2e Update 3 januari 2012-Distributieriem Renault Scénic (bj 2000) knapt na 15.000km

Gepost door annick 
Graag wil ik jullie mening vragen over de volgende gang van zaken.

1 In oktober 2009 kocht ik bij een merkdealer (ander merk dan Renault weliswaar) mijn Renault Scénic uit januari 2000 met op dat moment 135dkm op de teller. Niks mis mee, prima service gehad.

Dit jaar heb ik eind februari op eigen aangeven/initiatief de distributieriem, spanrollen, multiriem, waterpomp etc. etc. tijdens een grote onderhoudsbeurt laten vervangen. Deze riemen hadden (minimaal) 90dkm mee moeten gaan.

Twee weken terug ging ik langs bij de garage, ik hoorde mijn auto ‘aanlopen’. Ze hebben ernaar gekeken, konden in eerste instantie niks vinden maar kwamen uiteindelijk (na ‘luisteren’ met een heel lange schroevendraaier?!) met ‘het zal de dynamo zijn’. Afspraak gemaakt voor onderhoud en keuring, waarbij dan tévens de dynamo vervangen zou worden als het écht nodig was.

2 Vorige week maandag (18 juli 2011), een krappe 4,5 maand na vervanging van d-riem etcetera, ben ik gestrand op de snelweg. De beide ANWB-monteurs waren er vrij snel uit; ondeskundige montage van de multiriem, waardoor deze geknapt is/was en tegen de distributieriem ‘aangeslagen’. De ANWB heeft de auto naar mijn woonplaats (laten) slepen, alwaar hij door de garage de dag erna is weggehaald. De auto is nu bij de garage, die onderzoek gedaan heeft.

3 Hun conclusie: we kunnen niet meer achterhalen wat de oorzaak is (ondeskundige montage of niet), en of u maar even álle kosten wil voldoen. Ik ben echter van mening dat ik, door hun fout, met deze (zeer) forse schade heb opgelopen. De garage heeft naar mijn overtuiging wanprestatie gepleegd door mij voor veel geld de hele mikmak te vervangen. Vervolgens zei men: “Ja, die ANWB-monteurs zijn soms van die boeren hè…..” (alsof die geen verstand van auto’s hebben?!). En ook: “Tja, als wij die fout hadden gemaakt, had de riem er al (veel) eerder afgelopen dan ‘pas’ na 15.000km”.

Ik vind het wel HEEL toevallig dat men zegt de oorzaak niet meer te kunnen achterhalen en/of dat als zij de fout hadden gemaakt die riem er al (veel) eerder af had moeten/zullen knappen.

4 En dan een andere redenering: als de garage meent dat er geen oorzaak aan te wijzen is, dan is blijkbaar de d-riem zonder enige aanleiding gebroken. Na 15.000 km. En zo een riem moet toch 100.000 km heel blijven? Dan is een riem met productiefout gemonteerd. Niet mijn probleem, dan gaan ze maar claimen bij de producent van de d-riem.

Wat is jullie mening: wie draait voor wélke kosten op? Het gaat mij dan echter wél vooral om feiten/zekerheden, niet zozeer om de “ik denk”-ideeën.

Alvast bedankt voor het lezen/reageren!

Update (donderdag 4 augustus 2011)

Gesproken met de garage inmiddels, die spelen het hard en willen niks betalen.... ze willen zelfs eerst een toezegging over wie wat/hoeveel betaalt voordat überhaupt naar de (volle) omvang van de schade gekeken gaat worden???

Dit lijkt mij omgekeerde wereld; hoe kan ik nu blind toezeggen iets te betalen, al is het maar een deel, als ik niet weet wat de (geschatte) omvang van de schade is? Ik vermoed dan ook héél ernstig dat hij het wél weet en dat de schade zodanig fors van omvang is dat hij eerst zijn schaapjes op het droge wil hebben……. Huichelarij, in mijn optiek, en ó wat heb ik daar een bloedhekel aan!

Ze draaien ook steeds om de oorzaak heen: eerst geen oorzaak, nu weer wel: de dynamo was zo versleten dat de v-riem scheef liep en eraf is gegaan, en de d-riem vervolgens ook. Ze bevestigen dat ik langsgeweest ben, met afspraak om er echt naar te kijken. Ze vinden dat je natuurlijk al heeeeeel lang wat hoorde, want zoiets is niet ineens versleten. Bij het vorige groot onderhoud (februari 2011, dus waar die hele mikmak ook vervangen is!) hadden ze dit natuurlijk niet hoeven zien!?!

Als ik zijn stelling dat je het al lang hoorde piepen even omdraai .... ja zeggen ze dan, maar alle oude auto’s maken geluidjes. Ok, maar dan moet je niet zeggen dat ik (klant) natuurlijk al heel lang wat hoorde.... wat overigens helemaal niet zo ís want als ik vreemde, niet-herleidbare geluiden hoor ga ik altijd zo snél mogelijk naar de garagen, juist om dit soort ellende zoveel mogelijk te voorkomen.....

Wát zeggen jullie hiervan?

Ik kan gewoon niet zónder auto (zakelijk en privé gezien) en zou het even niet meer weten...... confused smiley

Tweede Update: 3 januari 2012

Wie o wie kan mij vertellen of de kop van de motor eraf moet om schade aan kleppen/zuigers te zien of kan de garage bijvoorbeeld via inlaat/uitlaat met een camera schade constateren bij gebroken distributieriem?

Het is inmiddels een strikte principezaak geworden voor mij (auto is al lang vervangen), die inmiddels bij de Geschillencommissie Voertuigen loopt. De 'dealer' draait zich alle kanten uit om vooral de 'zwarte piet' NIET bij zichzelf maar 100% bij mij neer te leggen. Dat is een pertinente onjuistheid, vandaar mijn vasthoudendheid die wellicht nog vruchten gaat afwerpen ook.... :-)

Eventuele meningen/reacties hierop mogen ook per privébericht. Alvast (weer) bedankt voor de moeite en de zinvolle reactie! smiling smiley

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2012 22:01 door annick.
Dat is ontzettend goed beschreven en niemand zwart makend hier, hulde! thumbs up

Naar mijn mening onderbouw je het volledig en goed.
Wat voor garage is het?
- Nergens aangesloten
- BOVAG aangesloten
- Merkdealer

Heb je een rechtsbijstand?

Ervanuit gaande dat je al een goed stevig gesprek heb gevoerd met de baas zegmaar.
Je mag er niet op vertrouwen dat het oordeel van de ANWB-monteur correct is. Valt ook moeilijk te bewijzen.

Het lijkt mij zinvol om eerst eens de leverings/garantievoorwaarden van de garage op te duiken en kijken wat daar in staat. Als is vermeld dat je op een reparatie x maanden garantie hebt of max. y km's, dan is een verdere discussie niet echt relevant en moet de garage gewoon voor de kosten opdraaien. Tenzij zij kunnen bewijzen dat er een andere oorzaak is voor het defect.
Terence
Dat is ontzettend goed beschreven en niemand zwart makend hier, hulde! thumbs up

Naar mijn mening onderbouw je het volledig en goed.
Wat voor garage is het?
- Nergens aangesloten
- BOVAG aangesloten
- Merkdealer

Heb je een rechtsbijstand?

Ervanuit gaande dat je al een goed stevig gesprek heb gevoerd met de baas zegmaar.

Ik let er enórm op niemand zwart te maken omdat ik tot dit punt altijd voortréffelijke service heb gekregen.
Ik ben dan ook wel (een beetje) overvallen door deze gemakzuchtige opstelling maar ben wél enorm strijdlustig....... ik laat niet met me sollen omdat ik een vrouw ben die (wat) minder weet van autotechniek. confused smiley

Ik antwoord op je vragen:
- BOVAG aangesloten (zojuist gecheckt bij BOVAG)
- Merkdealer (alleen dus niet Renault, ander(e) merk(en), want garage voert twee dealerschappen)

Heb ik al navraag gedaan: die rechtsbijstand geldt alleen als ik een ongeluk heb gehad, dus níet bij een geschil met de garage.

Dat gesprek met de baas volgt volgende week maandag, als de baas terug is van vakantie.... winking smiley
annick
Ik let er enórm op niemand zwart te maken omdat ik tot dit punt altijd voortréffelijke service heb gekregen.
Ik ben dan ook wel (een beetje) overvallen door deze gemakzuchtige opstelling maar ben wél enorm strijdlustig....... ik laat niet met me sollen omdat ik een vrouw ben die (wat) minder weet van autotechniek. confused smiley

- Merkdealer (alleen dus niet Renault, ander(e) merk(en), want garage voert twee dealerschappen)

Heb ik al navraag gedaan: die rechtsbijstand geldt alleen als ik een ongeluk heb gehad, dus níet bij een geschil met de garage.

Dat gesprek met de baas volgt volgende week maandag, als de baas terug is van vakantie.... winking smiley

Duidelijk. Je hebt nu de rechtsbijstand van je autoverzekering gebeld, heb je nog een huis-tuin-en-keuken verzekering waar rechtsbijstand toevallig inzit? Daar zit een geschil met het autobedrijf wel in verwacht ik.

Maar inderdaad even wachten op de baas. Lijkt mij dat het correct wordt opgelost.
Terence
annick

Duidelijk. Je hebt nu de rechtsbijstand van je autoverzekering gebeld, heb je nog een huis-tuin-en-keuken verzekering waar rechtsbijstand toevallig inzit? Daar zit een geschil met het autobedrijf wel in verwacht ik.

Maar inderdaad even wachten op de baas. Lijkt mij dat het correct wordt opgelost.

Helaas (ook) niet.

De baas heeft vanaf zijn vakantie-adres juist aangegeven dat ik voor alle kosten op zou (moeten) draaien, daar zit m het probleem juist.

@meeuw: al gedaan, die geven helaas ook geen uitsluiting/duidelijkheid.
As de auto op BOVAG-voorwaarden is gekocht ben je te laat:

Op alle reparaties die een BOVAG-lid verricht, krijgt de klant drie maanden garantie. Als binnen deze
drie maanden het gerepareerde gebrek opnieuw de kop opsteekt, dan dient dit geheel kosteloos
(inclusief de arbeidskosten) hersteld te worden.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen recht hebth op tenminste een gedeeltelijke vergoeding.
meeuw
As de auto op BOVAG-voorwaarden is gekocht ben je te laat:

Op alle reparaties die een BOVAG-lid verricht, krijgt de klant drie maanden garantie. Als binnen deze
drie maanden het gerepareerde gebrek opnieuw de kop opsteekt, dan dient dit geheel kosteloos
(inclusief de arbeidskosten) hersteld te worden.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen recht hebth op tenminste een gedeeltelijke vergoeding.

Ik ben het hier niet (helemaal) mee eens. Die riem moet minimaal 90.000km meegaan, dat gebeurt niet binnen 3 maanden na vervanging....... dat is om te beginnen in dit geval al geen haalbare kaart. Nog los van (eventuele) ándere argumenten.....
Wat die 90.000 km betreft ben ik het wel met je eens. Een verstrekte garantie moet ook gezien worden als een beperking van het recht op het krijgen van een goed werkend onderdeel of wel een goed uitgevoerde reparatie. Daarvoor geldt het zg conformiteitsbeginsel (het product moet voldoen aan de kenmerken die je ervan had mogen verwachten). Om in dat opzicht je recht te halen is al moeilijk als het bijv. een nieuwe of jonge 2e hands auto is; dus voor een reparatie van een oudere auto nog veel moeilijker. Recht hebben en krijgen zijn verschillende zaken. Met een (algemene) rechtsbijstandsverzekering waren er wellicht wat mogelijkheden geweest, al was het slechts door de intimiderende invloed (tegenover de andere partij) van een jurist die je gaat bijstaan, maar zonder dat wordt het lastig. Wellicht is een 50/50-regeling het maximaal haalbare. Voor een garage betekent dat overigens geen of nauwelijks verlies, zijn marge op onderdelen is 50% of meer en op de berekende werkuren zal het ook niet anders zijn.

Mijn advies: Ga eerst eens praten met de directeur/eigenaar van de garage en als dat niet helpt, laat een brief schrijven door iemand die met wat juridische termen/artikelen kan strooien.
15.000/90.000 = 16,7%.
Maak je ervan dat je 20% of eventueel 25% zelf betaald.

Meer zou ik echt niet gaan, kan je geen Dekra ofzoiets ingeschakelen om de oorzaak te achterhalen?

En ik zou zeggen sluit vandaag een rechtsbijstandsverzekering af en bel volgende week even (omdat je er dan dus mogelijk niet bent uitgekomen met de baas).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2011 15:20 door Terence.

En ik zou zeggen sluit vandaag een rechtsbijstandsverzekering af en bel volgende week even (omdat je er dan dus mogelijk niet bent uitgekomen met de baas).

heeft geen zin, meestal kun je in de eerste 3 maanden niks claimen.
Nieuw RB-verzekeringen dekken geen lopende gevallen en om gerommel uit te sluiten hanteren ze vaak nog een wachttijd van 3 maanden ook.
Bovendien geldt inderdaad een (wacht)termijn van 3 maanden.

Ik kan het voor mijn eigen geweten ook niet 'verkopen' om nu af te sluiten en dan volgende week 'toevallig' te bellen voor dit conflict........... vind ik frauduleus. eye rolling smiley

Vooralsnog laat ik een jurist (mee)kijken en bemoei ik me er niet meer mee om zo te zorgen dat er niks (nog) meer mis gaat.
Ik ben nog altijd niet voornemens ook maar één cent te betalen voor hun fout.
Ben heel benieuwd hoe het afloopt, dat laat ik natuurlijk wél weten!

In de tussentijd ben ik benieuwd naar meer/andere zinvolle feedback!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2011 15:36 door annick.
annick

Hier gaat het natuurlijk om. IS het wel hun fout? Kan de oorzaak ook ergens anders liggen? smiling smiley
JP2010
annick

Hier gaat het natuurlijk om. IS het wel hun fout? Kan de oorzaak ook ergens anders liggen? smiling smiley

Ik zou met de béste wil van de wereld niet inzien wat er ánders fout is gegaan. Aan het onderhoud kan het niet liggen; ik laat mijn auto altijd door hun onderhouden én altijd ruim op tijd binnen de (onderhouds)marges.

Het stuit me overigens enórm tegen de borst dat zij zó gemakkelijk zeggen de oorzaak niet meer te kunnen achterhalen en of ik even 100% (dus ALLE kosten) wil dragen......... dat vind ik werkelijk een houding/arrogantie om van te gruwelen.

We zullen zien........ winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2011 15:54 door annick.
Ja, dat is ook irritant. Ze laten daar in ieder geval zien dat ze jou niet serieus nemen. Ook laat de opmerking dat de anwb-ers boeren zijn zien dat ze zaken niet serieus nemen.
Geen fijne situaties, deze. Jammer dat ze zich direct al zo opstellen.
Carfanatic

heeft geen zin, meestal kun je in de eerste 3 maanden niks claimen.

Ik snap dat het hier wat lastig is...
renault is echt WAARDELOOS en dat wordt nu weer eens bevestigt.
dr. anders

stop eens met trollen
Mwah, wij hebben het over een Renault uit 2000 waar mogelijk een reparatie niet goed is uitgevoerd. Had bij elke andere auto kunnen gebeuren.
Carfanatic
dr. anders

stop eens met trollen

@dr. anders: Leer gelijk de juiste spelling: het is wordt bevestigd. nut smiley

Overigens ben ik het niet met je eens.
Carfanatic
dr. anders

stop eens met trollen
+1!
In elk geval goed dat je niet gelijk schuldigen aan gaat wijzen, maar het klinkt voor mij alsof er iets fout is gegaan bij het monteren waardoor de d-riem is geknapt. In elk geval veel succes met het eruit komen met de dealer!
Ik zou ook nog heel even gesprek met de directeur afwachten, wellicht dat ie (tijdens zijn vakantie) niet alle feiten goed ontvangen heeft en dat zijn eerste reactie was dat klant voor alle kosten moet draaien.

Daarnaast zou ik alvast (al dan niet voor jezelf) bedenken tot welke bedrag zou je eventueel zelf willen bijdragen in de nieuwe reparatie kosten. Ook als je van mening bent dat garage alle kosten zou zelf moeten vergoeden. Puur mocht dit tijdens gesprek met de directeur boven water komen, dat je niet wordt verrast.

Ten slotte, indien directeur echt stevig zijn voet houdt dat jij voor alle kosten op moet draaien, zou ik ook overwegen om door een onafhankelijke garage diagnose vast te laten stellen. Of ze ook directe en 100% zeker oorzaak kunnen vinden is andere vraag, maar niet geschoten is altijd mis.

Veel succes!
Vergis ik mij of heb ik dit vaker gelezen: een knappende multiriem die bij een Renault de distributieriem vernielt?

[forum.www.trosradar.nl]

Maar goed. Om er echt iets over te kunnen zeggen heb je eigenlijk de oorspronkelijke onderdelen nodig en dan met name die multiriem. Maar die is zeker al weggegooid? Het bewijsmateriaal is daarmee dan al weg. Mogelijk dat de lagers van de dynamo nog een verhaal kunnen vertellen?

Heb je schriftelijk bewijs van je eerdere garagebezoek waarbij je dacht dat er iets mis was? Luisteren met een lange schroevendraaier is niet raar: je zet de schroevendraaier op het verdachte deel en je duwt het handvat tegen je oor. Dan kun je horen of er iets aan het stuk lopen is. Achteraf kunnen we alleen maar constateren dat de diagnose toen niet juist is geweest.

[Gladijsmodus] De Scenic is geen gemakkelijke auto om aan te sleutelen. Mogelijk dat een monteur met onvoldoende kennis of ervaring met sleutelen aan de Scenic niet goed inschat of meet of de spanning van de multiriem juist is. De riem is met een te grote spanning gemonteerd. Het lager van de dynamo is onder die druk aan gaan protesteren. De riem bezwijkt. [/gladijmodus]

Ik hoop dat je er in goed overleg uit komt. Maar probeer in iedergeval de kapotte onderdelen veilig te stellen. Die heb je nodig voor een onafhankelijk onderzoek.
Gratis juridisch advies
Voor juridisch advies, vragen en informatie kunnen ANWB-leden op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen met ANWB Rechtshulp, op telefoonnummer 088 269 77 88. Ook kunt u uw vraag stellen met behulp van onderstaand e-mailformulier.

Formulier Rechtshulp
[www.anwb.nl]
HDI110
Vergis ik mij of heb ik dit vaker gelezen: een knappende multiriem die bij een Renault de distributieriem vernielt?

[forum.www.trosradar.nl]

Interessante discussie daar winking smiley

Maar ook interessant is de uitspraak va de geschillencomissie over een soortgelijke zaak:
[loket.degeschillencommissie.nl]

Ik kan de tekst niet copy-pasten, daarom een printscreen:

Lijkt me toch een typisch gevalletje van garantie en gevolgschade. Naar mijn mening draait de garage in dit geval voor 100% van de gevolgschade op. Wel zou je een bepaald % van de vervangkosten van de riem dienen te betalen. Een beetje garage is ook voor dit soort zaken verzekerd.
barchettista
Lijkt me toch een typisch gevalletje van garantie en gevolgschade. Naar mijn mening draait de garage in dit geval voor 100% van de gevolgschade op. Wel zou je een bepaald % van de vervangkosten van de riem dienen te betalen. Een beetje garage is ook voor dit soort zaken verzekerd.

Ik denk niet dat het handig is om een verzekering te nemen voor iets dat je zelf (de garage dus) kunt fixen.

De enige kosten die ik overigens zou betalen is 15.000/90.000ste (1/6 dus) van de vervanging van de riem met de rollen en de multiriem. Die periode heb je immers genoten van de nieuwe riemen. De rest van de kosten zijn voor de garagehouder.
JP2010
HDI110

[forum.www.trosradar.nl]

Interessante discussie daar winking smiley

Maar ook interessant is de uitspraak va de geschillencomissie over een soortgelijke zaak:
[loket.degeschillencommissie.nl]

Ik kan de tekst niet copy-pasten, daarom een printscreen:

Zozo! Dat is best een sterkte uitspraak. Hier was er überhaupt nog geen vervangingstermijn in zich, dus daarvoor zal 15/90 worden gehanteerd ofzo.
Ben benieuwd!
moi
Gratis juridisch advies
Voor juridisch advies, vragen en informatie kunnen ANWB-leden op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen met ANWB Rechtshulp, op telefoonnummer 088 269 77 88. Ook kunt u uw vraag stellen met behulp van onderstaand e-mailformulier.

Formulier Rechtshulp
[www.anwb.nl]

Ook dát heb ik al (lang) gedaan maar die konden me (ook) niet verder helpen........ (indrukwekkend confused smiley)
HDI110

[forum.www.trosradar.nl]

Maar goed. Om er echt iets over te kunnen zeggen heb je eigenlijk de oorspronkelijke onderdelen nodig en dan met name die multiriem. Maar die is zeker al weggegooid? Het bewijsmateriaal is daarmee dan al weg. Mogelijk dat de lagers van de dynamo nog een verhaal kunnen vertellen?

Heb je schriftelijk bewijs van je eerdere garagebezoek waarbij je dacht dat er iets mis was? Luisteren met een lange schroevendraaier is niet raar: je zet de schroevendraaier op het verdachte deel en je duwt het handvat tegen je oor. Dan kun je horen of er iets aan het stuk lopen is. Achteraf kunnen we alleen maar constateren dat de diagnose toen niet juist is geweest.

[Gladijsmodus] De Scenic is geen gemakkelijke auto om aan te sleutelen. Mogelijk dat een monteur met onvoldoende kennis of ervaring met sleutelen aan de Scenic niet goed inschat of meet of de spanning van de multiriem juist is. De riem is met een te grote spanning gemonteerd. Het lager van de dynamo is onder die druk aan gaan protesteren. De riem bezwijkt. [/gladijmodus]

Ik hoop dat je er in goed overleg uit komt. Maar probeer in iedergeval de kapotte onderdelen veilig te stellen. Die heb je nodig voor een onafhankelijk onderzoek.

Die multiriem is veilig gesteld. Ligt wel bij de garagen met de extreem nadrukkelijke order hem NIET weg te gooien. Bovendien heb ik er, voordat ik hem inleverde, een x-aantal foto's van gemaakt in de kapotte staat waarin hij verkeerde.

Dat van die schroevendraaier geloof ik ook wel (het zag eruit als een pianostemmer die luistert of de stemming ok is winking smiley), het zag er bijna grappig uit.

Bewijs niet, anders dan dat ik bij dat eerste (preventieve) bezoek wél de afspraak heb gemaakt voor het onderhoud/beurt, keuring en eventuele vervanging van dynamo. Die is dus op dát moment gemaakt. Die afspraak staat nog in de boeken........

Fouten maken is niks dan een geheel menselijke eigenschap. Persoonlijk vind ik het pas goed worden als je in staat bent niet alleen toe te geven dát je een fout gemaakt hebt, maar hem dan ook herstelt..... en dát laten ze na.
annick
moi
Gratis juridisch advies

Formulier Rechtshulp
[www.anwb.nl]

Ook dát heb ik al (lang) gedaan maar die konden me (ook) niet verder helpen........ (indrukwekkend confused smiley)

Wat een gelul, nog een keer bellen. Andere medewerker.
Terence
annick
moi
Gratis juridisch advies

Formulier Rechtshulp
[www.anwb.nl]

Wat een gelul, nog een keer bellen. Andere medewerker.

Sja.... het is en blijft de ANWB. Boeren, heb ik gehoord..... smiling bouncing smiley

Serieus: wellicht bel ik nog eens een keer. Het is wel een typisch juristen-antwoord: ik kan er geen r*k mee.
Ik heb vandaag een update geplaatst in het eerste artikel....... ben benieuwd naar jullie (feitelijke) meningen winking smiley
Mijn mening: Tijd om de Bovag in kennis te stellen en te vragen om te bemiddelen.
Inderdaad, actie op ondernemen.
Het motorblok is waarschijnlijk aardig aan puin. (is het een 1.6-16v?)
Een nieuw blok gaat ze een 2500 a 3000 euro kosten denk ik.

kortgezegd, Bovag inschakelen en eropaf sturen. Vergeet echter niet dat de Bovag ook zijn leden zal ondersteunen.
Wellicht is de Dekra dan nog een optie?
adinsx

Het motorblok is waarschijnlijk aardig aan puin. (is het een 1.6-16v?)

Ik ga eens kijken of het een optie is, de BOVAG inschakelen.

Overigens: klopt, het is een 1.6-16v..... vanwaar die vraag?
annick
Ik heb vandaag een update geplaatst in het eerste artikel....... ben benieuwd naar jullie (feitelijke) meningen winking smiley

Ik zou ze zelf persoonlijk een voorstel doen, dat je absoluut en zonder meer bereid ben om 1,95 euro te betalen voor de reparaties en dat je graag hoort wanneer je de auto op kan halen smiling smiley
annick

annick
Update (donderdag 4 augustus 2011)

Gesproken met de garage inmiddels, die spelen het hard en willen niks betalen.... ze willen zelfs eerst een toezegging over wie wat/hoeveel betaalt voordat überhaupt naar de (volle) omvang van de schade gekeken gaat worden???

Dit lijkt mij omgekeerde wereld; hoe kan ik nu blind toezeggen iets te betalen, al is het maar een deel, als ik niet weet wat de (geschatte) omvang van de schade is? Ik vermoed dan ook héél ernstig dat hij het wél weet en dat de schade zodanig fors van omvang is dat hij eerst zijn schaapjes op het droge wil hebben……. Huichelarij, in mijn optiek, en ó wat heb ik daar een bloedhekel aan!

Ze draaien ook steeds om de oorzaak heen: eerst geen oorzaak, nu weer wel: de dynamo was zo versleten dat de v-riem scheef liep en eraf is gegaan, en de d-riem vervolgens ook. Ze bevestigen dat ik langsgeweest ben, met afspraak om er echt naar te kijken. Ze vinden dat je natuurlijk al heeeeeel lang wat hoorde, want zoiets is niet ineens versleten. Bij het vorige groot onderhoud (februari 2011, dus waar die hele mikmak ook vervangen is!) hadden ze dit natuurlijk niet hoeven zien!?!

Als ik zijn stelling dat je het al lang hoorde piepen even omdraai .... ja zeggen ze dan, maar alle oude auto’s maken geluidjes. Ok, maar dan moet je niet zeggen dat ik (klant) natuurlijk al heel lang wat hoorde.... wat overigens helemaal niet zo ís want als ik vreemde, niet-herleidbare geluiden hoor ga ik altijd zo snél mogelijk naar de garagen, juist om dit soort ellende zoveel mogelijk te voorkomen.....

Wát zeggen jullie hiervan?

Ik kan gewoon niet zónder auto (zakelijk en privé gezien) en zou het even niet meer weten......

Ik kijk iig niet in de openingspost voor een update winking smiley

Ik zou eens bij de DEKRA langsgaan inderdaad.
Je bent hoe dan ook de sjaak(in), naar mijn mening. Je auto is kapot en zal pas gerepareerd gaan worden als je er met de garage uit bent, en dat kan zo te zien nog even duren. Bovendien staat je auto dus al een week of 3 bij diezelfde garage, die dus alle tijd heeft gehad om eventuele sporen van wanprestaties uit te wissen. Niet dat dat ook gebeurd is, maar het kan.

Dan is er nog de kant van de garage. Dat de ANWB/Wegenwachter iets onzinnigs zegt vind ik niet raar, dat heb ik ook al meegemaakt. Is ook niet altijd verstandig van ze om iets te zeggen, omdat ze op locatie vaak niet de middelen hebben die in de garage ter beschikking staan. Dan iets zeggen is als een ambulancemedewerker die beweert dat er een hersentumor is, terwijl nog geen arts een cat-scan heeft gemaakt. Maar goed, de ANWB kan het dus best fout hebben. Bovendien ga je er als garagehouder in eerste instantie vanuit dat je medewerkers fatsoenlijk werk leveren - in ieder geval als je serieus bezig bent. Het feit dat je tot nog toe prima tevreden was met ze lijkt mij een teken voor dat serieus werken.

Als het inderdaad gaat om een paar duizend euro kosten, is het dan niet zo raar dat die garagehouder probeert daar niet voor aansprakelijk te zijn. Daarmee is alles wat hij aan je heeft verdient en misschien zelfs meer meteen weer weg, en zeker als zij zelf geen oorzaak bij zich zien zullen ze hetzelfde gevoel hebben als jij: ik laat me toch niet naaien!

Het achterhalen van de oorzaak zal wel een heel lastig verhaal worden en ik hoop dan ook voor je dat er een schappelijke oplossing uit komt. Ik ben bang dat je zelf voor de kosten op zal moeten draaien, zeker als je wilt dat het niet te lang gaat duren allemaal. Zonder rechtshulp zal het moeilijk zijn een vuist te maken en ook al is het bedrijf bij de Bovag aangesloten, de Bovag is er niet alleen voor de consument, ook voor de ondernemer. Dus een garantie op klantvriedelijkheid is het niet.

Misschien dat het erbij halen van de Bovag de klantvriendelijkheid kietelt en de garagehouder bereid is je tegemoet te komen, maar hoe onvriendelijker je zelf wordt, hoe kleiner die kans ook wordt.

Ik wens je in ieder geval veel succes, want dit zal wel een lastig verhaal worden.... sad smiley
Dag Annick,

Je kunt doen en laten wat je wilt rechtsbijstand e.d. maar je bent in dit geval overgelaten aan de "goodwill" van de garage om uberhaubt een "kleine" reductie te krijgen op de reparatiekosten.
Hier kun je geen donder aan doen, je hebt geen garantie meer op de auto en de dealer heeft er geen zin in om er geld in te steken. Einde discussie hoe hard het ook is. Bovag of niet.
Ik heb zelf bedrijfsmatig een aantal zaken met onze auto's net buiten de garantieperiode meegemaakt ( ik zal ze jullie besparen) maar daar lusten de honden geen brood van. Als een bedrijf nog wat aan je kan verdienen in de toekomst doordat ze nog eens een auto aan je kunnen verkopen dan is er wel wat mogelijk. Maar reparaties aan oudere auto's zijn blijkbaar lastig, de kans dat zaken afbreken door ouderdom en roest (als bijv. gloeipluggen in cilinderkoppen) is groot en dan kost het vervangen van een gloeiplugje je ineens een nieuwe cilinderkop bij een auto van 3 jaar oud....
Niks coulance . En geloof me het komt bij alle garages voor. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het tegewoordig zo werkt. En aangezien wij onze auto's kopen (niet leasen) sluiten we standaard een verlengde garantietermijn af bij aanschaf van de auto. zodat we 4 jaar zijn gedekt tegen extreme kosten .

Annick verzamel je moed en probeer nog eens een goed gesprek aan te gaan met de eigenaar van de garage . Gezien de leeftijd van de auto vraag ik me af of het lonend is om te laten repareren. Wellicht heeft ie nog een rijdbaar alternatief staan waar over te praten valt . En zoniet dan neem je met een begrijpelijk "rotgevoel" afscheid van deze garage.

Succes
Ik zou niet teveel tijd verspillen aan discussie met die garage maar ze schriftelijk aansprakelijk stellen voor de schade.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep