Slideshow

Duidelijkheid voor iedereen

De aanwas van rotondes, officieel miniverkeerspleinen lijkt niet te stuiten. Steeds meer gelijkwaardige kruisingen moeten ervoor plaatsmaken. Enkele jaren geleden kwam ik in een blog tot de slotsom dat de verkeersveiligheid door de overzichtelijkheid van een miniverkeersplein evenals door de remmende werking van de op sluizen lijkende banen die je ernaartoe leiden gediend zou zijn met de aanleg ervan. Maar daarvan begin ik terug te komen.

In de gemeente waar ik woon, is in het centrum een rotonde aangelegd. Met drie exits, niet overdreven groot, en dankzij de grote toestroom van het verkeer ga je er met lage snelheid overheen. Even goed blijkt het in de praktijk een levensgevaarlijk ding. Enkele malen al is de traumahelikopter geland op de rand van de rotonde om de bemanning hun levensreddende werk te laten verrichten.

Hoe komt dat? Op dat verkeerspleintje van ons kom je kort na elkaar verkeersdeelnemers van velerlei pluimage tegen; auto's motoren, brommers, fietsers en voetgangers. En vooral de voorrangskwestie valt voor nogal wat van al die verschillende weggebruikers lastig te doorgronden, zo blijkt als je het gedrag op de rotonde eens een tijdje gadeslaat. Het geven en nemen van voorrang en vooral het in de gaten houden van de kwetsbaarste weggebruikers die opeens uit de dode hoek van automobilisten opdoemen, zorgt nogal eens voor onzeker weggedrag, dat zich uit het treuzelen bij het naderen of verlaten van de rotonde of het er maar zo snel mogelijk overheen jagen. Ongelukken waarbij voornamelijk voetgangers en fietsers de prijs betalen voor de gebrekkige veiligheid, kunnen dan ook niet uitblijven.

Het zou er vast en zeker een stuk gezonder op worden als fietspaden van dergelijke miniverkeerspleinen gescheiden werden. Of anders kan een kruising met verkeerslichten soelaas bieden. Hoe anachronistisch dezer dagen ook, zo'n kruispunt schept duidelijkheid voor iedereen.