Autotests  |  Citroen C3 1.4 Diffťrence (2004)

20 maart 2006

Signalement

Citroen
C3 1.4 Diffťrence
5-deurs, hatchback
5 versnellingen handgeschakeld
2004
€ 16.240

De Citroën C3 ziet er leuk uit en is onmiskenbaar een Citroën. Hij kan ook nog steeds rekenen op zeer behoorlijke verkoopaantallen, maar ondanks zijn goede uitrusting schiet de Citroën C3 ernstig tekort op het gebied van het rijgedrag. Dat is gewoon zeer matig, vaag en wollig.

De Citroën C3 is en blijft een zeer herkenbare auto. Ergens heeft hij wel iets weg van de aloude 2CV, al heeft hij een heel wat minder uitgesproken karakter dan die Lelijke Eend. Maar dat neemt niet weg dat de Citroën C3 ruim twee jaar na z’n introductie nog steeds op zeer behoorlijke verkoopaantallen mag rekenen. We hebben voor deze test de beschikking over een 1.4 Différence.


Weinig beenruimte
In verhouding met de buitenafmetingen – hij meet 385 centimeter in de lengte bij 167 in de breedte – biedt de C3 Différence de passagiers op de achterbank erg weinig beenruimte. Voorin zitten de bestuurder en zijn bijrijder echter riant en ook over de ruimte in de kofferbak valt er niets te klagen. Deze meet in het ongunstigste geval 305 liter en in het gunstigste 1.310 liter. De achterbank is in delen (1/3 – 2/3) neerklapbaar.


Leuk en speels
De gebruikte materialen in het interieur van de C3 doen voldoende degelijk aan, terwijl de fabrikant erin is geslaagd de grauwe massa te ontstijgen. Citroën houdt het leuk door veel ronde vormen en speelse ventilatieroosters. Het gedeeltelijk digitale dashboard is niet helemaal onze smaak, daar staat tegenover dat de afwerking van het geheel prima is, beter dan in de eerste lichting C3’s. De zitpositie verdient dankzij het axiaal verstelbare stuur een pluim. Helaas zijn de stoelen aan de zachte kant, dat gaat ten koste van een goede steun.


Wollig rijgedrag
Als het op rijden aankomt, moet de Citroën C3 op alle fronten het onderspit delven tegenover allerlei concurrenten in zijn klasse. Dat de prestaties van de 1,4-litermotor met 75 pk wat achterblijven, is natuurlijk wel te verwachten. Het is tenslotte nog een achtklepper en zestienkleppers maken tegenwoordig de dienst uit. De topsnelheid van de C3 ligt op 169 km/h, en de standaardsprint van 0 naar de 100 km/h legt hij in 13,0 seconden af. De vaag schakelende versnellingsbak vinden we al wat kwalijker. Maar we zijn écht matig te spreken over het wollige weggedrag. We hebben echt niets tegen een beetje comfort in de auto, maar dat mag maar tot bepaalde hoogte ten koste gaan van de stuureigenschappen. De reacties van de compacte Fransman zijn vaag, je hebt erg weinig gevoel in het stuurwiel en je mist het contact met het wegdek. Een flinke windstoot kan er zomaar voor zorgen dat je in je Citroën een paar meter opzij dweilt.


En dus...
De Citroën C3 Différence kost 15.745 euro. Voor dat bedrag krijg je wel een zeer complete uitrusting. In de C3 zijn – natuurlijk, zouden we haast willen zeggen – een radio/cd-speler en een boordcomputer standaard. Maar deze Citroën C3 Différence heeft ook nog, als een van de weinige auto’s in zijn klasse, airconditioning en cruise control in het standaardpakket. Dat is natuurlijk fraai, maar we vinden dat niet opwegen tegen de minpunten van de Fransman. Het zijn in het bijzonder de rijeigenschappen die fors tekort schieten.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder2
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1360 cc
Maximaal vermogen54 kW/75 pk bij 5400 tpm
Maximaal koppel120 Nm bij 3300 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Citroen C3 1.4 Diffťrence Citroen C3 1.4 Diffťrence Citroen C3 1.4 Diffťrence
Citroen C3 1.4 Diffťrence

ActieAuto

PROFITEER VAN BELASTINGVOORDEEL Met een verbruik vanaf slechts 1:24 bespaar je met de superzuinige C3 ...

Volg AutoWeek

AutoWeek Triotest

Nissan Note - Hyundai IX20 - CitroŽn C3 Picasso
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep