Groot rijbewijs, Keuring, houden of niet

Gepost door Freez 
Hallo (truckrijdende) forummers,

Freez is sinds 1990 in het bezit van een groot rijbewijs. Jawel. Destijds "in de schoot geworpen" tijdens mijn dienstplicht. Mooi, naast A en B een extra stempeltje, maar sinds die diensttijd slecht éénmaal gebruik gemaakt van het feit dat ik een vrachtwagen mag besturen. Beroepsmatig ook niet nodig.

Voor echt beroepsgoederen vervoer moet er nog het één en ander aan certificaten worden behaald, en dat lijkt mij in de (nabije) toekomst niet ook niet van toepassing en die heb ik dus ook niet.

Ik heb nu de keuze of ik het C-rijbewijs wil behouden, maar moet daarvoor het één en ander aan keuringen ondergaa, met daarvoor extra kosten. Óf afstand van doen, en dan kan ik binnenkort mijn rij-bewijs simpelweg administratief verlengen.

Wat zijn de voors en tegens? Wat kan ik eigenlijk met mijn C-stempeltje? (Een joekel van een camper besturen bijvoorbeeld?)

Geef mij goede argumenten voor het behoud van het stempeltje.

Freez
Ik móet ook gaan verlengen. Zorg wel dat je 6 maanden voor het afloopt begint. CBR is niet zo snel. Keuring stelt niet zoveel voor, en je moet een eigen verklaring ophalen (kopen!) bij de gemeente en invullen. Al blijkt dit ook te verkrijgen bij een rijschool. (ik hoop het, want zaterdags is in mijn gemeente alles dicht, en doordeweeks alleen smorgen geopend.

Edit; stupid autocorrect op pda

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2011 21:20 door JPeG.
Ik zou zeker verlengen, je weet nooit waar je het nodig voor gaat hebben... Misschien gaan ze E achter B wel eens veranderen zodat je een vrijstelling krijgt als je C hebt, of je wilt een keer een Hummer besturen tijdens een bruiloft, of een oprijwagen huren om je pas gekochte oldtimer in Frankrijk op te halen, of.....
Toetsje
Ik zou zeker verlengen, je weet nooit waar je het nodig voor gaat hebben... Misschien gaan ze E achter B wel eens veranderen zodat je een vrijstelling krijgt als je C hebt, of je wilt een keer een Hummer besturen tijdens een bruiloft, of een oprijwagen huren om je pas gekochte oldtimer in Frankrijk op te halen, of.....

Deze voorbeelden zijn zowiezo al non argumenten. Je moet al een beste klassieker hebben wil je deze met de vrachtwagen op gaan halen. En er zijn maar een paar van deze hummers waar je speciaal een vrachtwagenrijbewijs voor nodig hebt. Deze worden meestal ook alleen maar met bestuurder verhuurd.

Staat best leuk zon c rijbewijs, maar waarschijnlijk ga je het alleen maar voor vriendendiensten gebruiken en nooit voor jezelf. Ik kan ook niet kijken in je portomonee. Het is maar wat je er voor over hebt.
Hangt natuurlijk ook vanaf wat de extra kosten in totaal zijn.. Ikzelf zou sowieso niet afstand van het rijbewijs doen. Met als reden: je weet het maar nooit..drinking smiley
Als je hem laat aflopen, ben je hem definitief kwijt. Dan zul je - als je in de toekomst om WAT voor reden dan ook - toch nog dat papiertje nodig hebt, zal je veel geld moeten investeren. Relatief gezien zullen de kosten voor het verlengen veel minder zijn.

Aan de andere kant, als je er echt nooit iets mee doet, kan je dat geld voor de keuring in je zak houden.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn rij-instruktie licentie. Die moet iedere 5 jaar "opgefrist" worden. Omdat ik destijds niet meer als instrukteur werkte en ook geen plannen meer had, heb ik het laten verlopen. Achteraf gezien heel erg zonde, de opleiding heeft me destijds zo'n 10.000 gulden gekost en die waren daarmee weggegooid.

Weg = weg.

Maar de keus zal je zelf moeten maken winking smiley
Als het niet te duur is zou ik gewoon gaan verlengen, de goedkoopste optie aan houden,
als je het later nodig zou hebben, dan zou ik de certificaten gaan halen.

Ben zelf aan het kijken om het C rijbewijs te gaan halen, maar het is toch akelig duur.
Tja, dat is een beetje koffiedik kijken of je het nog ooit gaat gebruiken.

Mijn broer stond een paar jaar geleden ook voor de keuze. In een grijs verleden vrachtwagenchauffeur geweest maar hij deed er al jaren niks meer mee. Hij heeft hem toen gehouden omdat hij verwoed camperaar is en je weet maar nooit of je nog eens een leuek tegen het lijf loopt waar je groot rijbewijs voor nodig hebt.

Het liep uiteindelijk anders. Vorig jaar vonden ze hun droomhuis in Limburg en met de hele toestand vaan aanpassen en verhuizen was een paar keer een vrachtwagentje huren toch vedraaid handig. Dus die is achteraf maar wat blij dat hij de keuze heeft gemaakt om het C-rijbewijs te houden.

Groetjes,
Jan
Ik heb hem ook laten verlopen. Ik heb na het behalen van het C-rijbewijs maar één keer in een vrachtauto gereden en dat was idd voor iemand anders.
De pipo bij de gemeente vertelde mij dat als je het ooit weer eens nodig hebt je weer gekeurd kan worden en het rijbewijs weer geldig kan laten maken. Wat is nu dus waar?
Als je dat rijbewijs alleen wilt behouden voor een mogelijke verbouwing of verhuizing, dan zou ik hem lekker laten verlopen. Ik ga er tenminste van uit dat je destijds je E bij B 'gratis' er bij hebt gekregen, dan kun je altijd nog met dit soort combinaties op pad, in 99% van de gevallen kun je daar wel mee uit de voeten. Daarnaast moet je je afvragen hoe verantwoord het is om na tig jaar weer met zo'n grote jongen de weg op te gaan.
Leon in z'n SEAT
Daarnaast moet je je afvragen hoe verantwoord het is om na tig jaar weer met zo'n grote jongen de weg op te gaan.

Dat is ook een heel waar woord. Eigenlijk zou je (net als voor alle andere rijbewijzen, overigens) iedere zoveel jaar opnieuw examen moeten doen.

Bij motorrijders is een beruchte groep: de heropstappers. Ooit met 18 lentes een A-tje gehaald, een paar jaar in blik rondgereden, lange tijd geen motor meer aangeraakt en dan kopen ze met 40 nog even een motor om zichzelf weer jong te voelen.

Onder vrachtwagenchauffeurs is zo'n groep brokkenmakers helemaal niet wenselijk.....

Edit: vrouwlief heeft haar C-tje met chauffeurs-diploma's ook laten verlopen. Het is gewoon niet veilig om na zoveel jaar weer met zo'n kolos op stap te gaan, zeker als je weinig vrachtagenervaring hebt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2011 10:07 door rke.
Het enige wat bij verlenging van het C- en D-rijbewijs bovenop dat plastic kaartje komt zijn:

- Eigen verklaring (€ 20,- ?)
- Medische keuring (€ 50,- - € 100,- ?)

Geldklopperij, want zoals menigeen hier al aangeeft, na tig jaar niet rijden mag je dus wel gewoon een vrachtwagen huren voor een verhuizing. Ga je beroepsmatig rijden, dan moet je de code 95 behalen of verlengen. Behalen doe je door een dagje bij een rijschool te laden en lossen en te slalommen langs pionnetjes (bijna € 300,-). Verlengen doe je door binnen vijf jaar 35 uur aan herscholing te doen (bijna € 1000,- voor die 35 uur). Het vreemde is dus dat een beroepsmatige chauffeur wel bijgeschoold wordt, maar iemand die dertig jaar niet rijdt en even een 40-tonner huurt direct door mag kachelen, alleen maar door geld bij de gemeente achter laten en even in een potje te plassen bij een ARBO-arts.

Maar goed, ik herken de situatie, mij is dat extra geld wel waard om de categorie C en D op mijn kaartje te behouden. Ik heb tenslotte niet voor niets voor de leuk C behaald (D had ik al wel beroepsmatig, nu ook niet meer nodig). Het is maar net wat je er voor over hebt.
Mijn vrouw heeft last van concentratieproblemen en angst om op de snelweg te rijden. Toch had zij een medische keuring zonder meer kunnen halen, de concentratieproblemen kan ze lang genoeg onderdrukken en op angst wordt niet expliciet getest.

Maar: wil jij bij haar in de buurt rijden als zij erg onwennig met tig ton aan het stoeien is?

Ik niet.
Leon in z'n SEAT
Als je dat rijbewijs alleen wilt behouden voor een mogelijke verbouwing of verhuizing, dan zou ik hem lekker laten verlopen. Ik ga er tenminste van uit dat je destijds je E bij B 'gratis' er bij hebt gekregen, dan kun je altijd nog met dit soort combinaties op pad, in 99% van de gevallen kun je daar wel mee uit de voeten. Daarnaast moet je je afvragen hoe verantwoord het is om na tig jaar weer met zo'n grote jongen de weg op te gaan.

Ja wat is een grote jongen. Met een B-rijbewijs mag je een flinke camper besturen zolang die maar onder de 3,5 ton blijft. Wil je verhuizen en een vrachtwagentje huren mag je met B met een ding rijden waarin je alleen lege dozen mag zetten omdat je anders te zwaar wordt. Dus de 'grote
jongen' hoeft niet eens groter te zijn dan een camper.

Om nou na zoveel jaar een 40-tonner te gaan rijden, dan zijn een paar lesjes wel aan te bevelen ja.

Groetjes,
Jan
Is het niet goeiekoper om een Pools paspoort aan te vragen?

Dan heb je geen ccvb nodig, geen herkeuringen, geen bijscholingen etc.drinking smiley
Rayban
Dan heb je geen ccvb nodig, geen herkeuringen, geen bijscholingen etc.drinking smiley

Code 95 is een Europese verplichting, dus ook in Polen.
§anitarium
Rayban

Code 95 is een Europese verplichting, dus ook in Polen.
D`r is ook een regel die zegt dat je niet met alcohol op een voertuig mag besturen......
Gek he, ben nog geen nuchtere oostblokker tegen gekomen.
Rayban
Gek he, ben nog geen nuchtere oostblokker tegen gekomen.

Toch vreemd dat de lasnaden aan mijn auto wel recht zijn dan...
Leon in z'n SEAT

Enige jammere is dat je in een aardig busje maar 540 kilo mag vervoeren met je B...

Ik zeg verlengen!
Je hebt een C,
dus waarom zou je die in hemelsnaam laten verlopen?
Ik zou verlengen,
je weet nooit wanneer het je nog eens van pas kan komen ... en hebben is hebben.
Terence
Enige jammere is dat je in een aardig busje maar 540 kilo mag vervoeren met je B...
Ik zeg verlengen!
Het leuke daarentegen is dat je met je BE combinaties tot zo'n 10 ton mag besturen. Nog leuker is dat de huurprijs van zo'n ding nagenoeg even hoog is als het verlengen van dat rijbewijs.

Hebben is hebben, tja daar is geen speld tussen te krijgen. Maar waarom betalen voor iets wat je zeer waarschijnlijk nooit gaat gebruiken? En zoals je kunt zien zijn er prima alternatieven voor waarschijnlijk een scherpere prijs. De huurprijs van een C-combinatie zal er ook niet om liegen lijkt me...
't Merkwaardige is dat ik E niet "geschonken heb gekregen" Toen ik voor B afreed was dat nét afgeschaft. Dus wel een tientonner, geen probleem maar met een dubbelassertje mag ik weer niet onderwegnut smiley

Ik zal toch maar eens de papiermolen starten. Inderdaad zoals boven staat, hebben is hebben.

Freez

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2011 18:59 door Freez.
Ja dan wordt het inderdaad een ander verhaal smiling smiley
Bovendien worden de mogelijkheden van het rijden van BE-combi's met een BE rijbewijs in 2013 veranderd. De exacte invulling hiervan is nog niet bekend, maar als je nu geen BE rijbewijs hebt en deze niet voor 2013 van plan bent te halen ziet het er vooralsnog niet rooskleurig uit: BE-rijbewijzen. Ik had het wel geweten.
MercedesC280
Bovendien worden de mogelijkheden van het rijden van BE-combi's met een BE rijbewijs in 2013 veranderd. De exacte invulling hiervan is nog niet bekend, maar als je nu geen BE rijbewijs hebt en deze niet voor 2013 van plan bent te halen ziet het er vooralsnog niet rooskleurig uit: BE-rijbewijzen. Ik had het wel geweten.

Merci!! Het stond al op de planning, maar nu maar eens echt schot achter zetten!
aras
Ik heb hem ook laten verlopen. Ik heb na het behalen van het C-rijbewijs maar één keer in een vrachtauto gereden en dat was idd voor iemand anders.
De pipo bij de gemeente vertelde mij dat als je het ooit weer eens nodig hebt je weer gekeurd kan worden en het rijbewijs weer geldig kan laten maken. Wat is nu dus waar?

Jouw pipo heeft gelijk. Je kunt het rijbewijs op non-actief zetten. Wil je later toch weer het stempeltje hebben moet je gewoon het aanvraagtraject volgen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep