Autotests  |  Saab 9-5 Estate 2.0t Linear (2002)

14 januari 2004

Signalement

Saab
9-5 Estate 2.0t Linear
5-deurs, stationwagon
5 versnellingen automaat
2002
€ 42.890

Aandelen kelderen, winsten dalen en de broekriem moet een gaatje strakker. Dan maar geen benzineslurpend topmodel met een prijskaartje van ver boven de 50.000 euro als directie-auto van de zaak. Maar kun je ook genieten met een basismodel uit de hogere klasse?

De Saab 9-5 Estate is beslist geen protserige, opvallende auto, hoewel je met deze ‘lifestylecombi’ altijd en overal voor de dag kunt komen. Zowel zakelijk als privé. Dat mag ook wel, als je bedenkt dat de prijs zo rond de € 37.500 ligt.

Bij een Saab heb je tegenwoordig altijd de zekerheid dat er een geblazen krachtbron onder de kap huist. In dit geval een 2,0-liter met lagedrukturbo en 150 pk. In deze test is de motor gekoppeld aan de nieuwe vijftraps automatische transmissie, wie echt voor de basisuitvoering wil gaan, moet de handgeschakelde versie kopen.
Een Saab geeft je altijd weer het gevoel alsof je in een vliegtuigcockpit zit. Da’s bij de 9-5 niet anders. Het dashboard staat naar je toe gebogen, waardoor alle knoppen op de middenconsole goed binnen handbereik liggen. We zien overigens veel knoppen voor verschillende bedieningsfuncties die erg veel op elkaar lijken en dat maakt het wat lastig in één keer de juiste uit te kiezen. Ben je het beu zelf gas te geven, dan kun je de cruise control inschakelen met een schuifknop op een
hendel bij het stuur. Op zich een logische oplossing, maar bediening vanaf het stuur vinden we handiger.
De stoelen zitten goed, maar langs de zijkanten kan de steun beter. De bekleding is van het type dat wel tegen een stootje kan. Over de rest van de materialen kunnen we zeggen dat ze oerdegelijk aanvoelen.


Lekker vlot
We klokten de Saab in 11,0 seconden van 0 naar 100 km/h, overigens een stuk sneller dan zijn schepper belooft. Saab is dus bescheiden over de prestaties; typisch Zweeds, zullen we maar zeggen. De motor pakt geweldig op bij lage toerentallen en blaast daarbij bescheiden. Gelukkig maar, want een nerveuze turbofluit werkt na verloop van tijd op de zenuwen. Vanaf 1800 toeren levert hij al 240 Nm aan trekkracht. Bij 100 km/h is het geluidsniveau in ’t Saab-interieur comfortabel laag. Dat de 2.0t geen moeite heeft de 9-5 voort te stuwen zien we niet terug in het verbruik, want dat ligt gemiddeld op 1:9,1. Dat stevige verbruik komt onder meer doordat het zo leuk is om telkens weer die turboduw in je rug te voelen; de motor nodigt je echt uit om af en toe het gaspedaal wat dieper in te trappen. En uiteraard neemt ook de automatische transmissie een deel van het verbruik voor z’n rekening.
Die vijftrapsautomaat van de 9-5 is sinds vorig jaar leverbaar. De bak is uitstekend bij de les, te goed soms, want hij schakelt terug op momenten dat je dat niet wilt. De motor heeft trekkracht genoeg en hoeft niet in toeren gejaagd te worden. Toch schakelt de versnellingsbak bij de minste beroering van het gaspedaal al een lagere versnelling in, en dat doet afbreuk aan het comfort. Jammer, want de 9-5 is nu juist zo’n comfortabele auto. De manier waarop hij oneffenheden gladstrijkt, wordt duidelijk op het al eerder genoemde klinkerweggetje. Minpuntje van het Saab-onderstel is dat het, bijvoorbeeld wanneer je een verkeersdrempel neemt, wel wat gekreun laat horen.
Die Zweden zijn dan wel nuchter, maar als het gaat om creativiteit verbazen ze je keer op keer. De manier waarop de bekerhouder uit het dashboard van de 9-5 klapt, is elke keer weer een kunststukje. Het is geen pakezel, maar moet je een keer veel vervoeren (IKEA?) dan kun je goed uit de voeten met deze Zweedse station. Je laadt je spullen gemakkelijk in, dankzij de riante stahoogte onder de achterklep.


Veiligheid!
Waar hij nog meer goed in is? Veiligheid natuurlijk! De Saab 9-5 heeft al menige Europese en Amerikaanse veiligheidstest gewonnen. Afgelopen zomer nog kwam de auto als winnaar uit de bus bij een onderzoek naar aanrijdingen en de daaruit volgende herstel- en letselkosten, uitgevoerd door het Highway Loss Data Institute. Twee airbags, in het stuur en het dashboard en airbags in de voorstoelen doen al een aardige duit in het zakje voor de veiligheid. Uiteraard beschikt de 9-5 over actieve hoofdsteunen, een vinding van Saab zelf, die een whiplash moeten voorkomen. En om iets te enthousiast rijgedrag in te tomen, wordt het Traction Control System actief.
Ook als basismodel is de Saab 9-5 Estate een winnaar. De motor is lekker soepel, hij biedt altijd voldoende trekkracht. Je verlangt niet snel naar een sterkere krachtbron. Hij biedt bovendien veel comfort, een eigenzinnig interieur en een complete uitrusting.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1985 cc
Maximaal vermogen110 kW/150 pk bij 5500 tpm
Maximaal koppel240 Nm bij 1800 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Saab 9-5 Estate 2.0t Linear Saab 9-5 Estate 2.0t Linear Saab 9-5 Estate 2.0t Linear
Saab 9-5 Estate 2.0t Linear

Volg AutoWeek

AutoWeek Multitest

Audi A6 3.0 TFSI quattro - BMW 535i - Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEFFICIENCY - Saab 9-5 2.8T V6 XWD
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep