maar versterkt.

Terugkomend om niet langdurig boven de 4000tpm te laten draaien..... Geen idee of je weet hoeveel dit is, maar dan maakt een motor al flink veel herrie hoor, bij normaal rijgedrag kom je nooit boven deze 4000tpm uit.

Iedereen moet het zelf maar weten, hoe minder mensen aan het gas, hoe voordeliger het blijft voor mij big smile smiley .

Vertel je ervaring ook na eerst even 200k met de auto's op gas te hebben gereden.
Zal ik zeker doen, alleen dat duurt wel even een paar jaar voor ik zover ben winking smiley .
Hansyii
BillytheKid

Vertel je ervaring ook na eerst even 200k met de auto's op gas te hebben gereden.

Ik heb van 1980 tot 1983 een Lada 1500 gereden op LPG , 240.000 km probleemloos .
Toen van 1983 tot 1990 een Fiat 131 gereden op LPG , 385.000 km probleemloos.
Van 1990 tot 1994 een Mazda 626 op LPG , 300.000 km met één keer een kapotte koppakking .
Van 2006 tot enkele maanden geleden een Suzuki Vitara gereden , ruim 400.000 km probleemloos .

Veel dieselrijders op de zaak hadden veel meer problemen dan ik !
Ik heb nu geen vrije keus meer en ga in Februari ook verplicht aan de diesel....
Kizashi
Ik heb van 1980 tot 1983 een Lada 1500 gereden op LPG , 240.000 km probleemloos .
Toen van 1983 tot 1990 een Fiat 131 gereden op LPG , 385.000 km probleemloos.
Van 1990 tot 1994 een Mazda 626 op LPG , 300.000 km met één keer een kapotte koppakking .
Van 2006 tot enkele maanden geleden een Suzuki Vitara gereden , ruim 400.000 km probleemloos .

Veel dieselrijders op de zaak hadden veel meer problemen dan ik !
Ik heb nu geen vrije keus meer en ga in Februari ook verplicht aan de diesel....

Ik heb een autp op LPG gereden met aluminium kop. Na ± 100.000 km is er een klep afgebroken, door de zuiger geslagen, waarna er een drijfstang door het blok heen is geslagen.
Resultaat: een nieuwe ruilmotor, waarbij het financiële voordeel van LPG te niet werd gedaan.

Daarna nog op LPG gereden met een motor met gietijzeren kop. Daarmede (ook ± 100.000 km) geen problemen gehad.
ik rij een bmw 740 op g3 €450 wegenbelasting in de 3 mnd 1 op 5,5km ik ben er bij mee auto gekocht als jongtimer 1995 met 40.000km wel geïnvesteerd
maar dan heb je wat

Klepspeling na 35.000km op lpg is geen

Geen klepspeling? Dan zou ik ze maar eens laten stellen...
kijk je naar nieuwe/jonge auto's?

Van opel weet ik dat de BiFuel modellen zeer geschikt zijn voor LPG, die hebben ook o.a. aangepaste kop/kleppen is keurig weggewerkt (af fabriek) en rijd prima. Naderhand inbouw op opel modellen zou ik sterk afraden, bij de meeste niet-Bifuel modellen is het vragen om problemen met te zachte kleppen.
Ik heb 300000 km op lpg gereden met een alfa 156 1.8 probleemloos.
Ik rijd al op lpg sinds 1980 bijna allemaal Alfa Romeo. Ook sporadisch Honda.
Ik begrijp alle bezwaren tegen lpg niet zo goed.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

Klik hier om in te loggen

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep