Onderzoek benzineprijzen

Gepost door Geelhoed 
[www.nrc.nl]

Kamer wil onderzoek naar benzineprijzen

De Kamer wil een onderzoek naar de prijsontwikkeling van benzine en de marktwerking op de benzinemarkt. Een motie daartoe van de PvdA en PVV werd gisteren aangenomen.

De Kamer vindt het onverklaarbaar dat ondanks de koers van de dollar en de prijs voor een vat olie de benzineprijs in Nederland zo hoog is. De PvdA en PVV willen dat de automobilisten ¿een eerlijke prijs¿ moeten betalen. Voor de zomer wil de Tweede Kamer de resultaten van het onderzoek zien, meldt de NOS.

'Benzinemarkt functioneert op de meeste plaatsen goed'
Vorige maand stelde minister Verhagen (Economische Zaken, CDA) op basis van onderzoek in 2009 naar de hoogte en totstandkoming van benzineprijzen dat de Nederlandse benzinemarkt op de meeste plaatsen goed functioneert. De kale benzine prijs, dus de benzineprijs exclusief belastingen, heffingen en accijnzen, blijkt in Nederland niet substantieel af te wijken van de prijzen in omliggende landen, schreef de minister.

De door de Kamer geconstateerde verschillen zijn volgens de minister ¿voor het grootste gedeelte te verklaren door verschillen in onderliggende kostenfactoren¿ zoals verschillen in schaalvoordelen, specifieke marktomstandigheden en voorschriften voor het aandeel bio-component dat met benzine wordt gemengd. De minister onderzoekt de ruimte voor verbetering van de concurrentie, zo liet hij vorige maand weten aan de Kamer.

Ehhhh, ja laten we daar nog wat geld aan verspillen.

Uitkomst onderzoek: Hoogte benzineprijs wordt verklaard door de circa 75% belasting die op de literprijs wordt afgedragen.

Waar kan ik mijn declaratie indienen?
meeuw
Uitkomst onderzoek: Hoogte benzineprijs wordt verklaard door de circa 75% belasting die op de literprijs wordt afgedragen.
Waar kan ik mijn declaratie indienen?

75%
Flut onderzoek, je krijgt geen cent.

16% BTW + 43.09ct/liter voor diesel geeft nu ongeveer 49% belasting.
16% BTW + 72.83ct/liter voor benzine geeft nu ongeveer 62% belasting.
Re: Onderzoek benzineprijzen
18-02-2011 08:55
Toen ik hoorde dat dit onderzoek er zou komen viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Hoezo onderzoek? Iedereen in Nederland weet toch dat de prijsstijgingen voornamelijke komen door de belastingen die erop geheven worden. En dan gaat de politiek zich druk maken dat de oliemaatschappijen én de uitbaters van de tankstations nog wat geld verdienen? Laten ze dat "tijdelijke" kwartje van Kok er anders eens afhalen. Dat zal een boel goed doen voor de literprijs. Ja, daar is die dan...dat kwartje
Geelhoed, werk aan de winkel. big smile smiley
Ivanov
Toen ik hoorde dat dit onderzoek er zou komen viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Hoezo onderzoek? Iedereen in Nederland weet toch dat de prijsstijgingen voornamelijke komen door de belastingen die erop geheven worden.
Iedereen? Nee hoor, zinnige mensen niet. Accijns stijgt veel langzamer dan de benzineprijs.

Laten ze dat "tijdelijke" kwartje van Kok er anders eens afhalen.
nut smiley
[www.autoweek.nl]
De Schaduw

Plaatje staat er al, laat ze maar storten.
Als ze mij nu de helft betalen van wat normaal aan dat soort onderzoeken wordt uitgegeven ben ik ook tevreden.

Maar ik baseer mij op stickers die Compaan op de benzinepompen heeft zitten. Anderzijds zag ik net via Googleresultaten dat de afgelopen jaren het relatieve belastingaandeel idd gezakt is naar 62% (voor benzine). Stickers kloppen dus niet meer.

Voor het overige:

Wordt niet steeds geroepen dat Shell de prijsleider in de markt is en dat andere benzineboeren daar gewoon hun prijs op afstemmen?
meeuw
Maar ik baseer mij op stickers die Compaan op de benzinepompen heeft zitten.
Ach, ja mijn fout. Mijn nederige excuses, zal ik ook mijn honorarium aan je overmaken? Lijkt me wel terecht na zo'n gedegen onderzoek!
Geelhoed
meeuw
Maar ik baseer mij op stickers die Compaan op de benzinepompen heeft zitten.
Ach, ja mijn fout. Mijn nederige excuses, zal ik ook mijn honorarium aan je overmaken? Lijkt me wel terecht na zo'n gedegen onderzoek!

grinning smiley
Ik vraag me af of de Tweede Kamer ruwe olie hun tank gooien... Iets met appels en peren.
Ivanov
Iedereen in Nederland weet toch dat de prijsstijgingen voornamelijke komen door de belastingen die erop geheven worden

Wat een onzin zeg. De prijzen stijgen vaker door veranderende olieprijzen dan door veranderende belastingpercentages.
Geelhoed

Laten ze dat "tijdelijke" kwartje van Kok er anders eens afhalen.
nut smiley
[www.autoweek.nl]

Haha, ik wilde al flauw gaan doen en roepen dat de oneerlijke benzineprijs door het kwartje van Kok komt. grinning smiley
Op zich vind ik wel dat er iets niet deugt. Er komt op gegeven moment een adviesprijs die dan door elke maatschappij gedragen wordt. Dat is erg vreemd want je zou daarop toch concurrentie verwachten.

Aan de andere kant schat ik de macht en politieke lobby van de maatschappijen wel zodanig in dat ik geen verwachtingen van het onderzoek heb.

Groetjes,
Jan
Janneman
Op zich vind ik wel dat er iets niet deugt. Er komt op gegeven moment een adviesprijs die dan door elke maatschappij gedragen wordt. Dat is erg vreemd want je zou daarop toch concurrentie verwachten.
Ja, want aan de pomp zie je nagenoeg nooit korting op die adviesprijs...
Het lijkt mij dat Shell alleen aan zijn eigten stations een asdviesprijs mag doorgeven (op basis van de mededingingswetgeving). Dat andere maatschappijen dat dan overnemen is hun eigen keuze en kan Shell niet worden aangerekend. Dus een formele adviesprijs voor de markt bestaat niet.
Vorige week in Abu Dhabi nog 0.32 euro per liter benzine afgerekend! Hoezo dure olie?
Geelhoed
Janneman
Ja, want aan de pomp zie je nagenoeg nooit korting op die adviesprijs...

Als je naar een TV gaat kijken van bv 82cm met nagenoeg gelijke specificaties zal bv fabrikant Philips een heel andere adviesprijs hanteren dan LG.
Uiteraard zal je bij een handelaar niet de adviesprijs betalen.

Het is vreemd dat het bij benzinemerken anders gaat. Dat je bij een handelaar (bij de pomp dus) niet de adviesprijs betaalt dat weten we allemaal, dat fabrikant Shell de adviesprijs bepaald en alle andere fabrikanten die gewoon overnemen dat stinkt naar kartelvorming.

Groetjes,
Jan
Het lijkt mij geen kartelvorming, als er tenminste geen afspraken zijn tussen de verschillende maatschappijen. Shell bepaalt gewoon de prijs als grootste en de rest volgt (eventueel met een paar cent korting op die prijs). Shell legt dus niets op aan andere maatschappijen en kan er niet verantwoordelijk voor worden gehouden dat de andere volgen.
Ivanov
Iedereen in Nederland weet toch dat de prijsstijgingen voornamelijke komen door de belastingen die erop geheven worden. En dan gaat de politiek zich druk maken dat de oliemaatschappijen én de uitbaters van de tankstations nog wat geld verdienen? Laten ze dat "tijdelijke" kwartje van Kok er anders eens afhalen. Dat zal een boel goed doen voor de literprijs. Ja, daar is die dan...dat kwartje

Nee Ivanov. Prijsstijgingen aan de pomp komen doordat de oliebedrijven zelf de benzineprijs om hoog janken. En het is deze kale prijs alleen die zorgt voor meer of minder inkomsten voor de staat.

Als je Shell station morgen meer euro's / liter vraagt dan stijgt de accijns niet. Die is constant. In Duitsland is de accijns inderdaad een relatieve component -- hogere kale prijs -- in absolute zin meer accijns.

In Nederland maakt het niet uit of de kale prijs morgen 10 cent of 90 cent per liter is. Je betaalt 72,8 cent accijns. Flat-rate.
Of je het nu veel of weinig vindt doet niet ter zake, je stelt immers dat stijgingen aan de pomp door de staat komen. Dat is echt onzin. Ik snap wel dat dat vanuit de Henk en Ingrid gedachte logisch is om te roepen... maar Henk en Ingrid zijn zelden goed in wiskunde heb ik me laten vertellen. drinking smiley

OOK de BTW afdracht over de accijns component blijft gelijk. Tenslotte: het btw tarief verandert niet, dus je blijft morgen dan ook 19% van 72,8 = 13,8 cent BTW betalen (over de accijns).
Los van of je het terecht vindt of niet dat er over een belasting belasting wordt geheven. Het blijft gelijk bij een veranderende marktprijs.

De enige component die zorgt voor MEER of MINDER belastingafdracht vanuit benzine in een lopend jaar is de kale prijs zelf.

Dus als Shell morgen de kale prijs verhoogt naar 90t/liter, dan betaal je DAAROM meer belasting (want je draagt meer btw centen af over de kale prijs component). En dat is identiek als met elk ander consumenten produkt.

Dat is nou juist het goede van ons systeem tov het Duitse.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2011 11:53 door labrang.
Het populisme viert hoogtij cool smiley

zijn er binnenkort wellicht verkiezingen? eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2011 12:12 door bahnen.
HDI110
Vorige week in Abu Dhabi nog 0.32 euro per liter benzine afgerekend! Hoezo dure olie?

Ik vind het vooral interessant om te weten waarom in Duitsland de kale prijs iets van 5-6 cent (was paar jaar geleden nog 9 cent) lager kan zijn dan in Nederland.

Dat het in exotische oorden ver van ons af lager kan tot zelfs bijna gratis vind ik voor een discussie als deze verder niet zo relevant. In Turkije kost de benzine bijna 2 euro per liter. In buurland Georgie kost het iets van 60 eurocent. Deze 2 landen verschillen zo enorm van de west-europese situatie dat je met geen zinnig woord dat naar ons kan projecteren.
De benzine prijzen stijgen,vreemd vind ik dit niet.
De melkkoe van Den Haag is de auto,hoe duurder de benzine hoe meer inkomsten van accijnzen,lijkt mij ?
We zijn in Nederland al niet de goedkoopste wat benzine aan gaat,eerder de duurste.
Er is een trend aan de gang met auto's zonder BPM, wegenbelasting,hybride, eventueel electrisch rijden en dan nog eens de zuinige motoren, dus inkomsten die de staatskas misloopt.
Het moet toch ergens vandaan komen toch?
Dat is ook zo voor de olie maatschappijen,misschien potten ze al geld op om te investeren voor alternatieve brandstoffen ?
getlost
De melkkoe van Den Haag is de auto,hoe duurder de benzine hoe meer inkomsten van accijnzen,lijkt mij ?

Kun je plaatjes kijken?
getlost

Duidelijker dan hierboven ( 11:50 ) kan ik niet zijn. En Geelhoed denk ik ook niet met zijn plaatje.

Ik ben nu inderdaad Lost.
Geelhoed
getlost

Kun je plaatjes kijken?

Wat zou een horizontaal groen stippellijntje dan betekenen confused smiley
Dat is de diesel accijns.

Hier een met de benzine erbij. De BTW geloof je wel zeker?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2011 13:36 door Geelhoed.
Er wordt (zonder dat menigeen het doorheeft) over 2 verschillende zaken gediscussieerd hier.

Geelhoed geeft heel terecht aan dat de verandering van de benzineprijs in de pas loopt (misschien met een vertraging van een week of 2) met de olieprijs. Terwijl er geklaagd wordt dat een groot deel van de benzineprijs bestaat uit belasting/accijns. Ook heel terecht.
Sluit elkaar absoluut niet uit.

Blijft machtig om te zien die olieprijs, de enorme impact die het heeft op letterlijk van alles. Heb ik toch een goed thesis onderwerp gekozen. smiling smiley
Ton.
Er wordt (zonder dat menigeen het doorheeft) over 2 verschillende zaken gediscussieerd hier.

Geelhoed geeft heel terecht aan dat de verandering van de benzineprijs in de pas loopt (misschien met een vertraging van een week of 2) met de olieprijs. Terwijl er geklaagd wordt dat een groot deel van de benzineprijs bestaat uit belasting/accijns. Ook heel terecht.
Sluit elkaar absoluut niet uit.

Deze twee zaken echter worden vaak dermate met elkaar vermengd dat er vervolgens geklaagd wordt dat de stijging van de benzineprijs (aan de pomp) komt door de (hoge) accijns. Deze laatste is juist een constante in tijdvak.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2011 14:17 door labrang.
labrang

Deze twee zaken echter worden vaak dermate met elkaar vermengd dat er vervolgens geklaagd wordt dat de stijging van de benzineprijs (aan de pomp) komt door de (hoge) accijns. Deze laatste is juist een constante in tijdvak.

nou, het valt mij juist op in de grafiek van Geelhoed dat ook de accijnzen aardig doorstijgen. Ca. 20% in 10 jaar tijd (voor benzine).

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat als de benzineprijs hoger is, de accijnzen in absolute zin ook hoger zijn (simpelweg percentage maal bedrag). De overheid heeft dus zeker wel profijt van een hogere brandstofprijs. Ze vangen dan absoluut meer euries.
@ bahnen: Lees de post van labrang van 11:50 nog eens goed door. Daarin staat dat accijns geheven wordt per liter brandstof en niet per kale literprijs. Wel vangt de overheid meer aan BTW, want dat is wel een percentage van de prijs. En de accijnzen worden om de zoveel tijd wel verhoogd, maar dat gaat niet per dag vanwege verhoging vanuit de producent, dat heeft met beleid te maken.
§anitarium
@ bahnen: Lees de post van labrang van 11:50 nog eens goed door. Daarin staat dat accijns geheven wordt per liter brandstof en niet per kale literprijs. Wel vangt de overheid meer aan BTW, want dat is wel een percentage van de prijs. En de accijnzen worden om de zoveel tijd wel verhoogd, maar dat gaat niet per dag vanwege verhoging vanuit de producent, dat heeft met beleid te maken.

check thumbs up
de eerlijkheid gebied mij te schrijven dat ik die post van labrang niet helemaal had doorgeakkerd. smiling smiley
Thanks. Doe ik het niet helemaal voor het luchtledige. winking smiley

De accijns wordt meestal jaarlijks met het inflatie-getal gecorrigeerd (indexatie noemen ze dat). De jaarlijkse inflatie is in Nederland redelijk constant en laag en die zal gemiddeld genomen ongeveer wel op de 2% zitten. Dan zit je na 10 jaar evengoed wel op ca 20%.

Er zijn gevallen waarin afgezien wordt van indexatie. Zoals per 1-1-2006 na de prijspiek in 2005. Om de burger een beetje te ontlasten. Meer een symbolische geste eigenlijk. 1,5 cent meer of minder, daar kan bijna niemand echt wakker van liggen. De accijns is per 1-1-2004 door Zalm buitennormaal verhoogd, waarschijnlijk is dat de eigenlijke reden geweest om er in 2006 van af te zien (althans, dat het financieel wel kon)

Zo is de accijns met het beruchte kwartje van Kok (8 eurocent op benzine) wel fors verhoogd, maar daar heeft ook tegenover gestaan dat er een aantal jaren daarna geen indexatie plaatsvond.

Je ziet dus dat verhogingen buiten de inflatie correctie vaak gecompenseerd worden door het achterwege laten van de indexatie. Hierdoor loopt over de (middel)lange termijn gezien de stijging van de accijns aardig in de pas met de totale inflatie over die termijn.
labrang
getlost

Duidelijker dan hierboven ( 11:50 ) kan ik niet zijn. En Geelhoed denk ik ook niet met zijn plaatje.

Ik ben nu inderdaad Lost.
Als hij inplaats van het woord accijns het woord belasting had geschreven dat was er niets aan de hand geweest.
Daarnaast is het zo dat het een dikke vette melkkoe is..
Als ik € 1,539 betaal per liter, zit daar € 0,246 BTW op..
Van de overige € 1,293 is € 0,728 accijns.. dus houd je € 0,565 over,.. wat dus de kale brandstof prijs is..
Voor een gemiddelde tank van 50L zou ik dan inplaats van € 76,95 maar € 28,25 betalen..
Dus dat iedereen zo veel geld kwijt is aan de pomp komt niet door Shell o.i.d. maar door de overheid eye rolling smiley

Je ziet dus dat verhogingen buiten de inflatie correctie vaak gecompenseerd worden door het achterwege laten van de indexatie. Hierdoor loopt over de (middel)lange termijn gezien de stijging van de accijns aardig in de pas met de totale inflatie over die termijn.
Dat zou er nog eens bij moeten komen,.. en verhogen en gaan indexeren..nut smiley
19-02-2011 18:24
Ok...(late reactie) dan komt het stijgen niet door de stijgende belastingen...maar dat neemt niet weg dat het rekensommetje van F5-en aantoont dat het grootste deel van de literprijs komt door belastingen. Dus blijft de oplossing even simpel. Haal van alle brandstoffen eens 10 cent belasting af. Maar de politiek kennende zullen ze niet hun hand in eigen boezem steken en juist weer de beschuldigende vingers naar de oliemaatschappijen en pomphouders uitsteken omdat die veel te veel zouden verdienen. Die doen tenminste nog echt iets voor hun geld, de overheid vangt alleen maar. Daarnaast is het betalen van oliemaatschappijen en de pomphouders wel goed voor Nederland. Die pomphouders betalen hun personeel weer, zodat die a) niet een WW uitkering ontvangen en b) dat geld ook weer uitgeven. Idem met de maatschappijen. Die hebben tenslotte in Nederland de raffinaderijen met personeel dat dus geen WW ontvangt, net als het pomphouderspersoneel belasting betaald waarmee de sociale instellingen in stand gehouden worden en over het algemeen het geld weer uitgeeft aan de bakker, slager, supermarkt, nutsbedrijven, MediaMarkten, Gamma's etc.

Bijkomend voordeel van lagere belastingen op brandstof. Ik houd op een volle tank ongeveer vier euro over. Maal zoveel keer tanken, maal zoveel Nederlanders...dat geld ga ik ook wel weer uitgeven en met mij andere Nederlanders. Deze redenatie mag ik volgen want heel geleerde mensen in overheidsdienst voor een dik salaris hebben hetzelfde gezegd over het vrijmaken van het spaarloon. angry smily
Geelhoed
De Schaduw

Plaatje staat er al, laat ze maar storten.

idd.
2 oppositiepartijen bedenken een kamermotie (20 mensen die zich erover gebogen hebben?)
2e kamer neemt motie aan (150 mensen die hun hand op moesten steken, nadat ze met hun achterban (600 mensen) hebben overlegd )
er moet een onderzoek komen, dus een onderzoeksbureau wordt ingeschakeld (3 onderzoekers)

en geelhoed, ach geelhoed.... ramt er in z'n eentje in 10 minuten tijd een grafiekje uit die het hele onderzoek nader verklaart: benzineprijs is gerelateerd aan ruwe olieprijs..

hulde geelhoed!
19-02-2011 19:10
Snappen jullie wel dat er dankzij Geelhoed dus 373 mensen even geen werk hebben?grinning smiley
Ivanov
Toen ik hoorde dat dit onderzoek er zou komen viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Hoezo onderzoek? Iedereen in Nederland weet toch dat de prijsstijgingen voornamelijke komen door de belastingen die erop geheven worden. En dan gaat de politiek zich druk maken dat de oliemaatschappijen én de uitbaters van de tankstations nog wat geld verdienen? Laten ze dat "tijdelijke" kwartje van Kok er anders eens afhalen. Dat zal een boel goed doen voor de literprijs. Ja, daar is die dan...dat kwartje

Iets met verkiezingen ofzo?
Het is nog niet zo makkelijk om te bepalen of de benzineprijs wel 'klopt'. De prijs van ruwe olie is niet allesbepalend voor benzine, omdat er ook andere producten van die olie wordt gemaakt. Het is bijvoorbeeld logisch dat een product met een hogere energetische waarde, zoals diesel, meer stijgt in prijs dan benzine.

En dan is er nog de verfoeide brandstofaccijns. In andere Europese landen kennen ze ook een dergelijke heffing; voor benzine is die meestal lager terwijl hij voor diesel veel hoger is. Zelf ben ik een voorstander van het gelijktrekken van de brandstofopcenten met die van de aan ons grenzende landen. Benzine zou dan voor ons goedkoper worden, maar diesel wordt dan veel duurder.

Er zijn nog andere factoren die onze benzineprijs beinvloeden. In ons land kan je niet zomaar iemand vervolgen die na het tanken is weggereden zonder te betalen. De pomphouder moet dan veel kosten maken om zijn geld te krijgen. De eerlijke klanten betalen voor die kosten.

Geelhoed zou een grafiek moeten maken waarbij de benzineprijs zonder belasting wordt vergeleken met die van andere landen.
Lucas28
Het is bijvoorbeeld logisch dat een product met een hogere energetische waarde, zoals diesel, meer stijgt in prijs dan benzine.
Die grafiek heb ik ook. Diesel wordt flink duurder dan benzine bij stijgende olieprijs, ook omdat het meer energie kost om te maken.

Ok...(late reactie) dan komt het stijgen niet door de stijgende belastingen...maar dat neemt niet weg dat het rekensommetje van F5-en aantoont dat het grootste deel van de literprijs komt door belastingen.

Door het stijgen van de kale benzineprijs is het aandeel van de belasting in de pompprijs gedaald van ruim 80% naar ca 62% nu. Dat is ongeveer gelijk met de Duitse belastingdruk op benzine (je weet wel, die HeilStaat)
Een jaar of 10 geleden was je er slechter aan toe zeg maar.

Dus blijft de oplossing even simpel. Haal van alle brandstoffen eens 10 cent belasting af.
Dat is geen oplossing, dat is symptoom bestrijding.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2011 14:34 door Anderson.
Geelhoed
Lucas28
Diesel wordt flink duurder dan benzine bij stijgende olieprijs, ook omdat het meer energie kost om te maken.

Vooral uit relatief zure olie. Iets met zwavel.

Die pomphouders betalen hun personeel weer, zodat die a) niet een WW uitkering ontvangen en b) dat geld ook weer uitgeven

het zijn echte filantropen die personeel aannemen uit idealistische overwegingen. nut smiley
Kom op zeg, wat zijn dat voor argumenten.
Anderson
Door het stijgen van de kale benzineprijs is het aandeel van de belasting in de pompprijs gedaald van ruim 80% naar ca 62% nu.
Maximaal 78.9% eind december 1998.
mijn excuus voor de dagdromerij...
meeuw
Het lijkt mij dat Shell alleen aan zijn eigten stations een asdviesprijs mag doorgeven (op basis van de mededingingswetgeving). Dat andere maatschappijen dat dan overnemen is hun eigen keuze en kan Shell niet worden aangerekend. Dus een formele adviesprijs voor de markt bestaat niet.

Mooie theorie.

Feit blijft dat NL de hoogste belastingdruk op brandstof heeft. De landen om ons heen kennen brandstofprijzen die enkele tot soms vele procenten lager liggen dan bij ons.
Ik zit trouwens de grafiekjes te nog eens te bekijken, en dat is wat tricky op basis van enkel een grafiek, maar ik zie mogelijk toch wel wat asymmetrie in de prijsontwikkeling van zowel benzine als diesel (voornamelijk diesel).
Hoeveel procent van de 1,84 euro die je voor RON95 in Turkije aftikt is belasting?
Ton.
Ik zit trouwens de grafiekjes te nog eens te bekijken, en dat is wat tricky op basis van enkel een grafiek, maar ik zie mogelijk toch wel wat asymmetrie in de prijsontwikkeling van zowel benzine als diesel (voornamelijk diesel).

Mijn grafiek van 14:27 laat dat toch duidelijk zien?
Geelhoed
Ton.

Mijn grafiek van 14:27 laat dat toch duidelijk zien?

Nee, ik bedoel dat er asymmetrie heerst (lijkt te heersen) tussen prijsstijging en prijsdaling van diesel agv prijsverandering ruwe oil.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep