Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want autoweek.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor autoweek.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Autotests  | 

Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)

Op zoek naar aansluiting

24 maart 2016
    Print     Mail     Houd me op de hoogte

Signalement

Kia
Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition
4-deurs, sedan
7 versnellingen sequentiŽle automaat
2016
€ 39.995

Hoewel er een hybride-versie leverbaar was, werd de vorige Kia Optima geen doorslaand succes. Het merk probeert het nu opnieuw, maar voorlopig alléén met dieselmotor.

Aan de kwaliteit van de auto twijfelt de Koreaanse bouwer geen moment, want het geeft zeven jaar garantie. Schappelijk, maar er geldt wel een bovengrens van 150.000 kilometer, die zou wel eens snel in zicht kunnen komen voor aanstaande Optima-rijders; de grote Koreaan is er – anders dan zijn voorganger - alleen met een dieselmotor en die is uiteraard bedoeld voor veelrijders. De motor heeft een inhoud van 1,7 liter en gezonde specificaties: hij brengt 141 pk en 340 Nm naar de voorwielen. De diesel valt op door z’n rustige loop en gunstige verbruik; ons gemiddeld testverbruik bedroeg 5,8 l/100 km. De prestaties krijgen een dikke voldoende. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak en een zeventraps automaat met dubbele koppeling, de DCT7. Die bak werkt niet altijd zo intuïtief als gewenst; de schakelmomenten zijn bij tijd en wijle onlogisch gekozen en het schakelen verloopt niet altijd even soepel. Bij het rijden in file wacht de bak soms onnodig lang met opschakelen. De Optima is geen auto voor bestuurders met sportieve aspiraties; bij hobbels merk je dat de schokdempers hun best moeten doen om het forse gewicht van de auto in bedwang te houden. Dat is niet erg, maar de ontzettend lichte besturing zorgt ervoor dat de Optima minder zeker aanvoelt dan veel concurrenten. Het ruimte-aanbod is zonder meer riant; slechts zeer lange personen zullen achterin klagen over een gebrek aan hoofdruimte. De tijd dat Koreaanse interieurs voor plaatsvervangende schaamte zorgden, is echt voorbij. Alles voelt goed aan en zowel de ergonomie als het infotainmentsysteem zijn van voldoende hoog niveau. Hoogstens is de zitpositie voor lange bestuurders te hoog en oogt het navigatiesysteem iets minder gelikt dan bij sommige concurrenten. De bagageruimte is met 510 liter inhoud bijzonder groot, maar helaas niet zo goed toegankelijk. Storend zijn de beugels van de kofferklep die bij het sluiten gemakkelijk de bagage kan pletten. De uitrusting is zeer omvangrijk, zeker in de top-uitvoering First Edition. De waar-voor-je-geld-voorsprong van Kia blijft in het D-segment nog even gehandhaafd.

Eindoordeel

De Kia Optima 1.7 CRDi is een prettige reiswagen met voldoende ruimte en luxe en een prettige motor. Hij biedt veel waar voor zijn geld, maar verdient een betere automatische transmissie.

ster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg

Brandstofdiesel
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemcommon rail
Cilinderinhoud1685 cc
Maximaal vermogen104 kW/141 pk bij 4000 tpm
Maximaal koppel340 Nm bij 1750 tpm
mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin