Slideshow

Wanbeleid

Een autoconcern maakt zich natuurlijk nooit populair met een grootschalige saneringsoperatie, maar met de fabriek in Genk doet Ford eigenlijk alles fout wat je je maar voor kunt stellen. Te beginnen natuurlijk met de schandelijke manier waarop Ford met z'n personeel omgaat: in september nog drie modellen beloven en zeggen dat de werknemers gebeiteld zitten en dan nog geen maand later ineens de sluiting van de fabriek aankondigen. Zoiets is natuurlijk een bittere teleurstelling voor alle (indirect) bij Ford Genk betrokken mensen. En dat de topmensen van Ford dan ook nog niet eens het lef hebben om het besluit in België toe te lichten, pleit natuurlijk ook al niet voor ze. De bestorming van de Ford-fabriek in Keulen gisteren door woedende Genk-medewerkers gisteren (foto 2) vind ik dus zeer begrijpelijk.


Maar het trieste aan het hele verhaal is dat Ford zelfs keihard zakelijk geredeneerd aan het zwalken is. Een fabrieksmedewerker in Genk vertelde collega Michiel namelijk tijdens het maken van onze reportage over de sluiting van Ford Genk dat Ford daadwerkelijk al bezig was om de productielijn voor de nieuwe Mondeo in Genk op te zetten. Met andere woorden: de sluiting van Genk is niet vooraf op een sluwe manier bekokstoofd, maar daadwerkelijk pas eind oktober besloten.


Paniekvoetbal, dat is de oorzaak van de rigoureuze acties van de Ford-directie. Bij de presentatie van slechte Europese kwartaalcijfers kondigde het concern aan alle aspecten van z'n Europese operaties onder de loep te nemen en daaruit zijn dus de sluiting van Ford Genk en het vertrek uit de rallysport dus voortgevloeid.


Zakelijk gezien heeft het besluit ook verstrekkende gevolgen, want de Mondeo is een jaar vertraagd door de plotselinge ommezwaai. Een bedrijf moet niet ineens gaan evalueren om z'n aandeelhouders tevreden te stellen, een gezond concern moet dit voortdurend doen en al maanden eerder anticiperen om de verslechterde economische situatie. Dan had de Mondeo gewoon op tijd op de markt kunnen komen (iemand eind 2014 nog zin in een auto die in de Verenigde Staten alweer rap op weg is naar een facelift?) en hadden de werknemers in Genk tenminste geen valse hoop gehad.