Autoreviews  |  Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Ambition Businessline (2012)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen7, sequentiŽle automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst38.000 km
Eerste review-invoer21-04-2012
Laatst gewijzigd09-12-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster half ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoFord Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2009)
(Gemiddelde lezerswaardering 63%)

De kop is eraf. (2.500 km)

Zo, de eerste kilometers zitten erop in de nieuwe Lease Octavia. En zoals verwacht rijdt hij gewoon goed. Maar niet beter dan de focus, vorige model. Alles zit er op en eraan, ook een navi. Je kan spreken van een complete auto, het vermogen (105 pk) is voldoende, de straatstenen worden niet bepaald gelanceerd, maar je komt vlot mee.
Uiteraard nog geen problemen gehad. Eerste indrukken:
Plus.
-Ruim.
-Veel opbergruimtes.
-Voelt robuust.
-Goede afwerking.
-Cruise control werkt goed.
-Zuinig.

Min.
-Motorgeluid bij lage toeren.
-Geen reservewiel.
-Achterportierramen hebben handbediening.
-De Navi (Amundsen) geeft een erg dikke routestreep, zit daarmee zichzelf in de weg, ook bij volledige zoom(!)
Verder mis ik natuurlijk mijn voorruitverwarming, maar dat zit volgens mij alleen in een Ford(?)
De auto geeft geen krimp, of je nou in de toerenbegrenzer duikt, of een noodstop maakt (allebij al meegemaakt) hij doet het en blijft het doen.
Tot nu dus tevreden.

Nu we elkaar wat beter kennen (7.500 km)

De Octavia is nu goed op gang. De conclusie is (nog steeds) dat het een fijna bak is, een harde werker, niets is teveel. Ben er content mee. Vreemd was dat er een fluittoon ontstond bij 130km/h, een natuurlijke snelheidsbegrenzer, zou je zeggen, maar nee, een aeordynamische onvolkomenheid. Dat bleek na zoeken op het Skoda forum; onder de grill zit een kier die het fluitgeluid veroorzaakt (!). Ik heb het opgelost, net als de uitvinder, met een stuk anti-tochtstrip, en het blijkt afdoende.
O ja, nog een puntje, wat niet op de auto is af te schrijven: Een regulieren bandendruk meting gaf me een druk van 2,9 Bar, ik dacht dat de meter ernstig afweek, maar nee, alle banden stonden op die druk! Dus afgelaten naar 2,2/2,1 en de auto rijdt meteen ook rustiger. Dus vanaf nieuw te hoog in druk.
Verder rij ik gewoon verder, ook met de hond, die springt zonder twijfel in de gigabak, we met opstaande rand, maar daar draait ze haar poot niet voor om. Wat die hond wel jammer vind is het hondenrek wat ik erin gezet heb, origineel Skoda, 112 euro, goedkoper dan op Marktplaats(!). Inbouwen moest met een gepast klapje her en der, want de maatvoering was niet perfect (auto of rek was niet 100%), maar hij zit er goed in. Scheelt ook een lading haren op de achterbank, want ze kan niet meer met de kop eroverheen hangen.
De Cruisecontroll is trouwens perfect, zo naadloos als deze regelt, heb ik het nog niet eerder meegemaakt, simpel knopje op de richtingaanwijzerhandel, maar gewoon goed.
Andere keer weer meer, onderhoud is nog ver weg, om de 30000km, dus we zullen de olie enzo maar zelf een peilen tussendoor....

Blijft een goeie bak (16.000 km)

Zo, alweer op 16000 km, en aan het reeds geschrevene is weinig toe te voegen. Een goede auto zonder nukken.
De schakelindicator wil dat ik erg vroeg opschakel, maar dat rijd niet prettig, ik let daar dus niet meer op. Verder is de airco oversized, hij doet het zo goed, dat ik de climate control bewust wat hoger moet zetten om het niet koud te krijgen in de auto (!), hij is bovendien niet in halve graden te regelen, het gaat per graad. Het is wel een links/rechts gescheiden systeem, en regeld op "meting" temperatuur, en niet op "gevoels" temperatuur.
Niks te melden verder. Het blijft veel auto (en ruimte) voor een redelijk bedrag.

Helemaal niks mis mee (30.000 km)

De 30000km is gepasseerd en de grote beurt is uitgevoerd. Tussen nieuw en nu is er werkelijk helemaal niks mis geweest met deze bolide, bijna saai, zo stabiel en goed. De Octavia rijft nog steeds goed, ook op zijn nieuwe winterbanden. Geen stille auto, maar wel enorm praktisch en betrouwbaar.

Einde verhaal (38.000 km)

De Octavia gaat de deur uit, omdat ik de Lease auto moet inleveren vanwege dat ik een andere werkgever krijg.....
Deze auto is gewoon goed, heeft me altijd een goed en degelijk gevoel gegeven, en nooit laten staan of lopen.
Volgende wordt een Focus op benzine, 150PK ECOboost, eens kijken hoe dat rijdt.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

ActieAuto

Ontdek de Octavia Combi De ŠKODA Octavia Combi biedt volop vrijheid en plezier. Ontdek zelf z'n ...

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep