Autoreviews  |  BMW Alpina D10 Biturbo Touring H6 (2001)

Uitvoering4-deurs
Versnellingen6, handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf255.649 km
Km-stand laatst274.129 km
Eerste review-invoer10-04-2012
Laatst gewijzigd12-04-2012
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autoBMW Alpina B3s Touring H6 (2003)
(Gemiddelde lezerswaardering 85%)

Alpina... (255.765 km)

Aanschaf
Na met ontzettend veel plezier 11.000 km met de B3s gereden te hebben zag ik de diesel staan.

Op een vrije dag er maar gewoon naar toe gereden. Sowieso ben ik al verslaafd aan de spanning die de periode van verkoop/aankoop van een volgende auto met zich meebrengt. Was toen bezig met de aankoop van een huis, en de B3s met relatief hoge waarde moest plaatsmaken voor iets met een lagere aanschafwaarde zodat ik geld zou overhouden.
Aangekomen bij de auto bleek ik bij een typisch BMW bedrijf aanbeland te zijn. Het staat er vol met BMW's, op de bruggen hangen M3's en in de hoek liggen allerlei motoren waaronder een echt M5 V10 blok. Erg interessant allemaal, maar we komen voor de D10. Al snel wordt er een loods voor me opengemaakt die letterlijk stampvol staat met auto's, en in een hoek onder een dikke laag stof de D10. Even slikken; er was al gezegd dat hij niet in concoursstaat verkeerde, maar dit.. Wie doet dit n Alpina aan. Maar: de specificaties logen er niet om; deze voldoet aan alle vereisten, namelijk:

- Touring, vind ik gewoon mooi
- Alpinablau II, schitterende kleur
- Handbak, Dit is gewoon erg leuk op een 6cil. diesel, en gaan nooit kapot. Een automaat met de bijbehorende koppelomvormer is bij n 530d al een punt van aandacht laat staan bij een D10 met veel hoger koppel. Daarnaast rijdtie iets zuiniger.
- DSP geluidssysteem, dit had ik in de M5 ook en ik vind t geweldig
- Leder sportinterieur met alle Alpina stiksels die je maar kunt verzinnen, daarnaast de goede interieur lijsten met het Alpina logo in de lijst voor de bijrijder...
- 16:9 navi

Starten maar. Uiteraard de accu leeg. Startaccu dr bij en na een paar keer rond gegaan te zijn loopt de D10. Hij liep heel anders dan de M57 blokken die ik tot nu toe had gehad of gehoord. Maargoed het is een D10 en hij heeft een tijd stil gestaan. In mijn hoofd was de auto al van mij, dus ik vond t mooi. Een stukje gaan rijden. Een gigantisch turbogat tot 1800 rpm. Maarja het is een D10, een handbak en hij heeft n tijd stil gestaan. Hij rookt behoorlijk. Maarja het is een D10, een handbak en hij heeft n tijd stil gestaan. Het blok ligt niet echt rustig te draaien en schokt een beetje. Maarja het is geen 530d en hij heeft n tijd stil gestaan. Alstie warm is start hij niet zo lekker. Maarja het is een D10 en hij heeft n tijd stil gestaan. Hij gaat trouwens helemaal niet zo hard. Valt eigenlijk best tegen! Maargoed, hij heeft een tijd stil gestaan, het zal wel beter worden. In mn hoofd was ik alles aan het goedpraten voor mezelf. Ook zou hij me zeker niet de wereld gaan kosten.
De eigenaar gaf aan eventueel wel geinteresseerd te zijn in de B3s. Zij hebben namelijk genoeg Alpina’s staan en hebben er ook een markt voor. Vanaf dat moment ga je rekenen... en nadenken...
We schuiven op naar een week later. De onderhandelingen zijn voorbij, ik neem de auto ‘zo’ mee, de B3s ruil ik ‘zo’ in en ik krijg geld toe.

Oke. Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg tevreden was (en ben) met het autobedrijf waar ik m kocht. Ze hadden toch nog maar n andere accu gemonteerd en n APK erop gedaan. Dat laatste was sowieso de afspraak.

Vervolgens de verzekering geregeld. Altijd een heel drama omdat ze niet weten wat een Alpina is. Alles geregeld, rijden maar.
Sowieso weer heerlijk om n e39 te hebben. Mn handen jeukten om alles schoon te gaan maken. Ook het interieur was een zooitje met overal zwarte vlekken en bende. Nadat ik 2 dagen bezig ben geweest had ik toch weer een hele andere auto. Schitterend ding.

Nog nooit een auto met veel problemen gehad, maar nu was ik toch echt aan de beurt. (NIETS ten nadele van het bedrijf waar ik m heb gekocht, hij was zeker niet duur en we hebben een goede deal gemaakt met de inruil)

Ik rij op de snelweg, linkerbaan uiteraard en de motor valt uit. Ik naar de vluchtstrook, ANWB dr bij en wat blijkt: Verstuivers versleten.
Verstuivers van n D10 zijn ook van Bosch, maar ander type als die van de 530d. Kunnen namelijk een raildruk aan van 1600 bar ipv de 1300 van de 530d. Prijs: 800 ex per stuk. Gaan we niet doen.

Laten reviseren bij een dieselspecialist (Terlouw Mijnsherenland, TOPbedrijf). Ik kon de verstuivers er gelukkig zelf uithalen dus arbeidskosten had ik niet. Toch n rekening van 1300,- Uit coulance kreeg ik nog een gedeelte van dit bedrag terug van het bedrijf waar ik m kocht.
Na montage stond te motor nog steeds te schudden. Terug naar Terlouw, kreeg te horen dat dit niet aan de verstuivers kan liggen. Schudden was alleen bij stationair, ik baalde er wel van maar voorlopig vond ik het best.

Het probleem van het schudden bleef maar aanwezig en het werd ook steeds erger. Alleen bij volbelasting lag het blok stil, maar bij half gas of stationair lieptie gewoon op 5 en n halve cilinder.

Vervolgens begaf de airco ventilator het. Ook vervangen.

Daarna 2 achtervelgen gekocht, achter zaten er ook 8,5 J velgen onder ipv de originele 9,5 J.

Auto aan de computer gehangen, bleek dat de verstuivers verschillende inspuitwaarden gaven. De verstuiver er dus weer uit en onder garantie opnieuw getest door Terlouw. 1 bleek er inderdaad iets minder aan toe te zijn dus die werd onder handen genomen. Probleem was weer iets minder maar toch niet weg. Opnieuw alles dr uit en weer terug. Getest; ze zijn gewoon goed werd er gezegd.

Vervolgens kom je erachter dat het nog aan vele andere dingen kan liggen dat de motor niet stil ligt. Intussen heb je je buik behoorlijk vol van een auto. Maargoed verkopen op deze manier kan ook niet.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder.
Compressiemeting laten doen en wat blijkt: Cilinder 4 heeft een stuk minder dan de rest. Vervolgens de beslissing genomen om het blok open te laten halen en te kijken waar dit door komt. Inmiddels liep de D10 ook ronduit slecht.

Toen bleek dat de zuigerveren van alle 6 slecht waren, en die van cil.4 ernstig slecht. Zodanig dat er in de cilinderwand krassen waren ontstaan die compressieverlies veroorzaken. De computer probeert natuurlijk om alles in evenwicht te houden en gaat de verstuivers verschillend aansturen. Dit lukte niet helemaal.

Leuke bijkomstigheid: We weten nu meteen wat Alpina met de M57 heeft gedaan. Zo bleken de inlaatkleppen een stuk groter te zijn en de zuigers anders te zijn (de zuigerveren niet gelukkig!) Ook zijn de turbo’s waarschijnlijk dezelfde zijn als die op n 320d gemonteerd zijn. Fijn om te weten voor het geval dat er 1 of 2 kapot gaan. Mijn turbo’s zijn in elk geval nog prima, niets geen speling op de turbines.
Krassen in cilinderwand waren zodanig dat uithonen voldoende was, geen nieuw onderblok gelukkig. Ook is de originele maat veren afdoende. (latere compressietest heeft dit bevestigd.) Alle kleppen geschuurd; ik kon niet wachten om m te horen lopen.

Ook bleek dat de motor iets van tijd stond, waarschijnlijk heeft het oprekken van de ketting hiermee te maken gehad.
Al met al, ik heb een compleet gereviseerde motor.

Toen kwam het grote moment, starten! Hij sloeg aan en de motor lag heerlijk te schudden. Dit viel even tegen, maar al snel realiseerden we ons dat de computer de verstuivers nog steeds afwijkende signalen geeft en zij dus verschillende hoeveelheden inspuiten.

Inmiddels zijn we 350 km verder en hij loopt schitterend, duidelijk dat de computer zichzelf heeft hersteld.
Verse Castrol Edge 0w30 erin, brandstof filter ook meteen laten doen.

Ik heb hem nu weer een week, en eigenlijk kan ik nu pas zeggen dat ik de auto heb die ik bij aanschaf hoopte te gaan krijgen.

Wat verschilt hij verder van een 530d Touring:
- Alpina uitlaatsysteem (voor tot achter dubbel)
- Alpina schokdempers
- Handbak van Getrag met drukgroep van een M5
- Alpina voorspoiler
- Ander inlaattraject

Daarnaast de Alpina kenmerken in het interieur; stiksels, kersenhouten lijsten, blauwe wijzerplaten en de kersenhouten pookknop.

De auto rijdt nu geweldig. Trekt als een bezetene tot bovenin het toerenbereik. Het turbogat bestaat nog steeds. Dit komt door de vooral door het gewijzigde inlaat traject, zonder de swirlflaps. Hierdoor moet de hele inlaat gevuld worden in plaats van een gedeelte. Als de turbo’s meer druk gaan leveren, rond de 1700 toeren, hoor je een geblaas vanuit de uitlaat komen en gaat hij er als een idioot vandoor. Hij trekt door totaan de toerenbegrenzer terwijl de koppelkromme van een 530d eerder terugloopt.

Al met al heb ik nu eindelijk de auto die ik wilde.

Beleving (274.129 km)

Nu was mijn vorige en openings review vooral gewijd aan de problemen die ik heb gehad. Het is ook wel op z'n plaats om wat over de auto zelf te vertellen.

Opties die eruit springen:

- Sportleder
- Navi 16:9
- DSP hifi Prof
- Schuifkanteldak
- Standkachel
- M5 spiegels incl. originele bediening(klappen omhoog)
- Telefoon

Daarnaast eigenlijk alle opties behalve elektrische stoelen, verwarmd stuur, elektrisch verstelbaar stuur en comfortstoelen (kan niet icm sportinterieur dus vandaar)

De combinatie van het Alpinablau II en het grijze interieur staat geweldig, zeker in combinatie met de houten lijsten.

Ik ben altijd al gek van Alpina geweest en dit model vind ik dan ook fantastisch. De e39 van BMW is een super model, en als je dan een Alpina uitvoering hebt..

De diesel is ook nog eens zuinig. Zeker icm de handbak haal je een waarde van ruim 1 op 11. Dat kan veel zuiniger maar als ik zuinig had willen rijden had ik wel een 318d gekocht.

Nadat ik de D10 warm heb gereden rij ik er sportief mee. De wegligging is geweldig door het onderstel en ook de conti's voor en achter (235/40/18 en 265/35/18)

In het boekje door Alpina geleverd over de D10 word je wegwijs gemaakt over hoe zij de auto bedoeld hebben. Er wordt aangeraden om de derde versnelling te gebruiken voor inhaalacties op de snelweg. De 3 loopt ook van 30 tot 140 km/h dus dit werkt goed. Zeker op tussen acceleraties is de D10 echt bloedsnel. Als eerste weg bij het stoplicht valt echter niet mee. Door het turbogat pakt hij wat later op. Tuurlijk kun je met koppelingslip spelen maar daar waag ik me niet aan.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Andere autoreviews van dezelfde auteur

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep