Autoreviews  |  Volvo V70 T4 Limited Edition (2012)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering5-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst11.000 km
Eerste review-invoer27-04-2012
Laatst gewijzigd27-07-2012
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster half
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
 
Vorige autoBMW 330d
(Gemiddelde lezerswaardering 88%)

pak-ezel in strak pak (3.100 km)

Vorige maand de V70 T4 met Limited pret pakket aangeschaft. Naast het pakket dat een aantal noodzakelijkheden omvat (leer, 7' navi, high-perf. stereo, automatische achterklep, etc.) een aantal extra opties erbij genomen; Type R pakket, camera's voor/achter, opberg- en kinderpakket. Een hoop verwennerij die het verblijf grappig comfortabel maakt, zeker de camera's zijn mooie gadges. Als je de neus van de V70 net voorbij het hoekje van een hegje of schuurtje steekt kan je zien of er geen scooter over de bonnet gaat vliegen.
Comfort staat zoiezo hoog in het vaandel; de stoelen zitten erg lekker, al die electronica staat je ten dienst, maar tevens de manier waarop gas/koppeling bediend worden en de mate van souplesse waarmee de motor zonder enig schokje oppakt is erg indrukwekkend. Geluid wordt goed buiten de koets gehouden. In de 6e versnelling draait het 1.6 turbo blokje slechts 2500 rpm bij een snelheid van 120 km/u. Maar dit comfort voert ook de boventoon m.b.t. het onderstel. Het vangt de grootste klappers (dwarsrichels) makkelijk op, maar de andere kant van de medaille is dat de auto ook wat deinerig is op snelwegen en .... bochten. Zet je maar schrap; want in een (te) snel genomen bocht duikt ie behoorlijk op zijn buitenste voorwiel, de koets gaat direct daarna hangen en jezelf naarstig vasthoudend aan het flinke stuur (wel precies goed qua dikte) ga je wat geschrokken de hoek om. Hij/zij (?) blijft de curve wel volgen maar het onderstuur maakt duidelijk dat het geen BMW is.
Doet me een beetje denken aan vroeger, toen we met een heel elftal kinderen achterin zo'n 245 zaten uit 1978 en de bocht ruim van te voren werd aangekondigd door de betreffende vader achter het stuur.
De veren lijken wat te lang en tevens aan de stijve kant. Er blijft permanent iets van onrust in de koets als het wegdek niet 100% is. Toch rijd je zo linea recta naar Zuid Frankrijk. Vooral de stoelen maken veel goed. De verwarming van de fauteuils en de climatcontrol trouwens eveneens.

Schakelen met de 6 bak gaat echt prima; de slagen zijn niet te lang en de mechaniek is echt bijzonder degelijk (kloenk). Ik vond de automaat wat werken als een ouderwetse koppel-omvormer, zeker in de eerste versnelling en bij kick-down te traag.

De motor heeft niet te lijden onder zijn kleine inhoud van 1600 hele cc's + schoepenrad, zeker niet onderin. Je kunt hem als een diesel rijden. Boven de 4000 rpm heb je eigenlijk niets te zoeken, de trekkracht neemt snel af.

Wat wel echt bijzonder tegenvalt, is het motor-geluid. Bij het openmaken van het pakketje van Ford hebben de Volvo ingenieurs 'tag' gezegd tegen postbode Hagar en hem zo linea recta tussen de voorwielen geschroefd. Daar heeft -althans op die betreffende afdeling in Gothenborg waar 'ie wordt gemaakt volgens het document- nog nooit iemand zich even bedacht hoe een Volvo dient te klinken. Niets van het mooie rauwe zware 5 cilinder geluid is in de verste verte te vinden. Geen ingetogen turbo fluisteren met een voor mijn part ordinair openspringend ventiel bij 5500 omwentelingen a la Subaru 555. Dit is denk ik het slechtst klinkende blok wat ik ooit in mijn autorijdende leven heb gehoord. Er schiet mij ineens vergelijksmateriaal te binnen; de Hyundai Stellar 1986. Kent u hem nog?
Sorry, ik kan er niets beters van maken. Af en toe probeer ik van het 'roffeltje' in mijn fantasie een boxer-motor te maken. Maar toch...

Voor de rest blijft het een ruimte wonder, niet alleen qua kofferbak (neem het opbergpakket voor weinig en scroll eens door de accessoire-lijst) maar ook achterin kan ik prima achter mezelf zitten (>1.90m).

Ik twijfel nog om de auto te verlagen met 3cm lagere veren -schokdempers ongewijzigd want dan €) en een maatje grotere velgen (18 inch), maar ik denk dat je een V70 gewoon moet zien als een stijlvolle en comfortabele pak-ezel en niet als sport-break. Mocht je de lagere veren willen bestellen, kies dan voor de Eibachs die als verlagingsset ook onder de Ford Galaxy 2 liter horen. Eibach levert namelijk officieel nog geen veren voor de T4. De specs schijnen n.a.v. onderzoek door Eibach exact hetzelfde te zijn. Het onderstel is trouwens voor een heel groot deel afkomstig van Ford, net als de motor en handbak. Niets mis mee, 't is maar dat je het weet voor de borrelpraat (niets zeggen dus..). Het navigatiesysteem schijnt al jaren 'gebashed' te worden door TopGear heb ik gelezen en dat kan ik onderschrijven; een aantal maal ben ik echt volledig de verkeerde kant opgestuurd. Veelal als je er bijna bent lijkt het alsof de dame in het vooronder genipt heeft aan een borreltje of in slaap is gevallen. De bediening d.m.v. de stem gaat wel redelijk ok.
Dit waren mijn eerste indrukken. Bij 10,000km meer over mijn pak-ezel.

O ja, voordat ik het vergeet; je voelt je wel op en top familie-man in deze auto en maakt je tot een goed mens. Alles voor de veiligheid van je kroost. Daar staat tegenover dat er echt NIEMAND bewonderend naar je auto kijkt of je uitdaagt bij het stoplicht. Dus je verwordt wel tot een anoniem goed mensch...

na 2 weken in de bergen en 8000 km verder (11.000 km)

Zoals beloofd bij deze een update na een 8000km waarin ik de auto op verschillende manieren heb kunnen beoordelen; snelweg (Autobahn pas eind Augustus), files, volbepakt op de Route du Soleil, kinderen van school halen, boodschappen, stoplicht sprintjes, bergpassen. Vooral als pak-ezel en utility tool is ie erg overtuigend; op weg naar het zuiden van Frankrijk met het hele gezin is de kofferbak exact tot achterbank hoogte gevuld (kan je rustig je achteruit-spiegel gebruiken, wel zo relaxed) en moest er enkel 1 grote reis-tas nog op de achterbank. Hij blijft mooi in balans en deint totaal niet bij lange hobbels op de snelweg. Hij heeft wel meer moeite met korte dwarsrichels, ook onbeladen trouwens. Lange bochten neemt ie in alle rust. Gaat de bocht meer knijpen dan voel je duidelijk onderstuur en op kleinere weggetjes grijpt de ESP relatief snel in (we blijven de verantwoorde familieman!, dat weten ze in Götenborg ook).
Op de Route de Soleil trekt de 1.6 het gewicht, wat op dat moment de 2000 kilo misschien wel overschrijdt, zonder gene omhoog; lange tijd in 6 de bult op en bij terugzakken naar 2,000 rpm even in 5. Het is mogelijk om tot 1700rpm terug te zakken zonder dat ie sputtert. De motor is echt een mix tussen een koppelrijke diesel en een (lichte) benzine-motor. Ook in de bergen heeft ie echt bijzonder veel trekkracht voor een kleine motor. In 1 is ie wat geknepen, maar vanaf de 2e versnelling ben ik nog steeds verbaast hoe makkelijk ie oppakt. Iets wat wel opvalt is het feit dat ie totaal niet in toeren zakt bij heuvel-af, er moet een gigantisch vliegwiel in het vooronder hangen, soort molensteen. Afremmen op de motor is onmogelijk, behalve als je van 4 of 5 vol naar 2 teruggaat, maar dan stijgt ie toch weer snel in toeren. De remmen moet je blijvend lastigvallen met het verzoek je medereiziger niet in paniek te brengen (papa is niet alleen op de wereld). Dit schijnt trouwens een bekend euvel te zijn van vele groene motoren.

Het motorgeluid, zeker met airco aan, blijft pijn aan je oren doen. Soms zingt (nou ja, zaagt) de airco ook het interieur in. Ben trouwens benieuwd hoe de T5 klinkt.
Alstublieft Volvo, doe hier bij de volgende versie iets aan. Als ik in de US had gewoond was ik een rechtzaak begonnen; "judge, they delivered this roamy 5 cilinder sound for ages, so how could they come up with this lawn mower engine" Judge; "you shouldn't have bought it in the first place then" Me: "hey, this 5 cilinder sound was still in my head when I test-drove it, and I'm sure I wasn't the only one"..

Nogmaals, pk/NM-technisch kom je met de T4 niets te kort. Als sprinter raakt ie wel vrij snel in ademnood, 4,000rpm vindt mijnheer echt genoeg en klinkt ie wat amechtig (mooi woord). Het blijft een diesel-derivaat; blijf tussen de 1500-3500. Over diesel gesproken; het verbruik over de eerste 11000km staat op 7.7 liter op 100 obv 80% snelweg, 25% binnendoor en stad, en inclusief inrijden. Netjes. Bij 160km/u plus gaat ie wel gewoon 1 op 4 a 5 lopen.
Koppelen gaat prima -af en toe een reukje bij heuvelop wegrijden- en een hellingproef is nooit nodig. Zoiezo lastig met zo'n handrem-heveltje ipv een ouderwets trek-stang. De schakelbak vind ik nog steeds top (kloenk-kloenk altijd raak), ook al bediend ie wat 'degelijk'.

Op de kleine berg- en heuvel pasjes (de bagage was al uitgeladen tegen die tijd) ging het prima; de wegligging is betrouwbaar, hij schuift niet over de voorwielen weg want het ESP grijpt altijd eerder in dan het moment van glijden. De koets blijft redelijk rustig liggen in langere bochten, bij korte curves voel je dat het gewicht hem (V70 is een man weet ik nu) echter wel parten speelt. Bij hard remmen voel je de kilo's trouwens ook in je rug duwen. De remmen mogen echt wel wat meer bijten. Het is in ieder geval geen lichtvoetig en agiel pak-ezeltje dat huppelt door de wei. Toch kan het onderstel makkelijk, veilig en zelfs ietwat sportief hele hoge snelheden aan, ook op meer bochtige parcours. Ford's bijdrage? Ik heb van iemand gehoord dat het onderstel van de Galaxy afkomstig zou zijn. Die heeft hem weer van de Mondeo toch? De benchmark in zijn klasse qua wegligging.
Wat ik eigenlijk ontdekt heb gedurende de vakantie is het volgende (in overdreven bewoording); een V70 ontmoedigt door de bediening (koppeling, schakelen, iets wat vage sturen) sportief rij-gedrag maar het onderstel kan veel meer frivoliteit hebben.

Als je stuur-technisch trouwens BMW-achtig gedrag zoekt dan ben je bij de V70 op het verkeerde adres; rond de middenstand blijft ie wat vaag en zwaar sturen en als je een scherper-dan-gedacht bocht indraait moet je meer insturen dan je somns lief is. Naarmate de stuuruitslag groter is doen de wielen minder mee. Een keer schatte ik een bocht hierdoor echt verkeerd in en moest vol in de remmen.

Verder reiken wij de volgende pluimen uit;
+airco voor/achter (blaast in eerste instantie wel wat hard, daarna meer rust),
+stoelen, hoofdsteunen,
+zithouding (top voor lange ritten!),
+stuur (prima dikte en goed verstelbaar)
+ruimte achterbank (incl. beenruimte),
+verlichting (meesturende xenon lampen),
+de camera's voor/achter,
+connectivity mobiele devices in het gezin (alles wordt 'gepakt').
+navigatie is toch ook eigenlijk niets mis mee, we zijn gedurende de vakantie nergens verkeerd gereden, was redelijk up to date en bij invoeren bestemming denkt ie niet te lang na. In het begin had ik mijn twijfels nadat ie me een paar keer verkeerd op pad stuurde.

De volgende koude douches:
-geluidsinstallatie (Premium set) is niet overtuigend helder, zeker niet bij radio (altijd beetje ruis) en USB sticks/Ipod. CD's daarentegen wel.
-update navigatie; je krijgt van Volvo 4 dvd's met het advies om je motor aan te zetten en dan een voor een de schijfjes te voeren aan uw cd-sleuf. Waarom motor aan? Nou, het duurt 5.45 u!! En het klopt, uw accu legt het loodje na schijfje nr. 2.
Lijkt me logisch dat de dealer dit voor u zou doen (5.45u...).
-uitstappen. Uitstappen? Ja, is ook een activiteit. Je moet altijd de hele auto ontgrendelen voor het openen van de achterdeuren, of door sleutel of door knop in voordeur. Is een extra handeling die irritatie oproept.
-trage reactie volume knop. U herkent het wel; als je 'ochtends wegrijdt naar het werk dan staat de volumeknop nog op standje 'afblazen na werk' van dag ervoor. 's Ochtends wil je BNR, klassiek of easy listening, s'avonds boem-boem. Bij starten motor schrik je je dan dood. Dan draai je verschrikt aan de volumeknop, maar er gebeurt even helemaal niets. Echter pas na 2-tal seconde, die echter 'voelen' als een minuut. Irritant.
-ik weet nog steeds niet hoe de (kop)lampen helemaal uit kunnen. Dit ivm met de japanse parkeerlift op werk. Dan rijd je je auto op een liftplatform waarvoor een spiegel hangt om te zorgen dat je er niet van af valt met auto en al. Met lampen aan zie je niets in die spiegel. Kunnen die lichten echt niet uit?
-klein dashboard kastje
-plafond auto wordt snel vies bij aanraken
-boodschappen-set blijft hannessen
-kleine ramen rodnom. Het zicht op stoplichten bij onhandig hoog geplaatste units is beperkt. Als je vrouw zegt "kijk eens daar op die berg - aan mijn kant" dan mis je 'het object' altijd. De auto heeft of teveel dak, of te weinig ruit.
-kinder-set; de verhogingen achterin zijn voor een kind van 1.20 meter niet toereikend, de gordel trekt nog steeds in zijn nek en als ze in slaap vallen hangen ze veelal helemaal naar links/recht met hoofd naar beneden (afhankelijk van genomen bocht)
-remmen (bijten niet genoeg naar het baasje)
-had ik het motorgeluid al genoemd??

Maar ik ben hem meer gaan waarderen, het blijft een stijlvolle verschijning waarmee je niemand tegen de schenen schopt (Volvo-volk = goed volk). Kortom, als lange afstand kilometer-machine en pak-ezel is het een goede besteding van de spaarpot, voor de kilometers met een hoger fun gehalte kunt u het beste doorsparen voor een leuke old-timer naast de V70 of bijv. een Lotus Elise (deze week gereden, mijn hoofd doet nog pijn van de grijns na de rit). Wat een kart.

Zo, ik ga weer even aan de slag. Hopelijk kunt u hier iets mee. Tot over 10,000km!
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

ActieAuto

Voor een comfortabele, ijsvrije winter Volvo introduceert de V70 en XC70 Nordic+   Met de nieuwe ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep