Autoreviews  |  Citroen Xsara Coupť 1.4i Ligne Prestige (2000)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
Km-stand bij aanschaf80.000 km
Km-stand laatst198.000 km
Eerste review-invoer11-05-2012
Laatst gewijzigd25-03-2013
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoRenault 5 SL (1989)
(Gemiddelde lezerswaardering 92%)

178.000 km

Deze auto is sinds mei 2008 in mijn bezit en destijds gekocht als (tijdelijke) vervanger van mijn oude Renault 5 SL. Ik ging na mijn studie meer rijden voor mijn werk en het 5je begon toch wel wat gebreken te vertonen. Ook het gebrek aan basale veiligheidsvoorzieningen was voor mij een reden om het Renaultje met pensioen te sturen. Ik heb lang gekeken naar verschillende merken en types, maar kwam uiteindelijk bij de Xsara's uit, vanwege de lage occassionprijs en de overwegend positieve reviews, onder andere hier op Autoweek.

Deze auto was de eerste in een rijtje Xsara's in de regio en stond bij een occasiondealer in Hoogeveen, een zilvergrijze Xsara Coupé 1.4i Ligne Prestige uit 2000 met een krappe 80000 km op de teller. Eigenlijk was ik meteen klaar, gunstige km stand, ingevuld onderhoudsboekje, 3 deurs model, en afgeleverd met beurt, APK en 2 nieuwe voorbanden.

Inmiddels ben ik 4 jaar verder en bijna een ton op de teller erbij. Tijd voor een review.

Ik kan wel stellen dat de Xsara een aantal zeer sterke punten heeft.
Ten eerste het comfort. Voor lange afstanden is dit een prima reisgenoot, soepele vering, uitstekende stoelen, meer dan genoeg ruimte achter het stuur (ik ben 1.85), en het stuur is prima verstelbaar. Ook de geluidsproductie van de 1.4i valt mee, alhoewel het blokje boven de 120-130 wel wat rumoer geeft, je hoort dat er gewerkt wordt. Er is genoeg ruimte voor 4 personen, met een beetje inschikken gaat 5 personen ook prima. De kofferbak is best ruim.

Ten tweede betrouwbaarheid. Slechts 1 keer heb ik echt een probleem met de auto gehad (juli 2010). Een doorgeroeste uitlaatpijp die op 100 meter van huis van de einddemper op straat kletterde. Dit reken ik overigens meer de garage aan dan de auto, 3,5 maand daarvoor was de auto voor de APK en een beurt geweest. Als de bevestiging werkelijk zo slecht was, dan had dit toch op moeten vallen, lijkt me.
In oktober 2011 werkte na het starten alleen de motor, en de stuur- en rembekrachtiging nog, de rest was uitgeschakeld, en het accu-lampje lichte rood op. Dat was al eens eerder voorgekomen, maar dat was op te lossen door de auto opnieuw te starten. Dit keer hielp herstarten niet. Ik heb de auto "gereset" door de accupolen los te halen en opnieuw te bevestigen, de accu zag er niet best uit, veel aanslag op de plus pool. Voor de zekerheid de accu maar vervangen, en dat hielp blijkbaar, want sindsdien heeft dit probleem zich niet meer voorgedaan.
Verder weinig problemen, de electronica lijkt zich na 12 jaar nog goed te houden, zelfs de centrale vergrendeling met afstandsbediening werkt nog feilloos. Alleen het lampje van de zij-airbags blijft branden. Schijnt een kwaaltje te zijn, de sensor heb ik al eens laten vervangen, dat hielp slechts tijdelijk. Ik noem het maar Franse eigenzinnigheid. Ze schijnen er wel om te werken.

Het derde sterke punt is tevens ook een zwak punt van de auto, de motor. De motor start simpelweg altijd, of het nu -20 of +35 graden is, en in 1 keer. Het verbruik is prima, op de lange afstanden is ruim 1:17 makkelijk haalbaar, ook met 2 passagiers en een bult bagage door Frankrijk. Gemiddeld rij ik normaal tussen de 1:15 en 1:17, afhankelijk van het seizoen en de winterbanden. Ik moet hier wel bij vermelden dat het overwegend snelweg en autoweg kilometers zijn. Olieverbuik is minimaal, ik hoef tussen beurten (20000km) niet bij te vullen.
Een nadeel is dat de motor aan de zwakke kant is. 75 PK voor een auto van 1000kg is eigenlijk net te weinig. Een sprinter is het niet, en met inhalen moet je flink gas geven om de vaart erin te krijgen. Aan de andere kant heeft de topsnelheid me echt verrast, 187 km/u op de GPS in Duitsland, en dat terwijl de fabrieksopgave 175km/u is.

Ook positief met een negatieve kanttekening vind ik de wegligging. Deze auto wil ongenadig hard door flauwe bochten en klaverbladen, je voelt de meesturende achteras de neus naar binnen duwen. Helaas voel je'm ook bij een uitwijkmanoeuvre op de snelweg, dan reageert de auto te heftig en is dat is link als je er niet op bedacht bent, het heeft me bijna een enkeltje vangrail opgeleverd.

Het regulier onderhoud is me meegevallen. Alleen de eerste beurt was erg duur. Hieronder heb ik een korte opsomming van het onderhoud gegeven, en daarna de "extra" kosten.

April 2009 102000km:
APK en grote beurt, tevens distributieriem. Helaas waren de achterremmen aan een revisie toe, was er een achterband met een scheur, dus 2 banden vervangen, en vertoonde de koppakking lichte lekkage, omdat de riem ook vervangen moest worden (en de boel toch open lag), heb ik de koppakking maar laten vervangen. Verder olie, koel- en remvloeistof vervangen. Fikse rekening van bijna €1200,-.

April 2010 125000km:
APK en kleine beurt. Olie vervangen, en wat filtertjes. €120,-

April 2011 148000km
APK en grote beurt. Handremkabeltje en wat kleine dingen, olie. Grootste punt was de CO meting. Auto volledig overhoop geweest, bleek vervuiling, blok schoongespoeld. Dit heeft veel tijd gekost. Toch een fikse rekening van €550,-

April 2012 177000km
APK en kleine beurt. Een beetje een lange interval. Nieuwe remschijven en blokjes voor, remcylinder linksachter vervangen en kentekenplaatverlichting vervangen. Verder het gebruikelijke olie en filter en wat ander grut: €485,-.

Extra kosten:

Juli 2010.
Uitlaat valt op straat, helaas katalysator bijna afgescheurd, was ooit al eens gelast, en niet te redden. Nieuwe uitlaat en katalysator (exclusief demper). Prijs weet ik zo niet meer, maar was ong. €400-€450 inclusief montage bij Kwik-Fit. Ik vond het prijzig, maar had niet de luxe om overal te gaan winkelen voor de goedkoopste uitlaat, dit moest binnen een dag klaar.

Eigenlijk valt alles binnen het reguliere onderhoud, bij elkaar opgeteld valt het nog wel mee, gezien over 4 jaar en 100000km. En helemaal als ik het gemiddeld verbruik meereken. Zoals het nu lijkt mag de Xsara nog wel even blijven. Komende zomer ga ik op zoek naar een nieuw setje zomerbanden, liefst met 15" velgjes, dat lijkt toch iets beter dan de 14" wieldoppen die er nu nog opzitten.

Betrouwbare metgezel (198.000 km)

We zijn alweer bijna een jaar en 20.000km verder. Nog altijd is deze Xsara een trouwe reisgenoot, die elke ochtend en elke avond weer hetzelfde stukje van 40km aflegt tussen werk en wonen. Ik heb dan ook weinig spectaculairs te melden. In juli 2012 is er wel een aandrijfas vervangen, deze begon luidruchtig kenbaar te maken dat de slijtage zijn tol begon te eisen. De andere as is volgens de garage matig, maar was destijds nog niet aan vervanging toe. Verder werkt alles nog gewoon naar behoren.
De komende week komen er nieuwe zomerbanden onder en over een paar weken komt de APK weer, we zullen zien wat er tevoorschijn komt.
Ik verwacht dit jaar wat dichter bij mijn werk te gaan wonen, dus de Xsara zal een wat rustiger leventje gaan krijgen, maar weg gaat ze voorlopig niet.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep