Citroen Xantia uit '93 importeren uit Noorwegen

Gepost door arianne13 
Heeft iemand ervaring hoe het werkt en wat ongeveer de BPM is om bovengenoemde auto op naam te zetten in Nederland, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Bij voorbaat dank, Arianne
Vanwege de extra roest door pekel e.d.?
Voor een auto die hier 1000 euro kost? Lijkt me de moeite niet waard.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 13:04 door Malt007.
michiel5

Het is voor een Noorse huisgenoot die nu in Nederland woont, hij wil van zijn auto af, maar denkt dat het 't voordeligst is om terug te gaan naar Noorwegen om daar zijn auto te verkopen voor 1500 euro. Ik dacht dat importeren makkelijker zou zijn, maar de BPM alleen al lijkt meer dan 3000 euro te zijn.
Waarom zou je een Xantia uit het buitenland halen? Er staan er genoeg in NL die ze aan de straatstenen niet kwijtraken.

Edit: niet goed gelezen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 13:06 door Mach1.
arianne13
michiel5

Het is voor een Noorse huisgenoot die nu in Nederland woont, hij wil van zijn auto af, maar denkt dat het 't voordeligst is om terug te gaan naar Noorwegen om daar zijn auto te verkopen voor 1500 euro. Ik dacht dat importeren makkelijker zou zijn, maar de BPM alleen al lijkt meer dan 3000 euro te zijn.

Lijkt me ook de voordeligste oplossing,
let wel,
als er in Noorwegen tenminste een markt bestaat voor 17 jaar oude Xantia's.
Misschien valt er hier ter plekke wel iets te regelen met een garage mocht je huisgenoot hier een nieuwe wagen kopen ...
Komt hij van origine uit Noorwegen? En hij woont nu officieel hier? Dan mag'ie de auto gewoon als huisraad importeren, betaal je ook geen BPM.
British Racing Green
arianne13
michiel5

Lijkt me ook de voordeligste oplossing,
let wel,
als er in Noorwegen tenminste een markt bestaat voor 17 jaar oude Xantia's.
Misschien valt er hier ter plekke wel iets te regelen met een garage mocht je huisgenoot hier een nieuwe wagen kopen ...

Hij is wel van plan in Nederland een andere wagen te kopen, maar kan die Citroen hier toch niet verkopen als hij niet is 'geimporteerd'?
Hij kan die citroen gewoon met met Noors kenteken verkopen. Gewoon op marktplaats zetten voor 1000 euro, dat lijkt mij het beste. Voor bijvoorbeeld een Pool is het niet interessant of hij een NL kenteken heeft of een Noorse. Als hij hem toch kwijt wil is het waanzin om hem te importen
1000 euro ga je niet vangen voor een Xantia uit '93. Die dingen raak je aan de straatstenen niet kwijt!
Noorwegen zit niet bij de EU. Je zult dus invoerrechten, BPM en BTW moeten betalen. Nu valt dat best mee, omdat de waarde niet meer zo hoog is. Invoerrecht zal 10% zijn, denk ik. BPM zal vrijwel niks meer zijn (dankzij de afschrijving) en BTW is 19% van de dagwaarde. Je betaalt dus als de auto nog Ç1.500 waard is zo'n Ç435. Plus een paar stuivers BPM. En transport natuurlijk. Ik denk dat verkopen in Noorwegen gunstiger is.

edit: met een certificaat Eur1 kun je 'm zonder invoerrecht invoeren, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat voor particulieren werkt. sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 13:31 door carlover.
Oei, dat non-EU had ik nog helemaal niet bedacht. Dan lijkt me het idee van Bennie ook niet zo beroerd.
Bennie 940
Hij kan die citroen gewoon met met Noors kenteken verkopen. Gewoon op marktplaats zetten voor 1000 euro, dat lijkt mij het beste. Voor bijvoorbeeld een Pool is het niet interessant of hij een NL kenteken heeft of een Noorse. Als hij hem toch kwijt wil is het waanzin om hem te importen

krijgt hij dan wel een vrijwaringsbewijs?
Bestaat er bij jullie in Nederland niet ene soort slooppremie of milieupremie voor auto's ouder dan 10 jaar?
Krijg je in BelgiŰ (1.000 EUR) bij aankoop van een nieuwe.
Als iets dergelijks in NL bestaat, is zulks meteen de eenvoudigste oplossing.
De sloopregeling is afgelopen! Die was sowieso niet van toepassing geweest op deze Xantia.
British Racing Green
Bestaat er bij jullie in Nederland niet ene soort slooppremie of milieupremie voor auto's ouder dan 10 jaar?
Krijg je in BelgiŰ (1.000 EUR) bij aankoop van een nieuwe.
Als iets dergelijks in NL bestaat, is zulks meteen de eenvoudigste oplossing.

Wie zegt dat daar geld voor is..... en de subsidiepot is leeg sinds april
StalenSnuitje
Komt hij van origine uit Noorwegen? En hij woont nu officieel hier? Dan mag'ie de auto gewoon als huisraad importeren, betaal je ook geen BPM.

Volgens mij ligt de beste oplossing toch hier, afhankelijk van hoe lang de auto al op z'n naam stond voordat de huisgenoot naar NL kwam,
dan moet je hem toch gewoon op NL-kenteken kunnen zetten. Beetje zinloos om voor alleen een verkoop van een auto even naar Noorwegen te gaan (tenzij er een vakantie aanzit o.i.d.) als voor het omzetten van het kenteken weinig kosten gemaakt worden. Ik neem aan dat er nauwelijks verschil in waarde tussen beide landen zit.
jonaccord
StalenSnuitje

Volgens mij ligt de beste oplossing toch hier, afhankelijk van hoe lang de auto al op z'n naam stond voordat de huisgenoot naar NL kwam,
dan moet je hem toch gewoon op NL-kenteken kunnen zetten. Beetje zinloos om voor alleen een verkoop van een auto even naar Noorwegen te gaan (tenzij er een vakantie aanzit o.i.d.) als voor het omzetten van het kenteken weinig kosten gemaakt worden. Ik neem aan dat er nauwelijks verschil in waarde tussen beide landen zit.
Ja, mag 'ie 'm alleen voorlopig niet verkopen.
jonaccord
StalenSnuitje

Moet hij dan RDW gekeurd worden?
En die hele administratieve rompslomp?
Nou moe ... wat gaat zo'n Xantia op de sloop?
Het ligt er maar aan hoe graag hij er nog mee wil doorrijden. Noorwegen is trouwens met name een lastig land om een auto naar te exporteren. Iets om rekening mee te houden als hij een NL zou willen kopen om die naar Noorwegen te nemen. Noorwegen kent hoge belastingen die met name afhankelijk zijn van uitstoot en motorinhoud. Een vriend van me heeft dat een jaar geleden bij de hand gehad. Een mitubishi galant 2.0 van 91 exporteren van NL naar Noorwegen ging rond de 2700 eur kosten.

Als hij zegt er in Noorwegen nog 1500 voor te kunnen vangen, dan kan ie hem echt beter daar verkopen. Importeren in NL betekent idd rest BPM (10%) betalen (mits hij em niet kan meenemen als verhuisgoed idd). B

Of hij moet zichzelf nog even ingeschreven houden in Noorwegen en de auto gewoon hier op Noors kenteken blijven rijden. Maar let op welke vrijstellingen er gelden. Want als je hier ingeschreven staat in NL mag je niet meer in een buitenlands gekentekende auto rondrijden.

Kijk eens op de site van de belastingdienst.

[www.belastingdienst.nl]
turbod12
Het ligt er maar aan hoe graag hij er nog mee wil doorrijden. Noorwegen is trouwens met name een lastig land om een auto naar te exporteren. Iets om rekening mee te houden als hij een NL zou willen kopen om die naar Noorwegen te nemen. Noorwegen kent hoge belastingen die met name afhankelijk zijn van uitstoot en motorinhoud. Een vriend van me heeft dat een jaar geleden bij de hand gehad. Een mitubishi galant 2.0 van 91 exporteren van NL naar Noorwegen ging rond de 2700 eur kosten.

Als hij zegt er in Noorwegen nog 1500 voor te kunnen vangen, dan kan ie hem echt beter daar verkopen. Importeren in NL betekent idd rest BPM (10%) betalen (mits hij em niet kan meenemen als verhuisgoed idd). B

Of hij moet zichzelf nog even ingeschreven houden in Noorwegen en de auto gewoon hier op Noors kenteken blijven rijden. Maar let op welke vrijstellingen er gelden. Want als je hier ingeschreven staat in NL mag je niet meer in een buitenlands gekentekende auto rondrijden.

Kijk eens op de site van de belastingdienst.

[www.belastingdienst.nl]
10% BPM? Hoe kom je daar nou op? Volgens mij is het hooguit een paar tienden van een procent.

Invoerrecht is denk ik wel 10%. En vergeet de BTW niet.
British Racing Green
Dat vanzelfsprekend. Maat dat is in principe nog wel het minste probleem.

Maar goed, je zit vanwege niet EU land ook nog met invoerrechten en BTW. Op de site van de belastingidenst wordt geen onderscheid gemaakt of het gaan om verhuisboedel of niet bij invoerrechten of BTW. Bij de BPM geldt dat onderscheid wel.

Het is bij invoer als verhuisboedel weer niet toegestaan om hem binnen 12 maanden te verkopen of uit te lenen!

[www.belastingdienst.nl]

Let op!

Hebt u vrijstelling gekregen? Dan geldt er nog een aanvullende voorwaarde. Verkoopt of verhuurt u de personenauto, bestelauto of motor binnen 12 maanden na de registratie in Nederland? Of leent u het motorrijtuig binnen deze periode aan iemand anders? Dan moet u alsnog bpm betalen.

Dus hem importeren om te verkopen is dan zeker geen optie!
British Racing Green

En die hele administratieve rompslomp?
Nou moe ... wat gaat zo'n Xantia op de sloop?

Even een auto naar Noorwegen rijden is ook niet gratis en een rompslompwinking smiley....voor alleen een verkoop ervan...
carlover
10% BPM? Hoe kom je daar nou op? Volgens mij is het hooguit een paar tienden van een procent.

Invoerrecht is denk ik wel 10%. En vergeet de BTW niet.
Ik bedoel 10% van de BPM. Tenminste, dat was altijd zo. Je kreeg altijd voor elke maand dat de auto is ouder geworden 1% korting op de totale BPM die je moest betalen. Tot de auto 90 maanden is. Dus betaal je bij oudere auto's 10% van de oorspronkelijke BPM (wat soms nog een heel gedoe is om te bepalen, want je moet daarvoor eerst de oorsrponkelijke catalogusprijs weten). ALs de auto ouder is dan 25 jaar betaalde je geen BPM meer.

Maar goed, wellicht is dat ook weer verouderd. Sinds dat ik mijn GSje importeerde is er geloof ik alweer een hoop veranderd.
[www.belastingdienst.nl]

Ik zie nu in de afschrijvingstabel 92% staan. Blijft er nog 8% over van de oorspronkelijke BPM.

Nu kan het altijd merkafhankelijk, maar "door de bank genomen" zijn auto's in Noorwegen veel duurder dan in Nederland en dat merk je zelfs bij de waarde van dit soort oude bakken.

Een reisje naar Noorwegen is natuurlijk ook niet goedkoop, maar toch denk ik dat het het meest economisch is om die auto terug naar Noorwegen te rijden en hem daar te verkopen, precies wat je huisgenoot van plan was.
turbod12
[www.belastingdienst.nl]

Ik zie nu in de afschrijvingstabel 92% staan. Blijft er nog 8% over van de oorspronkelijke BPM.
Je bent al op de helft. Nu nog de laatste kolom van die tabel!

turbod12
Let op!

Hebt u vrijstelling gekregen? Dan geldt er nog een aanvullende voorwaarde. Verkoopt of verhuurt u de personenauto, bestelauto of motor binnen 12 maanden na de registratie in Nederland? Of leent u het motorrijtuig binnen deze periode aan iemand anders? Dan moet u alsnog bpm betalen.

Dus hem importeren om te verkopen is dan zeker geen optie!
Ja, dat zei ik dus ook al.........
carlover
turbod12
[www.belastingdienst.nl]

OK, makkelijker kunnen ze het niet maken, wel aardiger smiling smiley

Maar goed, TS blijft zitten met invoerrechten, btw EN de onverkoopbaarheid binnen het jaar (al kon die BPM dan nog wel eens meevallen).
turbod12
carlover
turbod12
[www.belastingdienst.nl]

OK, makkelijker kunnen ze het niet maken, wel aardiger smiling smiley

Maar goed, TS blijft zitten met invoerrechten, btw EN de onverkoopbaarheid binnen het jaar (al kon die BPM dan nog wel eens meevallen).
Invoerrechten en BTW OF de onverkoopbaarheid binnen een jaar. Als 'ie 'm normaal invoert, betaalt 'ie IR en BTW (in totaal denk ik 29% van de huidige waarde) en mag 'ie 'm direct verkopen. Als 'ie 'm importeert als verhuisboedel, betaalt 'ie niks (alleen kosten RDW) en mag 'ie 'm een jaar niet verkopen.
IR en BTW en ((BPM en direct verkoopbaar) OF (geen BPM en niet binnen 1 jr verkoopbaar)).

Ben overigens dan wel weer benieuwd hoe de huidige waarde bepaald wordt. Want als je die met een "taxatierapport" van een bevriende handelaar op pakweg 200 EUR mag zetten, zou het nog weer kunnen vallen.
turbod12
IR en BTW en ((BPM en direct verkoopbaar) OF (geen BPM en niet binnen 1 jr verkoopbaar)).

Ben overigens dan wel weer benieuwd hoe de huidige waarde bepaald wordt. Want als je die met een "taxatierapport" van een bevriende handelaar op pakweg 200 EUR mag zetten, zou het nog weer kunnen vallen.
Bij de Douane zijn ze ook niet achterlijk. Die bevriende handelaar kan daardoor ernstig in de problemen raken. Ik denk niet dat dat een verstandig scenario zou zijn.
@BRG: correct

In NL brengt een Xantia uit 93 alleen nog 1000 eur op in de handel als het een net ding is met een ordentelijke uitrusting en een fatsoenlijke motor. Daar zullen de koplamsproeiers en stoelverwarming en daglichtschakeling die ongetwijfeld op deze auto aanwezig zijn weinig meer aan toevoegen. Particulier vang je er al een stuk minder makkelijk goed geld voor.
carlover
turbod12

Bij de Douane zijn ze ook niet achterlijk. Die bevriende handelaar kan daardoor ernstig in de problemen raken. Ik denk niet dat dat een verstandig scenario zou zijn.
Correct. Maar dat roept nog steeds de vraag op hoe de waarde bepaald wordt. Het kan alle kanten uit met een tweedehands auto die eigenlijk al lang volledig is afgeschreven.
turbod12
carlover
turbod12

Correct. Maar dat roept nog steeds de vraag op hoe de waarde bepaald wordt. Het kan alle kanten uit met een tweedehands auto die eigenlijk al lang volledig is afgeschreven.
Als er geen sprake is van een transactie, wordt gekeken naar de waarde in het economisch verkeer. Ik kan me voorstellen dat ze gewoon de koerslijst erbij pakken.
Kortom, als er sprake is van toekomstig verblijf langer dan een jaar is het voordeliger de auto als huisraad in te voeren, en em dan een jaar lang te blijven rijden.

Scheelt een ritje terug naar Noorwegen, waarbij de vraag nog maar is wat ie er daar voor krijgt.

edit: als hij er nu perse vanaf wil omdat ie nu een andere auto wil kopen, dan is een enkele reis Noorwegen de aangewezen weg, omdat het de moeite niet loont die auto door de burocratische importmolen te halen met alle kosten er bij (zonder huisraad import dus, met BPM afdracht), en dan nog een APK er op voor de particuliere verkoop. Zonder APK levert ie minder op als de import kost.....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 17:06 door labrang.
Gewoon laten slopen? Scheelt je een rit Noorwegen.

Misschien kan een exporteur er iets mee? Die zet hem wel op de boot naar Afrika.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2010 17:24 door aras.
Ik denk dat het op Marktplaats zetten voor export (Oost-Europa of Afrika) de beste oplossing is. Maar kan hij vanuit hier het Noorse kenteken laten overschrijven of vrijwaren?

Mag ie niet gewoon blijven rijden met dat Noorse kenteken?
Volgens mij krijg je voor een Xantia uit 93 nooit meer dan 500,-. In de handel krijg je denk ik maximaal 250,-. Terug naar Noorwegen of naar de sloop.
Ik zou zeggen: lees dit topic eens door
[www.audiforum.nl]

Geldt in feite voor import vanuit elk land. (let op: Audiforum is tot donderdag niet on-line of je moet de truc toepassen beschreven in [www.autoweek.nl])
Er is geen moer aan, je moet alleen even weten waarvoor je en bij je wie moet zijn.
Uiteraard staat hier niet de tip van huisraad bij, die info haal je van de belastingdienst-site.

Voor de verschuldigde BTW uit niet EU land geeft ook de belastingdienst de vereiste info.
Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal ze aan huisgenoot voorstellen; hij heeft in ieder geval een keuze wat te doen met de Citroen. Nog even een aanvulling op het verhaal, hij wil zich voor langere tijd in Nederland vestigen en de auto is in goede staat. Mochten er nog andere manieren zijn; we horen ze graag!
arianne13
Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal ze aan huisgenoot voorstellen; hij heeft in ieder geval een keuze wat te doen met de Citroen. Nog even een aanvulling op het verhaal, hij wil zich voor langere tijd in Nederland vestigen en de auto is in goede staat. Mochten er nog andere manieren zijn; we horen ze graag!
In goede staat, voor langere tijd, dan is het heel simpel: invoeren als verhuisboedel. Heb je even de kosten van transport en natuurlijk RDW + APK, maar als het goed is, kan 'ie er dan nog een tijd plezier van hebben. smiling smiley
Invoeren als verhuisboedel, daarna kan hij eventueel toch een nieuwe kopen; die Xantia kan hij dan een jaartje kenteken schorsen en ergens stallen.
Even heel theoretisch: die termijn van een jaar is niet in graniet gehouwen. Als de Douane het vermoeden heeft dat een auto alleen is ge´mporteerd met het doel 'm te verkopen, kun je ook na dat jaar nog problemen krijgen.
carlover
Even heel theoretisch: die termijn van een jaar is niet in graniet gehouwen. Als de Douane het vermoeden heeft dat een auto alleen is ge´mporteerd met het doel 'm te verkopen, kun je ook na dat jaar nog problemen krijgen.
Maar dat zal met een xantia van een paar honder euro wel loslopen.
carlover

Ja misschien bij een nieuwe Veyron meeverhuizen met de inboedel, maar niet met een "hok" van 17 jaar oud; die had hij al enige tijd + verkoop 1 jaar na overschrijven, anderen verkopen zoiets in NL al gewoon na 1 maand zonder problemen.......winking smiley
jonaccord
carlover

Ja misschien bij een nieuwe Veyron meeverhuizen met de inboedel, maar niet met een "hok" van 17 jaar oud; die had hij al enige tijd + verkoop 1 jaar na overschrijven, anderen verkopen zoiets in NL al gewoon na 1 maand zonder problemen.......winking smiley
Als 'ie als verhuisboedel is ge´mporteerd? Da's riskant.......
carlover
jonaccord
carlover

Uhm...niet duidelijk?....Nederlanders verkopen gewoon een in Nederland gekochte 17 jaar oude schrothoop na 1 maand zonder problemen....dan doet de douane ook niet moeilijk als jij na 1 jaar zo'n oud hok weg wilt doen....je geeft een theoretische draai aan een verhaal waar de douane op zoek is naar "fraude": net zoiets als een kollega van me; heeft zich speciaal voor de aanschaf van een auto bij een broer van hem in BelgiŰ laten inschrijven terwijl hij zelf gewoon een huis in Maastricht heeft....ik had in de kantine al eens luchtig "belastingfraude" laten ontvallen; vond hij niet leuk, maar ik noemde alleen maar het beestje bij naam...dat was dus zijn probleem...
jonaccord
carlover

Ik denk dat het een reŰel probleem is hiervoor binnen de maand een koper te vinden,
dus "zonder problemen" confused smiley
jonaccord
carlover
jonaccord
carlover

Uhm...niet duidelijk?....Nederlanders verkopen gewoon een in Nederland gekochte 17 jaar oude schrothoop na 1 maand zonder problemen....dan doet de douane ook niet moeilijk als jij na 1 jaar zo'n oud hok weg wilt doen....je geeft een theoretische draai aan een verhaal waar de douane op zoek is naar "fraude": net zoiets als een kollega van me; heeft zich speciaal voor de aanschaf van een auto bij een broer van hem in BelgiŰ laten inschrijven terwijl hij zelf gewoon een huis in Maastricht heeft....ik had in de kantine al eens luchtig "belastingfraude" laten ontvallen; vond hij niet leuk, maar ik noemde alleen maar het beestje bij naam...dat was dus zijn probleem...
Nee, het was niet duidelijk.
Ik waarschuw alleen maar voor iets dat kan gebeuren. Ik noemde het zelf al theoretisch, maar ik vermoed dat ik beter dan de meesten hier weet hoe de Douane te werk gaat, dus ik kan maar waarschuwen hŔ........
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep