Autotests  |  Mazda RX-8 (2004)

7 april 2004

Signalement

Mazda
RX-8
4-deurs, coupé
6 versnellingen handgeschakeld
2004
€ 57.220

De RX-8 is een bijzondere auto. Niet alleen door zijn uiterlijk – een sportauto met vier deuren en vier zitplaatsen is uniek – maar ook door de rotatiemotor die diep in het vooronder is weggestopt. Genoeg ingrediënten voor een grote dosis rijplezier.  

De Mazda RX-8 oogt slank en niet echt agressief. Toch heeft z’n lage, brede neus wel iets giftigs, de koplampen wel iets gemeens en de metallic rode lak wel iets mysterieus. Maar doordat ’ie zo afgerond is, oogt hij wat lief, daar doen zelfs de dikke 18-inchwielen niets aan. De echte verrassing van deze coupé zit achter de voorportieren: de Mazda heeft ‘omgekeerde’ achterdeuren waarvan de handgreep aan de binnenkant verstopt is. Vanbuiten kun je die dus niet zien. Ze scharnieren aan de achterkant en geven een ideale instap naar achter, waar je nog heel behoorlijk zit. Aan de achterkant zien we in het midden het mistachterlicht; het heeft dezelfde afgeronde driehoekige vorm die ook de rotor heeft in de schijvenmotor van deze auto. Deze driehoek kom je op meer plaatsen tegen. Zo zit hij in de motorkap geperst, onder in de voorbumper gemetseld, in de hoofdsteunen én op de versnellingspook.


Toeren
De motor zit onder een plastic kap verborgen, maar die kun je er afhalen. Daaronder hangt een tweeschijfsrotatiemotor en dat is iets dat je nergens anders vindt. Geen zuigers dus, maar driehoekige schijven; geen in- en uitlaatkleppen, maar poorten in de zijwand. Het vermogen uit ‘slechts’ 1.308 cc is 231 pk en de trekkracht is 211 Nm. De RX-8 heeft een zeer eigen motorgeluid, motorfietsachtig en veel hoger. Niet vreemd, want hij maakt ook beduidend meer toeren dan een gewone zuigermotor. De naald staat ver voorbij de 8.000 tpm als we de top van 235 km/h bereiken. De Mazda is stevig geveerd en gedempt en dus voel je goed wat er onder je gebeurt en ook het stuurgevoel blijft direct en precies. Het stuur is overigens alleen in hoogte verstelbaar en dat is jammer want het zit vrij ver weg. De bediening is eigenlijk typisch Japans. De koppeling geeft niet bijzonder veel tegendruk en dus is het aangrijpingspunt wat lastig te bepalen. De slagen van de pook zijn kort en met een lekkere weerstand. Je moet hem echt in de versnelling trekken of duwen, maar de kans dat je mis schakelt is klein. Fijn bakkie. Op bochtige provinciale wegen komt de RX-8 écht tot leven. Hou de motor lekker op zo’n 6.000 tpm en de Red Bull stroomt door z’n aderen. Het karakteristieke motorgeluid vult het interieur en met de fijne versnellingsbak en besturing heb je echt lol in het rijden. De rotatie-Japanner heeft geen gebrek aan grip, maar wil bij het uitaccelereren nog wel een duwtje met z’n kont geven. De remmen bijten goed en stoppen de bijna 1.400 kg wegende Mazda met gemak. 


Donker hol
In de RX-8 is het plafond laag. Het dashboard is origineel vormgegeven, maar helaas verpesten kleurstelling en materialen de feestvreugde. Er is nog wel variatie mogelijk in kleuren van de bekleding, maar het blijft een donker hol. De klokkenwinkel is afgekeken van de Alfa 147: drie buizen met in de middelste een grote toerenteller, waarvan het rode gebied pas bij 9.000 begint. In de toerenteller zit een digitale snelheidsmeter die matig is af te lezen. De standaarduitrusting van de RX-8 is goed voor elkaar. Maar het comfort van de stoelen in de Mazda kan beter. De zittingen zijn zacht, te kort en de leuningen geven niet veel steun. Maar je kunt toch buitengewoon veel lol beleven aan de 49.995 euro kostende RX-8.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders2 in lijn
Kleppen/cilinder-
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1308 cc
Maximaal vermogen170 kW/231 pk bij 8200 tpm
Maximaal koppel211 Nm bij 5500 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Mazda RX-8 Mazda RX-8 Mazda RX-8
Mazda RX-8

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep