Slideshow

Belasting voor oldtimers: eigen schuld...

Het sluimert nu al iets te lang.Bericht nabericht, proefballon na proefballon, wethouder na wethouder. Wat willen ze? Sowieso dat oldtimers uit de binnenstad verdwijnen. En als het even kan moet er voor deze auto's nog wegenbelasting worden betaald ook.

Ik vermoed dat we zullen moeten gaan wennen aan het idee. Een lokale wethouder kan nog wel de kop worden ingedrukt, maar als zelfs een CDA-staatssecretaris dit soort dingen gaat opperen, betekent het dat het ambtenarenapparaat (waar uiteindelijk alle macht zit) er al mee bezig is. Op landelijk niveau welteverstaan. Nu heeft Staatssecretaris Weekers mij ooit verteld dat hij vindt dat er voor oldtimers in de loop der jaren wel genoeg belasting betaald is. Zolang hij er nog zit, zie ik dan ook weinig veranderen. Maar ja, hij zit er niet zo lang meer, er komen verkiezingen. Na 12 september ziet de wereld er ineens heel anders uit. En het zou me niets verbazen als er in een concept-regeerakkoord iets vervelends komt te staan over oldtimers. Zeker als er linkse partijen in een nieuw kabinet komen te zitten. Twee dingen staan op het spel: mogen oude auto's nog steden in en moet er belasting voor worden betaald. Ik focus nu even op het tweede.

Wat is nu het probleem? Is er nu wat veranderd? Jazeker. Dat groene clubs tegen de auto zijn is niet nieuw. Voor hen is het weren van oldtimers slechts stap één, liever zien ze elk stadscentrum helemaal autovrij. Daarnaast vinden ze dat de belasting op auto's fors omhoog moet, als het even kan ieder jaar weer. Het idee dat er nu een groep is die belastingvrij autorijdt (en nog in oude vervuilende auto's ook) maakt ze bijkans horendol. Gelukkig hebben deze partijen op landelijk gebied nooit enige macht, enkel een grote mond. De andere partijen maakt het minder uit, tot er een ander probleem de kop op steekt. Geld.

De MRB-regeling voor oldtimers is ooit bedacht om liefhebbers tegemoet te komen. Een auto van 25 jaar en ouder die door zijn eigenaar vertroeteld wordt en vervolgens 500 kilometer per jaar maakt, ach, daar hoeft van de overheid niet zonodig belasting voor te worden betaald. Het was al zeldzaam dat een auto die leeftijd haalde. Bovendien hebben mensen soms tien of meer mooie oude auto's, die logischerwijs meer stilstaan dan rijden. MRB-vrijstelling is dan heel redelijk. Dat vond Den Haag ook altijd. En dat vindt Den Haag nog steeds wel.

Maar de huidige situatie is anders. Die liefhebber bestaat nog steeds, maar wordt in absolute aantallen voorbijgestreefd door de slimme rekenaar, die beseft dat een oude Mercedes hem een hoop kosten bespaart. Een beetje Benz uit 1985 komt nog prima vooruit, is relatief betrouwbaar en je haalt 'm voor niet al te veel geld uit de Heimat. 'Wegenbelasting betalen? Dat is voor sukkels!' Je hoort het ze denken. Ze gebruiken die auto's voor hun dagelijkse ritten, iets wat je een oldtimerliefhebber niet snel zal zien doen.

En dan wordt de overheid wakker. Want daar was die MRB-vrijstelling nooit voor bedoeld. Die was voor de liefhebber met zijn vloot van tien oldtimers. Niet voor de rekenaar die nu 30.000 kilometer per jaar belastingvrij rijdt. Hiermee loopt men inkomsten mis en dat is iets waar Den Haag altijd erg scherp op is. De import van (oude) auto's verbieden kan niet, omdat dat ingaat tegen Europese regels. (vrije handel enzo). Wat gaan we dan doen met al die oude auto's die belastingvrij rondrijden? Raad eens...? Juist. De grote verliezer is vervolgens de liefhebber. Hij heeft niets misdaan. Maar het gedrag van de rekenaar zorgt er voor dat een grote groep welwillenden straks de pineut is. De vrijstelling loopt op termijn af, de huidige situatie is onhoudbaar. En dat hebben automobilisten dan aan zichzelf te danken.