Autoreviews  |  Honda Jazz 1.2i Cool (2005)

Impressiefoto - de beschreven auto kan er anders uitzien
Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
Km-stand bij aanschaf20.000 km
Km-stand laatst120.000 km
Eerste review-invoer09-04-2012
Laatst gewijzigd21-10-2012

Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster vol ster vol ster vol ster vol
Kostenster vol ster vol ster vol ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur
Vorige autonvt
(Gemiddelde lezerswaardering 82%)

Ervaringen (120.000 km)

Honda Jazz 1.2iCool 2005

Toen mijn zus en ik allebei ons rijbewijs kregen, besloten mijn ouders toch maar eens met de flow mee te gaan en een tweede auto aan te schaffen. Bij voorbaat dus een waarschuwing: deze Honda is een van de eerste auto’s waarin ik heb gereden en heb dus weinig vergelijkingsmateriaal.(heb in mijn 3 jarige rijbewijsleven minder dan 10 verschillende auto’s gereden). Dit is inmiddels 3 jaar geleden en heel wat kilometers verder.

Bij het aanschaffen van de auto werden de volgende eisen gesteld:
- vijfdeurs, met redelijke zitruimte achterin zodat de kinderen (ik dus) met vrienden eventueel op vakantie kunnen gaan,
- zuinig en maximaal B categorie in uitstoot.
- Tweedehands was geen probleem, maar niet ouder dan 4 jaar.
- Het budget was 8.000 – 10.000 euro.
- Andere eisen die ik vergeten ben, wat ze dus ongetwijfeld onbelangrijk maken. Iets met een niet te hoge kilometerstand geloof ik.

Na niet zo heel lang zoeken kwamen er eigenlijk twee auto’s op het lijstje; de Jazz en een Opel Corsa. De Jazz beviel echter zo goed bij de proefrit dat deze meteen is aangeschaft; naar een Corsa is nooit meer gekeken.

Wij (lees: mijn ouders) zijn de tweede eigenaar van deze auto, de eerste eigenaren waren ongetwijfeld oudere mensen. Het is jammer voor het imago van de Jazz want de Jazz is gewoonweg een uitstekende auto, ook voor jongeren. Dit is terug te zien in zowel de VS als Azië, waar de Jazz/Fit juist een imago heeft als een auto voor jongeren. Dit komt ongetwijfeld door de relatief hoge aanschafprijs in Nederland. Qua ruimte is het de aanschafprijs zeker waard, maar voor dezelfde prijs kan er best een sterkere motor in zitten.

Aanschaf van de auto in 2009 was 10.000 euro met een kilometerstand van net geen 20.000 km. De auto was op dat moment 4 jaar en een paar maanden oud.

Rijervaring (20.000 – 100.000 km)
De Jazz stuurt licht, heeft een lekker korte draaicirkel en is veel ruimer van binnen dan het formaat doet vermoeden. Vier volwassenen kunnen er makkelijk in, vijf is wat minder comfortabel op de lange ritten. Ook de bagageruimte is uitstekend. Ik zelf vind de auto prima zitten, maar daar zijn de meningen in het huishouden over verdeeld: mijn vader klaagt over rugpijn na lange ritten (van 4 uur) en mijn zus klaagde over pijnlijk zitvlees na een lange rit (van 12 uur naar het uiterste puntje van Brittannië in Frankrijk). Dit laatste valt wat mij betreft onder de categorie: zeur niet, je hebt het over 12 uur zitten).

De Jazz is wat hoger dan andere auto’s van zijn klasse, wat prettig is bij de instap: je zakt niet zover weg. Verwacht echter niet dat je over andere auto’s heen kan kijken want dat is absoluut niet het geval. In een MPV is de instap natuurlijk nog hoger. Lange mensen (1.80-1.90) kunnen redelijk comfortabel in de auto zitten.

Dan de motor. De 1.2 kan uitstekend meekomen in het verkeer. 0 tot 130 doet hij in ongeveer 15 seconden met snel en op het juiste moment schakelen. Ik heb dit uitgetest toen ik vooraan de rij voor een openstaande brug op de A6 in Flevoland stond. Het was dus legaal! De auto rijd comfortabel tot 150 km/u, daarna gaat de auto trillen. Wat ik een uitstekende prestatie vind, want toen ik dit voor het laatst uitprobeerde, reed ik in Duitsland met 4 personen in de auto en heb alsnog 180km/u gehaald. Chapeau, want er stond op dat moment (april 2012) al 100.000 km op de teller! Deze extremen laten zien dat de auto dus uitstekend mee kan komen in het Nederlandse verkeer. Ook voor vakanties is de auto geschikt, al moet je in de bergen de motor op hoge toeren houden, anders zie je de Volkswagens, BMW’s en Mercedessen zo van je weg rijden.

De auto rijd ongeveer 5,8 op 100 kilometer (1 op 17). Bij stadsritten is dit hoger, 6,4 op 100. Het absolute record is 4,8 op 100. Dit is gereden op het traject knooppunt Burgerveen (splitsing A4 en A44) tot Dordrecht. De maximum snelheid is over het hele traject 100 km/u, bij Rotterdam 80. Rond die (constante) snelheid rijd die auto verreweg het zuinigst. De auto is trouwens in de afgelopen drie jaar wel iets meer gemiddeld gaan verbruiken. Bovenstaande cijfers zijn recent (op zomerbanden)

Problemen
De auto heeft nog nooit langs de kant van de weg stilgestaan. Echt grote problemen zijn er nooit geweest: wel zijn inmiddels een aantal lampen kapot gegaan en vervangen, ruitenwissers vernieuwd en zit er ongetwijfeld een nieuwe accu in.
De auto is in 2011 teruggeroepen vanwege een vermeend probleem met de elektrische ramen: dit probleem was in een ochtendje verholpen.
Het grootste probleem was in Februari 2012, toen de auto een vervelend zoemend geluid maakt bij het optrekken. Dit probleem was verholpen met het vervangen van een bougie of een lager o.i.d., ik heb geen verstand van motoren.

Helaas heb ik geen zicht op de kosten van de auto (of de reparatie); ik betaal het niet zelf. Vandaar dat ik gebruikskosten 3 sterren geef: ik heb namelijk geen idee! Daar heb ik pappie en mammie voor ;-) Ik baal voornamelijk van de benzineprijzen, don’t we all… Gelukkig is de auto redelijk zuinig.

Raad ik mensen aan een Honda Jazz te kopen? Jazeker. Het grappige is mijn ouders bij vervanging van de Mazda Premacy eind 2011 besloten hebben om een Honda Jazz hybride aan te schaffen. Ja, u leest het goed. Er staan tegenwoordig twee Honda Jazz’en voor onze deur. Eerste indruk over deze Jazz (Hybrid Elegance) volgt wellicht binnenkort.

*** update 21-10-2012***

Problemen: het vreemde zoemend geluid uit februari '12 is terug.

Laatst 3 studenten verhuist met behulp van een aanhangertje (klein huurding met huif van een van die grote aanhangerverhuurders). Tot mijn verbazing kan de auto dat prima aan, al verdubbeld het verbruik wel naar 12l/100km in het heuvelachtige stadsverkeer van Maastricht.
Tot onze grote hilariteit was er een probleem met ofwel het verlichtingscircuit van de auto of de aanhanger, want knipperlichten naar links en remmen tegelijk kon niet; dan sloegen de knipperlichten van auto & aanhanger uit. Naar rechts was echter geen enkel probleem.
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014

ActieAuto

Stormachtig voordeel! Hoge kortingen vallen uit de lucht Bij Honda vallen de kortingen uit de lucht.

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep