Slideshow

Geen bijtelling: rechtsongelijkheid?

Belasting. Bij voorkeur betalen we zo weinig mogelijk en als het even kan, het liefst niks. Ook als het op autorijden aankomt. Niet voor niets zoekt half Nederland zijn toevlucht tot bpm- en mrb-vrije auto's, nieuw of oud. Voor de zakelijke rijder met een leaseauto komt daar nog een ander aspect bij: de fiscale bijtelling voor het privégebruik van de zakenauto. De gedachte hierachter is dat een auto van de zaak een vorm van salaris in natura is. En als ondernemer met een auto op de zaak geniet je eveneens enkele voordelen, hoewel je natuurlijk al flink hebt moeten bloeden (BPM, BTW en later de MRB en brandstofaccijns) om die auto voor de deur te krijgen. Maar da's een ander verhaal. Soms hoort zo'n auto zelfs tot het pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, terwijl de werknemer in kwestie die auto niet eens daadwerkelijk nodig heeft voor het uitoefenen van zijn of haar functie. Maakt niet uit, zolang je maar netjes je bijtelling betaalt is er niets aan de hand. Vanwege het fiscale voordeel heb ik er voor gekozen om een auto die ouder is dan 15 jaar zakelijk te rijden. Op gas, en dat niet vanwege het milieu. De bijtelling bestaat dan uit 35% van de economische waarde van de auto in kwestie. En dat is in mijn geval niet zo heel erg veel (5 Serie van 1995). Het voortbestaan van deze (overigens ook kromme) regeling is natuurlijk nooit helemaal zeker, de spelregels worden ten gunste van de staatskas telkens weer gewijzigd. Waar het in mijn ogen mis gaat – en nu begeef ik mij op glad ijs en schop ik tegen schenen, kom er maar in boze nulprocenters - is met de auto's waarvoor totaal geen bijtelling hoeft te worden betaald. Zoals de Opel Ampera, Chevrolet Volt en de Toyota Prius Plug In. Dankzij een CO²-uitstoot die lager is dan vijftig gram, vallen deze types in de nulprocentcategorie. Indien de berijders inderdaad nagenoeg alleen elektrisch rijden, is die lage uitstoot haalbare kaart. Waar ik het in dit geval mank vindt gaan, is de feitelijke rechtsongelijkheid. Iemand die in de gelukkige omstandigheid verkeert dat zijn of haar werkgever een Volt of Ampera beschikbaar stelt, betaalt geen bijtelling. Dat gun ik hen van harte – ik zou het zelf waarschijnlijk ook doen – maar het klopt eigenlijk niet. Het principe achter die bijtelling is immers dat iemand loon in natura ontvangt? Dat een zuinige auto via fiscale voordelen wordt gestimuleerd is prima, dat je geen belasting hoeft te betalen over ontvangen inkomsten (in de vorm van een auto) valt niet te rijmen met het Nederlandse fiscale regime. Tenzij de particulier die zo'n auto koopt op dezelfde manier behandeld wordt en er € 6.160 (14% van 44.000, de aanschafprijs van een Volt) van zijn belastbare inkomen wordt afgetrokken. Maar zover zal de overheid waarschijnlijk niet gaan om het wagenpark te vergroenen…Het zou fijn zijn als we niet alleen een stabiele regering krijgen, maar ook een stabiel beleid ten aanzien van autobelastingen. En dan geen plan voor een paar jaar, maar voor een paar decennia, zodat de branche ook weet waar ze aan toe is.