Slideshow

Nichegeneuzel in de ruimte

Er begint zich een merkwaardige trend te ontwikkelen in autoland. Een bloedirritante ook nog eens, als je het mij vraagt. Er komen steeds meer auto's met enórme ladingen plaatwerk, die vanbinnen tegelijkertijd belachelijk klein zijn. Ik zou een complete lijst kunnen samenstellen van nieuwe modellen waarbij de ontwikkelaars het belang van binnenruimte totaal lijken te zijn vergeten. Het ziet er allemaal steeds hipper en scherper uit, maar praktisch? Ho maar.

Het is wel zo eerlijk om hier bij te zeggen dat dit probleem zich vooral voordoet bij twee soorten modellen. Enerzijds de types die vallen in wat we nu nog een niche noemen: crossover-softroader-nepterreinwagenachtigen. Nissan Juke, Range Rover Evoque, Mini Countryman, Opel Mokka, Audi Q3, BMW X1 en ga zo maar door, allemaal redelijk grote auto's die vanbinnen slechts een fractie bieden van wat je aan de buitenkant verwacht. En de stroom wordt alleen nog maar breder, met gelijkgezinden zoals de Renault Captur, Peugeot 2008, Mercedes-Benz GLA en Chevrolet Trax in de pijplijn. Sowieso ben ik geen fan van die hele klasse aan hoge derivaten van bestaande modellen. Natuurlijk ogen ze hartstikke dik, onderhuids schieten ze te kort in vergelijking met stationcars van gelijke grootte. Bovendien, al is dat een andere discussie, rijmen ze totaal niet met de wens om zuiniger en schoner te rijden. Maar ja, de autokoper schijnt om die hoge dingen te vragen…

En dan de tweede groep: de premium hatchbacks. De beautycasebak van de Lexus CT200h kun je eigenlijk niet eens een bagageruimte noemen, maar ook de Mercedes-Benz A-klasse en de Volvo V40 werken op je lachspieren zodra je de achterklep uit z'n sponning trekt. Zonder overdrijven: een BMW 1-serie is er ruim bij. Moet je voor de gein eens proberen om een weekendje weg te gaan met zo'n V40. Zolang je met zijn tweeën bent gaat het prima, maar o wee als je het in je hoofd haalt om mensen op de achterbank te proppen of meer dan twee weekendtassen achterin te leggen. Je wilt niet weten hoe snel dat kritisch wordt bij zo'n auto. Mensen die meer ruimte willen, moeten volgens de importeur maar uitwijken naar de tienduizend euro duurdere V60. Maar ja, de autokoper schijnt om die hippe dingen te vragen...