Autotests  |  Saab 9-5 2.0T Aero (2010)

14 juni 2011

Signalement

Saab
9-5 2.0T Aero
4-deurs, sedan
6 versnellingen sequentiŽle automaat
2010
€ 58.350

Bijna was de nieuwe Saab 9-5 er niet gekomen, maar onder Nederlandse supervisie is Saab bijna als een feniks uit de as herrezen. De 9-5 wil potten breken in de zakelijke klasse. Daarbij zet hij z’n onderscheidend design als belangrijk wapen in.

Uitstraling en imago kunnen het verschil maken tussen hetsucces van een model of het falen ervan. Het eigenzinnige uiterlijk  van de 9-5 is dan ook een van de sterke wapens van de grote Saab in z’n strijd om zich te mengen aan de top van de automobiele elite. De afwerking mag dan nog wel wat beter worden. Zo zijn bijvoorbeeld de naden tussen de motorkap en de koplampen ongelijk.

Met het interieur kan de Saab 9-5 ons evenmin overtuigen van z’n premiumkwaliteiten. Ook daar zien we te brede naden en een wat slordig gemonteerde console rond de versnellingspook. Verder zijn de gebruikte kunststoffen soms aan de harde kant. Wel hebben de designers met succes een echte Saab-sfeer weten te creëren. De voor het Zweedse merk kenmerkende ventilatieroosters sieren ook de jongste generatie van de 9-5.

Fraai is dat het linkerrooster in de middenconsole lijkt door te lopen in het instrumentarium. Net als night panel, waarmee je het instrumentenpaneel op zwart kunt zetten, op de snelheidsmeter na, en een headup-display. De 9-5 heeft een interieur dat volop ruimte biedt. De voorstoelen zijn over een riante afstand te verstellen. Zelfs de langsten van lijf en leden zullen over beenruimte niet klagen. Op de achterbank van de Saab is het al niet anders. Zelfs flinke volwassenen komen niet met de benen in de knel. Met de hoofdruimte is het anders gesteld. Vooral achterin wordt die beperkt door de aflopende daklijn. Het uitzicht opzij wordt gehinderd door de brede C-stijl. De zitpositie achter het stuur is net niet optimaal. Het stuurwiel is vooral in de lengterichting maar beperkt te verstellen. De stoelen zitten prima.

 

Geduld

De 2,0-liter turbomotor levert 220 pk, maar vraagt toch wat geduld. Voordat de 9-5 er vandoor schiet, moet de turbo eerst druk opbouwen. De krachtsexplosie is vervolgens indrukwekkend. Zodra de naald van de toerenteller voorbij de 4.000 toeren per minuut komt, begint de Saab-krachtbron echter wat van z’n glans te verliezen en amechtig schreeuwend naar lucht te happen. De automatische zesbak van de 9-5 wisselt tamelijk ruw en dus goed merkbaar van verzet. De rijkwaliteiten van de Saab zijn beslist goed. De testauto heeft het optionele DriveSense, dat het je mogelijk maakt drie settings te kiezen voor het onderstel, de besturing, de gaspedaalrespons en de versnellingsbak. In de Comfortstand is de auto comfortabel, maar zeker niet week. Geef hem op z’n falie en je merkt weinig verschil met het weggedrag in de Sportstand. Toch is dat er wel, vooral als je de 9-5 niet op de grens rijdt.

Dan doet de Sport-modus z’n naam eer aan en voelt de auto het meest levendig aan. Niet  keihard, slechts korte oneffenheden worden wat hard gedempt. Drive-Sense is wat ons betreft echt een aanrader. Wel zouden we wat meer gevoel in het stuur willen hebben. De besturing is weliswaar direct genoeg, maar het stuur voelt nog te wollig aan. De 9-5 is heel neutraal en je kunt bochten behoorlijk sportief attaqueren. Pas als je echt aandringt, wil de auto de buitenzijde van de bocht opzoeken. Wel voel je behoorlijk wat aandrijfreacties in het stuurwiel en dat geeft een nerveuze indruk.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1988 cc
Maximaal vermogen162 kW/220 pk bij 5300 tpm
Maximaal koppel350 Nm bij 2500 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Volg AutoWeek

AutoWeek Multitest

Audi A6 3.0 TFSI quattro - BMW 535i - Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEFFICIENCY - Saab 9-5 2.8T V6 XWD
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep