Autotests  |  Suzuki Alto 1.0 GLS (1999)

30 januari 2001

Signalement

Suzuki
Alto 1.0 GLS
3-deurs, hatchback
5 versnellingen handgeschakeld
1999
€ 7.485

De Suzuki Alto is een van de populairste mini’s op de Nederlandse markt. Weliswaar niet zo’n succes als zijn voorganger, maar toch een van de toppers. Wat is nu toch het geheim van zijn succes?

De Suzuki Alto is een gerenommeerd succesnummer in de kleine klasse. De spraakmakende Japanse betrouwbaarheid geeft de Alto nog steeds een grote populariteit, zowel nieuw als gebruikt. Ook de prijs speelt daarbij een rol, want de driedeurs Alto 1.0 GLS die wij kozen, kost zo’n 17 mille.
De Alto is een compact karretje met een vrij recht-toe recht-aan design. Dat wil niet zeggen dat de Suzi er saai uitziet; het is in zijn soort best een leuk model. Hij heeft gewoon iets vriendelijks. Een lengte van 3,50 meter en een wielbasis van 2,34 zou relatief veel binnenruimte moeten betekenen. En inderdaad, voorin heb je niet te klagen en ook achterin is er voldoende beenruimte. Dan is het jammer dat er niet voldoende hoofdruimte is: je zit echt tegen het dak. Bovendien moet je nog uitkijken dat je je hoofd niet stoot tegen die onbeklede dwarsbalk. Het bagage-compartiment is evenmin overbemeten. Het ruim is redelijk diep, maar niet zo hoog. Overigens gaat de achterklep van de Alto niet zo ver open; oppassen dus voor je hoofd. Er is geen drukknop op de achterklep, maar wel een ontgrendeling van binnenuit. Overigens knap onhandig dat de hoedenplank niet mee omhoog gaat als je de klep opendoet.

 

Primitief

In het interieur van de Alto gaat het er best primitief aan toe. Het is blik zo ver je kijkt en dat klinkt dan ook allemaal nog eens ongekend hol. Het dashboard is simpeltjes en het middenpaneel ziet er wat chaotisch uit: grote draaiknop, kleine draaiknop en een paar schuifregelaars. Een kunststof paneel als afscherming van de kachel zit er tegenwoordig niet eens meer in. Ook de portierbekleding is één en al simpelheid; een stukje stof zoek je vergeefs. En kijk ook niet gek op van allerlei onbedekte schroeven. Zelfs een waarschuwingszoemer voor de verlichting ontbreekt. Wel handig vinden we het dashboardvak met klep, waardoor niet alles direct in het zicht ligt. Dat is overigens de enige opbergruimte want kaartenvakken konden er niet af. De ruim bemeten buitenspiegels bevielen ons goed. Wel primitief dat je die niet eens van binnenuit kunt verstellen. Eigenlijk kent het interieur maar één - in deze spartaanse omgeving merkwaardig - stuk luxe: een leren stuurtje. Daarnaast laat een Alto geen gigantische kwaliteitsindruk achter. Het meubilair van de Suzuki is wat vlak en geeft daardoor niet zo veel steun. Je zit wat laag en de rugleuning is vrij kort; de hoofdsteunen zijn wel weer fors van afmetingen. Met een korte wielbasis is een zekere mate van springerigheid op korte hobbels niet helemaal te voorkomen. Toch heeft de Alto een goed veercomfort. Als het op geluid aankomt, scoort de Suzuki met name boven de 100 km/h heel netjes. De kleine vierpitter moet dan hard werken, maar maakt je daar in bescheiden mate deelgenoot van. Uit zijn compacte motortje van 993 cc haalt de Suzuki 54 pk en 77 Nm. Daarmee zouden best goede prestaties mogelijk moeten zijn. Alleen heeft het er alle schijn van dat de Alto een veel te lange ’5’ heeft; een klein beetje tegenwind en je komt al niet meer aan de 120 km/h; die top van 150 km/h zat er al helemaal niet in. Nee, hoewel het motortje mooi loopt, vielen de prestaties ons tegen, met name als je van wat lagere toeren op gang wilt komen. Als je op wilt schieten, moet je die ’5’ maar gewoon vergeten. O ja, niet schrikken als je de motorkap opentrekt; je kijkt dan tegen een grijze grondlak aan en de overgangen van die lak naar het rood zijn op zijn zachtst gezegd slordig.
Het vele zwoegen van de Alto komt ook tot uitdrukking in het verbruik dat behoorlijk hoger ligt dan de fabriek opgeeft. Toch zijn we niet eens ontevreden over die bijna 1:15. Als het te hard gaat in bochten laat de Alto zijn neusje voorzichtig naar de buitenkant van de bocht glijden; onderstuurd dus. Van gas loslaten in de bocht raakt hij totaal niet onder de indruk. Wel klappert de voortrein nogal als je rap door een slecht geplaveide bocht gaat. Het viel ons op dat de bak niet zo soepel schakelde. De remmen werken goed. Zoals uit de test blijkt, is de Alto eigenlijk niet meer ’up-to-date’. Het blikkerige gevoel, de matige uitrusting en afwerking kunnen tegenwoordig eigenlijk niet meer. Wat blijft zijn de betrouwbaarheid, de goede naam en de prijs.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder2
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud993 cc
Maximaal vermogen40 kW/54 pk bij 5500 tpm
Maximaal koppel77 Nm bij 4500 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Suzuki Alto 1.0 GLS Suzuki Alto 1.0 GLS Suzuki Alto 1.0 GLS

ActieAuto

Suzuki Alto Celebration Actiemodel met feestelijke extra’s Hoera! De Suzuki Alto bestaat 35 jaar! En ...

Volg AutoWeek

AutoWeek Multitest Deel 2

Skoda Citigo - CitroŽn C1 - Renault Twingo - Hyundai i10
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep