Het doel van het verhaal is: kan ik mijn auto meer kilometers op 1 liter laten rijden met behulp van eenvoudige luchtstroom trucjes.
Zeker in deze tijd dat brandstof steeds duurder wordt misschien een gedachte die menig prive rijder bezig houdt.
Vortex Generator
Ben toevallig tegen het fenomeen Vortex Generators (VG) aangelopen en ben wat verder gaan zoeken. VG's zijn kleine vinnetjes die expres de luchtstroom onderbreken met het doel de lucht laminair over het oppervlak te laten lopen. VG's worden vooral in de luchtvaart gebruikt op de voorkant van de vleugel. Het doel daarbij is de lucht bij langzamere snelheden toch laminair langs het vleugelbovenvlak te laten lopen. Zodoende heeft de vleugel een lagere stall (overtrekken, verlies aan draagkracht) snelheid en is het vliegtuig beter controleerbaar bij lagere snelheden. Een Boeing 777 heeft er bijvoorbeeld 32 op de vleugel zitten.
Een youtube filmpje van de VG in actie op een Toyota Corolla: [www.youtube.com]
Het effect op het brandstofverbruik lijkt na wat googlen tegen te vallen of niet echt goed gemeten te zijn (geen fabrieks/windtunnel gegevens gevonden). VG's introduceren ook extra weerstand. De vinnen van de VG zijn onder een hoek (15 graden) geplaatst voor het gewenste effect.
Belly Pan
Een andere mogelijkheid om de luchtstroom te beinvloeden is de "Belly Pan". Dit is een plaat die (gedeeltelijk) de onderkant van de auto glad maakt. Dit is per autotype verschillend. Met wat knutselwerk en de juiste materialen is dat voor de doe het zelver wel te maken.
ZigZag Tape
ZigZag of Turbulators tape is plakband in zigzag vorm die vooral op buitenspiegels en A-stijlen geplakt kunnen worden. Het idee is, net als bij de ruwe haaienhuid, de lucht laminair over het oppervlak te laten stromen. Deze tape wordt ook bij zweef- en modelvliegtuigen toegepast.
Maar er zijn ook experimenten met voertuigen:
Gevoelsmatig zou ik de strip op de spiegel meer naar de voorste rand plaatsen.
Mijn vraag is nu: heeft iemand hier ervaring mee of is er ergens data te vinden over wat wel en wat niet werkt?
Alvast bedankt
8 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2012 23:55 door autoradje.
Ik heb "Natuurlijk. De fabrikant gaat niet tot het uiterste." ingevuld. De fabrikant wil iets bouwen wat verkoopbaar is en de eisen daarvoor kunnen wel eens in tegenspraak zijn met wat de airodynamica wil
Maar..... Doe het zelven aan de stroomlijn is geen optie. Vrijwel alle aftermarket ananpassingen hebben als nadeel dat de luchtstroom slechter wordt. Fabrikanten bedienen het grote deel van de markt en kunnen zich nog wel een enkele kleine aanpassing veroorloven die er wat raar uitziet: de vinnetjes van de Evo bijvoorbeeld. Maar aftermarket spoilerfabrikanten blijven met producten die niet binnen het ideaalbeeld van de doehetzelver vallen zitten.
Bovendien, de stroomlijn veranderen voor bijvoorbeeld meer downforce of voor minder luchtweerstand vereist metingen in een windtunnel. Stromingsleer (toen ik naar school ging, misschien is het inmiddels wat meer berekenbaar) hangt van de vuistregels en extreem complexe berekeningen aan elkaar. Heel vaak worden nieuwe ideeen eerst zeer grof berekend en daarna wordt in de tunnel gemeten of het berekende resultaat overeenkomt met de werkelijkheid.
En helaas, ik heb wel wat gereedschap ter beschikking, maar die windtunnel....
Wat ook goed schijnt te werken is alle naden met tape dichtplakken. Ook kun je bijvoorbeeld de wielkasten dichtmaken en ruitenwissers verwijderen en zulke dingen... Uiteindelijk kom je dan op zoiets uit (al heeft die EV1 een elektromotor)
Deuren... toch wel makkelijk als ze open kunnen. Motorkap... idem. Kofferbak... nogmaals. Zoveel plakband heb je dus niet nodig.
Speigels verkleinen helpt ook nog een beetje.
De randen tussen ruit en staal kan je soms ook nog wat verbeteren.
Een relatief grote verbetering is mogelijk aan de onderkant van de auto. Daar de auto mooi glad en strak maken kan behoorlijk helpen, hoewel je dan de koeling van blok, uitlaat, versnellingsbak en dergelijke dwars zit. Bovendien: voor minimalisering van het brandstofverbruik zou de auto geen downforce mogen hebben, maar de wegligging vereist juist meer downforce. De Audi TT heeft juist vanwege die wegligging in latere uitvoeringen dat rare opstaande randje op zijn kont gekregen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2012 10:17 door rke.
Als je dit soort bedenksels heb vanwege duurdere brandstof moet je niet afkomen met luchtweerstand. daar valt vrij weinig op te winnen.
Wat kun je dan beter doen; - rolweerstand, dus smallere banden en hard oppompen - wat langzamer rijden doet veel meer om de luchtweesratnd te beperken dan een spoilertje plakken - en vooral wat aan die rechtervoet doen, een blokkie hout onder het pedaal om de beweging ervan te beperken schijnt best veel te helpen
Quote Janneman
Als je dit soort bedenksels heb vanwege duurdere brandstof moet je niet afkomen met luchtweerstand. daar valt vrij weinig op te winnen.
Wat kun je dan beter doen; - rolweerstand, dus smallere banden en hard oppompen - wat langzamer rijden doet veel meer om de luchtweesratnd te beperken dan een spoilertje plakken - en vooral wat aan die rechtervoet doen, een blokkie hout onder het pedaal om de beweging ervan te beperken schijnt best veel te helpen
Groetjes, Jan
En wat denk je van overbodig gewicht thuislaten. De achterbank, het reservewiel, met half volle tank rijden, de zijruiten vervangen door lexaan, geluidsdemping, mattenset, de gereedschapskoffer..... (je vrouw )... Maar ook overbodige energievreters uit laten. De airco, de verlichting, de radio, de achterruitverwarming. En in de slipstream rijden. Niet dat het veilig is, dat zeer zeker niet, maar dicht achter een bussie aan schuifelen scheelt ook behoorlijk in het verbruik.
En dat blokkie hout: neem een stukje zodat de topsnelheid slechts 100 km/uur wordt. Ik heb ooit met mijn Camry die normaal 1 op 8 rijdt een stukje 1 op 11,8 weten te rijden. Gewoon door met 90 km/uur tussen de vrachtwagens te rijden.
Quote rke
En dat blokkie hout: neem een stukje zodat de topsnelheid slechts 100 km/uur wordt. Ik heb ooit met mijn Camry die normaal 1 op 8 rijdt een stukje 1 op 11,8 weten te rijden. Gewoon door met 90 km/uur tussen de vrachtwagens te rijden.
Maakt echt veel verschil inderdaad. Met een Volvo 340 1.7 (stroomlijn van een baksteen) heb ik op die manier 1 op 16,5 weten te halen. Normaal rijd deze auto rond de 1/13,5. Voor dit trucje hoef je dus nog eens niet zo'n dorstige auto te hebben
Dat zigzag tape zit bij zweefvliegtuigen een behoorlijk eind naar achteren. Het zorgt er voor dat de luchtstroom daar, dus op een gecontroleerde plek, loslaat, dus juist niet meer laminair wordt. Anders zou het iets verder naar achteren plotseling loslaten en dan grotere wervelingen veroorzaken. Voordeel van die zigzagtape is minder luchtweerstand. Bij zweefvliegen is een lage luchtweerstand heel belangrijk. Meestal vindt je dit soort uitvindingen het eerst terug bij zweefvliegtuigen. Bij zweefvliegtuigen worden vaak dagelijks zo veel mogelijk naden afgeplakt en soms wordt zelfs tijdens de vlucht (met een draadje en een spoilertje) de vliegen nog een keer van de vleugels weggehaald.
