Autotests  |  Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive (2012)

25 november 2012

Signalement

Lancia
Thema 3.6 V6 Pentastar Executive
4-deurs, sedan
8 versnellingen sequentiŽle automaat
2012
€ 55.990

De Detroitse autofabrikant Chrysler probeert uit het dal omhoog te kruipen en doet dat door z’n auto’s bij ons onder het Lancia-label aan te bieden. De grote vraag: valt zo’n Amerikaanse Italiaan op ons continent in de smaak?

In 2009 nam het Fiat-concern, waar Lancia onderdeel van is, een belang in het kwakkelende Chrysler. Hiermee kregen de Italianen onder andere de 300C in de schoot geworpen. De Thema is niets anders dan die auto voorzien van Lancia-logo’s. Met z’n lange neus, grote wielen en hoge taillelijn herinneren we ons de 300C als een auto met een indrukwekkend voorkomen, mede dankzij de imposant grote grille en de koplampen die je met een priemende blik aanstaren. Dat dreigende voorkomen is bij de laatste facelift iets milder geworden. De huid van de auto lijkt wat strakker getrokken, iets eleganter en vloeiender.

In het interieur domineren vloeiende lijnen en is er kwistig gestrooid met authentiek ogend leer en hout. Het dashboard oogt opgeruimd en overzichtelijk. Het gaat te ver om te zeggen dat het minimalistisch van opzet is, maar er lijkt geen toets of knop te veel aanwezig. En dat geldt zeker ook aan de stuurkolom: daar treffen we aan de linkerkant nog een Mercedes-erfenis aan in de vorm van één enkele bedieningsstengel voor grootlicht, ruitenwisser en richtingaanwijzer. Verdwenen is de forse versnellingshendel die je door een gekartelde gleuf op de middentunnel moet bewegen; de gewenste rijrichting kies je nu door een tikje tegen een extreem kort pookje te geven.

Het instrumentarium is lekker overzichtelijk. Alle noodzakelijke informatie wordt helder en duidelijk gepresenteerd. De stoelen zijn uitgebreid instelbaar. De Lancia biedt bovendien verstelbare pedalen en om het af te maken ook nog eens flink wat binnenruimte. Daarnaast geeft de hoge taillelijn de inzittenden een gevoel van geborgenheid. Ook als achterpassagier ben je in de Lancia prima af. Niet alleen vanwege de beschikbare centimeters, maar bijvoorbeeld ook dankzij de individueel regelbare achterbankverwarming.

 

Serieuze V6

De ‘Italiaan’ is met niets kleiners dan een serieuze V6 te koop. Daar staat tegenover dat er ook een diesel in twee vermogensvarianten in het gamma is opgenomen. Handbakken zijn er niet. De V6 Pentastar in de Lancia levert maximaal 286 pk en 340 Nm. Daarmee levert de auto uitstekende prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/h gaat zelfs nog net iets sneller dan de fabriek opgeeft. De achttrapsautomaat gaat verfijnd te werk. Het is dezelfde ZF-techniek die we tegenkomen bij onder andere BMW, Jaguar en Audi, en ook in de Lancia kwijt de automaat zich prima van z’n taak. Wel is de Lancia dorstig. Voor de Thema noteerden we een verbruik van 13,2 liter per 100 kilometer (1 op 7,6) en dat is, zeker naar de huidige maatstaven, ronduit fors.

Hoewel het een rappe jongen is, naar Amerikaanse maatstaven zelfs sportief, ligt de nadruk bij deze auto op comfortabel cruisen. Comfort en dynamiek zijn mooi met elkaar in balans. De Thema weet z’n inzittenden prima te behagen en communiceert daarnaast voldoende met de bestuurder. De Mercedes-genen worden dus niet verloochend, al is het weer niet zo dat de Lancia ook hedendaagse Duitse producten naar de kroon kan steken. De scherpte die we kennen van premium Europeanen zit er nog niet in.

Eindoordeel

De Thema komt aardig tegemoet aan de eisen die we in Europa aan zoín auto stellen. Het brandstofverbruik is niet meer van deze tijd.

ster vol ster vol ster vol ster half ster leeg

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders6 in V-vorm
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud3604 cc
Maximaal vermogen210 kW/286 pk bij 6350 tpm
Maximaal koppel340 Nm bij 4650 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive
Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive

Volg AutoWeek

AutoWeek Dubbeltest

Cadillac CTS 3.6 - Lancia Thema 3.6 V6
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep