Autotests  |  Mercedes-Benz A 170 CDI Avantgarde (1999)

24 januari 2000

Signalement

Mercedes-Benz
A 170 CDI Avantgarde
5-deurs, mpv
5 versnellingen handgeschakeld
1999
€ 26.045

De Mercedes A-klasse is een van de zuinigste Duitse auto’s van dit moment. We wilden nu wel eens weten hoe zuinig die nieuwe CDI-motor is. Dat zoeken we uit in deze, laten we zeggen, kleinverbruikerstest.

De A170 heeft een viercilinder diesel met directe inspuiting in het vooronder. De inhoud bedraagt ongeveer 1,7 liter. Mercedes heeft veel werk gemaakt van de motor. Om te beginnen ligt de aluminium krachtbron bijna horizontaal om bij aanrijdingen in de dubbele bodem van de A-klasse te kunnen schuiven. Daarnaast vindt Mercedes dat zijn minimaal-diesel niet zonder een turbo en inlaatluchtkoeling kan en dat vier klepjes per cilinder erbij horen. Dat verklaart meteen een deel van de forse prijs. Zo kost een A170 CDI minimaal 46 mille en de afgebeelde testauto met al zijn opties moet rond de 57 mille opbrengen. De A170 CDI zet aanmerkelijk wat vermogen op de weg: 90 pk. En de aanwezigheid van een turbo resulteert ook in een forse trekkracht: 180 Nm, bij een relatief laag toerental.

 

Raffinement
De Benz komt vrij beschaafd tot leven. Warm is hij nauwelijks te onderscheiden van een benzinemotor; op constante snelheid is de CDI zelfs stiller dan een benzine-A160. Moet er versneld worden, dan komt er iets meer gerucht, maar het blijft oren spitsen om te horen dat dit een diesel is. Ook heeft hij een mooi trillingarme loop. De A-klasse trekt al vanaf 1000 toeren met gemak en eigenlijk kun je met hem alles tussen de 1500 en 2500 toeren. Pas op de snelweg ontkom je niet aan hogere toerentallen, maar ook dan excelleert de Benz: kruisen met 150 km/h gaat ontspannen in een aangename rust. Deze auto is niet gebouwd op superprestaties, maar heeft beslist geen moeite de verkeersstroom bij te houden. Met een sprinttijd naar 100 van zo’n 13 seconden is de Benz voldoende vlot. Doordat de turbo al vroeg bij de les is, laat de A170 CDI zich ook van zijn beste kant zien bij de tussensprintjes. Hij is met name in 5 duidelijk sneller dan de benzinegestookte A160. Terugschakelen voor inhalen is eigenlijk niet nodig. En dan natuurlijk het verbruik, waar het in deze test een beetje om draait. Om dat goed uit te zoeken, reden we met de Benz een lange rit kriskras door Nederland, waarbij ook stad en buitenwegen niet werden gemeden. We hielden ons netjes aan de regels en hanteerden een redelijk rustige rijstijl. De A-klasse haalt hier een gemiddeld verbruik van 1:17,6. Onder nog gunstiger omstandigheden: prachtig droog en windstil weer en minder haast zit er zeker nog meer in: 1:20 moet kunnen voor de A-klasse. Dat vergt veel zelfbeheersing van de bestuurder, want de A wil maar al te graag vlot vooruit. Overigens was het verbruik over de hele testperiode 1:16,7. Daardoor kun je dik 900 km lang doorrijden voordat er weer moet worden getankt. Het interieur van de A ziet er serieus uit, maar dat mag ook wel voor dat geld. Fijne stoelen om op te zitten met voorin genoeg bewegingsvrijheid en een achterbank met gebrek aan hoofdruimte voor volwassenen bepalen het beeld in het interieur van de A-klasse. Toch is er hier en daar wel wat bezuinigd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wijzerplaten: geen Duitse trots meer, maar Italiaans werk. En ook de temperatuurmeter voor de koelvloeistof ontbreekt. En zo’n A-klasse is niet helemaal gevrijwaard van rammeltjes; ondenkbaar in een grote Benz. Wel groots is de uitrusting met vier airbags, ABS, ESP, elektrische ramen vóór, centrale vergrendeling en vijf hoofdsteunen. Voor de Avantgarde komen daar dan nog bij bekleding in leer/stof-combinatie, lichtmetalen velgen, roomwitte wijzerplaten en afstandsbediening voor centrale vergrendeling. Een echte aanrader vinden we overigens de halfautomatische bak. Kost dik f 2.200 extra, maar schakelt voortreffelijk. De A laat zich makkelijk over bochtige wegen rijden, maar toont wel een duidelijk onderstuur bij flink gasgeven. De vering is op korte richels behoorlijk stug, maar weet aardig raad met golvingen. Remmen doet hij voortreffelijk. De A170 CDI staat nu in onze herinnering als de allerfijnste A-klasse die we ooit hebben gereden. Voor 1500 piek minder is er overigens ook een A160 CDI, maar die geringe besparing levert veel minder rijplezier op. De A170 CDI is, zeker met de halfautomaat, een heerlijke auto. En met de Avantgarde-uitrusting is zo’n A-tje een erg gelikt mobieltje. Als je het vele geld eraan uit kunt/mag uitgeven absoluut een hebbedingetje.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofdiesel
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemcommon rail
Cilinderinhoud1689 cc
Maximaal vermogen66 kW/90 pk bij 4200 tpm
Maximaal koppel180 Nm bij 1600 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Mercedes-Benz A 170 CDI Avantgarde Mercedes-Benz A 170 CDI Avantgarde Mercedes-Benz A 170 CDI Avantgarde

ActieAuto

GLA-Klasse met een klantvoordeel oplopend tot € 790,- Dynamisch design, rijk uitgerust en 20% ...

Volg AutoWeek

AutoWeek Test

Assistentiesystemen
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep