Slideshow

Gaan, gaan op de autobahn

'In Duitsland kan je nergens meer hard rijden." "Duitsers? Die rijden ook allang niet harder meer dan 130." Hebt u ook kennissen die deze 'waarheden' verkondigen? Het wordt vaak gebruikt als argument waarom hard rijden sowieso passé is. Nu kom ik met enige regelmaat in Duitsland en ik vind dat je best nog redelijk kunt gasgeven. Evengoed gaan mijn tochten vaak richting de Eifel (buurten bij de Ring is altijd leuk), eventueel met uitstapjes richting Keulen en Frankfurt. Enkele keren per jaar gaan we verder. Op bezoek bij leuke bedrijven, of gewoon richting de wintersport. Dan valt al op dat in het 'midden' van Duitsland er toch wel wat fijne wegen zijn waarop het tempo vrij hoog ligt. Onlangs ging het echter harder dan ooit. Het einddoel was een Zuidduitse autofabrikant. Zelf reden we met twee auto's met afdoende vermogen om alles behalve een flater te slaan. Wanneer wordt het echt leuk? Na Frankfurt. Vorig jaar richting sneeuw en bier ontdekte ik al dat de 'nieuwe' A3 een bijster fijne weg is geworden. Twee maal drie brede rijstroken met mooie gekante bochten. Toen was het vrij leeg, nu was het iets drukker. Het was het einde van de avondspits, zeg tussen 18.00 en 20.00h. Het was redelijk druk en er werd godsgruwelijk hard gereden. Op de linkerbaan diende je niet te komen als je langzamer ging dan 190 km/h. Bovendien moest je dan nog vaak aan de kant voor een opstomende Duitser die 220 of harder ging. E-klasses, 5-series, en met name heeeeel veel Audi's. Allemachtig wat veel Audi's. A6, oude A6, nieuwe A6, A4 nog een A6, A8 en A6. Allemaal minimaal 3.0 TDI's. En knallen maar. Men rijdt niet meer hard? Men rijdt juist harder dan ooit. Ik had het wel naar mijn zin. Je weet dat Duitsers goed kijken, anticiperen en meedenken, waardoor je een fijn club-gevoel krijgt. Geen bumperklevers, wel mensen die gaten laten vallen om te voorkomen dat je jezelf klemrijdt.

En je komt nog wel wat leuks tegen. Neem de Murciélago LP640 op de (slechte, ik weet het) foto's. ik heb 20 km met de auto opgereden tot hij echt vrij baan kreeg. We deden op dat moment 220 km/h, maar binnen 10 seconden was hij compleet verdwenen. Dan de RS6. Ik herkende hem al toen hij in m'n spiegel aankwam. Daarna zag ik het MTM-logo pas. Dik 700 pk dus. We deden 200 km/h net als de twintig auto's om mij heen, maar hij reed van me weg alsof het een stoplichtsprint was. Machtig. Ik kwam met een blij gevoel thuis. Echt autorijden op hoge snelheid. Het gebeurt nog steeds. Iedereen die het tegendeel roept, kletst uit zijn nek.