Volgens mij was het doel bij het motorvliegtuig niet minder luchtweerstand, maar een lagere overtreksnelheid (stall speed). Nadeel is dat er dan iets meer luchtweerstand is, maar het voordeel zal wel zijn dat je met een lagere snelheid kan starten en landen en bij lagere snelheden betere vliegeigenschappen hebt.
En inderdaad, als je dit soort dingen niet exact op de goede plek hebt zitten, werkt het juist averechts.
Denk dat ik er nu wel een beetje uit ben wat zin heeft en niet na heel veel gelezen te hebben op internet. VG's zijn al 50 jaar geleden getest op vliegtuigen. Die dingen zijn dus al best oud.
Naast naden dichtmaken en je vrouw thuislaten zijn er een paar gebieden waar "eenvoudig" iets valt te winnen.
De onderkant
Het grootste voordeel valt te halen aan de onderkant van de auto. Er zijn twee mogelijkheden: glad maken of zorgen dat de lucht er geen grip op krijgt. De eerste valt daarbij eigenlijk gelijk weer af. Sommige onderdelen (versnellingsbak en katalysator) hebben de lucht koeling nodig. Zowel bij hoge snelheden als bij lage snelheden. De tweede optie is met behulp van Vortex Generators zorgen dat de lucht gaat kolken als een kurkentrekker. Zodoende krijgt de lucht geen kans om te botsen met de uitstekende delen onder de auto. Een mogelijke test zou het plaatsen van 5 a 7 "VG's" aan de onderzijde van de "voorspoiler". Dat wil ik testen/proberen.
Dit jaar (2012) wordt in de F1 in elk geval door Mercedes in de voorvleugel getest met VG's:
De spiegels
Een ander gebied zijn de spiegels. Deze alleen al zouden voor 5% weerstand geven. Wellicht zou zigzag tape of kleine VG's daar wat kunnen winnen. Ook dat wil ik testen/proberen.
Iemand nog ideeen over hoe je lucht-spiralen onder de auto zou kunnen opwekken?
Waar VG gebruikt worden, zijn meestal zeer hoge snelheden van toepassing. Mij lijkt dat dan pas enige winst geboekt kan worden, if any. Voor huis, tuin en keuken gebruik van personenwagens lijkt mij dit totaal zinloos. en het uiterlijk van een wagen word er niet bepaald fraaier van.
Quote autoradje
Denk dat ik er nu wel een beetje uit ben wat zin heeft en niet na heel veel gelezen te hebben op internet. VG's zijn al 50 jaar geleden getest op vliegtuigen. Die dingen zijn dus al best oud.
Naast naden dichtmaken en je vrouw thuislaten zijn er een paar gebieden waar "eenvoudig" iets valt te winnen.
De onderkant
Het grootste voordeel valt te halen aan de onderkant van de auto. Er zijn twee mogelijkheden: glad maken of zorgen dat de lucht er geen grip op krijgt. De eerste valt daarbij eigenlijk gelijk weer af. Sommige onderdelen (versnellingsbak en katalysator) hebben de lucht koeling nodig. Zowel bij hoge snelheden als bij lage snelheden.
Er blijft natuurlijk nog een flink stuk auto over. Na het motorcompartiment zit een stuk bodemplaat (met achterbumper als een soort parachute) waar wel wat te winnen is. Vooral rond de achterwielen is wat te winnen, maar je wil natuurlijk wel zaken als de onafgeveerde massa niet te veel beïnvloeden.
De tweede optie is met behulp van Vortex Generators zorgen dat de lucht gaat kolken als een kurkentrekker. Zodoende krijgt de lucht geen kans om te botsen met de uitstekende delen onder de auto. Een mogelijke test zou het plaatsen van 5 a 7 "VG's" aan de onderzijde van de "voorspoiler". Dat wil ik testen/proberen.
VG's horen echt in een windtunnel getest te worden. Aan laminaire luchtstroming valt met een dikke computer nog wel wat te rekenen, een turbulente luchtstroom is al veel moeilijker. Ik lees ook een voorkeur voor een laminaire luchtstroom. Deze manier van stromen is niet altijd de betere manier, soms geeft een turbulente luchtstroom minder weerstand. Daarnaast: in het motorcompartiment heb jij echt geen laminaire luchtstroom, daar is het oppervlak veel te grillig voor....
Dit jaar (2012) wordt in de F1 in elk geval door Mercedes in de voorvleugel getest met VG's:
Mooi, maar de onderkant van die Mercedes is anders dan de onderkant van jouw bolide.
De spiegels
Een ander gebied zijn de spiegels. Deze alleen al zouden voor 5% weerstand geven. Wellicht zou zigzag tape of kleine VG's daar wat kunnen winnen. Ook dat wil ik testen/proberen.
En de spiegels vervangen door kleine camera's met een display aan de binnenkant van de deur? Of de spiegels aan de binnenkant plaatsen zoals eentje op ecomodder ook al gedaan heeft?
Iemand nog ideeen over hoe je lucht-spiralen onder de auto zou kunnen opwekken?
Wil je dat wel?
Ik lees hier weer dezelfde verkeerde veronderstelling die veel mensen maken: verminderen van de luchtweerstand doe je aan de achterkant van het voertuig, niet aan de voorkant. Maak de kont van het voertuig als een vliegtuig, daar zit de winst.
Quote autoradje
@rke; dat laatste plaatje. Geweldig. Denk dat mijn type goedkeuring dat niet toestaat. Zou je met zoiets uberhaupt de weg op mogen hier?
Als je zorgt dat alles goed vastzit én zorgt dat het bij een botsing allemaal een beetje veilig is (ook voor voetgangers), mag dat volgens mij wel. Je hebt namelijk ook een hoop van die aparte verschijningen op het chassis van een Citroën 2CV
Quote autoradje
@rke; dat laatste plaatje. Geweldig. Denk dat mijn type goedkeuring dat niet toestaat. Zou je met zoiets uberhaupt de weg op mogen hier?
Wordt er in NL nog een beetje geexperimenteerd (forums)?
Weinig. Ik ken twee mensen (niet persoonlijk) die een motorfiets verbouwd hebben, waarbij de eigenaar van het onderstaande plaatje met zijn bijzonder goed uitgevoerde "schuurtjes project" de magische 1 op 100 grens doorbroken heeft. Ik ken echter geen verregaande experimenten met auto's. Ik denk dat je met een auto moet beginnen met iemand die de apk-toestanden voor zijn rekening wil nemen. Ik bedoel maar: die Honda Civic van het plaatje hierboven, welke apk-meester gaat zijn papieren op het spel zetten voor dat ding?
ik zie dat er inmiddels al 4 Prius/Leaf rijders gestemd hebben Welkom.
Dit onderwerp lijkt me zo'n uitgesproken TU afstudeerproject. Daar hebben ze toch wel een windtunnel? Even wat "out-of-the-box" experimenteren (ik "haat" die term)
Over Priussen en Leafs gesproken: die koplampen (bulten) zijn bedoeld om bij hogere snelheid de lucht over de spiegels te leiden? Hebben die nog meer trucjes?
Leaf headlight:
Prius V:
De achterlichten hebbeb rare ribbeltjes (zigzag tape effect?)
.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2012 00:10 door autoradje.
Quote autoradje
Als je zorgt dat alles goed vastzit én zorgt dat het bij een botsing allemaal een beetje veilig is (ook voor voetgangers), mag dat volgens mij wel. Je hebt namelijk ook een hoop van die aparte verschijningen op het chassis van een Citroën 2CV
Moet je het nog wel laten keuren bij de RDW denk ik. Toename in lengte kan niet zomaar toch? (Die kitcars op 2cv basis moeten officieel ook herkeurd worden dacht ik.)
Quote Karmann.
Moet je het nog wel laten keuren bij de RDW denk ik. Toename in lengte kan niet zomaar toch? (Die kitcars op 2cv basis moeten officieel ook herkeurd worden dacht ik.)
Dat betwijfel ik... Als je een spoiler, andere velgen, een bodykit, hoodscoop, en nog wat tupperware op je auto zet hoef je hem ook niet te laten herkeuren. Het aerodynamischen maken van een auto komt ongeveer op het zelfde neer... Alles moet alleen wel goed vastzitten, en er mogen geen scherpe uitstekende delen aanzitten. Ook moet de auto nog altijd gewoon apk goedgekeurd worden.
Ik weet het niet zeker, de wielbasis blijft gelijk natuurlijk. Maar ik heb Koos Spee bij wegmisbruikers ook wel eens horen vertellen dat een spoiler niet zo ver mag uitsteken...
Precies weet ik het niet, want ik heb nog nooit een auto op die manier verbouwd. Een spoiler mag volgens mij niet breder zijn als de auto, niet hoger dan het dak heb ik ook ooit gehoord, en niemand mag er gewond van kunnen raken. Hoe ver hij uit mag steken weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat een spoiler niet verder dan de bumper mag uitsteken, maar als je de bumper langer maakt...
Volgens mij is de gemakkelijkste manier om iets te verbeteren aan de aerodynamica van je auto, de auto inruilen op een aerodynamischer model.
Honda heeft tussen 2001 en 2006 een Insight CVT gehad. Waarbij ongeveer alles aan het ontwerp moest wijken voor het behalen van een zo gunstig mogelijk verbruik. Geen airco, slechts 2 stoelen, kamm-back kont, zelfs de siergrille is er na de eerste productie serie afgehaald omwille van de aerodynamica.
Helaas is er niet zo veel markt voor dergelijke auto's, mensen zijn niet bereid om allerlei compromissen te sluiten om een dergelijke compromis-loze auto te rijden.
Quote Karmann.
Opvallend dat de CW-waarde van die Insight nog 0.25 is, nauwelijks minder dan de Opel Calibra (0.26). Wat zegt de CW waarde dan precies?
De Cw waarde is de waarde die de luchtweerstand van de auto beschrijft. Zie wikepedia. Wat je niet moet vergeten is dat het oppervlak van de auto (gezien vanaf de voorkant) in de vergelijking meegenomen wordt.
Maar, 0,26 voor de Calibra vind ik een goede score. Toch, de E-kadett scoorde ook al erg goed in vergelijking met produkten uit die tijd (0,30 ??).
De Cw waarde opzich, zonder het relevante oppervlak enz, zegt niet zo heel veel.
Een Calibra en een Insight zijn ongeveer even breed en hoog, en zullen een ongeveer gelijk frontaal oppervlak projecteren, als de overige parameters dan constant zijn (snelheid, luchmassa, wrijving van de lucht op het oppervlak) dan komt er een vergelijkbare Cw waarde uit.
De Cw waarde opzich zegt dus eigenlijk niets over hoe zuinig de auto is in het dagelijks gebruik. Het laat de massa, rolweerstand en alle andere factoren buiten beschouwing.
ZigZag of Turbulators tape is plakband in zigzag vorm die vooral op buitenspiegels en A-stijlen geplakt kunnen worden. Het idee is, net als bij de ruwe haaienhuid, de lucht laminair over het oppervlak te laten stromen.
Quote Karmann.
Wat wordt er dan verstaan onder het 'frontaal oppervlak'? Worden bijvoorbeeld de dichte wielkasten achter dan niet meegenomen in deze waarde?
Het is wel enige jaren geleden dat ik natuurkunde heb gehad op de havo, maar als ik het verkeerd uitleg dan zal Geelhoed me wel corrigeren
De makkelijkste manier om het te visualiseren is het silhouet van de auto als je er recht van voren tegen aan kijkt, het is dus niet perse een dwarsdoorsnede van de auto.
De dichte wielkasten zijn wel meegenomen in de Cw waarde, omdat die invloed hebben op de wrijving van de lucht langs het gehele oppervlak van de auto.