Goedkope motorolie; onverstandig?

Gepost door Marxist 
Als je in een speciaalzaak naar motorolie van de bekende merken kijkt, dan slaat de schrik je om het hart wat betreft de prijzen.
Als je daarentegen kijkt hoeveel motorolie kost bij Action, dan is dat stukken fijner.

Is goedkoop duurkoop? Is het onverstandig om in een alledaagse, wat oudere auto goedkope olie te gebruiken? Of is het een bronwaterverhaal? Je betaalt voor het etiket, maar de inhoud ontloopt elkaar niet veel?
sterker nog. Wij hebben eens een klant gehad die zat in de olie. Die vertelde mij dat de olie die de VW dealer verkoopt precies hetzelfde is als wat een plaatselijke supermarkt in duitsland verkoopt. Dit wist hij te vertellen omdat hij deze 2 bedrijven als klant had. Prijsverschil: bij de vw dealer rond de 25 en bij de duitse supermarkt 7 per liter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2009 17:27 door wally.
wally
sterker nog. Wij hebben eens een klant gehad die zat in de olie. Die vertelde mij dat de olie die de VW dealer verkoopt precies hetzelfde is als wat een plaatselijke supermarkt in duitsland verkoopt. Dit wist hij te vertellen omdat hij deze 2 bedrijven als klant had. Prijsverschil: bij de vw dealer rond de 25 en bij de duitse supermarkt 7 per liter.

En die VW dealer heette O.P. Lichter?angry smily
heten ze zo niet allemaal? winking smiley
bij bepaalde motoren moet je letten op een bepaalde code die erop MOET staan. Zo is er voor de FSI motoren van VW een bepaalde code die dus erop MOET staan. Hoe dit bij andere merken is weer ik helaas niet.
wally
bij bepaalde motoren moet je letten op een bepaalde code die erop MOET staan. Zo is er voor de FSI motoren van VW een bepaalde code die dus erop MOET staan. Hoe dit bij andere merken is weer ik helaas niet.

aha. Ik kan mij echter voorstellen dat voor bijvoorbeeld een Lada 2105, of een andere rudimentaire auto, het niet veel uitmaakt?
Kijk in je instructieboekje welk keurmerk de olie moet hebben, dan zit je eigenlijk altijd veilig.
Zolang de olie een ACEA A3 (benzine) of B4 (diesel) keurmerk heeft zou ik mij niet zo'n zorgen maken. Het grappige is dat de Hema olie wel ACEA B4 heeft en de Shell Helix Diesel tot voor kort het met een B3 label moest doen. Tussen deze 2 flessen van 4 liter zit toch een prijsverschil van 35 euro, kun je weer mooi gebruiken om een keer extra te verversen.

aha. Ik kan mij echter voorstellen dat voor bijvoorbeeld een Lada 2105, of een andere rudimentaire auto, het niet veel uitmaakt?

klopt. ik zou het geld lekker in de zak houden. leven is al duur genoeg
Nee, op een auto van 40k, ga ik niet beknibbelen op een Eurootje. Dus geen B-merk olie. Wel eventueel de olie halen in Duitsland omdat er verschil is in prijs NL en D.

Of bestellen op Ichwillautoteile.de
smileys with beer
wally

klopt. ik zou het geld lekker in de zak houden. leven is al duur genoeg

Tijdje geleden kocht ik bij Brezan een grote flacon koelvloeistof; een kleine 20 euro. Bij Action zag ik dat een fikse fles zo'n 1,50 kost. Ik dacht even dat ik niet goed werd.nut smiley

Prijsvergelijking loont....

Nee, op een auto van 40k, ga ik niet beknibbelen op een Eurootje. Dus geen B-merk olie. Wel eventueel de olie halen in Duitsland omdat er verschil is in prijs NL en D.

zo dacht ik dus ook. Maar die klant wist mij te verzekeren dat er kwalitatief gezien gewoon 0,0 inzit tussen dat A en B merk.
Niet op bezuinigen.Als je motor niks verbruikt is een keer olie wisselen per 15000/25000 km ook niet de kosten.Als ie nou een liter op 1000km verbruikt tja dan is het het overwegen waard...
Tja, en dan maar klagen over de winsten van de oliemaatschappijen ...
In veel gevallen betaal je het etiketje, maar dat is in veel meer dingen zo. De westerse mens geilt op merkjes omdat die een bepaalde status vormen. Mij maakt het niet uit zolang de kwaliteit maar goed is en of het merkje dan a of b heet zal me een worst wezen.
Het merk is niet belangrijk. Zolang je maar het juiste type olie in de motor gooit.
Ik denk dat het merk opzich niet veel uitmaakt. Als het type olie klopt, kan er niks misgaan lijkt me. Echter, ik gok het er niet op. Ik betaal liever (veel) meer voor olie van een goed merk. Daar voel ik me toch lekkerder bij. Maar dat zit denk ik puur tussen de orenwinking smiley.
Als de man in de olie zegt dat ze gelijk zijn dan wil ik dat best geloven. Toen ik jonger was heb ik nog gewerkt als student in een chips fabriek: Croky, Smith, Lays chips waren exact dezelfde chips zoals de Piratos Aldi chips. Het enige verschil zat hem in de verpakking, het was gewoon zo dat ze van dezelfde band rolden en gewoon een andere verpakking ging.
Het maakt niet zo gek veel uit, wel heb je verschillende soorten olie. In onze Mercedes word altijd vol syntetische olie gedaan omdat de motor daar veel mooier op loopt. Je kunt eigenlijk beter de olie vaker vervangen met goedkopere olie dan langer doorrijden met dure...
sgtpeppers
Je kunt eigenlijk beter de olie vaker vervangen met goedkopere olie dan langer doorrijden met dure...

Dat vind ik ook een goeie! Als je toch zelf de olie vervangt lijkt het mij beter om het meerdere keren met goedkopere olie te doen, dan 15.000km dezelfde rond te pompen.
sgtpeppers
Het maakt niet zo gek veel uit, wel heb je verschillende soorten olie. In onze Mercedes word altijd vol syntetische olie gedaan omdat de motor daar veel mooier op loopt. Je kunt eigenlijk beter de olie vaker vervangen met goedkopere olie dan langer doorrijden met dure...

Dat is correct, het maakt niet uit of je nu goedkopere neemt of niet.

Zolang de code goed is is het alles goed. synthetische en halfsynthesche vind je bij alle merken, vb voor diesels is de 5W40 volsynthetisch.
Wat is beter? Synthetische of halfsynthetische?
Synthetisch volledig heeft vele voordelen maar is wel iets dunner waardoor het gemakkelijker weg kan als je een kleine lek hebt of speling tussen je zuigers en cilinderwanden.

Bij onze corsa 1.3 CDTI gebruikte men halfsynthetische omdat deze dikker was en de olie zo minder ging weglopen.

Voor prestaties en eigenschappen is volledig synth dus beter
dirk28
Synthetisch volledig heeft vele voordelen maar is wel iets dunner waardoor het gemakkelijker weg kan als je een kleine lek hebt of speling tussen je zuigers en cilinderwanden.

Bij onze corsa 1.3 CDTI gebruikte men halfsynthetische omdat deze dikker was en de olie zo minder ging weglopen.

Voor prestaties en eigenschappen is volledig synth dus beter

Glashelder! Dank je wel!
Moet je mee oppassen. De reinigende eigenschappen van een syntheet zijn vaak groter, de agressiviteit van zo'n olie ook. Zal niet de eerste keer zijn dat een motor waar altijd een halfsyntheet in heeft gezeten en die daar ook voor bedoeld is ineens flink gaat lekken, olie gaat verbruiken en zelfs smeerproblemen krijgt nadat er een syntheet in is gegaan. Bij (heel) oude auto's willen er nog wel eens pakkingen sneuvelen door synthetische olie, maar soms heb je ook dat er in de motor verontreinigingen zijn opgebouwd die door een syntheet losgeweekt worden. Vervolgens kunnen de kleine oliekanalen geblokt worden, als een soort trombose. Google maar eens op "half syntheet vervangen door syntheet"
dirk28

Dunner of dikker heeft niet te maken met vol of halfsyntheet. De code ...W... geeft aan hoe dik de olie warm en koud is. Wel is het zo dat volsyntheten veel gebruikt worden voor nieuwe modellen en die zijn met hun kleinere marges beter geschikt voor (extreem) dunne olie. Dat maakt dus dat er veel dunne volsyntheten verkocht worden(0W30, 5W30), terwijl de oudere modellen meer gebaat zijn bij dikkere, goedkopere halfsyntheten, bv 10W40 of 15W40.

De oliekwaliteit wordt zoals eerder vermeld niet gewaarborgd door een hoge prijs of een bekend merk (wat velen van ons wel willen geloven, tot grote vreugde van de olieconcerns) maar door de C... codering (gevolgd door een letter) en de eerder genoemde B... codering. Daarnaast hebben sommige fabrikanten nog eigen aanvullende keurmerken. Ik gebruik olie van de Cranenbroek, 8 euro per 5 liter in de aanbieding (anders 11 euro). Die heeft alle hoge keurmerken. Van het uitgespaarde bedrag gooi ik vervolgens nog twee keer mijn tank vol.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2009 20:12 door s velthuis.
Marxist
wally

En die VW dealer heette O.P. Lichter?angry smily

Dat is hetzelfde als PON?
*dubbel

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2009 23:28 door M. X.
Op www.kroon-oil.com staat een handige tool om olie uit te zoeken. Kan er emperol 10w40 in dan kun je er ook gewoon goedkope olie in gooien. In andere gevallen zou ik het toch maar laten... Let er overigens op dat je er geen dunnere olie in gooit als je gaat verversen zonder dat je het systeem gereinigd hebt. De olieaanslag ("black smudge"winking smiley kan dan loskomen en dat kan schadelijk zijn voor je auto.
Goedkoopste half-syntethische 10W40...doe ik al jaaaaaaaaren met een verbruik van 1 liter op 12.500km....(6,50 per literverpakking. Wel wat duurder als 5 of 10 liter, maar dat staat toch maar in de weg..)
Bij het kopen van olie moet je letten op 3 zaken, waarbij de keuze van het merk niet zoveel zal uitmaken.

1. De viscositeit: vloeibaarheid van de olie bij minimum en maximum temperatuur vb. 5W40
- het eerste getal staat voor minimumtemperatuur, hoe lager het getal hoe lagere temperaturen de olie aankan
- het tweede getal staat voor maximumtemperatuur, hoe hogere het getal hoe hogere temperaturen de olie aankan

De courante voor diesels en benzine zijn: 5W40, 10W40, 15W40 (lagere minima en hogere maxima bestaan ook bv 0W50)

5W en lager = volsynthetisch
10W = halfsyhthesisch
15W = half synthetisch of mineraal
meer dan 15W = mineraal

2. De kwaliteit
ACEA codering vb. ACEA B2-96 -> B2-96
- A = benzine peroonswagen; B = dieselpersoonswagen; C = benzine vracht; E = diesel vracht
- het getal dat volgt staat voor de kwaliteit: 1 = laagste kwaliteit, 2 = middenkwaliteit, 3 = hoogste kwaliteit
- het laatste getal staat voor het jaar waarin de norm werd vastgelegd, veel voorkomend is 1996 en 1998

3. Minerale olie - Half Synthetische - Vol synthetische
- minerale olie is simpelst, goedkoopst, verkregen door raffineren
- Synthetische olie is duur door het ingewikkelder proces (chemisch samengesteld), maar heeft betere prestaties, betere smering, betere reiniging van onderdelen en dus milieuvriendelijker, is wel dunner (goed voor moderne wagens die meer eisen door hogere prestaties)
- Halfsynthetisch is 70% minerale olie en 30% synthetische (goedkoper en voldoende voor moderne motor)

In praktijk zal men voor personenwagens gewoon kiezen tussen volsynthetisch of halfsynthetisch, en is de keuze meestal tussen 5W40 (of lager) en 10W40.

**interessant om te lezen: [www.slumpoil.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2009 00:49 door M. X.
Als je een beetje rondkijk op internet vindt je A-keus voor B prijzen.
Ik bestel mijn olie in duitsland van E-bay.
Mobil F1 0W40 FS voor 7,50 euro p/lt thuis bezorgt en al.
Kost hier toch tussen de 20-25 euro p/lt.
En aangezien er 8 lt ingaat in mijn motorblokjesmiling bouncing smiley

Maar als B-keus gewoon aan de eisen voldoet is er niets mis mee.
Kijk gewoon effe naar de code's die erop staan.

Axxel
Speciaal olie info voor de motorrijders met oliebadkoppeling.(de meeste)

Smeerolie in de handel is de kip met de gouden eieren, dat wil zeggen dat er aan olie veel verdiend wordt, ergo de marge is hoog.
Tegenwoordig probeert elke voertuigfabrikant zijn zg eigen speciale olie met dus een eigen prijs voor te schrijven om de markt naar zich toe te trekken,heb ik er helemaal geen probleem mee zij het niet dat de reklame wereld/marketing zich bedient van onjuiste of misleidende benamingen voor de door hun aangeboden olien.
Ik bedoel dan de olie die half synthetisch, semi synthetisch of synthetic blend wordt genoemd allemaal toch normale minerale olien zijn, de benaming is suggestief misleidend en onwaar ,de consument wordt bewust op het verkeerde been gezet.
Dat lijkt mij iets te zijn waar besturen en webmasters nadrukkelijk meer aandacht moeten besteden als zij tenminste de kennis hebben en niet de belangen van (hun) sponsors voorop stellen.
Globaal bestaan er twee soorten smeerolie, eentje verkregen middels raffinage,de zg minerale olie en de ander middels onder meer het kraakprocedee, genaamd synthetisch en wordt uit aardolie die niet normaal verwerkt kan worden en ook uit plantaardige olien gemaakt.
Aan de synthetische olie wil ik nu voorbijgaan met de opmerking dat alleen voertuigen , of het nu een automotor is of een motorfiets motor is (ik ken er geen) ze alleen gebruikt kunnen worden in motoren die daarvoor speciaal ontwikkeld zijn, deze motoren hebben onder meer een andere oliepomp omdat de gewone oliepompen niet voldoende druk opleveren om veilig en zonder schade de erg dunne olie op druk te kunnen krijgen, toegepaste materialen voor de construktie van de machine zijn daar ook aangepast.
De motoren die daarvoor geschikt zijn gebruiken wat meer olie als normaal en er wordt aangeraden bij gebruik van deze olie altijd extra olie bij je te hebben.

De minerale olien worden herkend aan de aanduiding voor de dikte die begint met 10Wxx 15Wxx of 20 Wxx.
Alle japanse motor fietsfabrikanten nu hebben omdat de nieuwere minerale olien zo zwaar gedoopt werden en dit problemen gaf met koppeling,versnellingsbak en starteraandrijving een eigen specificatie in het leven geroepen speciaal dus voor de motorfiets, dus nooit olie met 0Wxx of 5Wxx wat synthetische zijn.
Deze specificatie is te herkennen aan de EXTRA aanduiding JASO-MA of MB, MA voor alle motorfietsen ,en dat zijn de meesten, die een natte platenkoppeling hebben.
MB is voor o.m. BMW,Guzzi, Ural met dus een droge koppeling.
Alle multigrade olien die tegenwoordig verkocht worden hebben voor de aanduiding zoals 10W40 etc twee letters staan wat kan zijn SE of SF en SG deze laatste alleen als er JASO bijstaat.
Deze olie kan zonder problemen in motorfietsen worden gebruikt omdat hier nog niet de voor de motor schadelijke toevoegingen in zitten.
Staat er SG voor dan moet er voor de motorfiets in elk geval de aanduiding JASO MA bij staan, zo niet dan maar laten staan.
De Jamaha huismerk olie is een SG met JASO MA.
De handel wil je altijd lekker dure olie verkopen maar er zijn uitzonderingen, de olie die in veel supermarkten verkocht wordt is toevallig de juiste olie voor de motorfietsen met de aanduiding SE of SF en dat voor maar ongeveer 7 voor 5 liter.
En zolang er dus een van de twee setjes letters op die olie staat voor de xxWxx dan heb je de juiste olie.

Dan half synthetische olie of semi synthetische olie en synthetic blend olie zijn fancy benamingen om de olie wat aantrekkelijker te maken voor de handel, natuurlijk tegen een hogere prijs, maar er zit geen druppel synthetische olie in die olie en wees daar maar blij om.
Het is gewoon een 100% nep benaming!
Volgens nederlands recht mag er in een reklame leugens staan als het maar voor iedereen duidelijk is dat het een leugen is!
Daar schort het nu aan bij de oliereklame, veel mensen weten niet dat het een leugen is !!!
O ja, in de handleidingen van je motorfiets mbt olie kom je die reklamekreten niet tegen ,daar staat alleen maar een SE of SF olie en het mooie is dat je die voornamelijk bij zaken als Action, Aldi of Liddl tegenkomt of natuurlijk in een naamloos vat in een motorshop!
Let maar eens op in een werkplaats, olievaten waar niets opstaat ! of een onbekende naam van een blender/leverancier.
Tros RADAR of de consumentenbond zou hieraan eens aandacht moeten besteden!

Dan toch nog even dit, alle smeerolie van welke oliemaatschappij dan ook wordt volgens dezelfde specificaties gemaakt, staat er op de bus geen naam van een oliemaatschappij dan is dat wat men noemt van een blender.
Deze betrekt de basisolie van een oliemaatschappij en voegt er ,ook weer volgens specificatie dopes aan toe om de verschillende soorten olie te maken.
Bij voorbeeld Metropa in Rotterdam haalt zijn basisolie bij Shell en de dopes van Castrol, misschien omdat ze daar wat goedkoper zijn.
Dus een blender mengt de basisolie met dopes, beide van de oliemaatschappijen en stopt ze in blikken kannen en vaten.
Die blenders zetten alles wat jij wilt op een blikje als je maar voldoende tegelijk besteld zoals de supermarkten dat algemeen doen.
De supermarkten verdienen ongeveer een euro aan vijf liter olie en de werkplaatsen gewoonlijk vijf euro of meer aan een liter.
Daarom, als je het zelf kunt natuurlijk zelf je olie (en filter) verversen, dat scheelt toch op zijn minst een paar tanken brandstof.

Alipapa
PS.
Recent heb ik de nieuwe prijslijsten binnen van olien.
Opvallend is dat er nieuwe zg motorfietsviertact smeerolie bijgekomen is met JASO certificaat..
Deze olien worden onder meer synthetic blend of gewoon synthetische olien genoemd, vermoedelijk zijn dit zg HC olien, dat zijn gewone minerale olien die een waterstof/temperatuur behandeling hebben gehad om wat synthetiche eigenschappen toe te voegen.
Volgens een rechterlijke uitspraak in Duitsland mogen deze klasse III olien van basisolien/ minerale olien gemaakte smeermiddelen niet Synthetische olien genoemd worden.

In de Verenigde Staten is door het grote geld ook stevig gebakkeleid over wat nu synthetisch is, en wel op de manier van OB Johnson, ergo het grote geld heeft altijd gelijk.
Het antwoord in de VS is dat het woord synthetisch thuis hoort in de marketing wereld en in feite dus niet meer betekenis heeft als de holle woordjes super ,pro, extra etc. dit in tegenstelling met Duitsland waar men het gewoon onder misleiding rangschikt en het gebruik van het woord synthetisch voor alle smeermiddelen die van minerale basisolien zijn gemaakt verbied.
Yamalube in de VS noemt alle smeerolie bedoeld voor Yamaha motoren bijvoorbeeld synthetisch +/_!?
[www.yamaha-motor.com]
De oplettende lezer zal ook merken dat er ook 20W50 wordt verkocht vermoedelijk om de volgende reden, de amerikaanse motormarkt heeft als statusmotor toch de Harley Davidson en als die 20W50 gebruikt dan moet het in de lookalike Yamaha toch ook kunnen?
Daar is de 20W50 dus een soort statussymbool die dus in de motor hoort ?, om soortgelijke redenen wordt ook racingolie soms als favoriete smeerolie gezien.
Deze inzichten worden voornamelijk verspreid en in stand gehouden middels pseudo deskundige borrelpraat waar de marketing maar al te graag op in gaat !

Het is dus nu nog aan Forumbeheerders of zij onder druk van evt club/prive sponsors de misleidende Texten tolereren/ niet tegenspreken of dat zij ook achter de waarheid staan en consumentvriendelijke informatie promoten in afwachting van een EU regelgeving.

Neutrale info over smeerolie is ook op de site van de Automotive Professionals te vinden, hier dus:
[www.amt.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2010 20:28 door Alipapa.
Ik heb diverse oliesoorten gebruikt in mijn auto. Soms synthetisch, soms semi synthetisch, soms duur, soms Hema.

Het ding heeft nu nog nooit laten merken dat hij anders is gaan rijden, ook geen verschil in brandstofverbruik. Het lijkt mij een beetje een placebo, "ik wil het beste voor mijn auto dus ik koop de duurste olie want dat rijdt mijn auto het beste"
Ik gebruik nu bijna 3 jaar en 100.000 km lang 5W40 synthetische huismerk-olie in m'n oude dieseltje en het draait allemaal prima. Nu is 100k km nog niet iets waar je vergaande conclusies aan kunt verbinden, maar als er vuil was losgekomen had ik dat toch al wel gemerkt lijkt me. Scheelt natuurlijk dat er altijd 5W40 in is gegaan, ook de vorige eigenaar gebruikte dat.

Die huismerk-olie wordt overigens gewoon in Moerdijk door Valvoline geproduceert volgens het product-blad, alleen is de Valvoline versie aanmerkelijk duurder. Ook voldoet deze olie ruimschoots aan de eisen die in 1984 aan mijn type motor gesteld werden, is eigenlijk zelfs overkill aangezien 10W40 ook prima voldoet. (al is 5W in de winter wel prettig)
Wellicht zou je dan een langere interval dan 10.000km kunnen aanhouden, maar voor die paar 10-tjes per jaar ga ik geen risico lopen. Het verschil in aanschafprijs tussen merk- en huismerkolie is echter wel dermate groot (6,5 liter) dat dat loont.

Bij Volkswagen motoren die gebruik maken van het automatische service-interval moet je wel oppasen. Bij gebruik van lagere spec olie kan je niet meer 30-50k km rijden op 1 oliewissel maar moet je om de 15k verwisselen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2010 13:08 door RoadJunk.
Welke olie was dat beste roadjunk? welk huismerk?
Maakt niks uit of je olie bij de Avia of bij de dealer haalt. Ik heb wel eens olie gehaald bij Shell. Daar hadden ze ook voor de verschillende merken. Ik had even een Saab, maar daar hadden ze geen olie van. Toen heb ik olie van Mitsubishi gekocht en maakt allemaal niks uit...Niet direct in ieder geval

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2010 10:09 door Sonata Arctica.
Ik heb laatst 5w40 van de Action in mijn auto gegooid.

Hij was gelijk 'n stuk stiller bij koude start (klepstoters) en liep een stuk mooier dan met de oude olie die er al veel te lang in zat. Ik geloof dat de olie net zo prima zal zijn als dure van het tankstation. Zeker voor mijn oude beessie.
Goedkope olie roept wel dat het aan allerlei specificaties voldoet maar die zijn niet onafhankelijk vastgesteld. Dus je moet de mevrouw van de Action maar op haar blauwe ogen geloven. Ook weet je niet hoe lang die olie aan die specificatie zal voldoen. Sommige 'merken' olie hebben additieven die al na 3000km zijn uitgewerkt. Dat wil je dus niet in een auto gooien die een verversingstermijn van 30.000 km kent.

Ik ben tegen het gebruik van goedkope olieen in combinatie met: dan vervang ik het wel elke 5000 km of 3 maanden. Het levert een enorme hoeveelheid afgewerkte olie op. Oudere auto's die toch niet lang meer mee hoeven kun je gerust met goedkopere kwaliteiten smeren. Die goedkopere kwaliteiten van nu zijn de betere kwalteiten van vroeger. Maar gebruik wel een echt merk, dan weet je zeker dat de olie ook stand houdt.
Tegenwoordig is de olie echt een constructieonderdeel van de motor en dat gaat zelfs zo ver dat sommige merken hun eigen kwaliteitsaanduidingen hanteren. Het mechaniek wordt tot op grote hoogte 'uitgeperst' voor prestaties. Daar hoort een goede en de juiste olie bij anders blijft het spul niet heel.
M. X
Bij het kopen van olie moet je letten op 3 zaken, waarbij de keuze van het merk niet zoveel zal uitmaken.

1. De viscositeit: vloeibaarheid van de olie bij minimum en maximum temperatuur vb. 5W40
- het eerste getal staat voor minimumtemperatuur, hoe lager het getal hoe lagere temperaturen de olie aankan
- het tweede getal staat voor maximumtemperatuur, hoe hogere het getal hoe hogere temperaturen de olie aankan

De courante voor diesels en benzine zijn: 5W40, 10W40, 15W40 (lagere minima en hogere maxima bestaan ook bv 0W50)

5W en lager = volsynthetisch
10W = halfsyhthesisch
15W = half synthetisch of mineraal
meer dan 15W = mineraal

2. De kwaliteit
ACEA codering vb. ACEA B2-96 -> B2-96
- A = benzine peroonswagen; B = dieselpersoonswagen; C = benzine vracht; E = diesel vracht
- het getal dat volgt staat voor de kwaliteit: 1 = laagste kwaliteit, 2 = middenkwaliteit, 3 = hoogste kwaliteit
- het laatste getal staat voor het jaar waarin de norm werd vastgelegd, veel voorkomend is 1996 en 1998

3. Minerale olie - Half Synthetische - Vol synthetische
- minerale olie is simpelst, goedkoopst, verkregen door raffineren
- Synthetische olie is duur door het ingewikkelder proces (chemisch samengesteld), maar heeft betere prestaties, betere smering, betere reiniging van onderdelen en dus milieuvriendelijker, is wel dunner (goed voor moderne wagens die meer eisen door hogere prestaties)
- Halfsynthetisch is 70% minerale olie en 30% synthetische (goedkoper en voldoende voor moderne motor)

In praktijk zal men voor personenwagens gewoon kiezen tussen volsynthetisch of halfsynthetisch, en is de keuze meestal tussen 5W40 (of lager) en 10W40.

**interessant om te lezen: [www.slumpoil.nl]

Aardig stuk maar je vergeet een essentieel iets.

Met name bij Duitse fabrikanten (maar ook bij de andere merken eerst instructieboek lezen) kijken welke kwalifikatie-eisen de fabrikant stelt aan de motorolie, bv VW 504.00. Meestal zijn deze olin maar in n viscositeits-index leverbaar.

Ook is er bij synthetische olie nog verschil tussen een echte volsyntheet en een hydro-crack. Door gebrekkige wetgeving mogen beiden zich syntheet noemen. De hydro-crack (de meeste synthetische olin) zijn slechter dan de echte volsyntheet en soms zelfs van dubieuze kwaliteit.

Goedkope tip.: Meguin olie kopen op ebay.de, komt van Liqui-moly.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2010 21:40 door Hansyii.
Alipapa
Speciaal olie info voor de motorrijders met oliebadkoppeling.(de meeste)

heel duidelijk verhaal..........

Neutrale info over smeerolie is ook op de site van de Automotive Professionals te vinden, hier dus:
[www.amt.nl]

Mooi verhaal, alleen om nu te zeggen dat AMT neutrale informatie geeft over motorolie is niet 100% waar. Ook AMT is gevoelig voor de centjes en hebben regelmatig advertorials die zo op het oog gelijk zijn aan de andere artikelen.

Ook bij AMT is het devies: "als het geld oplevert zijn we niet meer neutraal.

Verder vind ik de discussie over motorolie wel grappig, maar wordt er niet verder gekeken dan de portemonee die wel erg op de korte termijn werkt.

Voorbeeld : ik heb in 1995 een Opel Ascona( uit 1988 met 180K op de teller) op LPG gehad. Deze heb ik bij een verversing maar eens gevuld met mobil1 0W40. Ja, inderdaad, iedereen riep dat dit niet kon en dat er meteen olielekkage danwel hogere olieverbruiken aan verbonden zouden zijn.
Olieverversen na 30.000 km en wat mij opviel is dat het verbruik van 1 op 10 naar 1 op 11 ging. Bij 15.000km een litertje olie bijgevuld.
Kostenverschil in aanschaf ( t.o.v. 15w40 van BP ) 15 gulden per liter. * 5 = 75 euro.
Verbruikvoordeel over 30K = 195,00 aan LPG
winst 120,00

Met alle andere door mij uitgeprobeerde olin heb ik geen voordeel bereikt m.b.t. brandstofbesparing.

kijk dus iets verder dan alleen de prijs per liter olie.

p.s. dit is ook van toepassing op goedkope brandstoffen ( ongeacht het eventuele merk dat er achter zit)
p.p.s. ook met autobanden moet je kijken naar brandstofbesparing/levensduur ( mijn ervaring is namelijk dat een michelinband wel 40% duurder is, maar meer dan 5% bespaard op brandstoffen vergeleken met goedkope merken en ze gingen ook nog eens meer dan 2 keer zolang mee.

Om het over de veiligheid m.b.t. remmen en regen nog maar niet te hebben.
Die Michelin Energy Saver zijn bij remmen op nat wegdek juist niet zo goed heb ik begrepen
wally

Dit is een heel bekend verschijnsel, niet alleen bij olie. De Aldi-Lidl-Jumbo etc hebben ook vaak dezelfde spullen maar in een andere verpakking met een ander naampje voor veel minder dan de "dure" super. Zo kan het goed zijn dat je voor een pak koekjes bij de AH 2,99 betaalt en bij de Aldi diezelfde koekjes krijgt voor 0,99 . Meestal is dat aan de streepjescode te herkennen, daar zit een getal in voor de producent en een voor het product. Als die overeenkomen, maakt de verpakking of de naam dus niet uit en gaat het gewoon om hetzelfde product. Of dit voor olie ook geldt weet ik niet, maar ik kan het me wel voorstellen. De streepjescode is immers redelijk gangbaar inmiddels.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-10-2010 08:23 door LoveMyJeep.
Bij dure olie heb ik (wellicht ten onrechte) het idee dat er meer aandacht is geweest voor het product. Misschien niet geheel in verhouding tot de prijs, maar ik prefereer een olie die minder gauw verkoold (black sludge), minder aggressief is voor vloeibare en vaste pakkingen, beter bestand is tegen schuimvorming, wrijvingsverminderaars bevat en niet een olie die louter de minimale specificaties van een fabrikant haalt. Qua sludgevorming heb ik de beste ervaringen met Shell Helix Ultra (5W40 in mijn geval), d'r gaat ook nooit meer iets anders in (zolang ik de auto bezit).
LoveMyJeep
wally

Dit is een heel bekend verschijnsel, niet alleen bij olie. De Aldi-Lidl-Jumbo etc hebben ook vaak dezelfde spullen maar in een andere verpakking met een ander naampje voor veel minder dan de "dure" super. Zo kan het goed zijn dat je voor een pak koekjes bij de AH 2,99 betaalt en bij de Aldi diezelfde koekjes krijgt voor 0,99 . Meestal is dat aan de streepjescode te herkennen, daar zit een getal in voor de producent en een voor het product. Als die overeenkomen, maakt de verpakking of de naam dus niet uit en gaat het gewoon om hetzelfde product. Of dit voor olie ook geldt weet ik niet, maar ik kan het me wel voorstellen. De streepjescode is immers redelijk gangbaar inmiddels.
Dus als het uit dezelfde fabriek komt dan heeft het dezelfde kwaliteit?
LoveMyJeep
wally

Ja en nee.

Aan de ene kant geef ik je gelijk. Ik heb ooit bij een bloembollenexporteur gewerkt, daar werden 10 miljoen narcissen van een bepaald soort gekocht en een groot deel was voor een grote duitse bouwmarkt voor DM1.99, de rest was een premium lijn welke naar kleinere winkels gingen voor DM4.99 of meer.

Aan de andere kant, heb je bv in hondenvoeding, fabrikanten die verschillende merken en lijnen voeren. Deze komen uit de zelfde productielijnen, alleen in de premium merken zitten de nieuwste innovaties en toevoegingen. BV Omega 3-6 is een dure toevoeging, dat vindt je niet in het AH-huismerk van 1.50 per kilo. Ook zit er een verschil in de hoeveelheid vlees in de samenstelling tov het veel goedkopere graan en mais. Dit alles komt uit dezelfde machine, het grote verschil is wat er aan de andere kant in is gegaan. Je kan idd aan de eerste 7 cijfers van de bar-code soms de fabrikant zien. Of aan de batchcode bij de houdbaarheidsdatum.

Om het autogerelateerd te houden, een TSI motor vindt je ook in verschillende merken auto's. Die verschillen toch ook in afwerking en daardoor in prijs.
Het juiste type olie gebruiken maar de fabrikant maakt geen ruk uit. Al mijn dagelijkse auto's zitten boven de 2 en zelfs 3 ton nooit een centje pijn.

Zelfs in mijn racewagens gaat goedkope olie.

Maar ja is een beetje hetzelfde verhaal als merkkleding, als er 'nike' opstaat is het 3 keer zo duur en da's prima zo lang er maar genoeg gekken zijn die het er voor over hebben.

Groetjes,
Jan
Jan.
Die Michelin Energy Saver zijn bij remmen op nat wegdek juist niet zo goed heb ik begrepen

Inderdaad niet zo goed als de beste band die in dergelijke tests winnen, maar een stuk beter dan gemiddeld

( de pirelli Cinturato P6 schijnt het over het algemeen wel erg goed te doen)
Heb nu toevallig een beetje hetzelfde 'probleem': ik ben op zoek naar goede olie voor in de diffs van de Jeep, soort 75W140. Heb er ong 4ltr van nodig en koop ik dat gewoon bij de dealer kost die olie 37,84 per ltr (!). Koop ik via Ebay Castrololie, die ook nog een speciaal voor dergelijke diffs gemaakt is, kost een liter maar 11,69. daar komt dan nog ong 15,- verzendkosten bij. Vraag ik mij toch af waarom die Moparolie van de dealer zo ontzettend veel duurder is.
Kleine oplage + marge van de dealer?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden- Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep