Autoreviews  |  Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Eco Distinctive (2012)

Uitvoering3-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
Km-stand bij aanschaf0 km
Km-stand laatst71.000 km
Eerste review-invoer14-04-2012
Laatst gewijzigd23-07-2013

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: misschien
Auteur
Vorige autoPeugeot 508
(Gemiddelde lezerswaardering 74%)

Alfa Romeo Mito: uitstekende kilometervreter (71.000 km)

Keuze voor Mito:
Door een forse woon-werk afstand is een zuinige auto vereist en is mijn keuze op de mito gevallen. Een VAG 3-pitter zag ik niet zitten en vind de Mito gewoon een mooie auto om te zien, zeker met de nodige extra uitrusting. Ook een groot voordeel is de mogelijkheid om de fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking te verlengen tot maximaal 7 jaar.

Mijn Mito:
Mijn Mito is tornadu blu metallic, met natural leder. Een mooie kleurencombi waar ik veel positieve reacties op krijg. Mijn mito is verder voorzien van Pack Sport 1 met 17 inch velgen, Pack Premium Plus, Pack Instant Nav en Pack Visibility. Als extra nog rvs instaplijsten laten monteren.

Zitpositie:
Ondanks mijn lengte van 2.04m heb ik een goede zitpositie in de auto. De stoelen zitten erg goed en zijn over grote afstand te verstellen. Plek voor passagiers op de achterbank is dan wel beperkt, maar ik zit toch nooit met meer dan 2 mensen in de auto.

Rijgedrag:
De Mito ligt stevig op de weg, rechtuit stabiliteit is erg goed en weinig last van wind (waren mijn vorige grotere auto's veel gevoeliger voor). Ook het veercomfort is prima en het motorgeluid blijft ook op hogere snelheid voldoende op de achtergrond. De prestaties van de motor vallen mij erg mee, zeker nu de motor goed is ingereden. Hoewel ik veel positieve verhalen over tuning lees, heb ik dat eigenlijk nog nooit serieus overwogen.

Verbruik (met 17 inch zomerbanden):
Ik rijd 90% van mijn kilometers op de snelweg waarbij ik altijd circa 10 km/h boven de toegestane snelheid zit. Het verbruik zit rond de 1 op 20. Hoewel dit slechter is dan de fabrieksopgave vind ik dit een keurig verbruik gezien mijn vlotte rijstijl.

Update verbruik (met 16 inch zomerbanden):
Via internet een setje gebruikte Alfa 16 inch lichtmetaal met bijna nieuwe zomerbanden erop gekocht en gemonteerd. Sindsdien is het verbruik Deze velgen wil ik gaan gebruiken voor winterbanden. merkbaar verbeterd ten opzichte van de 17 inch velgen. Gemiddeld verbruik is nu net iets onder 1 op 22.

Problemen tot nu toe:
- 40.000km: Er is van binnenuit een scheur ontstaan in de leren bekleding van de linkerzijwang (zitting) van de bestuurdersstoel, dit komt omdat de zijkanten van kunstleer zijn. De bekleding is inmiddels onder garantie vervangen door de dealer.
- 61.000km: bij starten melding van motorstoring. Zelfde dag even langs een garage gereden en binnen een half uur is het probleem verholpen. Nieuwe turbodruksensor gemonteerd (garantie).
- 63.000km: Wederom beginnende scheurvorming in het leer van bestuurdersstoel. Is weer onder garantie vervangen.
- 71.000km: Motorstoring, oorzaak bleek een klein scheurtje in een slang naar het roetfilter. Vervangen onder garantie.

Onderhoudskosten:
32.000km: Olie verversen: Euro 112
35.000km: Kleine beurt: Euro 116, geen bijzonderheden.
59.000km: Setje nieuwe wissers voor: Euro 50
63.000: Grote beurt zonder bijzonderheden: Euro 550

Nog een maandje in de Mito... In juni komt er een nieuwe MB A-klasse voor in de plaats.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Andere autoreviews van dezelfde auteur

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep