Spatlappen en bejaarden

Gepost door Harm78 
Het valt me al een hele tijd op: zie je een auto met spatlappen, dan zit er een bejaarde achter het stuur. Gisteren een bijna nieuwe VW Tiguan met spatlappen gezien, en inderdaad, de bestuurder was duidelijk 70+.

Nou zijn er natuurlijk ook liefhebbers die het gewoon mooi vinden, onder BX-rijders zie je dat nog wel eens. Maar dat is dan gewoon een dwaling, in werkelijkheid zijn ze heel lelijk.

Waarom zijn spatlappen bij bejaarden toch zo geliefd? Stamt dat uit de tijd dat ze jong waren, toen ze misschien een hip accesoire waren? Of zijn ze vreselijk bang voor opspattend water en modder? Blijkbaar zijn ze nog steeds wel leverbaar bij nieuwe auto's. Ook van die winddeflectors op de zijruiten zijn blijkbaar nog steeds leverbaar, ook erg gewild bij bejaarden.

Persoonlijk vind ik spatlappen heel erg lelijk en ouwelullerig en echt veel nut hebben ze ook niet. Maar waarom kicken bejaarden er toch zo op?
Geen id. Werken die dingen een beetje als het flink heeft geregend en je rijd niet op zoab?
Re: Spatlappen en bejaarden
19-08-2011 09:30
Ik denk dat het jeugdsentiment is Harm. Net zoals bij bepaald 'publiek' er een kralenkettinkje of dobbelstenen aan de spiegel moeten hangen. We zijn gelukkig eindelijk af van de reflectortjes op de portieren die tevens als stootblokje dienen. Of die kralendingen over de stoelen. Alleen het tijdperk spatlappen houdt het wat langer vol smiling smiley
2 auto's, beide met spatlappen. het is dat ze er al op zaten, zelf zou ik ze niet zo snel kopen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2011 09:32 door Carfanatic.
CorZa
Ik denk dat het jeugdsentiment is Harm. Net zoals bij bepaald 'publiek' er een kralenkettinkje of dobbelstenen aan de spiegel moeten hangen. We zijn gelukkig eindelijk af van de reflectortjes op de portieren die tevens als stootblokje dienen. Of die kralendingen over de stoelen. Alleen het tijdperk spatlappen houdt het wat langer vol smiling smiley
Dat van die stootblokjes zou ik niet te hard roepen, die kun je volgens mij nog steeds gewoon kopen...

Maar ik ben het met je eens, waarschijnlijk een kwestie van dat het er vroeger ook bij hoorde (en dan waren originele merkspatlappen helemaal stoer), ook uit een tijd dat het bij veel auto's voor de overige weggebruikers ook bepaald geen overdreven luxe was.
Ik zie anders nog menig i10 en Cee'd met van die stootblokjes hoor.

Wat betreft de spatlappen heeft het voor ouderen denk ik vooral een praktisch en functioneel doel, net als vroeger.
Ja, wat is dat toch met die kralenkettinkjes en dobbelstenen aan binnenspiegels? Zeker die kettinkjes zie ik heel veel. Wat moet dit 'betekenen'?
"Spatlappen en bejaarden", een dergelijk topic had ook kunnen heten "booskijkers en broekies".
19-08-2011 10:08
"Bejaarden en booskijkers" is daar weer het gevolg van dan... gefronste wenkbrauwen smiling smiley
Nou ik zie ook nog wel eens (iets oudere) auto's waar op de achterkant van die reflectors op zitten geplakt. Daar vraag ik me dan helemaal van af waarom je dat zou doen. Waarom zou je de moeite nemen om die dingen erop te plakken (of schroeven), terwijl ze compleet overbodig zijn?
Kennelijk vindt de betreffende eigenaar wel dat het toegevoegde waarde heeft. Zij het uit het oogpunt van veiligheid, of vanwege esthetische motieven.
19-08-2011 10:52
Ik zie die reflectors ook wel eens op getjoende auto's waarvan de achterlichten compleet zwart gespoten zijn. En dan 'voor de apk' van die reflectorplakkers eronder.... waarom?! Dan maak je het nog lelijker terwijl je ook gewoon je reflectoren zichtbaar had kunnen laten... Niettemin moet je het sowieso niet doen, maar dat lijkt me duidelijk.
Hm, misschien toch maar eens kijken naar van die mooie spatlappen voor de BX. grinning smiley
Harm78
1. Het valt me al een hele tijd op: zie je een auto met spatlappen, dan zit er een bejaarde achter het stuur. Gisteren een bijna nieuwe VW Tiguan met spatlappen gezien, en inderdaad, de bestuurder was duidelijk 70+.

...
2. Persoonlijk vind ik spatlappen heel erg lelijk en ouwelullerig en echt veel nut hebben ze ook niet. Maar waarom kicken bejaarden er toch zo op?

1. Ik ben geen bejaarde en heeft bij mij niks te maken met jeugdsentiment

2. Niet veel nut? Mijn auto werd afgeleverd op 28 december. De dagen erna genoten van het typische hollandse weer, kleine regenbuien afgewisseld met grote regenbuien en het nodige vuurwerk . Op 2 januari had ik een prachtige mooie roodbruine onderkant op beide zijkanten. Bandjes zijn standaard 205/55/16, dus geen overdreven brede band. Ik heb er niet lang over na hoeven denken dat het beter was voor de auto om er spatlappen onder te zetten.
Het nut hangt gewoon af van de auto. Bij mij loopt de zijkant redelijk schuin weg bij de onderkant van de wielkast. Hierdoor "steekt "de band t.o.v. de zijkant dus uit. Alles wat dus onder de band vandaan komt wordt o.a. tegen de zijkant van de auto geschoten. Dat is met papier en water allemaal niet zo'n ramp. helaas ligt er ook genoeg andere troep op de weg die ik niet zo graag tegen de zijkant zie belanden.
Bij de topictitel had ik heel even een ander visioengrinning smiley
In de jaren zestig waren spatlappen zelfs nog verplicht!

Bij sommige auto's staan ze best stoer (maar dan toch vooral bij oudere modellen als Volvo 240 en Lada Samara, en ik had ze zelf op de 309) en ze werken wel effectief tegen opspatten van steentjes en modder natuurlijk, daar zijn ze immers voor.winking smiley Ik heb niets tegen spatlappen (en ook niets tegen bejaarden...), die zorgen tenminste nog voor wat onderscheid op de weg.

Zie je trouwens ook nooit meer, zo'n grote spatlap met oranje reflector op het achterspatbord van een fiets.drinking smiley
Zafi18
2. Niet veel nut? Mijn auto werd afgeleverd op 28 december. De dagen erna genoten van het typische hollandse weer, kleine regenbuien afgewisseld met grote regenbuien en het nodige vuurwerk . Op 2 januari had ik een prachtige mooie roodbruine onderkant op beide zijkanten. Bandjes zijn standaard 205/55/16, dus geen overdreven brede band. Ik heb er niet lang over na hoeven denken dat het beter was voor de auto om er spatlappen onder te zetten.
Het nut hangt gewoon af van de auto. Bij mij loopt de zijkant redelijk schuin weg bij de onderkant van de wielkast. Hierdoor "steekt "de band t.o.v. de zijkant dus uit. Alles wat dus onder de band vandaan komt wordt o.a. tegen de zijkant van de auto geschoten. Dat is met papier en water allemaal niet zo'n ramp. helaas ligt er ook genoeg andere troep op de weg die ik niet zo graag tegen de zijkant zie belanden.
Het valt mij inderdaad op dat bij nieuwere modellen de afwartering steeds vaker ondergeschikt wordt gemaakt aan de vormgeving. Bij mijn neiuwe auto loopt het water bijvoorbeeld heel raar weg over de ruiten in de voorportieren, waardoro het zicht daar soms belemmerd wordt.

Maar inderdaad: dan kan het nut hebben. Hoewel ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt dat opspattende troep (bijvoorbeeld als je verkeer passeert) echt tot schade heeft geleid.
Ik begrijp totaal niet wat mensen tegen spatlappen hebben.

Okee, er zijn er die het een beetje overdrijven en van die hele grote dingen monteren.
Maar zo heb je ook mensen die de auto's volhangen met spoilers, die overigens totaal geen nut hebben t.o.v. spatlappen die toch niet wel iets nuttig zijn.
Ik heb ze, en ik ben nog niet bejaard. Je stelling is onjuist.tongue sticking out smiley

Dat zal wel de achterliggende reden zijn dat veel bejaarden ze hebben: in de jaren 60 moest dat, en sindsdien zijn ze blijven hangen smiling smiley
Harm78

Dat zal wel de achterliggende reden zijn dat veel bejaarden ze hebben: in de jaren 60 moest dat, en sindsdien zijn ze blijven hangen smiling smiley

Of een meer praktische instelling die ze uit die tijd hebben meegekregen, wars van uiterlijk vertoon. Maar wel beter voor de lak van de auto (denk ook aan steenslag) en de inruilprijs.
Harm78

Vandaar dat Geelhoed ook zo ageert tegen linksknipperaars: over 10 jaar denkt iedereen dat het verplicht is tongue sticking out smiley

Maar ff ontopic: ik heb ooit eens een setje aan m'n pa kado gedaan voor z'n Octavia. Hij heeft namelijk de LPG-vuldop (handig!) in het kunststof stukje vlak achter het achterwiel zitten:

Die zit 3/4 van het jaar dus met z'n poten in de modder en troep te graaien, omdat zoals je ziet het wiel verder uitsteekt dan de bumper op die hoogte winking smiley Puur praktisch nut dus smiling smiley
Wat is een linksknipperaar?
Harm78
Nou ik zie ook nog wel eens (iets oudere) auto's waar op de achterkant van die reflectors op zitten geplakt. Daar vraag ik me dan helemaal van af waarom je dat zou doen. Waarom zou je de moeite nemen om die dingen erop te plakken (of schroeven), terwijl ze compleet overbodig zijn?

Zo zie ik best wel veel auto's rijden met in plaats van de standaard velgen van die lichtmetalen dingen. Echt, compleet overbodig...

Maar ja over smaak valt niet te twisten.

Groetjes,
Jan
Bejaarden zijn veel zuiniger op hun spullen dan de generaties die na de oorlogsjaren geboren zijn.

Dat zie je bijv. ook in het oosten en midden van europa, waar de mensen superzuinig op hun spullen zijn. Geld hadden ze voor 1990 niet (en daarna ook niet overigens), dus kon je extra lang genieten van je spullen als je ze goed onderhield.
Daar is de spatlap ook een gewilde accessoire.

ik zie het hier in de buurt ook bij de poolse uitzendkrachten. Elke maandagochtend voordat ze in hun uitzend-autootje stappen kloppen ze de matten uit, gaat er een doekje over de ramen en het dashboard, vegen ze het stof van de stoelen en rijden dan pas weg.
Ik geloof niet dat hier enig hollander ooit bij stilgestaan heeft dat het de levensduur en netheid van je auto verlengt..
Hotdog
ik zie het hier in de buurt ook bij de poolse uitzendkrachten. Elke maandagochtend voordat ze in hun uitzend-autootje stappen kloppen ze de matten uit, gaat er een doekje over de ramen en het dashboard, vegen ze het stof van de stoelen en rijden dan pas weg.
Ik geloof niet dat hier enig hollander ooit bij stilgestaan heeft dat het de levensduur en netheid van je auto verlengt..
Hmm, dat doen de polen en roemenen bij mij in de stad het dorp niet hoor. Wat ik ze wel na moet geven is dat ze er totaal geen moeite mee hebben een auto die vrijwel geen nederlander meer hoeft toch nog een keer helemaal op te knappen. Eentje doet er al bijna een jaar over om zijn 206 weer helemaal in orde te krijgen. En stapje voor stapje lukt hem dat ook nog prima. Volgens mij is hij nu alleen nog aan het sparen voor een spuitbeurtje van de motorkap en dan is ie klaar.
Ga maar eens met een flinke hoosbui op een niet zoab weg rijden. Naar mijn mening zouden spatlappen of een ander goede afscherming tegen opspattend water juist verplicht moeten worden.

Over ouderen gesproken, het valt mij altijd op dat veel oudere een origineel vleugeltje op de achterklep hebben.
Kreidler
Over ouderen gesproken, het valt mij altijd op dat veel oudere een origineel vleugeltje op de achterklep hebben.

Omdat ze over de weg 'vliegen'? tongue sticking out smiley
929V6

Klopt, de verplichting was afhankelijk van de afstand tussen het achterwiel en de achterbumper!!
Janneman
Harm78

Zo zie ik best wel veel auto's rijden met in plaats van de standaard velgen van die lichtmetalen dingen. Echt, compleet overbodig...

Groetjes,
Jan

thumbs up

Gekocht in 2000 bij Nefkens nadat de Thema er geen zin meer in had. de vorige eigenaar was een bejaarde...

Toen ik de wagen afhaalde kwam hij ook net zijn volgende halen, weer een zilveren 306 Sedan. Niet op gelet of die spatlappen had.

Is het mooi? Nee.
Is het functioneel? Jazeker en het zou gewoon weer verplicht moeten worden.
bat
Maar inderdaad: dan kan het nut hebben. Hoewel ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt dat opspattende troep (bijvoorbeeld als je verkeer passeert) echt tot schade heeft geleid.

De strepen op mijn auto waren ook niet van langsrijdend verkeer maar van mijn eigen voorwielen. Zie de foto van Stalensnuitje. Wat je ziet bij de achterwielen zo heb ik het ook vergelijkbaar bij mijn voorwielen. Sterk schuin/rond weglopend naar de onderkant van de auto waardoor opspattend vuil dus niet alleen in de wielkast terecht komt maar dus ook op de zijkant van de auto (± de onderste 20cm). Ik ben al ziek van de steenslag op mijn motorkap, laat staan van de steen op de zijkant van mijn auto door eigen toedoen sad smiley .

Het is dus meer eigen belang dan dat ik dacht aan al die andere medewegebruikers tongue sticking out smiley

Afhankelijk van de volgende auto zal ik ze er weer op laten zetten of gewoon weglaten. In de sneeuw is het nl. niet altijd even handig. Dan sjouwt de auto nl. de (on)nodige kilo's extra mee in de spatlappen.
Deze 'oudere jongere' heeft ze ook op z`n aygotje en door die achterspatlappen blijft het achterraampje schoner.
In de sneeuw zijn ze daardoor juist handig.

Gelukkig maar dat smaken verschillen.
Janneman
Harm78

Groetjes,
Jan

Heeft wel zijn voordelen hoor, dan vliegen je doppen er niet af.
Bij mij zat de "lichtmetalen onzin" er al op toen ik hem kocht.
Ik heb om meer dingen niet gevraagd: de stoelverwarming, de kinderstoelen-indicator, de hendel in de achterbak, de cupholders, zo kan ik nog wel even doorgaan.
En er zitten nog meer knopjes en dingen waarvan ik de functie niet weet ( zo schijnt er een alarm af te gaan als de remmen zijn versleten, gelukkig nog niet meegemaakt)

Spatlappen hebben en hadden wel degelijk functie, vooral toen vroeger aan minder roestpreventie werd gedaan.
Ik zoek nog van die brede spatlappen voor onder de acadiane, en met grote letters "Scania" er op. big smile smiley

Greetzz Renate
Rayban
Deze 'oudere jongere' heeft ze ook op z`n aygotje en door die achterspatlappen blijft het achterraampje schoner.
In de sneeuw zijn ze daardoor juist handig.

Mijn vorige wagen (de 1e hatchback die ik had) had ook spatlappen, maar daarmee bleef de achterruit toch ook niet schoon, ook niet na verlenging van de achterspatlappen met een lap rubber.
Mijn huidige wagen heeft geen spatlappen en ik heb niet de indruk dat de achterruit nu zoveel viezer is.
De enige manier om een achterruit schoon te houden, lijkt mij een sedan.
renate
Ik zoek nog van die brede spatlappen voor onder de acadiane, en met grote letters "Scania" er op. big smile smiley

Greetzz Renate
Voor een klassieker?
Deze zijn "in":
Ik vind het op bijna alle auto's echt geen gezicht. Het verstoort het ontwerp eigenlijk altijd. Op een Volvo 240 of Saab 99 kan het overgens best want in het Noorden waren ze vroeger dol op die dingen. Het hoort er een beetje bij. Je ziet ze in Frankrijk ook nog wel eens op een oudere CX of 504.
Op een Infinity FX zitten ze af fabriek, eeuwig zonde. Ook de EX heeft ze. Weliswaar niet de flapjes rubber van vroeger, maar kunststof exemplaren. Brrrrr!

Lichtmetalen wielen hebben op een gewone auto geen andere functie dan een estetische Bij een goed ontwerp wordt de auto er fraaier van, maar er zijn natuurlijk ook heel erg lelijke velgen. Spatlappen dienen niet ter verfraaiing! Dat kan namelijk helemaal niet smiling smiley.

Mijn vader had in 1969 een Renault 16 met spatlappen. Hij kocht 'm als demo van de dealer en die had ze er blijkbaar opgezet. Hij is nu bejaard maar heeft geen spatlappen op zijn Santa Fe V6 smiling smiley.

Vroeger had je ze ook met witte randen of met het merklogo of een reflector. Ouwe meuksmiling smiley.
Ach joh, een paar spatlappen.

De achterkant van vrachtwagens, dat is pas mooi, met van die plastic lappen, daar hang je dan achter op een drukke dag.
Ik heb die spatlappen hangend aan de achterkant van een vrachtwagenklep nooit begrepen, dat is pas lelijk.

Ik heb net even bij mijn auto gekeken, ik heb ze niet,

ben volledig geschokt.eye popping smiley

Ik ga maandag naar Halfords,winking smiley ik ga ze kopen jongens.drinking smiley
Ik had ze op m'n Xsara break in 1999. Het gaf de auto iets meer body, hij leek iets breder op z'n banden te staan. En de auto bleef ook schoner.

Op de 204 had ik ze voor ook, daar echt ter bescherming van de underbodycoating.

Maar tegenwoordig zie je ook hele kleine spatlapjes wat hoger op de bumper, zoals bij de laatste Ford Fiesta:

Boven de grote niet standaard spatlap zie je aan de bumper nog een klein zwart plastic uitsteekseltje. Wat is het effect daarvan?
Boet
Bij de topictitel had ik heel even een ander visioengrinning smiley

You dirty mind!!!!smileys with beer
@Harm, je hebt zelf toch ook spatlappen op je 3-serie? Alleen zitten ze bij jou vóór de achterwielengrinning smiley
@BMdoubleyou: het gaat niet om mooi, maar om nut...
Staplappen kunnen best mooi staan, maar het ligt een beetje aan de auto. Op oubollige auto's, klassiekers (oude SAABs en Volvo's in het bijzonder) en moderne rallykanonnen/sportsedans (Lancer Evo, Impreza WRX STI, 9-3 Turbo X) staat het mijns inziens prima.
D. Solé

Dat nut kan mij niet schelen. Het gaat om vorm boven functie hier. Ik vind ze afzichtelijk. Ik pleit voor een wettelijk verbod smiling smiley
Spatlappen voor bejaarden? Ah, da's slim. Als je je auto verkoopt, ff spatlappen gemonteerd en adverteren met 'van een oud vrouwtje geweest' .
BMdoubleyou
D. Solé

Dat nut kan mij niet schelen. Het gaat om vorm boven functie hier. Ik vind ze afzichtelijk. Ik pleit voor een wettelijk verbod smiling smiley

Gaat wel om functie. Het zou verplicht moeten worden ter bescherming van de achterligger.
Niet alleen water en modder wordt tegengehouden, je hebt ook veel minder last van opspringende steentjes. Dus... minder ruitbreuk, minder steenslagschade.
Conclusie: Bovag en Focwa zullen tegen een spatlapgebod pleiten.
JPeG
Spatlappen voor bejaarden? Ah, da's slim. Als je je auto verkoopt, ff spatlappen gemonteerd en adverteren met 'van een oud vrouwtje geweest' .
en zorg voor een verloren looprek in de kofferbak. Dat zijn verkooptechnieken.drinking smiley
D. Solé
BMdoubleyou
D. Solé

Gaat wel om functie. Het zou verplicht moeten worden ter bescherming van de achterligger.
Niet alleen water en modder wordt tegengehouden, je hebt ook veel minder last van opspringende steentjes. Dus... minder ruitbreuk, minder steenslagschade.

Als je echt zo begaan bent met het lot van je achterliggers waarom had jij ze dan niet op al die andere auto's die je na die gespatlapte 306 sedan hebt gereden?
HDI110
Boven de grote niet standaard spatlap zie je aan de bumper nog een klein zwart plastic uitsteekseltje. Wat is het effect daarvan?
Vermoedelijk luchtgeleiding.
BMdoubleyou
D. Solé
BMdoubleyou
D. Solé

Als je echt zo begaan bent met het lot van je achterliggers waarom had jij ze dan niet op al die andere auto's die je na die gespatlapte 306 sedan hebt gereden?

Ik wachtte op de spatlapverplichting, wilde niet vooruit lopen op de nog steeds aan te passen wetgeving.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep