Autotests  |  Honda Jazz Hybrid Elegance (2011)

8 februari 2012

Signalement

Honda
Jazz Hybrid Elegance
5-deurs, hatchback
1 versnellingen sequentiële automaat
2011
€ 23.340

Op de Autosalon van Genève toonde Honda de nieuwe Jazz Hybrid, als vaandeldrager van de licht gewijzigde Jazz-serie. Door zijn uitstoot van slechts 104 gram per kilometer geniet je als eigenaar van een Hybrid van een aantal fiscale voordelen.

Honda timmert al geruime tijd aan de weg met hybridetechniek en sinds begin 2011 is er dus ook een Jazz Hybrid leverbaar. De Honda Jazz is in deze gedaante al sinds 2007 in Japan leverbaar, maar de oversteek naar Europa liet tot 2008 op zich wachten. Qua vormgeving leverde dat geen verrassing op ten opzichte van z’n voorganger, maar de auto was toch totaal nieuw. Hij neigt een beetje naar een compacte MPV. Onlangs kreeg hij een facelift, met een iets scherper getekende neus als meest in het oog springend detail. Tegelijkertijd werd de hybrideversie aan het programma toegevoegd. De Jazz Hybrid is aan de buitenkant te herkennen aan de chroomstrip in de grille en op de achterklep.

De binnenkant van de auto ziet er goed uit. Voor het interieur gebruikt Honda weliswaar harde kunststoffen, maar de originele vormgeving maakt veel goed. Het dashboard oogt in eerste instantie wat chaotisch, al zal dat zeker ook een kwestie van wennen zijn. Natuurlijk koop je een hybride vooral vanwege het lage brandstofverbruik en op dit punt stelt de Honda zeker niet teleur. De 1 op 20 die we met de Jazz haalden, is zelfs ronduit indrukwekkend, zeker als je daarbij meetelt dat het een benzinemotor betreft. Die 1,4-liter krijgt echter assistentie van een elektromotor, die rechtstreeks op het vliegwiel is gemonteerd en ook dienstdoet als startmotor en dynamo. Op de momenten dat je van de motor een grote inspanning verlangt, zorgt de elektromotor voor ondersteuning, bijvoorbeeld tijdens het accelereren. Bij stilstand gaat de motor uit, dat scheelt ook weer een beetje. Het levert hem een A-label en 14 procent bijtelling op.

 

Gecultiveerde aandrijflijn

De traploze transmissie zorgt altijd voor een optimaal motortoerental. Het enige nadeel daarvan is de herrie die ontstaat tijdens snel optrekken. Overigens kun je met de flippers aan het stuur ook zelf door zeven voorgeprogrammeerde overbrengingen wandelen. Alles bij elkaar een gecultiveerde aandrijflijn, die aantoont dat je met vrij beperkte middelen een heel net verbruik kunt realiseren. De besturing van de Jazz werkt in bochten met wat weinig gevoel. Ook helt de koets flink over. Toch is de vering vrij hard, dus waarschijnlijk zijn de stabilisatorstangen niet al te stevig.

Wie op zoek is naar de maximale interieurruimte, kan niet om de Jazz heen. Doordat hij wat hoger is dan veel concurrenten, is er meer ruimte voor de inzittenden. Ook achterin, waar je zelfs een verstelbare rugleuning hebt. De zittingen van de achterbank laten zich heel gemakkelijk omhoog zetten, waardoor daar een ruime laadvloer ontstaat. Je kunt sowieso nog aardig wat spullen kwijt onder de achterbank. En leg je de rugleuning plat, dan zakt het zitgedeelte automatisch naar beneden en heb je een enorme laadruimte. Een handige auto, die Jazz.

Hoe zit het met de uitrusting van deze spaarzame auto? Zaken als ESP, airco en een stereo zijn bijna vanzelfsprekend. De Jazz Elegance is behoorlijk compleet en mist ten opzichte van de iets duurdere Exclusive alleen de leren bekleding. Een glazen panoramadak is standaard, dat had niet gehoeven.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1339 cc
Maximaal vermogen65 kW/88 pk bij 5800 tpm
Maximaal koppel121 Nm bij 4500 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Honda Jazz Hybrid Elegance Honda Jazz Hybrid Elegance Honda Jazz Hybrid Elegance
Honda Jazz Hybrid Elegance

ActieAuto

Honda Jazz voorraad actie! op nieuwe, in mei 2014 geregistreerde voorraadmodellen met 0 km. 170 voorraad ...

Volg AutoWeek

AutoWeek Triotest

Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Titanium – Mazda2 1.3hp BiFuel GT-M Line – Honda Jazz Hybrid Elegance
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep